A Star is Born

11-10-2018

7.9

A Star is Born (Bioscoop)

Jackson Maine (Bradley Cooper) is een gevestigde naam in de rock wereld. Als succesvol artiest ligt de wereld aan zijn voeten. Maar hij worstelt met zijn drank en drugsgebruik. Zijn veel oudere broer Bobby (Sam Elliott) probeert hem in het gareel te houden, maar dat is met Jackson nog niet zo makkelijk. Het leven van Jackson krijgt opeens meer kleur en zingeving wanneer hij bij toeval stuit op een optreden van Ally (Lady Gaga). Ze is dan helemaal nog niet bekend, maar Jackson herkent een uniek talent in haar. Jack weet haar voor zich te winnen op zowel het professionele als het amoreuze vlak. De twee beginnen een passievolle en tumultueuze liefdesrelatie en tegelijk lanceert Jackson de muziekcarrière van Ally. Maar al snel gaat het wel erg hard met de carrière van Ally en dreigt ze Jack voorbij te streven. Er ontstaan scheuren in hun voorheen perfecte en prille verliefdheid. Hun relatie komt onder grote druk door het steeds verregaande drank en drugsgebruik van Jack. Kunnen ze deze crisis nog te boven komen?

Dit is de derde Amerikaanse remake van de gelijknamige films, waarvan het origineel in 1937 uitkwam (met Janet Gaynor en Fredric March). Daarna was er in 1954 de nog bekendere musical met Judy Garland en James Mason. In 1976 volgde nog een rockmusical met Barbra Streisand en Kris Kristofferson in de hoofdrollen. En dan is er nu alweer een A Star is Born, tevens het regiedebuut van acteur Bradley Cooper, die zelf ook de hoofdrol speelt. De afgelopen jaren was de film vaak bijna in productie en passeerden heel veel grote namen van regisseurs, mannelijke Hollywoodspelers voor de mannelijke hoofdrol en vrouwelijke popartiesten voor de vrouwelijke hoofdrol de revue. En nu is het dan toch eindelijk zover. En wat een gouden greep is deze invulling gebleken. Even wat cijfers. De film ging in première op 31 augustus 2018 op het filmfestival van Venetië. Daar kregen Lady Gaga en Bradley Cooper een staande ovatie van maar liefst 8 minuten. Op het moment van schrijven staat de film in de IMDB top 250 op plaats 210 met een score van 8,1 uit 10. Op Metascore is de beoordeling van critici 88 uit 100. Dat schept hoge verwachtingen. Tijdens het kijken van de film blijkt al snel dat deze terecht zijn. Met afstand het sterkste punt van de film is het geweldige acteerwerk van Lady Gaga en Bradley Cooper. Vooral van de eerste is het verrassend, omdat het talent tot nu toe primair bij het zingen lag. Hun beider acteerwerk is echter heel naturel en de chemie tussen hen zeer geloofwaardig. Het is het hart van de film en zorgt vrijwel direct voor een sterke emotionele binding met het verhaal. Dit verhaal heeft een soort natuurlijke flow zonder al teveel structuur maar met genoeg voortgang. Natuurlijk is er ook veel muziek in de film. De nummers weten je te raken én spelen een belangrijke rol in het verhaal. De muziek vertelt het verhaal nog meer dan de dialogen. Sowieso is A Star is Born een film vol sfeer en ervaringen. De dialogen zijn niet het belangrijkst, maar de emoties en hoe deze worden overbracht via muziek, de beelden en non-verbale communicatie.  A Star is Born geeft bovendien een interessant inkijkje in het leven van een popster en hoe drank en drugs daar vaak onlosmakelijk deel van uitmaken. Al is het standpunt in deze film dat het gebruik uiteindelijk niet zozeer wordt veroorzaakt doordat de mogelijkheid zich voordoet, maar veel meer door de persoonlijke historie van de gebruiker. En dan in het bijzonder een moeilijke jeugd. Zou het kunnen dat veel popsterren hiermee te kampen hebben en door beroemd te zijn de validatie kunnen krijgen die ze zo hard nodig hebben? En dat dit ze zo kwetsbaar maakt om naast hoge pieken ook diepe dalen te kennen? Ook dit soort vraagstukken worden geraakt in de film, maar staan niet centraal. Het draait bovenal om een emotioneel liefdesverhaal tussen twee jonge mensen, waarbij die liefde op de proef wordt gesteld door allerlei externe omstandigheden. Herkenbaar, universeel en emotioneel.

Genre: Drama, Muziek, Romantiek
Speelduur: 136 min
Uitgever: Warner Brothers

Jackson is een gevestigde rockster, inclusief drank- en drugsprobleem. Op een dag ontmoet hij Ally, die dankzij hem een grote ster wordt. Ook krijgen ze samen een relatie, maar het succes van Ally en de problemen van Jack leggen hier de nodige druk op.  A Star is Born krijgt zeer goede beoordelingen en dit is niet meer dan terecht. Het is een emotioneel liefdesverhaal tussen twee jonge mensen, waarbij die liefde op de proef wordt gesteld door allerlei externe omstandigheden. Herkenbaar, universeel en emotioneel.