Bad Boys

29-01-2020

8.1
UHD

Bad Boys (UHD)

Marcus Burnett (Martin Lawrence) en Mike Lowrey (Will Smith) zijn partners bij de politie van Miami. De twee zijn erg verschillend qua persoonlijkheid en manier van leven. Marcus is een familieman, Mike is meer een levensgenieter. Het duo heeft recent een grote drugsvangst gedaan, maar die drugs zijn nu gestolen uit het politiebureau. Alles lijkt erop dat de diefstal is gepleegd door mensen van het bureau en daarom krijgen Marcus en Mike 72 uur om de drugs te vinden. Lukt dit niet, dan zal interne zaken bij de diefstal betrokken worden. Bij toeval komen ze terecht bij een getuige van de moord op een voormalig politieagent. Nu moeten ze de drugs zien te vinden, de getuige beschermen én elkaars identiteit aannemen om deze zaak tot een goed einde te brengen. Deze zaak zal alles van het tweetal vragen en hun relatie sterk onder druk zetten.

Het hier besproken Bad Boys uit 1995 heeft een verhaal waar originaliteit ver te zoeken is, weinig karakterontwikkeling, bij tijden matige dialogen en een aaneenschakeling van voorspelbare gebeurtenissen, maar wat is de film toch grappig, knap gemaakt en bovendien na ruim 20 jaar nog altijd erg goed. Dit lijkt een flinke lijst van tegenstrijdigheden en dat klopt ook, maar feit is gewoon dat Bad Boys ondanks alle tekortkomingen gewoon werkt. De prent betekende de doorbraak voor regisseur Michael Bay. Met zijn eerste avondvullende speelfilm haalde hij ruim 100 miljoen dollar binnen. Geen slecht begin van een carrière en deze film heeft de beste man dan ook geen windeieren gelegd. Zoals gezegd is het verhaal verre van origineel te noemen en bovendien erg simpel. Het plot dient dan ook alleen als kapstok voor enkele spectaculaire actiescènes, grappige gebeurtenissen en de interactie tussen Will Smith en Martin Lawrence. Hiermee hebben we meteen één van de sterke punten te pakken, de chemie tussen deze twee acteurs is erg goed. Ze weten hun kibbelende personages op een dusdanige manier neer te zetten, dat je als kijker zeer geamuseerd naar hun praktijken zit te kijken. De vele grappen en grollen, die goed geschreven zijn, worden nog beter in hun handen en vooral monden. Het duo loopt vrijwel de gehele film ruzie te maken op een manier die erg aanstekelijk genoemd kan worden. Dit gaat gepaard met het nodige verbale vuurwerk, waar scheldwoorden niet geschuwd worden. Naast de humor is ook de actie van groot belang. Deze actiescènes zijn uitstekend gemaakt en ook erg mooi in beeld gebracht. Het is duidelijk dat Michael Bay al heel goed wist waarmee hij bezig was als het aankomt op het in beeld brengen van actie. Over de jaren heeft hij de nodige grote actiefilms gemaakt, waarin hij volgens veel mensen redelijk is doorgeslagen in zijn manier van filmen. Ook in Bad Boys zijn de kenmerkende bewegende beelden rondom de actie aanwezig, maar gelukkig in mindere en bovendien gedoseerde mate. Zijn snelle manier van monteren, met scènes die vaak maar een paar seconden duren, is hier ook nog redelijk in balans. Het tempo ligt onverminderd hoog, met slechts enkele punten in de film die de vaart er wat uithalen. Alles bij elkaar is Bad Boys dus een film met flinke tekortkomingen, die grotendeels teniet gedaan worden door de actie en humor. De clichés van het genre zijn veelvuldig aanwezig en dit zorgt, samen met het voorspelbare verloop van het verhaal, ervoor dat de prent niet een hogere score toebedeeld krijgt. Toch is Bad Boys een erg leuke actiefilm en misschien wel één van de leukste van de jaren ’90.

Bad Boys is eerder aardig vaak op DVD verschenen, als standaard DVD, Superbit-DVD en als Collector's Edition. Ook is de film op Blu-ray Disc verschenen en die recensie vind je hier. Op UHD heeft Sony ervoor gekozen om in Nederland alleen de UHD te verpakken in de uitgave, de BD niet zoals bij bijna alle uitgaven het geval is. Sony doet dat ook bij hun nieuwe releases, bij oudere back-catalog-uitgaven krijg je alleen de UHD. Jammer, maar helaas.

Medium: UHD
Jaar: 1995
Speelduur: 118 min
Verpakking: UHD keepcase
Resolutie: 3840 x 2160p
Beeldverhouding: 1.85:1 Ultra HD niet anamorf
  • Dolby Atmos - Engels
  • Dolby TrueHD 7.1 - Engels
  • DTS-HD MA 5.1 - Duits
  • DTS-HD MA 5.1 - Spaans
  • En vele andere
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Sony Picture Home Entertainment
EAN: 8712609638493

Sony brengt Bad Boys op UHD in het oorspronkelijke beeldformaat van 1.85:1 met een 2160p-resolutie en HDR10-beeldverbetering. Het resultaat mag zeer indrukwekkend genoemd worden. Door de verhoogde resolutie zijn scherpte en detaillering een grote stap vooruit gegaan. Er is meer diepte in het beeld en alles is veel beter zichtbaar. Ook de kleuren zijn een stap vooruit gegaan. Alles oogt frisser, sprankelender en door HDR10 krijg je een veel evenwichtiger beeld. Contrast en zwartniveau zijn ook een grote stap vooruit gegaan en daardoor zie je ook veel meer details in donkere scènes. Deze UHD is voor het beeld alleen al het upgraden waard.

NB: Screenshots zijn afkomstig van de (apart verkrijgbare) Blu-ray Disc.

Ook het geluid van Bad Boys krijgt een upgrade op UHD. Sony heeft er een Dolby TrueHD 7.1-audiotrack op gezet met een Dolby Atmos-extensie. De audiotrack is veel beter gedefinieerd en de dynamiek is sterk verbeterd. Er is nu een continue geluidsbeeld dat je als kijker middenin de actie zet. Spreiding is nu nog beter gedaan dan voorheen en de hoogte-kanalen worden zeer goed gebruikt, denk maar aan de scène waarbij het vliegtuig over het bord 'Miami' vliegt. Er vliegt dan bij wijze van spreke een vliegtuig door je huis heen. Een geweldige audiotrack.

Zoals hierboven al aangegeven bevat de UHD van Bad Boys geen extra's.

In Bad Boys krijgt het duo agenten Marcus Burnett (Martin Lawrence) en Mike Lowrey (Will Smith) een oppasklus van een belangrijke getuige (Tea Leoni). Daarnaast moeten ze de diefstal van een grote hoeveelheid drugs van het politbureau onderzoeken en de schuldigen opsporen. Als ze tenminste tijd vinden tijdens het kibbelen over van alles-en-nog-wat. Bad Boys betekende de doorbraak van regisseur Michael Bay en ondanks dat de film op papier nogal bekend en uitgekauwd klinkt, valt alles op zijn plaats., Dat is voornamelijk te danken aan de komische chemie tussen Smith en Lawrence. Het gekibbel over van alles werkt erg goed. Ook de over-de-top-actie van Bay werkt hier nog prima, pas later bij andere films (6 Underground iemand?) vliegt hij uit de bocht. Bad Boys is al veel op fysieke uitgaven uitgebracht, en voor de 4K-release heeft Sony ervoor gekozen om alleen de UHD uit te geven, niet in combinatie met de BD. Jammer, maar gezien de beeld- en geluidskwaliteit wel te vergeven. Deze zijn namelijk erg goed en de upgrade waard.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Eigen Collectie.