Scarface

22-11-2019

9.5

Scarface (UHD)

Begin jaren ’80 wordt Amerika overspoeld met politieke vluchtelingen (en criminelen) uit Cuba, als gevolg van nieuw beleid van Fidel Castro. Een van die vluchtelingen is Tony ‘Scarface’ Montana (Al Pacino). Zijn aanvraag voor een verblijfsvergunning wordt afgewezen en Tony wordt in een vluchtelingenopvangkamp in Miami ondergebracht. Daar ontmoet hij zijn vriend Manolo Ray (Steven Bauer). Tony en Manolo krijgen de kans uit het kamp te ontsnappen, wanneer zij een andere belangrijke politiek vluchteling in het kamp vermoorden. Tony doet dit zonder blikken of blozen. Zij krijgen vervolgens werk in een lokaal restaurant. Tony wil echter meer en heeft grootse plannen om het helemaal te gaan maken, waarbij hij niets of niemand op zijn pad zal ontzien. Via via komen de vrienden in contact met drugsbaas Frank Lopez (Robert Loggia). Voor Lopez doen ze een gevaarlijke drugstransactie met Colombiaanse drugskoeriers. Tony ontmoet ook Lopez’ liefje, de mooie Elvira (Michelle Pfeiffer), en is vanaf het eerste moment verliefd op haar. Al snel wordt Tony Lopez’ belangrijkste man. Als Tony in contact komt met Alejandro Sosa (Paul Shenar), een grote Colombiaanse drugsbaron, neemt Tony’s leven een belangrijke wending en kan zijn succes niet meer op. Daarbij nemen Tony’s hebzucht, grootheidswaanzin en wantrouwen naar zijn omgeving ook toe tot buitenzinnige proporties en tart hij daarbij het noodlot.

Al Pacino brengt in Scarface één van de meest meedogenloze gangsters ooit tot leven op het witte doek. Door velen wordt deze rol van Pacino nog steeds als één van zijn beste rollen in zijn grote filmcarrière gezien. Toch was dat niet direct zo. Toen de film in 1983 uitkwam, sprak men er schande van. Grof taalgebruik, de harde scènes en het verhaal van een Cubaanse vluchteling die al snel onmetelijke rijkdommen vergaart met zijn drugsimperium waren geen onderwerpen die pasten bij de normen en waarden van het puriteinse Amerika. Het zou een slecht voorbeeld geven en wat natuurlijk ook meespeelt, de film legde keihard de vinger op een heel gevoelige Amerikaanse plek. Want de Cubaanse vluchtelingen en de Colombiaanse drugsstroom was een groot probleem voor Amerika. Regisseur Brian de Palma werd in 1984 genomineerd voor een Razzie Award als slechtste regisseur. Vandaag de dag, waar de film haast een cultstatus heeft gekregen, niet meer voor te stellen natuurlijk. Pacino en Bauer werden beiden voor hun uitstekend gespeelde rollen genomineerd voor een Golden Globe.
Niemand minder dan Oliver Stone schreef het scenario voor de film. Het originele verhaal is begin vorige eeuw geschreven door Armitrage Trail (1902-1930). Regisseur Howard Hawks maakte in 1932 al een verfilming hiervan met Paul Muni in de rol van Tony Camonte. Beiden worden trouwens niet genoemd bij de credits van de hier besproken versie van Scarface.
Regisseur Brian De Palma heeft voor de prent een topcast bij elkaar gekregen. Pacino en Bauer hadden we al genoemd, maar er zijn ook uitstekende rollen van Michelle Pfeiffer, Mary Elizabeth Mastrantonio, F. Murray Abraham en Robert Loggia. Allen stonden met Scarface nog aan het begin van een succesvolle filmcarrière. Op het gebied van sets en kleding doet de film lekker gedateerd aan. Let maar eens op de (te) grote brillen. Ook de prima muziek van Giorgio Moroder klinkt met zijn synthesizer en discoritmes heerlijk gedateerd. Moroder kreeg voor de soundtrack ook een nominatie voor een Golde Globe. Alles bij elkaar creëerde regisseur Brain De Palma met zijn cast één van de allerbeste gangsterdrama’s van Hollywood en toonde daarbij een onthutsend beeld van de Latijns-Amerikaanse gemeenschap in relatie tot de kwalijke macht van de Amerikaans-Colombiaanse drugswereld. Zelfs nu na 36 jaar heeft de prent nog niks aan kracht ingeleverd. Vooral de scène met de kettingzaag is er nog steeds één die indruk weet te maken. Ook al zie je hier eigenlijk vrij weinig. Suggestie werkt vaak beter dan iets voluit laten zien, iets dat deze scène met recht laat zien. Scarface is dus nog steeds een film die het bekijken waard is.

Scarface is al meerdere keren op DVD en Blu-ray Disc verschenen, onder andere in een Blu-ray Steelbook en ook in een Special Edition Cigar Box met vele extra's. De recensies van de SE-DVD en de BD kun je via de links rechtsboven deze pagina vinden. Dit jaar is er een zgn 'Gold Edition' op UHD uitgebracht. Deze UHD is ook in een Limited Edition verpakking verkrijgbaar in o.a. Duitsland en Amerika met een gouden beeldje met daarop de tekst 'The World is Yours' met daarbij ook de film Scarface uit 1932 op BD. In Nederland wordt deze versie niet uitgegeven, slechts de UHD-uitgave met de film uit 1983 op UHD en BD. Deze versie wordt hieronder besproken.

Genre: Misdaad
Jaar: 1983
Speelduur: 169 min
Verpakking: UHD Duo Keepcase
Beeldverhouding: 2.35:1 Ultra UHD niet anamorf
  • DTS:X - Engels
  • DTS 5.1 - Russisch
  • En vele andere
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 5053083149635

• Scarface: 35th Anniversary Reunion
  • U-Control:
  • - Picture-in-picture
  • - Scarface Scorecard
  • Het fenomeen Scarface
  • De wereld van Tony Montana
  • Het maken van Scarface: het videospel
  • De wedergeboorte
  • Het acteren
  • Het creëren
  • Scarface: de TV-versie

Scarface is in het bijna-oorspronkelijke beeldformaat van 2.35:1 (origineel is 2.39:1) op UHD gezet. De beeldtransfer is werkelijk waar subliem. Het beeld is echt heel scherp en heeft veel detail, dit door de verhoogde resolutie van 2160p.  Huidtonen komen erg natuurlijk over. Grain is in een mooie mate aanwezig. DNR en andere beeldaanpassingen zijn afwezig. De HDR-beeldverbetering zorgt voor een hele goede schakering van kleuren. Van de felle zon en kleuren in de dagscènes in Miami, tot de nachtelijke en donkere scènes die veel schaduwdetail en contrast bevatten. Fel wit is nu ook echt ook wit en de stranden, lucht, water komen nu echt tot leven. Voorheen hadden de beeldtransfers van Scarface altijd een soort grauwe waas over zich heen, deze is nu geheel afwezig. Alles straalt in deze transfer en spat van je scherm af. De UHD doet nu eigenlijk voor het eerst echt recht aan hoe Scarface bekeken moet worden. Ook is deze UHD-transfer referentiemateriaal hoe de wat oudere films eruit kunnen, en zouden moeten zien. Gezien de UHD van Scarface zijn de mogelijkheden voor deze titels erg groot.

De Blu-ray Disc-uitgave van Scarface heeft het bijna-originele 2.35:1 beeldformaat. De beeldkwaliteit van deze BD-uitgave is ruim voldoende, maar toch zijn er ook genoeg minpunten die de score omlaag halen. Laten we beginnen met positief nieuws en dat is dat er geen compressieproblemen de kop opsteken. De transfer kan verder benoemd worden als onregelmatig. Het ene moment ziet het beeld er prachtig uit, de andere keer zie je de kwaliteit snel dalen. Dit is vooral duidelijk in donkere scènes. Hier wisselt het contrast, is het schaduwdetail soms matig en varieert de aanwezige grain sterk in aanwezigheid. DNR is dan ook niet helemaal afwezig, maar gelukkig niet aanwezig is die mate dat het echt storend wordt. Het genoemde matige schaduwdetail is soms echt storend, waarbij details in donkere delen van het beeld vaak geheel verdwijnen in een donkere massa. Hoe anders is het tijdens de momenten die zich overdag en vooral buiten afspelen, in de felle zon van Miami. Deze scènes zien er met voorsprong het best uit. De genoemde buitenscènes laten verder een goed detail zien en een mooi scherp beeld. Edge enhancement is helaas niet geheel afwezig. Ook aliasing zien we soms voorbij komen, maar dit gelukkig in beperkte mate. Een sterk wisselende beeldkwaliteit.

NB: de bijgevoegde screenshots zijn afkomstig van de Blu-ray Disc.

Scarface krijgt op UHD een DTS-HD Master Audio 7.1-track mee met een DTS:X-extensie erbij in de oorsprpnkelijke Engelse taal. De track biedt een zeer volle geluidsbeleving met een zeer uitgebreide dynamiek over alle kanalen, inclusief het hoogtekanaal. Spraak komt helder uit de centerspeaker en alle omgevingsgeluiden komen mooi en met veel detail verspreid uit de voorste- en surroundspekaers. Muziek wordt duidelijk en zuiver afgepseeld via alle kanalen. Ook de subwoofer doet mee met een goede en gebalanceerde ondersteuning in het laag. Een zeer zuivere en gedetailleerde audiotrack dat referentiemateriaal is voor DTS:X-audiotracks.

Deze BD-uitgave van Scarface bevat een DTS-HD Master Audio 7.1-track in de originele Engelse taal. De leeftijd van de film is duidelijk hoorbaar en de track kan zich dan ook niet meten met die van moderne films. Dit was echter wel te verwachten, aangezien de prent alweer 28 jaar oud is. De track klinkt dan ook zeer behoorlijk en scoort op veel vlakken zelfs uitstekend. Zo valt direct de helderheid van het geluid op. Het niveau van detail is prima, evenals de dynamiek. Alle geluiden zijn prima te onderscheiden en verdringen elkaar niet in het geluidsbeeld, zelfs niet tijdens momenten met veel actie. Het grootste gedeelte van de tijd worden vooral de voorste kanalen gebruikt. Dialogen zijn uitstekend te volgen en komen doorgaans uit de centerspeaker. Soms zijn deze ook uit de frontspeakers te horen, zoals bij situaties waar iemand buiten beeld iets zegt. De track laat dan ook meer dan voldoende richting horen. De heerlijke gedateerde muziek klinkt eveneens prima. Zoals gezegd hebben we hier te maken met een 7.1-track en zijn er dus maar liefst vier achterkanalen. Deze worden allemaal wel gebruikt, maar de standaard surrounds komen toch het meest aan bod. De twee extra surrounds voegen echter wel iets toe, aangezien geluiden zich nu natuurlijker bewegen van links naar rechts. Vooral tijdens de actiescènes, en bijvoorbeeld de scènes in de club, is er aardig wat surroundactiviteit te horen. Ook dit is niet te vergelijken met moderne actiefilms, maar het geeft de track wel een mooie ruimtelijkheid. Ook het LFE-kanaal doet regelmatig een duit in het zakje. Een mooi diepgaand laag ondersteunt de actiescènes, als er weer eens iets of iemand kapot geschoten wordt. Het laag overheerst nergens en ondersteunt gewoon prima de benodigde scènes. Al met al een prima track die dan ook een ruime voldoende weet te scoren.

Scarface krijgt op de UHD+BD-uitgave een volwaardig pakket aan extra's mee. Voor het grootste gedeelte zijn deze extra's bekend en staan deze op de Blu-ray Disc. Eén extra is nieuw, en deze staat zowel in 2160p op de UHD als in 1080p op de BD.

Scarface: 35th Anniversary Reunion (27 min)
Deze featurette is als enige de nieuwe extra op deze uitgave en te bekijken op UHD en BD. Hierin is een gesprek te bekijken tussen regisseur Brian DePalma en acteurs Al Pacino, Michelle Pfeiffer en Steven Bauer. Tezamen kijken ze terug op de productie en de periode eromheen. Ze bespreken filmlocaties, opaneperikelen, productiebelissingen en vertellen allerlei andere anekdoktes rondom het maken van Scarface. Erg interessant en leuk om te bekijken.

U-Control
Hier bevinden zich twee aparte extra’s, die je tijdens het bekijken van de film kan zien:
Picture-in-Picture
Na het activeren van deze optie verschijnt er tijdens het kijken naar de film regelmatig een extra venster in beeld. Hier zijn interviews met leden van de cast en crew te vinden, die ingaan op het maken van de film. Specifieke scènes komen aan bod, maar er wordt ook ingegaan op de ontwikkeling van de prent. Zoals gezegd was er eerst weinig aandacht voor de film, waar deze nu een cultstatus heeft verworven. Ook zien we regelmatig scènes opduiken van de versie uit 1932 en heb je mooi de mogelijkheid om de twee projecten met elkaar te vergelijken. Een zeer interessante extra die behoorlijk informatief en diepgravend genoemd kan worden.
Scarface Scorecard
Een leuke optie die in beeld aangeeft hoeveel schoten er gelost worden en hoeveel keer het woord fuck gezegd wordt. Leuk om van te voren een schatting te maken, vooral het aantal schoten is behoorlijk hoog!

Het fenomeen Scarface (38 min)
Deze extra bestaat uit drie hoofdstukken die apart te bekijken zijn of achter elkaar. Elk hoofdstuk heeft zijn eigen onderwerp, maar over de gehele linie laat deze extra zien hoe de film heeft kunnen uitgroeien tot de hit die het nu is. Ook hier komt weer aan bod hoeveel afkeer er tegen de film was en hoe dat veranderd is over de loop van de jaren. Mensen uit de filmindustrie en andere bekenden bespreken enkele scènes die op hen indruk gemaakt hebben en ook zien we hoe Scarface veel fans heeft onder rappers. Er komen niet veel leden van de cast en crew aan het woord, slechts op het eind enkele. Toch nog altijd redelijk informatief te noemen.

De wereld van Tony Montana (11 min)
Een featurette, waarin leden van verschillende politieafdelingen en journalisten vertellen iets over de wereld waarin de film zich afspeelt. De wetten en regels van deze door drugs geregeerde wereld komen aan bod, uiteraard aan de hand van de nodige fragmenten uit de film.

Het maken van Scarface: het videospel (12 min)
Een kijkje in de keuken van het maken van het videospel dat in 2006 op de markt kwam. Enigszins verouderd dus, maar wel leuk om te bekijken.

Deleted Scenes (23 min)
Een aaneenschakeling van een reeks verwijderde scènes.

De wedergeboorte (10 min)
Een vergelijking tussen de originele film uit 1932 en de versie waar deze BD-uitgave om draait. Mensen als Brian de Palma, Oliver Stone en Al Pacino komen aan het woord.

Het acteren (15 min)
Zoals de titel al doet vermoeden bespreken de makers hier het acteren in de film en het vinden van de juiste cast.

Het creëren (29 min)
Hier komt het daadwerkelijk opnemen van de film aan bod. Problemen die de kop opstaken, hoe bepaalde scènes zijn opgenomen en het vele geweld komen onder andere aan bod. Ook hier zien we weer mensen als Brian de Palma, Al Pacino en Oliver Stone aan het woord.

Scarface: de TV-versie (2 min)
Korte featurette over het aanpassen van de film om deze op televisie te kunnen vertonen. Denk hierbij aan het aanpassen van het woordgebruik en schrappen van de meest bloederige scènes. Van diverse scènes komen de twee versies voorbij, leuk om te zien hoe ze dit opgelost hebben.

Brian De Palma’s Scarface is een van Hollywoods allerbeste gangsterdrama’s, waarin Al Pacino de hoofdrol neerzet van de meedogenloze gangster Tony ‘Scarface’ Montana. De film volgt de gewelddadige carrière van Scarface, een kleine misdadiger die als Cubaanse vluchteling in Amerika komt en zich in korte tijd opwerkt naar de hoogste gelederen van het cocaïne-imperium van Miami. De film werd bij release in 1983 verguist vanwege de gewelddadige beelden en het grove taalgebruik maar is ondertussen uitgegroeid tot een gerespecteerd meesterwerk. Na diverse uitgaven op DVD en Blu-ray Disc komt er dit jaar een uitgave op UHD(+BD) met daarop een geremasterde beeldtransfer in 4k. Is deze de zoveelste aankoop waard? Het antwoord: jazeker! De beeldtransfer is werkelijk fenomenaal en heeft eindelijk de kwaliteit die Scarface verdient. Ook e audio is dik in orde met een opwaardering tot een DTS:X-audiotrack. Ook de extra's zijn aangevuld met een zeer interessante terugkijk met de makers van de film. Een absolute aanrader!

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Eigen Collectie.