Sicario: Day of the Soldado

19-07-2018

7.2

Sicario: Day of the Soldado (Bioscoop)

De grens tussen de Verenigde Staten is altijd al een zwaarbewaakte regio geweest. President Donald Trump wil zelfs over de hele strekking zijn befaamde muur bouwen. Eén van de problemen is de drugscriminaliteit. Veel van de drugs in de VS komen binnen over land via de grens met Mexico. De laatste jaren is er een ander probleem dat misschien nog wel groter is dan de drugsproblematiek. De mensensmokkel. Het smokkelen van mensen levert namelijk nog meer op. Dit wordt pas echt topprioriteit van de Amerikaanse overheid als er ook terroristen de grens over worden gesmokkeld die een bloedige aanslag plegen in de VS. Hierop wordt de keiharde wetshandhaver Matt Graver (Josh Brolin) ingeschakeld om de orde te handhaven. Hij slaat daarbij de handen ineen met lokaal expert Alejandro (Benicio Del Toro). Hun strategie? Een groot drugskartel zit achter de smokkel van tenminste één van de terroristen. Ze willen dit kartel aanpakken door een oorlog tussen de rivaliserende drugsbendes te starten, zonder dat bekend wordt dat de VS hier achter zit. Dit doen zij door de dochter van de bendeleider te ontvoeren. Maar als blijkt dat ook de Mexicaanse politie corrupt is, lopen zaken al snel uit de hand. Dit maakt bovendien dat het team de politieke steun uit Washington dreigt te verliezen. En die hebben zij hard nodig bij deze levensgevaarlijke missie.

De film Sicario uit 2015 van regisseur Denis Villeneuve kreeg lovende kritieken. Snoeiharde actie en een relevant verhaal gecombineerd met prachtig camerawerk maakte dit tot een boeiende film. Sicario: Day of the Soldado is een rechtstreeks vervolg hierop. Brolin en Del Toro keren daarbij terug in dezelfde rollen. Ook het scenario is wederom geschreven door Taylor Sheridan. De regie is wel gewijzigd. Ditmaal is het Stefano Sollima die deze rol overneemt. Het is voor hem zijn eerste speelfilm. Zo bezien laat Sollima zien best wel over talent te beschikken. De actiescènes zijn spannend en doen realistisch aan. Ze zijn wederom zeer bloederig, maar dat is verworden tot het handelsmerk voor deze films. Sollima bezit niet de visuele virtuositeit die Villeneuve gegeven is. Maar dat is ook wel een heel hoge lat om te halen. Het verhaal in dit vervolg is een logische opvolging van het eerste deel. Het bereikt precies de balans tussen bekendheid met het voorgaande en voldoende nieuwe elementen. Het grootste minpunt van dit deel ten opzichte van het vorige is dat er nu duidelijk voor actie boven diepgang is gekozen. In de eerste akte komt er nog iets van de complexiteit van omgeving naar boven. Daarna wordt het meer en meer een simpele achtervolgingsfilm. Hier is weinig mis mee als het zo goed en spannend uitgevoerd is als hier. Maar het is wel jammer als je meeneemt dat het eerste deel wel in staat was om bloedstollende actie te combineren met enige diepgang en complexiteit. Sicario: Day of the Soldado heeft in eerste instantie een zeer hoog tempo. Na een tijdje zakt dit wat in. Vooral in het laatste half uur gebeurt er naar verhouding vrij weinig. De stoere heren Del Toro en Brolin zijn wel weer zeer sterk in hun rollen. Ze krijgen dan ook verreweg de meeste aandacht. De overige rollen zijn weinig meer dan achtergrondinvulling. Wel beschouwd kom je eigenlijk ook vrijwel niets (nieuws) te weten over de achtergronden van de twee mannen in de hoofdrollen. Van echte betrokkenheid bij alle dodelijke actie is dan ook geen sprake. In deze film wordt duidelijk actie en spanning verkozen boven verhaal en karakterontwikkeling. De realistische uitgevoerde en strak geregisseerde actie blijkt al voldoende om te genieten van deze film. Het gerucht gaat dat er hier sprake is van een trilogie en de laatste scène van dit tweede deel hint hier ook duidelijk naar. Misschien dat dit laatste deel het beste van de eerdere delen weer weet te combineren.

Genre: Actie, Drama, Misdaad
Speelduur: 122 min
Uitgever: Independent Films

De grens tussen de VS en Mexico is een gebied van continue strijd. Er is sprake van drugssmokkel en mensenhandel. Dit escaleert wanneer er ook terroristen worden gesmokkeld die vervolgens in de VS een bloedige aanslag plegen. Een drugskartel blijkt hierachter te zitten, waarna een undercover eenheid van de VS probeert om een karteloorlog te. Sicario: Day of the Soldado zit net als het eerste deel Sicario vol met spannende en realistische actiescènes. Deze worden wel duidelijk verkozen boven een diepgaand verhaal. De realistische uitgevoerde en strak geregisseerde actie blijkt al voldoende om te genieten van deze film. Misschien dat het derde en laatste deel het beste van de eerdere delen weer weet te combineren.