Man Who Killed Don Quixote, The

01-03-2019

9

Man Who Killed Don Quixote, The (Blu-ray)

Toby (Adam Driver) was ooit een filmstudent die in Spanje zijn afstudeerproject verfilmde: "Don Quichote". Jaren later is Toby erg succesvol geworden als filmmaker en reclame directeur. Hij is er ook door veranderd, eerst was hij vol idealen en nu is hij verwaand en arrogant geworden. Als hij terugkeert naar het Spaanse dorp wacht hem een verassing. De acteur (Jonathan Pryce) die Don Quichote speelde denkt nog steeds dat hij dit personage in werkelijkheid is en dat Toby zijn rechterhand is. Sterker nog, het hele dorpje denkt daar hetzelfde over. Toby gaat tegen wil en dank mee met de avonturen van de acteur en weet op en gegeven moment fictie en feit niet meer te onderscheiden. Ook krijgt hij een gevoel van weemoed en voelt hij de verantwoordelijkheid om het spaanse dorp en de acteur te redden van de fictieve wereld waarin ze leven. Maar gaat hem dit lukken?

Er zijn zelden films gemaakt die een dusdanige turbulente productie-periode hebben doorgemaakt als The Man Who Killed Don Quixote (hierna te noemen Don Quixote). Het gehele wel en wee van deze productie heeft zelfs een volledige documentaire opgeleverd, namelijk Lost in La Mancha. Gilliam startte het project in 1989 en kreeg het volledige budget van 32 miljoen dollar bij elkaar in 1998 waarna de preproductie begon. De productie kende vele tegenslagen en als laatste kreeg Gilliam nog een rechtzaak aan zijn broek omdat een producent wilde voorkomen dat de film getoond werd op het Cannes filmfestival. Dit is gelukkig niet gelukt en na de officiele afronding in juni 2017 werd de film vertoond in Cannes en kreeg na afloop een staande ovatie van een kwartier. In ieder geval heeft Gilliam deze ovatie zeker verdiend want het afronden van deze productie betekent wel de gigantische volharding en toewijding van de gevierde filmmaker. Het is ongelooflijk dat hij de moed, energie en motiatie heeft weten vast te houden om deze film af te kunnen ronden. Is Don Quixote dat waard geweest? Zeker wel. Alhoewel de film soms wat in kan kakken neemt Gilliam je zeker weer mee op één van zijn wonderbaarlijke cinematografische avonturen. Hij weet een wereld te openen waar binnen zowel kijker als personages een wonderlijke reis gaan maken. Driver en Pryce spelen hun rol met verve en weten elkaar goed tegenspel te geven met hun verschillende karakters. Don Quixote is een curieuze film geworden uiteindelijk, een film die je haast niet kan bekijken zonder de achtergrond ervan. Het geeft de film een unieke "zwaarte" en interessante lading en zorgt ervoor dat je als filmliefhebber Don Quixote bijna wel moet gaan bekijken. En uitaard Lost in La Mancha ook.

Genre: Avontuur, Drama, Komedie
Speelduur: 132 min
  • DTS-HD MA - Frans
Uitgever: The Searchers
EAN: 9789461875846

Don Quixote is in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.35:1 in 1080p HD op Blu-ray Disc gezet. De film is gedraaid met speciaal gemaakte anamorfische objectieven die op digitale Arri-camera's zijn gezet, dit om de digitale look te compenseren. Deze objectieven zijn speciaal gemaakt voor het maken van Apocalypse Now, dus ook zelfs achter de camera-objectieven zit een verhaal. Het geeft de film een zeer mooie natuurlijke look en feel. Kleuren komen zeer warm en natuurgetrouw over. Scherpte is enorm goed en alle details zijn erg goed zichtbaar. Zwartniveau en contrast zijn ook er goed te noemen. Er zijn eigenlijk geen verdere aanmerkingen op deze transfer.

Don Quixote krijgt op Blu-ray Disc een DTS-HD Master Audio 5.1 track mee in de oorspornkelijk Engelse taal. De film is voornamelijk dialoog gedreven en verdere actiemomenten worden verdienstelijk uit alle surround-kanalen afgespeeld. De track is niet super bijzonder en springt nergens uit, maar doet zijn werk naar behoren.

Don Quixote heeft een statisch menu waar je uit de Franse en de Nederlandse taalopties kan kiezen. Opvallend is dat je de Nederlandse optie "Frans" (ondertiteling) niet kan selecteren, maar de Franse optie "Francais" wel. Er zijn verder geen extra's.

Don Quixote vertelt het lanverwachte verhaal van filmmaker Toby die na een lange tijd terugkeert in het Spaanse dorpje waar hij zijn afstudeerfilm heeft gemaakt. Echter, de acteur die toen Don Quichote speelde denkt nog steeds dat hij die persoon is! Hoe nu verder? Don Quixote heeft een zeer turbulente productieperiode meegemaakt en heeft alle tegenslagen wel gehad. De niet aflatende vechtlust van Gilliam heeft zeker zijn vruchten afgewropen want het is zeker een fijne toevoeging in zijn oeuvre. Ook krijgt de film een welverdiende release op Blu-ray Disc met een geweldige beelfkwaliteit en solide audiotrack. Het enige waar je als filmliefhebber op had kunnen hopen is de toevoeging van de documantaire Lost in La Mancha, net als op de Blu-ray Disc van 12 Monkeys.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door The Searchers.