Hidden Figures

29-06-2017

8.5

Hidden Figures (Blu-ray)

Amerika is verwikkeld in een ruimterace met de Sovjet Unie. De russen hebben net de eerste mens in een baan rond de aarde gestuurd. NASA zetten alles op alles om de eerstvolgende te zijn. Om dat allemaal goed te berekenen is er veel handmatig rekenwerk nodig. Veel van dat rekenwerk wordt gedaan door zwarte vrouwen, die onder tijdelijke leiding staan van Dorothy Vaughn (Octavia Spencer). Katherine Coleman (Taraji P. Henson) en Mary Jackson (Janelle Monáe) zitten in dat team. Katherine heeft al vanaf jongs af aan een talent ontwikkeld voor wiskunde en wordt uitgenodigd om de afdeling Spacecraft Controls te komen versterken. Hier wordt gewerkt aan het Redstone project, om de eerste Amerikaan in de ruimte te krijgen. Deze afdeling is nogal conservatief en zwarte mensen worden er met argusogen bekeken. Leider van het team, Al Harrison (Kevin Costner), ontdekt de kwaliteiten van Katherine en gaat haar steeds meer vertrouwen. Mary Jackson wil graag als technicus aan de raketten werken, maar daar heb je een speciale opleiding aan een universiteit voor nodig. Haar probleem is dat op deze universiteit alleen blanke mensen worden toegelaten. Ondertussen merkt Dorothy dat de techniek niet stil staat en dat er computers gaan komen die hun werk over gaat nemen. Als je nu niet handelend optreedt sta je straks zonder baan. Voor een zwarte vrouw is het echter dubbel zo moeilijk om de blanke bazen te overtuigen.

In 2016 publiceerde Margot Lee Shetterly het boek Hidden Figures: The Story of the African-American Women Who Helped Win the Space Race. In dat boek vertelt ze over de grote groep Afro-Amerikaanse vrouwen die voor NASA werkten tijdens de ruimterace met de Sovjet Unie. In datzelfde jaar verschijnt al de film Hidden Figures, waarin drie van deze vrouwen centraal staan. Het duurde ruim vijftig jaar voordat dit onbekende verhaal naar buiten kwam. Het verhaal lag verborgen in de geschiedenis, zegt Kevin Costner hierover. Films over rassensegregatie zijn een hot item in Hollywood op dit moment. De afgelopen jaren gingen onder meer The Help, Selma en meer recent Free State of Jones en Loving over dit onderwerp. En ook Hidden Figures besteedt veel aandacht aan de verschillen tussen zwarte en blanke mensen in de jaren 50 en 60 in de Verenigde Staten. De film gaat niet alleen over de positie van de vrouw an sich, maar vooral die van de zwarte vrouw. Nog geen zestig jaar geleden waren er nog steeds aparte toiletten voor zwarten en blanken, gescheiden zitplaatsen in de bus en dronk men koffie uit verschillende automaten. Hidden Figures legt het er allemaal dik bovenop. Erg dik zelfs. Men laat geen moment onbenut om te laten zien hoe beroerd de zwarte vrouwen werden behandeld door hun blanke collega's. De blanke karakters worden erg stereotiep uitgebeeld. Elke collega van Katherine Coleman kijkt met afschuw op als zij een kopje koffie uit de 'alleen voor blanken' bedoelde koffieautomaat tapt. De bedoelingen van regisseur Theodore Melfi zijn zeker oprecht en de gebeurtenissen zullen zeker op ware gebeurtenissen zijn gebaseerd, maar de moralistische ondertoon is wat nadrukkelijk aanwezig. Toch maakt dit alles Hidden Figures niet tot een slechte film. Integendeel, het is een onderhoudende film met sterk acteerwerk van met name de drie vrouwelijke hoofdrolspeelsters Taraji P. Henson (The Karate Kid, Person of Interest), Octavia Spencer (The Help) en Janelle Monáe (Moonlight). Maar ook de lichte manier waarop een toch vrij heftige onderwerp wordt gebracht is niet verkeerd gedaan. Men wil het vooral ook niet te zwaar maken.
Het is best lastig om zo'n groot onderwerp in een film van pakweg twee uur te stoppen. Daarom heeft er een behoorlijke verdichting van gebeurtenissen en karakters plaatsgevonden. In de praktijk hebben honderden Afro-Amerikaanse vrouwen voor NASA gewerkt, in de film zijn dat er maar een stuk of dertig. En een aantal eigenschappen van de collega's van Katherine Coleman zijn samengevoegd in haar - fictieve - directe baas Paul Stafford. Het maakt het verhaal in ieder geval en stuk overzichtelijker, maar de karakters worden daarmee wel een beetje karikaturaal. Dit neemt niet weg dat Hidden Figures een tot op heden sterk onderbelicht verhaal aan het grote publiek kenbaar maakt. En deze vrouwen verdienen alle respect en lof, want zonder hun werk zouden we mogelijk nooit - of op een veel later moment - op de maan zijn beland. En ere wie ere toekomt, ook al duurt dat soms bijna zestig jaar.

Genre: Biografie, Drama, Historie
Jaar: 2016
Speelduur: 127 min
Beeldverhouding: 2.39:1 niet anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Mandarijn
  • Dolby Digital 5.1 - Oekraïens
  • Dolby Digital 5.1 - Pools
  • DTS 5.1 - Duits
  • DTS 5.1 - Italiaans
  • DTS 5.1 - Japans
  • DTS 5.1 - Russisch
  • DTS 5.1 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Chinees, Deens, Duits, Fins, Zweeds, En vele andere
Uitgever: 20th Century Fox Home Entertainment
EAN: 8712626049210

• It All Adds Up - The Making of Hidden Figures
  • Hidden Figures: Filming in Georgia
  • Gallery
  • Theatrical Trailer

De beeldtransfer van Hidden Figures wordt vertoond via het originele 2.39:1 beeldformaat. De film staat op een 50GB dubbellaags disc, die voor ruim 48GB is beschreven. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p en voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC-videocodering. Hidden Figures is nog ouderwets op film gedraaid. En dan bedoelen we ook 'ouderwets', want er is zelfs een deel op 16mm-film gedraaid! Dat geeft op momenten een authentieke sfeer aan de film, mede door de lichte korrel. Scherpte, contrast en schaduwdetail zijn uitstekend. De kleuren zijn goed verzadigd, al neigt het allemaal iets te veel naar het rood. Maar dit is slechts een klein detail op een verder bijzonder fraaie beeldtransfer.

De belangrijkste geluidstrack van Hidden Figures is een DTS-HD Master Audio 7.1-track. Het is een zeer ruimtelijk opgezette geluidstrack met veel sfeer en gevoel van drukte. De ruimtes bij NASA zijn levendig, terwijl daar tegenover de intieme scènes staan tussen Kevin Costner en Taraji P. Henson of bij de mensen thuis. De omgevings- en effectgeluiden zijn mooi geplaatst over alle kanalen. Dialogen staan altijd goed in balans met de rest van het geluid en staan gepositioneerd in het frontkanaal. Op enkele momenten weet het LFE-kanaal ook van zich te laten horen, zoals in de windturbine waar de ruimtecapsule wordt getest of als een raket de lucht in gaat. De muziek van onder meer Pharell Williams is niet opzienbarend, maar ook niet storend. Dit is een heel prettig in het gehoor liggende geluidstrack, met veel oog voor detail.

De Blu-ray Disc heeft een eenvoudig menu met beelden uit de film als achtergrond. Er staan een aantal extra's op deze uitgave die in HD-resolutie zijn en voorzien van Nederlandse ondertiteling.

It All Adds Up - The Making of Hidden Figures (42 min)
Een uit vijf delen bestaande Making Of, waarbij tijdens de intro duidelijk wordt dat bijna niemand dit bijzondere verhaal van de film kende. Katherine Coleman Johnson, een van de betrokken vrouwen, komt zelf ook aan het woord, waarbij zelfs voormalig president Barack Obama een rol speelt. Een onderdeel gaat ook in op het werken van vrouwen bij de film. Volgens producente Donna Gigliotti werken er te weinig vrouwen in de filmindustrie en ze is trots dat de crew van Hidden Figures voor 1/3e uit vrouwen bestond. Een flink deel van deze Making Of gaat over het componeren van de muziek.

Deleted Scenes (10 min)
Een aantal scènes hebben de film niet gehaald. Regisseur Theodore Melfi legt per scène uit waarom het niet in de film terecht is gekomen. De redenen zijn soms vanzelfsprekend, maar soms ook minder gebruikelijk, zoals de protestscène met Levi Jackson. Zowel de scènes zelf als het commentaar zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Hidden Figures: Filming in Georgia (5 min)
Cast en crew zijn lyrisch over het filmen in Georgia, vooral omdat iedereen zo vriendelijk en behulpzaam is. Het meest interessante aan dit item is echter het overzicht van de locaties, waarbij men heeft gezocht naar plekken die dienst kunnen doen voor de gebouwen van NASA.

Het audiocommentaar wordt ingesproken door regisseur Theodore Melfi en hoofdrolspeelster Taraji P. Henson. Het is met name Melfi die voor de informatie zorgt en Henson is voor de inkleuring en de aanvulling. Een redelijk interessante commentaartrack, waarbij je wat meer te weten komt over de diverse castleden en over de achtergronden van het verhaal.

Gallery (2 min)
Een verzameling foto's van de set en uit de film. Er zit geen geluid bij.

Theatrical Trailer (2½ min)
De bioscooptrailer van de film.

Bij NASA werkt een flink aantal Afro-Amerikaanse vrouwen, die handmatig veel rekenwerk verrichten. Eén van hen, Katherine Coleman, krijgt de gelegenheid om aan het grote ruimtevaartproject mee te werken: de eerste Amerikaan in de ruimte brengen. Hidden Figures is een vertelling van het ware verhaal van drie van deze vrouwen. Hoewel de film het thema rassensegregatie erg dik aanzet en wat stereotiepe karakters bevat is het zeker een onderhoudende film met goed acteerwerk. De Blu-ray Disc-uitgave is voorzien van een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit en de extra's zorgen voor meer achtergrondinformatie over dit bijzondere en lang verborgen gebleven verhaal.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door 20th Century Fox Home Entertainment.