Bohemian Rhapsody

07-03-2019

8.5

Bohemian Rhapsody (Blu-ray)

Farrokh “Freddie” Bulsara (Rami Malek) werkt als bagage-afhandelaar op het vliegveld en in zijn vrije tijd gaat hij bandjes kijken in de plaatselijke kroeg. Zo ook naar de band Smile, waar Brian May (Gwilym Lee) en Roger Taylor (Ben Hardy) deel van uitmaken. Nadat hun bassist/zanger er de brui aan geeft biedt Freddie zich aan om hun nieuwe zanger te worden. Bassist John Deacon (Joseph Mazzello) wordt erbij gehaald en de bandnaam wordt gewijzigd in Queen. Freddie laat zich vanaf dat moment Mercury noemen en de eerste nummers worden geschreven. De muziek slaat aan en de eerste hits zijn een feit. De band wil graag meer en ziet een opera-benadering van de muziek wel zitten. De platenmaatschappij wil er echter niet aan, waardoor het budget minimaal is om A Night at the Opera op te nemen. Het blijkt echter een meesterwerk en de band toert over heel de wereld. De eerste scheurtjes komen in Queen als Freddie een persoonlijke manager neemt in de persoon van Paul Prenter (Allen Leech). De overige bandleden moeten niets van hem hebben, maar Freddie draagt ‘m op handen. Freddie gaat zich steeds meer te buiten aan drank, drugs en feestjes. Het einde van de band lijkt te naderen als Freddie aangeeft een contract te hebben getekend voor twee soloplaten, tot grote woede van de rest van de band.

Het reilen en zeilen van de Britse rockband Queen – en Freddie Mercury in het bijzonder – is al breed gedocumenteerd in interviews, documentaires en reportages. Het ontstaan van de band, de hits, het unieke stemgeluid van Freddie Mercury, het Live Aid-concert en tot slot de ziekte van Mercury. Al deze facetten komen ook aan bod in de film Bohemian Rhapsody, waar Bryan Singer de credits als regisseur voor heeft.  Hoewel Singer de volledige credits krijgt is de film voor een deel geregisseerd door Dexter Fletcher (Eddie the Eagle). Twee weken voor het einde van de opnames werd Singer ontslagen, officieel vanwege de frequente absentie vanwege gezondheidsredenen. Wie er ook verantwoordelijk is voor de uiteindelijke regie van de film is niet zo heel belangrijk, het is het resultaat dat telt. En dat zit bij Bohemian Rhapsody wel goed, want het is een uitstekende film die een goed, hoewel niet overal even authentiek, beeld geeft van een van de meest toonaangevende (rock)bands van de afgelopen vijftig jaar. De twee overgebleven bandleden Brian May en Roger Taylor hebben zich van dichtbij met de film bemoeid en men mag er dan ook vanuit gaan dat men redelijk dicht bij de waarheid is gebleven. Er is altijd sprake van ‘dichterlijke vrijheden’ bij het verfilmen van een biografie of een waargebeurd verhaal en daar ontkomt ook deze film niet aan. Maar de opkomst van de band, de zoektocht naar een eigen geluid en identiteit als band, maar vooral ook van Freddie Mercury, het anders willen zijn dan de rest en belangrijkste botsingen binnen de band worden op een gepaste manier in beeld gebracht. Blikvanger bij dit alles is Rami Malek die een verbluffende rol van Freddie Mercury portretteert. Freddie Mercury was uniek en had z’n specifieke maniertjes en manoeuvres, zowel op het podium als daarbuiten. Malek heeft dat tot in de perfectie gekopieerd. Hij heeft er maanden voor geoefend met een choreografe, maar het resultaat is fantastisch. Malek won zowel een Oscar, Golden Globe, Screen Actors Guild Award (SAG) en Bafta Award.
Let op: mogelijke spoilers!
Een film over Queen kan niet voorbij gaan aan het feit dat Freddie Mercury aan de – toen nog – dodelijke ziekte AIDS leed. Dat wordt in Bohemian Rhapsody ook zeker aangestipt, maar men legt er duidelijk geen nadruk op. Ook bekend is het concert dat Queen gaf op het Live Aid-festival in 1985. Dit staat over het algemeen bekend als een van de beste live-concerten ooit. Op het einde van Bohemian Rhapsody neemt dit concert een belangrijke plaats in doordat het bijna integraal wordt nagespeeld. Men lijkt echter voorbij te gaan aan het feit dat Queen, inclusief Freddie Mercury, hierna nog ruim vijf jaar actief was en twee zeer noemenswaardige albums heeft gemaakt. Het einde van de film was zeker niet het einde van Queen. Wie de muziek van Queen echter een warm hart toedraagt en daarnaast een gevoel voor dramatiek wel weet te waarderen, maar vooral goed acteerwerk wil zien zou Bohemian Rhapsody zeker moeten zien.

Genre: Drama, Muziek
Speelduur: 134 min
Beeldverhouding: 2.39:1 niet anamorf
  • Dolby TrueHD 7.1 - Engels
  • Dolby Digital Plus 5.1 - Frans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans, Spaans, En vele andere
Uitgever: 20th Century Fox Home Entertainment
EAN: 8712626064305

• Rami Malek: Becoming Freddie
  • The Look and Sound of Queen
  • Recreating Live Aid
  • Het Volledige Live-Aid-filmoptreden
  • Bioscooptrailers

De beeldtransfer van Bohemian Rhapsody wordt vertoond via het originele 2.39:1 beeldformaat. De film staat op een 50GB dubbellaags disc, die voor 46GB is beschreven, waarvan een kleine 35GB voor de beeldtransfer. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p en voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC-videocodering. Bohemian Rhapsody is voor een groot deel digitaal gefilmd, maar heeft een zeer filmische uitstraling behouden. Het beeld is zeer contrastrijk, een mooi donker zwart en prachtige, felle kleuren die uitstekend verzadigd zijn en de film een warme uitstraling geven. De belichting van de concertfragmenten is vaak bijzonder fraai gedaan. Onder alle omstandigheden is de detaillering en schaduwdetail bovengemiddeld goed. Kortom, een zeer goede, sfeervolle en kleurrijke beeldtransfer.

Het geluid van Bohemian Rhapsody won een aantal Oscars en wie de film in de bioscoop heeft gezien zal zich herinneren hoe indrukwekkend het is. Dat komt op de Blu-ray Disc ook uitstekend over via een Dolby TrueHD 7.1-track. Op de Blu-ray Disc helaas geen Dolby Atmos-track, die blijft voorbehouden aan de UHD-uitgave. Dat neemt niet weg dat het Dolby TrueHD-geluid ook veel indruk maakt. Opvallend is de levendige surroundbeleving van deze geluidstrack en dan vooral tijdens de concertbeelden in de film. Alsof je middenin het publiek staat! Ook in de wat rustigere scènes blijft het geluid sterk overeind met veel detail en subtiliteiten. Dialogen zijn uitstekend te volgen, ook de wat zachtere passages. Het laag is bij vlagen zeer aanwezig en geeft het geluid een extra punch waar nodig. Toch een heel kleine aftrek vanwege het ontbreken van de Atmos-track, maar over het algemeen is het alleen maar genieten geblazen.

De Blu-ray Disc-uitgave bevat een aantal extra’s die in HD-resolutie zijn en voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Het Volledige Live-Aid-filmoptreden (22 min)
Het nagespeelde Live Aid concert is hier nog een keer afzonderlijk te bekijken. Hoewel prachtig gemaakt en goed gespeeld is het een beetje een overbodige extra, zeker als je de film net gezien hebt.

Rami Malek: Becoming Freddie (16 min)
De rol van Freddie Mercury is niet makkelijk, maar Rami Malek heeft er ontzettend veel tijd en energie in gestoken om deze legendarische zanger zo goed mogelijk te portretteren.

The Look and Sound of Queen (22 min)
Via interviews met cast en crew en ook met Brian May en Roger Taylor van Queen wordt duidelijk hoe belangrijk de band Queen is geweest en dat men het een eer vindt om de personages te mogen spelen en dat men zo zorgvuldig mogelijk om wil gaan met de nalatenschap van Freddie Mercury.

Recreating Live Aid (20 min)
Het concert op Live Aid is legendarisch. Bandleden Bryan May en Roger Taylor halen herinneringen op aan die periode. Daarnaast zijn er interviews met de cast en crew, afgewisseld met beelden van de set.

Theatrical Trailers (6 min)
Drie trailers van de film, waaronder een teaser- en de bioscooptrailer.

De Britse rockband Queen ontstaat in 1970 uit de band Smile als de extravagante Freddie Mercury de groep komt versterken. De stijl is uniek en de successen beginnen al vroeg te komen. De band is een eenheid, maar als Freddie Mercury een persoonlijke manager inhuurt beginnen de eerste haarscheurtjes in het collectief te ontstaan. Bohemian Rhapsody is een prima vertelling van het verhaal van Queen. Op enkele dichterlijke vrijheden na is het allemaal behoorlijk accuraat vertelt. Blikvanger is het uitstekende spel van Rami Malek als Freddie Mercury. Beeld en geluid van deze Blu-ray Disc-uitgave zijn fantastisch en de extra’s geven een interessante kijk achter de schermen van de film. Een aanrader als je van goede muziekfilms houdt, ook al ben je misschien niet zo’n fan van de muziek van Queen zelf.