Rocketman

06-11-2019

7.2
UHD

Rocketman (UHD)

Reginald Kenneth Dwight, bij de rest van de wereld beter bekend onder zijn artiestennaam Elton John (Taron Edgerton), heeft geen gemakkelijke jeugd gehad. Zijn ouders hadden weinig aandacht voor hem en konden niet echt liefde tonen. Zelfs toen hij als muzikant succes begon te krijgen, konden ze hem nog niet accepteren. Elton zijn eerste echte liefde John Reid (Richard Madden), bleek ook niet echt om hem te geven, maar vooral op jacht te zijn naar geld en succes. Zijn enige trouwe vriend is Bernie Taupin (Jamie Bell). Elton is een groot muzikaal talent, maar tekstschrijven kan hij niet. Bernie levert de teksten aan en Elton maakt er muziek bij. Los van deze zakelijke samenwerking zijn ze ook vrienden, in goede en in slechte tijden. Wanneer Elton in rap tempo succesvoller wordt begint zijn getroebleerde jeugd hem steeds meer parten te spelen. Doordat hij als klein jongetje nooit echt geliefd is geweest, stoot hij mensen van zich af. Daarnaast is het moeilijk voor hem om gelukkig te zijn zonder de hulp van alcohol, drugs en seks. Aan al deze zaken is hij verslaafd en dit wordt bijna zijn ondergang. Maar net op tijd weet hij het tij te keren en nu is Elton al decennia lang vrij van alcohol en drugs.

Biopics worden vaak pas gemaakt nadat de persoon in kwestie overleden is. Of anders komt het op zijn minst vaak voor dat de hoofdpersoon niet betrokken was bij de productie. Elton John (nu 72 jaar) is nog springlevend én uitvoerend producent van Rocketman. Dit is verrassend, in die zin dat de film zijn minder positieve kanten uitvoerig laat zien. Het valt te prijzen dat Elton John dit aan de wereld durft te tonen. Tegelijkertijd is een mogelijke interpretatie van Rocketman er een waarin we vooral iemand zien die probeert te rationaliseren en verklaren waarom hij dit soort gedrag vertoonde. Zijn ouders - en dan met name zijn vader - worden namelijk wel héél zwart-wit neergezet als vreselijke mensen. Hetzelfde geldt voor zijn (zaken)partner John Reid. Er zal ongetwijfeld een grote kern van waarheid in zitten, maar het is moeilijk te geloven dat Elton slechts een slachtoffer was van zijn omstandigheden. Deze scènes zijn allesbehalve subtiel en worden soms ook via de montage van korte flashbacks nogmaals door je strot geduwd. Alsof je het de eerste keer nog niet doorhad. Het gebrek aan subtiliteit is tegelijk het grootste en misschien ook wel het enige noemenswaardige minpunt aan Rocketman. De flamboyante stijl van filmen is ook allesbehalve subtiel, maar dit past dan weer uitstekend. Vorm en inhoud komen wat dat betreft perfect samen in deze film. Er worden veelvuldig surrealistische effecten gebruikt en zelfs special effects ontbreken niet in dit biografisch drama. Dit past echter geweldig in de hele setting en het brengt een bepaalde diepgang aan het in kaart brengen van Elton zijn excentrieke persoonlijkheid. De muziek is al even authentiek, vooral doordat iedereen zelf zingt, ook al kunnen sommige bijrolspelers helemaal niet zo goed zingen. Hoofdrolspeler Taron Egerton blijkt wel een sterke muzikale aanleg te hebben. De verschillende songs zijn ook nog eens heel goed verwerkt in het verhaal. Door de goede timing krijgen de songs en vooral de songteksten een extra betekenis en voegen ze echt iets toe. De grote ster van deze film is de glansrol van Egerton. Hij kruipt helemaal in de huid van Elton John, maar doet dit niet op een manier waarbij hij aan het imiteren is. Het is een heel gelaagde, authentieke en emotionele performance geweest. Er zijn diverse grote namen voor deze rol overwogen, maar je kunt je na het zien van Rocketman niemand anders meer voorstellen in deze rol. Alleen al vanwege deze glansrol is Rocketman het kijken waard.

Medium: UHD
Genre: Biografie, Drama, Muziek
Jaar: 2019
Speelduur: 121 min
Verpakking: UHD keepcase
Resolutie: 3840 x 2160p
Beeldverhouding: 2.39:1 niet anamorf
  • Dolby Atmos
  • Dolby Digital 5.1 - Turks
  • Dolby TrueHD 7.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Duits, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment Benelux
EAN: 5053083195069

• Extended Musical Numbers
  • It's Going to Be a Wild Ride: Creative Vision
  • Becoming Elton: Taron's Transformation
  • Larger Than Life: Production Design and Costuming
  • Full Tilt: Staging the Musical Numbers
  • Music Reimagined: The Studio Sessions
  • Rocketman Lyric Companion: Sing Along with Select Songs
  • Rocketman Juke Box

De beeldtransfer van Rocketman is te bekijken in het originele 2.39:1 beeldformaat in 2160p-resolutie met HDR en Dolby Vision. De film is origineel opgenomen in 3.4K en afgewerkt als 2K Digital Intermediate. Het is bij vlagen een heel kleurrijk festijn in deze film en daar doet HDR/Dolby Vision z’n werk goed. Bij de ‘gewone’ scènes zijn de kleuren juist wat terughoudend, maar ook hier staat het beeld z’n mannetje. Het contrast en schaduwdetail zijn van een uitstekend niveau, waarbij soms wel wat ruis in de donkere delen aanwezig is. Daarbij is het beeld ook superscherp met zeer fraai detail. Kijk naar de veren in de kostuums van Elton John of de tekstvellen van Bernie Taupin. Het maakt het geheel allemaal zeer fraai.

De bijgeleverde Blu-ray Disc heeft de film in dezelfde beeldverhouding in 1080p. Deze beeldtransfer doet niet heel erg veel onder voor de UHD. Op zichzelf is de Blu-ray-transfer fantastisch en als je geen UHD-speler hebt is deze Blu-ray Disc zeker een aanrader.

Er staan veel geluidstracks op de UHD (en ook Blu-ray Disc) van Rocketman, waarbij de meest interessante de Engelstalige Dolby TrueHD 7.1-track met Dolby Atmos-extensie is. Het zal niemand verbazen dat dit een zeer muzikale en bombastische geluidstrack is. De mogelijkheden van de geluidstrack worden volop gebruikt met geluid uit alle kanalen. Vooral de muziekscènes klinken fantastisch en vol dynamiek. Maar het is ook een geluidstrack die op z’n momenten in alle rust de fijne details laat horen. In de scènes met Elton als klein jongetje is het soms angstvallig stil, waarbij dan juist die kleine details als de pijp van vader of de kraakjes van de stoelen in positieve zin opvallen. Het creëert een bijzondere sfeer, wat dan weer sterk afsteekt tegen de bombast van de muziek- en feestscènes. Deze geluidstrack heeft voor ieder wat wils en is en elk segment ijzersterk.
De UHD en de Blu-ray Disc bevatten dezelfde geluidstrack.

Zowel de UHD als de Blu-ray Disc van Rocketman hebben een menu met beelden uit de film en het liedjes Rocketman als achtergrondgeluid. De UHD heeft geen extra’s. Deze staan wel op de bijgeleverde Blu-ray Disc. Deze zijn allemaal in HD-resolutie en voorzien van Nederlandse ondertiteling, behalve waar vermeld.

Extended Musical Numbers (15 min)
In de film worden de liedjes niet volledig gespeeld. Hier kun je een aantal alsnog in een langere versie bekijken, eventueel met inleidend commentaar van regisseur Dexter Fletcher. De liedjes zijn The Bitch is Back, Saturday Night's Alright (For Fighting), Breaking Down the Walls of Heartache en Honky Cat.

Deleted Scenes (20 min)
Scènes die de film niet gehaald hebben. Eventueel ook met een inleiding van Dexter Fletcher.

It's Going to Be a Wild Ride: Creative Vision (7 min)
Het idee van de film bestaat al tien jaar, aangedragen door Elton John zelf, samen met producent David Furnish. Elton John had al een idee hoe de film eruit zou moeten zien en welke onderwerpen aan bod moesten komen. Daarna werd regisseur Dexter Fletcher erbij betrokken en ging men werken aan hoe de film gemaakt kon worden.

Becoming Elton: Taron's Transformation (8 min)
Taron Egerton moet in de huid kruipen van Elton John. Hier is te zien hoe hij dat doet. En ook hoe hij zich heeft voorbereid op het zingen van de liedjes.

Larger Than Life: Production Design and Costuming (9 min)
Zoals de titel al doet vermoeden gaat men hier dieper in op het ontwerp van de film en de kostuums, waarbij het (gelukkig) niet alleen om de flamboyante kleding van Elton John gaat. Ook de locaties en filmsets komen aan bod, waarbij Elton John ook af en toe een kijkje komt nemen.

Full Tilt: Staging the Musical Numbers (10 min)
De liedjes in de film hebben een bijzonder fraaie choreografie, zowel voor de camera als met de camera. In dit item is te zien hoe men aan het werk ging tijdens de opnames.

Music Reimagined: The Studio Sessions (11½ min)
In het vorige item ging het om hoe de liedjes qua beeld werden opgenomen, hier is te zien hoe de liedjes muzikaal werden opgenomen in de studio. Taron Egerton zingt de liedjes van Elton John zelf in.

Rocketman Lyric Companion: Sing Along with Select Songs (36 min)
Wie lekker mee wil zingen met de liedjes moet deze extra hebben. Via de karaoke optie met de tekst in beeld kun je hardop meezingen. Je kunt ook kiezen om de hele film af te spelen in de sing-along modus. Logischerwijs zijn de teksten in beeld in het Engels, niet in het Nederlands.

Rocketman Juke Box (53 min)
Wie alleen maar geïnteresseerd is in de liedjes kan hier rechtstreeks naar de liedjes in de film springen.

Elton John was verslaafd aan drank, drugs en seks. Dit heeft hem bijna zijn leven gekost. Uiteindelijk weet hij zich los te worstelen van zijn getroebleerde jeugd, maar dit ging niet zonder slag of stoot. De wereldster heeft zelf meegewerkt aan Rocketman, de verfilming van zijn leven tot nu toe en schuwt daarbij niet om ook zijn minder positieve kanten te tonen. Rocketman weet stijl en inhoud perfect te combineren in een flamboyante en emotionele film met een glansrol voor hoofdrolspeler Taron Egerton. De UHD en Blu-ray Disc hebben een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit en een redelijk pakket aan extra’s, waarbij echter ook een aantal overbodige (lees: dubbele) content aanwezig is.