Darkest Hour

06-02-2018

7.2

Darkest Hour (Bioscoop)

Mei 1940. Duitse troepen hebben aanzienlijke delen van Oost-Europa ingenomen en beginnen hun opmars naar het westen. Nederland en België worden binnen de kortste keren overrompeld en het lijkt niets meer dan een kwestie van tijd voordat de opmars naar Frankrijk kan beginnen. Binnenkort ligt enkel Het Kanaal nog tussen het Nazi-regime en het Britse Rijk. De appeasement-politiek van Premier Neville Chamberlain (Ronald Pickup) heeft in veel ogen gefaald; heer Hitlers veroverdrang is duidelijk niet te stoppen. Een nieuwe crisis vereist een nieuwe leider. Chamberlains conservatieve partij schuift Lord Halifax (Stephen Dillane) naar voren met de zegen van koning George IV (Ben Mendelsohn), maar de oppositie wil daar niets van weten. De extravagante en eigenwijze Sir Winston Leonard Spencer-Churchill (Gary Oldman) is voor hen de enige goede kandidaat. Sir Winston heeft al jaren gewaarschuwd voor de opkomst van Hitler en aan iedereen die het wilde horen verkondigd dat deze huisschilderende korporaal met grootheidswaanzin gestopt moet worden voordat het te laat is. Vredesonderhandelingen zijn voor de kersverse premier geen optie, men moet vechten tot de laatste man in de verdediging van het Britse eiland. Duitse troepen vallen Frankrijk binnen en hebben in de kortste keren de aanwezige Britse legers omsingeld. Als er per dag duizenden jongens sterven zonder dat er vanuit Londen iets voor hen gedaan kan worden, blijf je vechten of is het sluiten van vrede toch een optie?

Een van de meest iconische politieke leiders ooit is Winston Churchill. Hij inspireerde een natie, een generatie en toonde iedereen hoe standvastig en vastberaden het Britse Rijk kan zijn. Darkest Hour beslaat zijn eerste weken als premier, het politieke gekronkel achter de schermen en Churchills eigen worstelingen met de taak die voor hem lag. Dit is Gary Oldmans film. Er is een redelijk verhaal aanwezig, acteurs Stephen Dillane, Kristen Scott Thomas en Ben Mendelsohn zetten goed werk neer, de enscenering is bij vlagen geïnspireerd, maar de gehele film draait op Oldman's vertolking. Steengoede acteurs als Albert Finney, Brendan Gleeson en Brian Cox hebben hem in andere films prima neergezet, maar Gary Oldam 'is Churchill'. Zijn uiterlijk, voorkomen, manier van bewegen en spreken maken het een zeer afgerond personage. Hij toont de bekende dramatiek en impulsiviteit van Churchill, maar ook zijn twijfels en droge humor. Regisseur Joe Wright en zijn team hebben ernaar gestreefd een zo menselijk mogelijk figuur neer te zetten, wat overduidelijk gelukt is. Wanneer kijkers geïnteresseerd zijn in steengoed acteerwerk, moeten ze sowieso Darkest Hour eens gaan bekijken. Als film op zich, brengt Darkest Hour niet veel nieuws mee – ook wel lastig bij een onderwerp waar al zoveel over bekend is. Zeer veel expositie wordt gegeven door dialogen in plaats van dat het wordt getoond. Er wordt bijvoorbeeld veel gesproken over Churchills verleden en de grote bezwaren tegen zijn premierschap, maar als kijker maakt dit relatief weinig impact. Zeker wanneer er verscheidene momenten in Darkest Hour zijn waar er niet echt iets lijkt te gebeuren behalve Churchill die koppig/eigenaardig doet, had er best iets meer achtergrondinformatie getoond kunnen worden. In de scènes tussen Churchill en zijn vrouw of Churchill en zijn secretaresse is ruimte voor ontwikkeling en diepgang, wat zeer welkom is. De oorlog zelf is op één scène na volledig op de achtergrond waardoor de urgentie misschien iets minder is dan had gekund. Alle politieke intrige is een versimpelde versie van de waarheid, maar zeker een mooie toevoeging. Was de oorlog en/of het politieke spel iets meer uitgediept, had dit de film toch wel meer gewicht en impact (mee)gegeven. Buiten enkele overduidelijke CGI-momenten oogt Darkest Hour prima.

Genre: Biografie, Oorlog
Speelduur: 125 min
Uitgever: Universal Pictures

Darkest Hour toont een zeer menselijke Churchill die zich in de eerste weken als premier moet bewijzen tegenover zijn volk, koning en het parlement terwijl hij een harde vuist tracht te maken tegen Hitlers veroverdrang. Gary Oldman zet één van zijn beste rollen neer en is een genot om naar te kijken. Zijn Churchill is gelaagd en innemend. Hierbuiten is Darkest Hour een kleine, solide film die afdoende weet te vermaken, hoewel nergens echt de diepte in gaat.