Favourite, The

20-05-2019

8.8

Favourite, The (Blu-ray)

Koningin Anne (Olivia Colman) is de hoogste macht in het gehele Engelse rijk, maar voelt zich zonder man of kinderen hulpeloos. Het runnen van het land valt zwaar, zeker door de steeds langere en duurdere oorlog met Frankrijk en een leider van de oppositie (Nicholas Hoult) die zich fel verzet tegen elke vorm van belastingverhoging om de rekeningen te kunnen blijven betalen. Gelukkig staat lady Sarah Malborough (Rachel Weisz) aan Annes zijde en biedt ze zowel politiek als persoonlijk ondersteuning. Anne leunt hevig op Sarah, is niet zichzelf als ze niet bij elkaar zijn, maar de koningin heeft op sommige heldere momenten ook de indruk dat het vooral de macht is waar Sarah van houdt, niet de persoon die haar die macht verschaft. Dan verschijnt daar Abigail (Emma Stone) ten tonele, de jongere nicht van lady Sarah die hoopt binnen het Koninklijke Hof iets van haar persoonlijke eer en die van haar kant van de familie te restaureren. Abigail heeft net als Sarah een duidelijke agenda. De strijd om het oor en hart van de kwetsbare koningin Anne begint. Waar men hakt, vallen er hoofden.

Yorgos Lanthimos heeft een unieke, surrealische, absurdistische stijl waarmee hij eerder al The Lobster en The Killing of a Sacred Deer maakte tot twee fascinerende films waar je herhaaldelijk naar kunt kijken en steeds weer verbaasd en/of verward bent zonder  te weten wat overal de betekenis van is. The Favourite is de opvolger van deze films en past prima in dit rijtje.
Met The Favourite heeft Lanthimos een intrigerend kostuumdrama afgeleverd met prachtige aankleding en kostuums, een duidelijke focus op de personages boven een verhaallijn en dialogen die eerder uit de 21ste dan uit de 18e eeuw komen. En het werkt prachtig. Men is niet geïnteresseerd in wat er daadwerkelijk gebeurd is al die eeuwen geleden, maar voor door wat had kunnen zijn. De setting is vooral aankleding en een mogelijkheid om te laten zien dat sterke vrouwen door de tijd heen hebben bestaan. The Favourite voelt door deze onderwerpen ondanks de setting vrij modern aan, ook mede dankzij het eerder benoemde taalgebruik wat men in de 18e eeuw echt niet zou bezigen. Voor fans van karakterstudies en sterk acteerwerk is The Favourite een regelrechte aanrader. Het acteerwerk in The Favourite is niet anders dan subliem te noemen. De drie vrouwelijke hoofdpersonen zijn zonder enige gène en genieten er ogenschijnlijk erg van om vuig en manipulatief te spelen, maar ook een heel persoonlijke en kwetsbare kant neer te zetten. De chemie tussen Emma Stone, Rachel Weisz en Olivia Colman is prachtig om naar te kijken en van begin tot eind een genot. Vooral de intieme scènes tussen Colman en Weisz met een seksuele spanning en de momenten tussen Stone en Weisz waar ze elkaar duidelijk als aartsrivalen zien, zijn erg mooi. Olivia Colman geeft alles in The Favourite en zet ondanks sterke eerdere rollen één van de beste acteerprestaties sinds de afgelopen tijd zien. Haar passie, emotie, gevoel van plicht en achterdocht maakt een extreem fascinerend personage. Een waar Colman terecht een Oscar voor heeft gewonnen. Nicolas Hoult is een heerlijke antagonist die zijn rol met verve speelt, maar duidelijk tweede viool speelt en niet de ruimte krijgt om echt te stralen. Verwacht geen intrigend verhaal, maar vooral acteurs op het beste van hun kunnen met een blijvend intrigerende dynamiek.

Jaar: 2019
Speelduur: 119 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Audiodescriptie
  • DTS 5.1 - Italiaans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans
Uitgever: 20th Century Fox Home Entertainment
EAN: 8712626074366

• Verwijderde Scènes
  • The Favourite: Het Kostuumdrama Ontrafelt

Op deze Blu-ray Disc-uitgave wordt The Favourite gepresenteerd in het niet anamorfe 1.85 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p en voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC-videocodering. De dubbellaagse schijf is voor bijna 40GB beschreven. De film bestaat vooral uit bruinttinten, in stijl met het kleurpalet wat kijkers kennen van de 18e eeuw. De makers van The Favourite zijn er in geslaagd om door kleurschakering en belichting een zeer dynamische film neer te zetten met veel variatie in lichte en donkere scènes, closeups en wijde vista's. De film kent een hoog contrast en diepe zwartwaarde waardoor alle kleuren mooi uitkomen. Alles oogt scherp en zit vol detail. Hier en daar is de scherpte iets minder in de wijdere shots, maar nergens storend. Voor een aanzienlijk deel van de film wordt er gebruik gemaakt van reguliere of handheldcamera's, maar Lanthimos kiest er op verschillende plekken in The Favourite voor om vanuit een 'fish-eye' perspectief scènes neer te zetten. Je zou dit kunnen uitleggen als scènes waar kijkers een letterlijke vlieg aan de muur zijn of er bewust voor gekozen is om scènes desoriënterend te maken, maar het steekt erg af tegen de rest van de film. Al met al een zeer goede beeldkwaliteit!

The Favourite is op deze BD-uitgave te bekijken met een Engelstalig 5.1 DTS-HD Master Audio track naast een Frans- en Italiaanstalig DTS 5.1 track en een Dolby Digital 5.1 Audiodescriptie-track.  Hieronder zal het eerstgenoemde track besproken worden. Een belangrijk deel van The Favourite zijn de dialogen. Deze worden scherp en helder via het middenkanaal gepresenteerd waardoor elk gesprek heel duidelijk te verstaan is. De omgevingsgeluiden zijn vooral in hun kracht in de scènes die zich buitenshuis afspelen waarbij er via de surroundkanalen een mooie sfeer wordt neergezet. Geluidseffecten hebben een belangrijke plek op het audiospoor en zijn vrij gelaagd. Vooral de brandende fakkels of het geluid van geloste schoten zijn mooi om te horen. De sfeer van The Favourite wordt verhoogd door de muziek, zowel instrumentaal als een optreden tijdens de film. Het zet perfect de toon voor de surrealistische van en de dramatiek in The Favourite.

Vanuit het statische menu is The Favourite integraal of vanaf een specifiek hoofdstuk te bekijken. Audio en ondertiteling is te selecteren en er zijn verschillende extra's vanaf het hoofdmenu af te spelen.

Verwijderde Scènes (3 min.)
Een kleine reeks verwijderde en ingerkorte scènes helaas zonder context waarom ze niet in de uiteindelijke film terecht zijn gekomen. Vooral mooi om de verschillende actrices in nog extra scènes te zien schitteren.

The Favourite: Het Kostuumdrama Ontrafelt (22 min.)
Een zeer intrigerende Making Of die segmentarisch ingaat op de motivaties achter The Favourite, de combinatie tussen een historische en zeer moderne film, het acteerwerk en de totstandkoming van en dynamiek tussen de drie hoofdpersonen. Erg interessant is ook de input van een historica over de personages en gebeurtenissen in de film.

Trailer (2 min.)
Een intrigerende trailer die de sfeer van de The Favourite redelijk goed neerzet.

Koningin Anne heeft het erg zwaar als koningin van het Engelse Koninkrijk, zeker met een dure oorlog met Frankrijk waar geen eind aan lijkt te komen. Haar oude vriendin Sarah Marlborough staat immer aan haar zij, maar Anne weet steeds minder goed of Sarahs vriendschap uit liefde is of macht. De jonge Abigail klauwt zich met een stralende glimlach naar Annes zij, zolang de koningin dit toestaat. The Favourite is een subliem geacteerde, goed geschreven en licht over de top drama wat zowel in stijl als verhaal niet teleurstelt, zolang je als kijker voor open staat. Een ervaring, die vooral de (on)zinnigheid van macht en relaties blootlegt. Het beeld is van een zeer hoge kwaliteit op deze BD-uitgave, het geluid doet niet veel onder. De extra's zijn een mooie toevoeging, vooral de Making Of. Concluderend, wederom een intrigerende filmvan Yorgos Lanthimos