Dragged Across Concrete

01-11-2019

8.2

Dragged Across Concrete (Blu-ray)

De ervaren smerissen Brett Ridgeman (Mel Gibson) en Anthony Lurasetti (Vince Vaughn) zijn al sinds jaar en dag partners. Beiden zijn blijven steken in hun carriere als agent en zijn nooit verder gekomen als detective. Beiden vinden dat ze tekort worden gedaan in hun dagelijks werk en hun beloning ervoor. Op een dag wordt een routine-aanhouding van een verdachte iets te grof uitgevoerd door de twee agenten. Ongelukkig voor hen wordt deze aanhouding gefilmd en breed uitgemeten in de media. Voor luitenant Calvert (Don Johnson) zit er niets anders op dan de twee te schorsen. Tijdens deze schorsing willen de twee agenten genoegdoening voor al die jaren dat ze onderbetaald zijn. Beiden hebben ook reden om meer geld te willen, namelijk dat Athony een ring wil kopen voor een huwelijksaanzoek en Brett wil verhuizen, zodat zijn dochter niet meer wordt lastig gevallen door criminelen in de buurt. Ze besluiten crimineel Lorentz (Thomas Kretchmann) te volgen, want die zou een bankoverval beramen en het tweetal wil deze voorkomen, en er vervolgens met de buit vandoor gaan. Echter voegen niets-ontziende criminelen Johns (Tory Kittles) en Biscuit (Michael Jai White) zich bij de bende van Lorentz en dit had het tweetal agenten nooit verwacht. Een kat-en muisspel volgt, waarbij de twee agenten zich af moeten gaan vragen of de prijs van de buit niet te hoog gaat worden.

Dragged Across Concrete is de derde film van regisseur S. Craig Zahler die hiervoor Bone Tomahawk en Brawl in Cell Block 99 heeft gemaakt, de laatste ook met Vince Vaughn in de hoofdrol. Wat als eerder opvalt aan Dragged Across Concrete is dat de film een lange speelduur heeft, erg lang, namelijk 159 minuten. Zahler neemt dan ook in de film uitgebreid de tijd om verschillende achtergrondverhalen te vertellen. Zowel van de twee agenten als ook van de criminelen. Het werkt erg goed dat je een motief weet voor de acties die de personages ondernemen. Verder bouwt de film een gigantische spanningsboog op tot aan het einde. Je weet nooit wat er gebeurt en wat er ineens om de hoek komt zeilen. Verder heeft de film erg expliciet geweld. Veel bloed en afgeschoten ledematen vliegen in de rondte. Veel van de personages kennen een trieste karakterontwikkeling en einde en dat is soms pijnlijk om te zien. De film is niet zomaar een standaard politiefilm, daarvoor heeft deze film teveel afwijkende karakteristieken. Dragged Across Concrete bevat veel opzienbarende dialogen met aparte en ingewikkelde terminologie en dat kan wel wat hoogdravend overkomen. Sommige dialogen komen hierdoor niet erg geloofwaardig over en valt het beoogde effect een beetje weg. Het leidt ook wel wat af en doet soms wel afbreuk aan het kijkplezier. De acteerprestaties zijn verder erg goed te noemen. Niet alleen van de "bekende" acteurs Gibson en Vaughn, maar ook de bijrollen en de bendeleden doen het erg goed. Michael Jai White is wel een bekende (o.a. Spawn), maar Tory Kittles niet en die speelt de angstaanjagende crimineel Henry Johns met verve. De spanning wordt richting het einde steeds meer ondraagbaar en dat is wel knap gedaan van Zahler. Uiteindelijk doet de lange speelduur de film toch een beetje de das om en zou er wel een minuut of 10/20 geknipt kunnen worden. Dat wilde distributeur Lionsgate ook voor een release in de bioscopen, maar Zahler had een "Final Cut"-beding in zijn contract en zo kon de film ongemoeid in de bioscopen verschijnen. Dat is op zich goed, maar Dragged Across Concrete is wel een lange en zenuwslopende zit. Het is een film die je ook nog wel even nablijft.

Genre: Actie, Misdaad, Thriller
Speelduur: 159 min
Uitgever: Dutch Film Works
EAN: 8719372007556

Dragged Across Concrete staat in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.40:1 op Blu-ray Disc. De film is digitaal geschoten en dat is te merken aan de beeldtransfer. Het beeld is erg strak met goede scherpte en een natuurlijk-ogende kleurstelling. Alleen bij de scène in het begin (bij de arrestatie) zie je wel dat er duidelijk is gekozen voor een blauw filter en dat valt iets te veel op. Verder is dit een film met vooral veel grauwe tonen overdag en warme kleuren in de avondscènes, voornamelijk in huis. Buiten is alles minder verlicht en zie je dat er is gekozen om minder gebruik te maken van extra verlichting. Toch blijft het contrast in orde en ook schaduwdetail is netjes. Een strakke transfer zonder al teveel tekortkomingen.

Dragged Across Concrete krijgt op Blu-ray Disc een DTS-HD Master Audio 5.1-track mee in de oorspronkelijk Engelse taal. De film leunt voornamelijk op de (vele) dialogen en kent niet veel surroundactiviteit. Dialogen zijn duidelijk hoorbaar uit de centerspeaker. Bij de actiescènes opent de track zich wat meer met spreiding naar de achterspeakers en de subwoofer. Deze doen dan goed mee en het komt allemaal evenwichtig over. Wel valt de track bij de stillere momenten wat stil en wordt er geen gebruik gemaakt van omgevingsgeluiden om de spreiding te behouden. Dan kan uiteraard de keuze van de regisseur zijn, maar het maakt de track dan wel wat stiller. Verder zijn er geen op-aanmerkingen en ondersteunt de track verder prima de sfeer van de film.

Er staan geen extra's op de Blu-ray Disc van Dragged Across Concrete.

Al vele jaren vinden agenten Brett en Anthony dat ze ondermaats zijn betaald en als ze geschorst worden vanwege een uit de hand gelopen arrestatie vinden ze het tijd voor actie. Ze verzinnen een plan om een bankoverval te onderscheppen en er met de buit vandoor te gaan. Echter hebben ze niet gerekend op de niets-ontziende overvallers die een lijk meer of minder niet schuwen. Is de strijd met deze criminelen het waard om alles op het spel te zetten? Dragged Across Concrete is een lange film geworden met soms erg ingewikkelde dialogen met vreemde terminologie. Het acteerwerk is prima en vooral het laatste uur is de spanning om te snijden. De actie is hard en meedogenloos. Het is een aparte film, maar zeker de moeite waard. De Blu-ray Disc zit prima in elkaar met een goede beeld- en geluidskwaliteit, maar helaas zonder extra's.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch Film Works.