Matchmaker, De

Laurens van der Molen
02-10-2018

7

Matchmaker, De (DVD)

Fotograaf Chris (Benja Bruijning) heeft altijd genoeg opdrachten gehad om de wereld over te kunnen reizen voor zijn werk. De opdrachten beginnen echter op te drogen en hij kan niet anders dan tijdelijk terug naar huis in Nederland. Zijn moeder Marja (Ariane Schluter) is sinds het overlijden van zijn vader alleen en is dolblij dat Chris weer thuis is. Hoewel Chris normaal alleen foto’s neemt, krijgt hij de kans om een promotiefilmpje te maken voor een nieuwe datingsite. Het onderwerp: zijn moeder. Die weet echter van niks en is dan ook erg verbaasd van alle mannelijke aandacht die ze ineens krijgt. Ze gaat akkoord om het datingavontuur aan te gaan, maar alleen als Chris haar datingcoach wil zijn.

De Matchmaker is een vermakelijke, maar voorspelbare, Nederlandse romantische komedie, geschreven en geregisseerd door Jeroen Houben, voor wie De Matchmaker zijn eerste speelfilm is. Zoals we de afgelopen jaren vaker zien in het genre, wordt er een blik bekende Nederlanders opengetrokken, in dit geval Benja Bruijning, Ariane Schluter, Eva van de Wijdeven, Georgina Verbaan, Kasper van Kooten en Loes Luca, en wordt er met een voorspelbaar script in anderhalf uur een feel-good-verhaal verteld. Waar De Matchmaker zich enigszins in onderscheidt, is dat in dit geval zowel jong als oud op zoek is naar liefde. De zoektocht naar een nieuwe man voor Marja is bij vlagen erg aandoenlijk, vooral wanneer Chris haar echt gaat helpen. De acteurs doen het allemaal uitstekend, hoewel Kasper van Kooten zijn rol als egoïstische manager iets te overdreven neerzet. De chemie tussen Benja Bruijning en Eva van de Wijdeven is uitstekend, helaas had hun verhaallijn wel iets beter kunnen worden uitgewerkt. Sowieso is het vrij moeilijk om mee te leven met het personage van Chris. Hij wordt aan het begin neergezet als behoorlijk egocentrisch, maar doet gedurende de film net genoeg aardigs om wat goodwill bij de kijker te creëren. Wat De Matchmaker wel erg goed doet, is een Nederlandse sfeer overbrengen. De karakters hebben allemaal de echte Hollandse nuchterheid en ook de humor is vrij droog. Dit zorgt ervoor dat de film wel echt als een Nederlands product aanvoelt en niet als een Nederlandse remake van een Amerikaanse of Britse film, wat in het verleden vaak het geval was. De Matchmaker is zeker niet uniek in zijn genre en ook niet één van de beste Nederlandse romantische komedies van de afgelopen jaren. De film kijkt echter wel makkelijk weg en voor liefhebbers van het genre die de betere Nederlandse romantische komedies als Soof en Alles is Liefde al hebben gezien, is dit een prima tussendoortje.

Genre: Komedie, Romantiek
Speelduur: 89 min
Beeldverhouding: 2.39:1 anamorf
EAN: 8719372006849

De DVD-uitgave van De Matchmaker heeft een beeldverhouding van 2.39:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op DVD gezet. Het beeld is van een goede kwaliteit en bevat geen zichtbare fouten. De scherpte van het beeld en het contrast zijn prima. Ook het zwartniveau is goed. De kleuren zijn mooi vol. De film bevat veel mooie beelden van Nederland en België. De film bevat optionele Nederlandse ondertiteling. Deze is goed leesbaar onderin het beeld. De DVD uitgave heeft echter geen menu, dus deze moet de kijker zelf aanzetten met de afstandsbediening.

De DVD-uitgave van De Matchmaker bevat een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) track. Deze is van een goede kwaliteit. De dialogen zijn duidelijk te verstaan door de centerspeaker en waar nodig ook door de twee andere voorste speakers. De omgevingsgeluiden maken goed gebruik van de verschillende speakers, dit gaat echter nooit ten koste van de dialoog. De subwoofer wordt vooral gebruikt tijdens de verschillende nummers die te horen zijn tijdens de film en in de karaokebar en het eindoptreden. De soundtrack bestaat uit populaire top-40-muziek, maar ook een aantal klassiekers die een belangrijke rol in het verhaal spelen.

De DVD-uitgave van De Matchmaker begint met een aantal promotietrailers en start vervolgens direct met de film. Eventuele Nederlandse ondertiteling moet door de kijker zelf door middel van de afstandsbediening aan worden gezet.

Fotograaf Chris heeft erg veel moeite om opdrachten te krijgen en moet daarom noodgedwongen terug naar zijn ouderlijk huis. Om zo snel mogelijk weer weg te kunnen, neemt hij een opdracht aan om een promotiefilmpje te maken voor een datingwebsite. Het onderwerp: zijn moeder. De Matchmaker is een typisch Nederlandse romantische komedie vol met bekende Nederlanders, zoals we ze de laatste jaren vaak zien. De cast doet het erg goed, maar het script is wat aan de magere kant.  De chemie tussen moeder en zoon is uitstekend, wat de film bij vlagen erg aandoenlijk maakt. De DVD-uitgave heeft een goede beeld- en geluidskwaliteit, maar geen enkele extra. De Matchmaker is zeker geen topper in zijn genre, maar voor liefhebbers van Nederlandse romantische komedies een prima tussendoortje.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.