Second Act

04-01-2019

3.5

Second Act (Bioscoop)

Maya (Jennifer Lopez) is al vele jaren assistent manager van de lokale supermarkt. Ze wil meer, maar door het gebrek aan een echt diploma zal dit waarschijnlijk nooit gaan lukken. Als extra kopzorg dreigt haar relatie uit te gaan doordat ze niet volledig eerlijk durft te zijn tegen haar haar vriend Trey (Milo Ventimiglia) over haar verleden.  Chase (Akan Aisenberg), de stiefzoon van Maya’s beste vriendin Joan (Leah Rimini) besluit een handje te helpen en maakt een CV en bijpassende website waar zelfs de beste professor van zou gaan blozen. Uit naam van Maya reageert hij op vacatures waar zij prima voor zou zijn. Niet veel later komt er een telefoontje dat ieders leven voorgoed verandert. De vraag is hoe lang je de waarheid kan achterhouden, ook al is het voor je droombaan.

Jennifer Lopez heeft naast een lange carrière als zangeres een nog langere tijd in Hollywood doorgebracht (bijvoorbeeld The Cell, Maid in Manhattan en het beruchte Gigli). Second Act is Lopez’ eerste film sinds het mager ontvangen Lila & Eve ­uit 2015 en ziet haar terugkeren naar het romantische genre wat haar in het verleden zo veel succes heeft gebracht.
Op het oog heeft Second Act niet heel veel om het lijf. Het verhaal is behoorlijk cliché maar kent schaarse creatieve momenten. Helaas is de karakterontwikkeling buiten Maya extreem minimaal Hier en daar botsen verhaallijnen of wordt iets ogenschijnlijk dramatisch opeens wel erg snel afgehandeld/afgedaan. Second Act oogt vrij vlak, flets haast, en bevat weinig uitdagende beelden. Alle stereotype personages zijn in de film aanwezig en hebben overbekende dialogen. Wat de film verder zijn charme geeft, zijn de acteurs.  Lopez acteert prima en heeft een redelijke passie voor Maya als personage. Ook al komt het soms wat onrealistisch over, is er duidelijk getracht om een zo breed mogelijk publiek aan te spreken, juist degenen die het minder breed hebben of vanaf jonge leeftijd zware keuzes hebben moeten maken. Een deel van de overige acteurs staan duidelijk op de automatische piloot, maar anderen hebben duidelijk plezier in hun rol. Leah Rimini steelt de show als de luidruchtige, eeuwig vloekende beste. Vanessa Hudgens acteert redelijk, maar komt onovertuigend over als de assistent CEO van een groot cosmeticabedrijf. De chemie die ze heeft met Lopez is wel overduidelijk en mooi om te zien. Buiten de enkele acteurs die Second Act naar een redelijk niveau liften, is het de vrij absurde humor die bij tijd en wijlen de revue passeert. Reguliere scènes maken bizarre wendingen of eindigen op een onverwacht donkere wijze. De dialogen bevatten soms zeer gevatte teksten die kijkers in ieder geval zullen doen laten grinniken.

Genre: Drama, Komedie, Romantiek
Speelduur: 104 min
Uitgever: STX Films

Second Act is een clichématige Hollywoodfilm die door het redelijke acteerwerk en de onverwachte humor voor fans van Jennifer Lopez wel de moeite waar kan zijn. De acteurs hebben een prima chemie en er zit genoeg in de film om je mee te vermaken met een grote bak popcorn.