Doctor Sleep

16-03-2020

8.5

Doctor Sleep (UHD)

Danny Torrance (Ewan McGregor) is sinds zijn jeugdige traumatische ervaring met zijn ouders in het Overlook Hotel er niet echt op vooruit gegaan. Hij is alcoholist, nu in remissie, maar wordt nog steeds achtervolgd door innerlijke demomen en traumatische nachtmerries. Hij heeft dagelijks last van zijn "gave" en hij komt er maar niet vanaf. tegelijkertijd is een sekte genaamd The True Knot, geleid door Rosie The Hat (Rebecca Ferguson), op zoek naar alle kinderen met een gave om hen zo mogelijk te 'redden'. Eén van die kinderen heeft telepatische gaven, en deze komen Danny oip het spoor. De ontmoeting leidt hen vervolgs tot het Overlook Hotel, dat na 30 jaar in verval is geraakt maar nog steeds de sterke spirituele energie van Danny herbergt. Danny wil nu voor eens en altijd af van zijn 'gave', maar zoals altijd is niks in het Overlook Hotel wat het lijkt.

Doctor Sleep wordt geadverteerd als het vervolg op Sanley Kubrick's film The Shining, maar eigenlijk is dat het niet. Het is een verfliming van het boek dat een vervolg is op het boek 'The Shining' van Stephen King. En dat is in verband met de geschiedenis rondom Kubrick's The Shining een nogal saillant detail. Stephen King was in de tijd van de release van The Shining nogal (en dat is een understatement) ontevreden over het resultaat van de verfilming van zijn boek. En hij was dusdanig ontevreden dat hij zijn eigen 4-uurs mini-serie als verfiliming van zijn boek ging maken, ook genaamd The Shining. Het volgt de lijn van het boek uiteraard erg trouw en wordt uiteindelijk door pers en publiek gezien als een kwalitatieve goede verfilming, maar niet zo memorabel als de versie van Kubrick. Stephen King werd in de jaren erna diverse keren gevraagd over het lot van Danny Torrance en hij werd toen getriggered om hier verder over na te denken. Die gedachten werden ideeën en die ideeën werden uiteindelijk een verhaal en vervolgens het boek 'Doctor Sleep'. Schrijver/regisseur Mike Flanagan (Oculus) ging vervolgens het script schrijven voor de verfliming ervan en vervolgens werd Ewan McGregor gecast in de hoofdrol van Danny Torrance. Doctor Sleep (overigens is alleen de Theatrical Cut bekeken, niet de langere Director's Cut) biedt een interessante inkijk in het verdere leven van Danny. Ewan McGregor weet goed de frustratie en de lijdensweg van Danny te vertolken als volwassene die gezegend zou moeten zijn met zijn gave. Verder volgt de film een redelijk standaard stramien en wordt de dreiging vooral gecentreerd bij de sekte The True Knot. Die dreiging wordt erg goed uitgewerkt, en bevat ook een aantal echt naargeestige momenten. Er komen ook wat bekende karakters terug uit The Shining, deze keer vertolkt door look-a-like-acteurs. Dit werkt redelijk, maar je blijft toch altijd naar de verschillen kijken waarom ze net niet de mensen zijn die je verwacht. Het leidt soms een beetje af, maar over het algemeen kan gezegd worden dat dit toch best een geslaagde film is geworden. Vele mensen zullen, ondanks dat dit een vervolg is op het boek, de film zien als het vervolg op de film The Shining en dat alleen al geeft torenhoge verwachtingen. Het is schrijver/regisseur Mike Flanagan dan ook te prijzen dat hij deze uitaging aanging, en het dan ook nog eens er goed vanaf brengt., Verwacht van Doctor Sleep geen klassieker als The Shining, maar een sterke horror/thriller die verder gaat dan waar het verhaal ophield en een interessante inkijk geeft in het volwassen leven van Danny Torrance. De vertolkingen zijn sterk, de sets en decoren zijn een leuke herkenning en de film heeft een aantal echt spannende momenten.

Doctor Sleep heeft twee film-versies gekregen, een Theatrical Cut en een langere Director's Cut met 28 minuten aan extra beeldmateriaal. Helaas heeft alleen de Theatrical Cut een 4K-transfer gekregen, de Director's Cut is alleen beschikbaar op Blu-ray Disc. Deze UHD-uitgave bestaat uit drie discs: de Theatrical Cut op 4K UHD, de Theatrical Cut op Blu-ray Disc, en de Director's Cut op Blu-ray Disc. Deze UHD+2BD-uitgave wordt hier besproken.

Genre: Fantasy, Horror
Jaar: 2019
Speelduur: 152 min
Verpakking: UHD triple keepcase
Beeldverhouding: 1.85:1 Ultra HD niet anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Pools
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Duits, Engels, Fins, Frans, Italiaans, Portugees, Zweeds, En vele andere
EAN: 5051888250006

• Director's Cut
  • From Shining to Sleep
  • The Making of Doctor Sleep: A New Vision
  • Return to the Overlook

Doctor Sleep is digitaal gefilmd met Arri Alexa-camera's die een resolutie van 6,5K hebben en de film heeft vervolgens een digitale output met een 4K-resolutie gekregen. De 4K-transfer op deze UHD is dus een zeer representatieve weergave van de orignele opname van de film. En deze ziet er dan ook erg goed uit, maar vooral in scènes die zich tijdens daglicht afspelen. De transfer heeft een resolutie van 2160p, uitgevoerd in het oorspronkelijke beeldformaat van 1.85:1 en met HDR10+- en Dolby Vision beeldverbetering. De transfer ziet er erg strak uit met een uitstekende scherpte en detail. Kleuren komen ook helder en natuurlijk over en Dolby Vision geeft nog eens een extra boost aan het scala van kleuren, wat ook weer de detaillering ten goede komt. Wel kan de transfer in de erg donkere momenten met amper belichting wat minder indruk maken. Er is weinig detail zichtbaar en ook Dolby Vision kan hier niet veel van maken. En omdat er nogal wat erg donkere scènes zijn speelt dit ook mee in de beoordeling. De 4K-transfer is overdag uitstekend, in scènes met wat verlichting ook nog sterk, maar bij de vele donkere momenten biedt het een mindere upgrade ten opzichte van de Blu-ray Disc.

Blu-ray Discs (TC+DC)
Doctor Sleep krijgt op beide discs een 1080p-transfer mee in het oorspronkelijke beeldformaat van 1.85:1. Beide transfers zien er identiek uit en vooral de Director's Cut profiteert van het feit dat deze op een aparte BD staat. Het beeld is erg scherp en kleuren ogen natuurlijk en helder. Zoals gezegd zijn er veel donkere momenten in de film en de BD weet ze prima weer te geven, maar met net zoveel (gebrek aan) detail als de UHD. Desondanks een prima transfer.

N.B. Screenshots zijn afkomstig van de Blu-ray Disc.

UHD + Blu-ray Disc TC + Blu-ray Disc DC
Warner blijft een maatschappij met ondoorgrondelijke keuzes. Recent wisten ze nog fans van Joker teleur te stellen met slechts een lossy audiotrack op de BD, en fans van UHD te laten schrikken met een coverfout. En nu bij de uitgave van Doctor Sleep krijgen alle versies van de film op alle formaten 'gewoon' een Dolby TrueHD 7.1-track met een Dolby Atmos-extensie. Uiteraard een erg goede keuze geweest, hoewel opmerkelijk, en de Atmos-tracks weten dan gelukkig ook indruk te maken. De film zit vol met spannende en angstaanjagende momenten en de audiotracks laten je die dan ook goed voelen. De tracks geven een continue en vol driedimensionaal geluidsbeeld met genoeg activiteit uit alle kanalen. Soms is de actviteit wat subtieler, maar de tracks zorgen ervoor dat het nooit echt sil is en de spanning niet alleen voelbaar is maar ook hoorbaar. Dialogen zijn goed verstaanbaar en ook de subwoofer ondersteunt goed in het laag. Deze Atmos-tracks zijn dus uitstekend, met daarbij complimenten aan Warner voor een correcte configuratie voor alle versies van de film.

Doctor Sleep krijgt een klein maar interessant pakket aan extra's mee. Nog iets opvallends, de extra's (behalve de DC uiteraard) zijn ook beschikbaar op de UHD, naast dat ze ook op de Theatrical Cut Blu-ray Disc staan. Alle extra's, ook op UHD, zijn in 1080p en zijn Nederlands ondertiteld.

Director's Cut (180 min)
De Director's Cut van de film is toegevoegd op een aparte Blu-ray Disc.

From Shining to Sleep (5 min)
Een helaas maar kort gesprek met schrijver/regisseur Mike Flanagan en auteur Stephen King over het ontstaan van het verhaal, hoe men verder ging vanuit het einde van The Shining, en meer.

The Making of Doctor Sleep: A New Vision (14 min)
Ook deze featurette had langer mogen duren. Hier komen niet alleen Mike Flanagan en Stephen King aan het woord, maar ook diverse ahoofdrolspelers en andere crew over het maken van de film. Erg interessant.

Return to the Overlook (15 min)
Hier zie je in een wederom te korte faturette hoe men terug is gegaan naar het Overlook Hotel. Het onstaan van de sets, decors en andere aankleding om het een 'feest' van herkenning te maken.

Danny Torrance (Ewan McGregor) heeft sinds zijn jeugdige ervaring in het Overlook Hotel alleen maar last van zijn 'gave'. Hij is een alcoholist geworden en daarvan probeert hij nu vanaf te komen. Hij wordt benaderd door Rosie The Hat (Rebecca Ferguson) die wel erg veel interesse heeft in zijn gave. De confrontatie leidt hen verder tot de bron van dit alles: The Overlook Hotel. Doctor Sleep is de verfilming van het boek dat als vervolg dient op het boek 'The Shining', niet op de film van Stanley Kubrick zoals geadverteerd. Toch zullen veel mensen Doctor Sleep wel zo zien, en dat is uiteraard begrijpelijk. De film zelf is een gedurfde onderneming geweest van schrijver/regisseur Mike Flanagan die nauw samen heeft gewerkt met auteur Stephen King. Het resultaat is een bevredigend vervolg die genoeg spannende en angstaanjagende scènes heeft. Daarnaast komen ook een aantal bekende karakters naar voren die gespeeld worden door acteurs die soms erg veel lijken op de oorspronkelijke spelers. Ook is de terugkeer naar het Overlook Hotel een erg leuke toevoeging. De UHD-uitgave van Doctor Sleep bevat de Theatrical Cut op zowel UHD als Blu-ray Disc, met daarbij de Director's Cut toegevoegd op een aparte BD. Alle drie de versies bevat een prima beeldtransfer waarbij de 4K-transfer bij daglicht weet te overtuigen, maar bij donkere segmenten minder. Opvallend genoeg krijgen alle drie de versies op alle formaten uitstekende Dolby Atmos-audiotracks, met de TC een 7.1-mix op UHD en BD, en de DC een 5.1-mix op BD. De extra's staan zowel op de UHD als de TC BD, en zijn erg interessant maar jammer genoeg met een te korte speelduur. Deze uitgave is zeker een aanrader.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Entertainment.