Game of Thrones - Seizoen 1

07-06-2018

9.5

Game of Thrones - Seizoen 1 (UHD)

In het koninkrijk Westeros zit koning Robert (Mark Addy) op de troon. Na het overlijden, al dan niet door moord, van zijn rechterhand, vraagt hij zijn goede vriend Ned Stark (Sean Bean) om zijn nieuwe rechterhand te worden. Met tegenzin stemt Ned toe. Het liefst zou hij veilig op zijn landgoed in Winterfell blijven met zijn vrouw en kinderen. Zijn familie leeft al tijden in onmin met de familie van Roberts vrouw Cersei Lannister (Lena Headey), maar zijn trouw aan de koning doet hem toch besluiten de opdracht aan te nemen. Ned vertrekt met zijn twee dochters Sansa (Sophie Turner) en Arya (Maisie Williams) naar de hoofdstad Koningslanding terwijl zijn vrouw Catelyn (Michelle Fairley) met hun zoons achterblijft in Winterfell. De macht om de troon speelt niet alleen in de hoofdstad, ook over de grenzen is er iemand die aanspraak denkt te maken op de troon: Viserys Targaryan. Hij roept, samen met zijn zus Daenerys (Emilia Clarke), de hulp in van de Dothraki, het volk van de paardrijders. Ned Stark doet er alles aan om de lieve vrede te bewaren in Westeros, maar het lijkt op voorhand een verloren zaak.

Vanaf het eerste seizoen in 2011 heeft Game of Thrones een plekje veroverd als één van de beste tv-series ooit gemaakt. Gebaseerd op de boekenreeks A Song of Ice and Fire van George R.R. Martin is de serie een episch verhaal vol spektakel, seks, geweld en verraad. Nu het einde nadert met seizoen acht wordt het tijd terug te kijken. Die eerste tien afleveringen waar het allemaal mee begon op UHD-Bluray Disc wel te verstaan. Seizoen 1 van Game of Thrones heeft wat trage momenten waarin de sfeer wordt neergezet en personages worden geïntroduceerd, maar vanaf het einde van de eerste aflevering zit je als kijker op het puntje van je stoel. De verhaallijnen en ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op en door de overvloed van personages is het soms opletten geblazen om niets te missen. Er gebeurt zo veel en er komt zo veel informatie op je af, dat je nauwelijks de kans krijgt om even op adem te komen. Af en toe zijn er wat langere dialoogscènes, maar ook daarin wordt informatie prijsgegeven die je op andere momenten weer nodig hebt. Producenten David Benioff en Dan Weiss hebben zeer veel moeite gedaan om een gigantische, dynamische en fantasierijke wereld neer te zetten en dat is ze zeker gelukt. Elk kasteel, elk gebied, elk ‘huis’ voelt authentiek aan en spreekt tot de verbeelding. Het eerste seizoen volgt het eerste boek uit de A Song of Ice and Fire-reeks op de voet en zit doorspekt met prachtige dialogen en onverwachte plottwists. In tegenstelling tot latere boeken – en latere seizoenen van Game of Thrones – ligt de focus vooral op het menselijke en politieke aspect (het verplaatsen/verraden van de schaakstukken) in plaats van op echte fantasy-elementen. Zoals bij veel shows die door HBO zijn geproduceerd, is er wel een overvloed aan naakt en de fysieke daad. Deels is dit binnen de context van de serie (functioneel naakt), maar voor een groot deel toch echt om zoveel mogelijk kijkers te trekken. Het is aan hen zelf om te bekijken hoe storend zij dit ervaren, maar zouden kijkers zich hier niet heel erg aan storen, is er genoeg binnen het eerste seizoen van Game of Thrones om je mee te vermaken en je tijd met de serie de moeite waard te laten zijn. Doordat er een geheel boek in één seizoen gestopt moest worden, zit het tempo er goed in en is het de makers gelukt kijkers na elke aflevering te smachten naar meer. Al snel blijkt dat niemand veilig is en geen enkel plottwist de makers te gortig is, waardoor je als kijker met samengeknepen billen zit te kijken naar hoe het met jouw favoriete personages verder gaat. Buiten de prachtige wereld die wordt neergezet zijn de grote sterren van Game of Thrones de personages en de acteurs die ze neerzetten. Sean Bean speelt de wat introverte en gekwelde, maar rechtschapen Ned Stark met verve en heeft met acteurs als Mark Addy en Maisie Williams een prachtige dynamiek. Addy en Williams zetten op hun beurt sympathieke personages neer, met de tomboy Williams als uitschieter. Lena Headey, Nikolaj Coster-Waldau en zeker Harry Lloyd zijn heerlijk venijnig, die ga je als kijker met plezier haten. Emilia Clarkes Deanerys begint zeer timide, maar ontwikkelt zich gedurende het seizoen tot een sterke vrouw. Het eerste seizoen van Game of Thrones is één van de sterkste en meest gefocuste van de gehele serie tot dusver en het kijken dubbel en dwars waard.

Genre: Avontuur, Fantasy
Regio: 0
Jaar: 2011
Speelduur: 557 min
Verpakking: UHD Keepcase in slipcase
Beeldverhouding: 1.78:1 niet anamorf
  • DTS 2.0 - Hongaars
  • DTS 2.0 - Pools
  • DTS 2.0 - Portugees
  • DTS 2.0 - Spaans
  • DTS 2.0 - Tsjechisch
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Frans, Hongaars, Portugees, Spaans, Tsjechisch, En vele andere
Uitgever: Warner Bros. Home Entertainment
EAN: 5051888236239

• Complete Guide to Westeros
  • Character Profiles
  • Anatomy of an Episode
  • Making of Game of Thrones
  • From the Book to the Screen
  • Creating the Show Open
  • Creating the Dothraki Language
  • The Night’s Watch

Het eerste seizoen van Game of Thrones werd in 2011 digitaal opgenomen met een ARRI Alexa digitale camera in HDCAM SR-formaat. Dat is 1920x1080-resolutie Full-HD, geen 4K. We hebben dus te maken met een geupscalede versie transfer naar een 2160/24p-resolutie, voorzien van zowel HDR10 als Dolby Vision. Voor de codering is gebruik gemaakt van de HEVC-codec en het beeld wordt getoond in het originele 1.78:1 beeldformaat. De Blu-ray Disc-versie zag er al heel goed uit en het is enigszins verrassend te zien hoe goed de UHD-BD er uitziet. Het meest in het oog springende verschil is de warmere tint die de nieuwe transfer heeft gekregen. De verschillende locaties hebben alle hun eigen kleursettings meegekregen. De Muur is wit en koud, Winterfell - het landgoed van de Stark-familie - is bruin en modderig en de stad Kingslanding is warm van tint. Hoe meer je naar het zuiden gaat, hoe warmer de kleuren worden. De Muur is nu niet meer zo blauw, maar heeft een tint die meer naar het groen gaat (zie ook de afbeeldingen hierboven). Qua scherpte is er weinig verschil in vergelijking met de Blu-ray Disc, dat zit ‘m in enkele nuances, maar de detaillering is er toch een stuk op vooruit gegaan. HDR zorgt ervoor dat de contrasten en vooral de hogere lichten een stuk sterker zijn dan in de Blu-ray Disc-versie, die het zonder HDR moet doen. Het beeld nu iets donkerder, maar het grotere bereik van het contrast maakt dat er voldoende nuancering in het zwart overblijft. Het is dus een echt mooie beeldtransfer geworden, zeker als je het bronmateriaal in acht neemt. Verwacht geen wonderen, maar over de gehele linie is er verbetering waarneembaar. De Blu-ray Disc was al zeer mooi, deze is nog een stukje beter.

Het geluid van het eerste seizoen van Game of Thrones op UHD is er in vergelijking met de Blu-ray Disc ook op vooruit gegaan. Waar de BD-uitgave het nog met ‘slechts’ een DTS-HD Master Audio 5.1-geluidstrack moest doen is er nu een Engelstalige Dolby TrueHD 7.1-track met Dolby Atmos-extensie voorhanden. Wie de serie liever in een andere taal kijkt (zijn die er op AllesOverFilm?) gaat in vergelijking met de Blu-ray wel teleurgesteld zijn, want die zijn allemaal in specificaties achteruitgegaan. Maar daar hoeven we ons niet zo druk over te maken, het gaat om het ‘echte’ geluid van Game of Thrones. De upgrade maakt het al imposante geluid nog indrukwekkender. Het klinkt allemaal erg dynamisch en ruimtelijk, waarbij alle details goed te onderscheiden zijn. Doordat het geluid nu uit zeven kanalen (plus top bij Atmos) komt is de spreiding nog mooier dan voorheen. Zeker als er volop gebruik wordt gemaakt van al die kanalen. Luister maar eens naar de ijzige wind die boven op de Muur waait of het huwelijksfeest bij de Dothraki. Heel veel kleine details die voorheen niet opvielen komen nu in deze geluidstrack aan de oppervlakte en de plaatsing ervan is perfect. Het LFE-kanaal spreekt ook een aardig woordje mee en dat begint al bij het allereerste geluid; een zware dreun als de poort van de Muur opengaat. Dialogen zijn prima te volgen, al zijn ze misschien niet allemaal even helder van klank. De begintune van de serie is inmiddels wereldberoemd en het geeft de kracht van de muziek van Ramon Djawadi aan, die met de muziek van de serie volle zalen trekt. Er zijn maar weinig componisten die dat lukt.

De 4K Ultra HD BD-uitgave van het eerste seizoen van Game of Thrones bestaat uit 4 discs, die allemaal een geanimeerd menu met beelden uit de serie hebben. Het goede nieuws is dat bijna alle extra’s van de Blu-ray overgenomen zijn op deze UHD-uitgave. Bijna, want de In-Episode Guides zijn nu niet meer aanwezig. Waar bij de Blu-ray Disc de extra’s verdeeld waren over de schijfjes staan ze nu op disc 4, behalve de commentaren en de Complete Guide to Westeros. Het ‘slechte’ nieuws is dat er geen nieuwe extra’s zijn. Het zal niemand verbazen dat de extra’s niet in 4K-resolutie zijn, maar in Full-HD-resolutie. Ze zijn wel weer voorzien van Nederlandse ondertiteling, behalve waar vermeld.

Elke disc bevat een Complete Guide to Westeros. Daarnaast hebben zeven afleveringen, verdeeld over de vier schijfjes, een audiocommentaar.

Zeven afleveringen zijn voorzien van een audiocommentaar. Aflevering 1 door uitvoerend producenten/scenarioschrijvers David Benioff & Dan Weiss. Aflevering 2 door Lena Headey (Cersei Lannister), Mark Addy (Robert Baratheon) en Nikolaj Coster-Waldau (Jaime Lannister). Aflevering 3 door Sophie Turner (Sansa Stark), Maisie Williams (Arya Stark) en Isaac Hempstead Wright (Bran Stark). Aflevering 4 door schrijver Bryan Cogman en Kit Harington (Jon Snow). Aflevering 6 door regisseur Daniel Minahan, Peter Dinklage (Tyrion Lannister), Emilia Clarke (Daenerys Targaryen) en Harry Lloyd (Viserys Targaryen). Aflevering 8 door schrijver George R.R. Martin. Aflevering 10 door regisseur Alan Taylor en opnieuw David Benioff & Dan Weiss. Niet elke commentaartrack is even interessant, maar over het algemeen is het zeer onderhoudend en informatief. De commentaartracks zijn niet voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Complete Guide to Westeros
Elke disc heeft een onderdeel over het koninkrijk Westeros. In diverse hoofdstukken over geschiedenis, tradities, geslachten en landen krijg je via prachtige tekeningen, animaties en voice-overs erg veel achtergrondinformatie over het leven in Westeros.

Disc 4

Character Profiles (31 min)
De vijftien meest belangrijke acteurs vertellen over hun karakter. Wie ze zijn en wat de belangrijkste kenmerken en motivaties van hun karakter zijn.

Anatomy of an Episode (61 min)
Je zou dit kunnen omschrijven als een visueel audiocommentaar. Aflevering zes is in z’n geheel te bekijken, waarbij regelmatig pop-up-schermen verschijnen waarin uitvoerend producenten/scenarioschrijvers David Benioff & D.B. Weiss, regisseur Daniel Minahan en de hoofdrolspelers kort commentaar geven op de scènes die op dat moment spelen. Het gaat voornamelijk om het spel van de acteurs, maar ook om decors, sfeersettings en props.

Making of Game of Thrones (30 min)
Een interessante, maar ook vrij fragmentarische Making of van de serie. Er wordt door de cast en crew over heel veel gesproken, maar nergens wordt heel diep op ingegaan. Je komt iets te weten over decors, locaties, kleding, dieren, muziek, de harnassen en nog veel meer.

From the Book to the Screen (5 min)
Schrijver George Martin en producenten David Benioff & Dan Weiss vertellen over de verwerking van het boek naar scenario en uiteindelijk televisie. De inhoud van de eerste twee en een halve minuut van dit item zijn hetzelfde als die van de Making of, alleen zijn de beelden iets anders gemonteerd. De laatste minuten vertellen ook weinig nieuws, dus eigenlijk is dit item overbodig.

Creating the Show Open (5 min)
De begintitels-sequentie van Game of Thrones won een Emmy. In dit item is te zien hoe deze begintitels gemaakt werden. Soms verzanden de makers in abstract gebral, maar over het algemeen is het indrukwekkend om te zien hoe dit alles gemaakt is. Wie goed naar de begintitels kijkt zal merken dat ze bij elke aflevering net iets anders zijn.

Creating the Dothraki Language (5½ min)
Waar in de boeken de Dothraki-mensen Engels spreken, is voor de televisieserie een echte taal ontwikkeld, het Dothraki. David Peterson van de Language Creation Society heeft deze taal bedacht en uitgeschreven voor de acteurs. De taal klinkt heel echt en overtuigend, een knap staaltje werk van Peterson.

The Night’s Watch (8 min)
De mensen van The Night’s Watch zijn de bewakers van de Muur in het noorden. Hier eindigt Westeros en voorbij de Muur leven de wilden en Anderen. Aan de hand van fragmenten uit de serie en korte quotes van de acteurs kom je te weten wat voor mensen er leven en strijden bij de Muur.

Game of Thrones is een kroniek over de zeven koninkrijken van Westeros, waar een continue strijd gaande is om de macht over het rijk. Koning Robert vraagt zijn vriend Ned Stark om zijn rechterhand te worden. Starks familie leeft echter in onmin met Cersei Lannister, de vrouw van de koning en haar familie. Ook van andere kanten wordt er jacht gemaakt op de troon. Game of Thrones is een indrukwekkende televisieserie van HBO, die een verslavende uitwerking heeft op de kijker. Een serie vol avontuur, fantasy, bedrog en (on)trouw. Het eerste seizoen van Game of Thrones is nu beschikbaar op UHD en dit kun je zeker een upgrade noemen in vergelijking met de Blu-ray Disc. Qua beeld zit de verbetering in de nuances, maar het geluid is met Dolby Atmos (of Dolby TrueHD 7.1) een sprong voorwaarts. Qua extra’s is er weinig verschil in vergelijking met de Blu-ray Disc of het moet zijn dat nu de In-Episode Guides ontbreken. Of dit alles een reden is voor aanschaf is aan ieder voor zich. De echte fans onder ons zullen de upgrade echter zeker waarderen.