Creed II

04-02-2019

6.5

Creed II (Bioscoop)

Adonis Creed (Michal B. Jordan) is de zwaargewicht bokskampioen van de wereld. Dit heeft hij bereikt met de hulp van niemand minder dan de legendarische Rocky Balboa (Sylvester Stallone). Het leven is Adonis goedgezind. Hij gaat trouwen met zijn mooie vrouw Bianca (Tessa Thompson) en over geld heeft hij ook niets te klagen. Aan deze comfort zone komt abrupt een einde, wanneer er plot vanuit het koude oostfront een nieuwe dreiging ontstaat. Adonis wordt uitgedaagd door Ivan Drago (Dolph Lundgren) en zijn zoon Viktor (Florian Munteanu). Tegen het advies van Rocky in, kiest Adonis ervoor om de uitdaging voor een gevecht te aanvaarden. De vader van Adonis is immers gedood door Ivan Drago. Dit is zijn kans om eindelijk terug te slaan en zijn familie-eer te verdedigen. Zonder de hulp van Rocky en met een karige voorbereiding stapt Adonis in dit gevecht. Dit loopt bepaald niet voor hem af zoals gedroomd. Letterlijk te neer geslagen en daarnaast gedemotiveerd, moet Adonis zich geestelijk en lichamelijk herstellen. Hij moet op zoek naar een manier om zijn vechtlust terug te vinden, want als hij geen gevechten meer aanvaard dan verliest hij op termijn automatisch de titel van wereldkampioen. Maar is zijn bokscarrière hem zijn leven waard? En hoe kan Adonis winnen van een reus van een vent als Viktor?

Creed II is alweer de achtste Rocky film. Slechts drie jaar na Creed (2015) is hier al het vervolg, met opnieuw Michael B. Jordan in de hoofdrol en Sylvester Stallone als zijn trainer en goede vriend. Hoe maak je een franchise als dit interessant voor een nieuwe generatie en doe je bovendien recht aan het origineel? De regisseur van Creed had het te druk voor dit vervolg, waardoor de relatief onervaren regisseur Steven Caple Jr. zich mocht buigen over deze vragen. De basis verhaallijn in Creed II is nogal simpel en eerst voelt het best geforceerd om op deze manier de link te leggen met de oude film. Maar het is vooral door de oprechte focus op menselijkheid dat dit toch wonderwel werkt. De gevechten in Creed II zijn dynamisch in beeld gebracht en een genot om naar te kijken, maar ze vormen uiteindelijk slechts een kleine minderheid van de 130 speelminuten die deze film in totaal heeft. De focus ligt veel meer op de emoties die de hoofdpersonages doormaken, waarbij het titelpersonage Creed het beste uit de verf komt. Michael B. Jordan heeft zich niet alleen lichamelijk uitmuntend voorbereid op deze rol, maar ook in de emotionele scènes geeft hij alles wat hij in huis heeft. En dat is aardig wat! Hij is zeker geloofwaardig in deze rol en heeft bovendien een levensechte chemie met Stallone die zijn coach speelt en Thompson die zijn vrouw speelt. Door al deze zorgvuldige opbouw ben je veel meer betrokken bij met name het laatste gevecht. Wel schiet de regisseur hier soms wat door in het aantal thema’s dat hij wil behandelen en de lengte waarin hij dit doet. De film voelt bij tijd en wijle behoorlijk langdradig aan. Alsof deze wel drie uur heeft geduurd, terwijl de teller uiteindelijk net over de twee uur blijft steken. Ook doet Caple Jr. een poging de andere kant te belichten, maar de portrettering van de Russen is lachwekkend karikaturaal en stereotiep. De korte samenvatting: Russen gaan alleen voor de winst en tonen geen affectie, zelfs niet binnen de directe familie. En daarnaast zijn Russen, volgens deze Amerikaanse film, uiteraard voor geen cent te vertrouwen. Klassieke filmlogica zegt dat het helpt als de tegenstander niet sympathiek is, maar hier voelt het te onevenwichtig. Als de uitdieping van Creed en zijn verwanten qua diepgang gelijk was geweest aan de tegenstander, dan had Creed II echt een gelaagd verhaal kunnen bieden. Nu is het vooral de zoveelste boks film die alle hokjes van het genre slaafs aankruist, zij het met veel vakkundigheid. Creed II is dan ook geen slechte film geworden. Dit is al een prestatie op zich als je een nieuwe film maakt in zo’n lange reeks. Tijdens de obligate montage waarin de maanden trainen in een paar minuten voorbij zien komen kan je bijna niet anders dan glimlachen. En dan hebben we nog niet eens gesproken over het klassieke Rocky thema, dat bijna helemaal aan het einde van de film éénmalig eventjes perfect wordt ingezet. Het riekt wat naar het bespelen van je publiek, maar doordat het effect heeft en vanuit een goed hart komt vergeet je dit direct. Creed II mag zich scharen in het linker rijtje van de betere Rocky-films en is dan ook niet te missen voor de fans van de reeks. Nooit iets met deze films gehad? Dan is dit geen reden om het alsnog een kans te geven.

Genre: Drama, Sport
Speelduur: 130 min
Uitgever: Warner Brothers

Adonis Creed is de zwaargewicht bokskampioen van de wereld. Adonis wordt uitgedaagd door Ivan Drago en zijn zoon Viktor. Tegen het advies van Rocky in, kiest Adonis ervoor om de uitdaging voor een gevecht te aanvaarden. Dit komt hem nog duur te staan… Creed II is geen slechte film geworden. Dit is al een prestatie op zich als je een nieuwe film maakt in zo’n lange reeks. Deze prent mag zich scharen in het linker rijtje van de betere Rocky films en is dan ook niet te missen voor de fans van de reeks. Nooit iets met deze films gehad? Dan is dit geen reden om het alsnog een kans te geven.