Secret Man, The

27-03-2018

6.5

Secret Man, The (DVD)

J. Edgar Hoover regeerde 50 jaar lang met een ijzeren vuist over de FBI. Presidenten kwamen en gingen, maar de FBI en diens directeur bleven. Hoovers plotselinge overlijden in mei 1972 zorgde voor een grote opschudding in de veiligheidsdienst en bij president Nixon, die altijd op Hoover had geleund en in een felle herverkiezingscampagne was verwikkeld. Trouwe FBI-agent Mark Felt (Liam Neeson) wordt tot zijn grote frustratie niet gekozen om de veiligheidsdienst te leiden. Hij krijgt de rol van onderdirecteur, terwijl de vrij onbekende L. Patrick Gray (Marton Csokas) zich leider van de FBI mag noemen. Dan, op 17 juni 1972, worden 5 man gelinked aan de CIA, FBI en de commissie voor de herverkiezing van Richard Nixon op heterdaad betrapt in de kantoren van de Democratische Partij in het Watergate Hotel. Al snel doet Het Witte Huis afstand van enige beschuldigingen, maar de FBI begint een onderzoek. Terwijl er steeds meer van het mysterie wordt ontrafeld en er lijken uit de kast komen, tracht Mark Felt de reputatie van de FBI en de waarheid te waarborgen terwijl er van alle kanten druk wordt uitgeoefend het Watergate-schandaal zo snel mogelijk in de doofpot te stoppen. Maar niemand stopt een onderzoek van de FBI. Zelfs niet de FBI.

Het verhaal van The Secret Man (of zoals de originele titel luidt The Man Who Brought Down The White House) speelt zich meer dan 45 jaar geleden af in Nixon's Amerika, maar voelt op een manier uit de krantenkoppen van vandaag gegrepen. Een president die ergens wordt verdacht en alles binnen en buiten de wet lijkt te doen om niet gepakt te worden. Het Watergate-schandaal is een van de beruchtste en meest besproken politieke momenten in de moderne geschiedenis. Films als All the President's Men, Nixon, Frost/Nixon zijn al over het onderwerp gemaakt, waar vooral journalisten en de president zelf centraal staan. The Secret Man legt de focus op FBI-onderdirecteur Mark Felt die als 'Deep Throat' geheime informatie aan journalisten doorspeelde. Ondanks de vrij klassieke enscenering en montage is het regisseur Peter Landesmann gelukt een relatief fris ogende film neer te zetten met een afdoende tempo. De film is een interessante mix tussen Felts persoonlijke en werkende leven; aan de ene kant is het een beoogde thriller vol complotten en verraad, aan de andere kant een persoonlijk drama. Beide verhaallijnen hebben potentie en zeker sterke momenten, maar krijgen te weinig aandacht om echt goed tot uiting te komen, naast dat er een goede balans mist tussen de twee. Er is vrijwel geen mysterie of ontwikkeling in het onderzoek behalve in wat er direct gezegd wordt en geen gevoel van ontwikkeling of opbouw van spanning. Het is duidelijk dat er iets serieus gaande is, maar het is de makers net niet gelukt dit over te brengen. Personages komen en gaan zonder duidelijke relatie of progressie. Wat overblijft is een goed uitziende, licht standaard biografische film waarbij vooral gezegd wordt dat Mark Felt een grote impact heeft gemaakt op de val van Nixon. Je leert als kijker Mark Felt of diens motivaties niet goed kennen, waardoor de impact van de film gering is. Buiten Liam Neeson, die wederom zijn grauwige stem opzet en nors kijkt, heeft enkel Diane Lane een echte verhaallijn – zij het vrij basaal. Marton Csokas zet als de schichtige Patrick Gray een mooi personage neer, maar krijgt helaas te weinig ruimte om echt te schitteren. Had de focus van de film hier meer op gelegen, had er een stuk meer spanning in The Secret Man kunnen zitten. Er is zeker genoeg in de film om je als kijker mee te vermaken, hoewel het ook aan jezelf is The Secret Man iets meer te stroomlijnen.

Genre: Biografie
Speelduur: 103 min
Uitgever: The Searchers
EAN: 9789461875433

The Secret Man is op deze DVD-uitgave te bekijken in het anamorfe 1.85:1 beeldformaat. De film bestaat uit grijs- en blauwtinten – vooral tijdens alle scènes die zich bij/rond de FBI afspelen – naast bruintinten – om de sfeer van de jaren '70 optimaal neer te zetten. Hoewel er in kleur en belichting zelden echt gevarieerd wordt, zorgt de afwisseling tussen de twee kleurschakeringen voor afdoende dynamiek. Alles oogt vrij scherp, hoewel details in de wijdere shots wel wat weg dreigen te vallen. Er is sprake van een relatief hoge zwartwaarde waardoor alle zwart en grijstinten goed naar voren komen. Alles is niet heel erg verzadigd wat de film wat mat doet overkomen, zij het nergens storend. Gedurende The Secret Man zijn er compressieblokken, ruis en lichte edge-enhancement te bespeuren.

Op deze DVD-uitgave is een Engels- en een Franstalig Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) audiotrack aanwezig. Hieronder zal enkel het Engelstalige track besproken worden. Het gesproken woord is scherp en helder via het middenkanaal te horen. Sommige dialogen staan wat zacht in de mix en/of acteurs lijken wat te mompelen, maar alles is duidelijk te volgen. De geluidseffecten zijn niet gelaagd, maar zorgen via de surroundkanalen voor afdoende effect. De surroundkanalen brengen ook de omgevingsgeluiden ten gehore, die iets gelaagder zijn, maar zelden echt een impact maken. De muziek van componist Daniel Pemberton zorgt voor een zeer mooie sfeer en een groot deel van de dynamiek van The Secret Man.

Vanuit het statische menu op deze DVD-uitgave is The Secret Man integraal te bekijken met Nederlandse of Franse ondertiteling, naast de mogelijkheid de film met Franse audio te bekijken. Er zijn geen extra's aanwezig.

Er zijn vijf man opgepakt voor een inbraak bij het hoofdkantoor van de Nationale Democratische Partij in het Watergate-hotel te Washington. De FBI begint onmiddellijk een onderzoek, maar naarmate er dieper wordt gegraven en meer wordt blootgelegd, wordt de druk van Het Witte Huis en binnen de veiligheidsdienst steeds groter. The Secret Man is een biografische film die vol potentie zit, maar qua toon en verhaallijnen geen goede balans weet te vinden. Liam Neeson staat licht op de automatische piloot, maar maakt alsnog indruk en Diane Lane doet overduidelijk haar best. Niet de thriller die de trailer doet voorkomen. Het geluid op deze DVD-uitgave is prima. Qua beeld zijn er verschillende artefacten te bespeuren op deze uitgave, maar daarbuiten is er op de beeldkwaliteit niet heel veel aan te merken. Helaas zijn er geen extra's aanwezig. Voor fans van de Nixon-periode als leuke aanvulling op de bekendere film over Watergate.