Vogelwachter, De

Brendan Mc Dade
18-11-2020

7.5

Vogelwachter, De (Bioscoop)

Al 45 jaar woont de vogelwachter (Freek de Jonge) in een klein houten huisje op een eiland genaamd Benty Island. Voor het ‘Bird Research Center’ houdt hij bij hoeveel vogels langs vliegen en welke soorten hij allemaal tegenkomt. Daarnaast is hij verantwoordelijk voor de verzorging en bescherming van de vogels op het eiland. Hij heeft naar eigen zeggen alles wat zijn hartje begeert. Maar plots krijgt de oude vogelwachter te horen dat zijn post opgeheven zal worden en hij dus met pensioen zal moeten gaan. Alles wat hij de afgelopen jaren opgebouwd heeft, alles dat hij kent, lijkt allemaal voor zijn eigen ogen te verdwijnen.

Freek de Jonge is voor het grote publiek vooral bekend van zijn cabaretvoorstellingen, waar hij allerlei maatschappelijke kwesties in zijn eigenzinnige stijl aan het licht brengt. De Vogelwachter laat echter zien dat hij van meerdere markten thuis is en ook in een meer dramatische setting goed uit de verf komt. Hij speelt een man die al jarenlang in zijn eentje op een afgelegen plek woont. Zijn enige menselijke contact is via de radio met zijn werkgever eenmaal per week. De vogels en planten zijn dus voornamelijk de eenzijdige gesprekspartners van de vogelwachter. De manier waarop Freek de Jonge dit karakter benadert zorgt ervoor dat deze monologen erg natuurlijk overkomen. Het lijkt mij erg moeilijk om volkomen serieus ‘welkom’ tegen een eend te zeggen, maar Freek slaagt hier buitengewoon goed in. Dit is dan ook voor een groot gedeelte de reden dat De Vogelwachter voor een Gouden Kalf is genomineerd. De film is voor een groot gedeelte op Nederlands bodem in Texel gefilmd. Dit zorgt voor een aantal prachtige longshots die de algemene beleving zeer ten goede komen. Veel van de items die in en rondom het huisje van de vogelwachter liggen zijn daadwerkelijk spullen die op stranden en aangespoeld vanuit zee zijn gevonden. Regisseur en scenarioschrijver Threes Anna had de afgelopen jaren elke keer als ze naar het strand ging het plastic dat ze vond verzameld en had het vervolgens allemaal gebruikt voor de opnames van de film. Dit heeft een erg authentiek effect op het hele verhaal en doet je daarnaast ook beseffen wat voor troep we wel niet allemaal in de zee gooien. Waar de film wel de plank misslaat is dat twee Engelstalige personages door twee Nederlandstalige personages worden gespeeld. Hoe hard je ook je best doet hoor je het Nederlandse accent er toch een beetje doorheen, waardoor sommige gedeeltes van de film toch een tikkeltje onrealistisch over kunnen komen. Een ander minpunt is dat je als kijker het gevoel kan hebben dat vooral het laatste gedeelte van de film weinig verhaal progressie ondervindt. Hoe je dit zult vinden ligt er vooral aan of je als kijker meer verrast wil worden, of dat je het belangrijker vindt dat een film een logische (maar meer voorspelbare) kant op gaat.

Regisseur

Threes Anna

Acteurs

Genre: Drama, Komedie
Jaar: 2020
Speelduur: 89 min
Uitgever: September Film

De vogelwachter wordt na jarenlange trouwe dienst gedwongen om met pensioen te gaan. Maar zonder zijn werk is hij niks. Hij weigert dit zomaar te accepteren. De Vogelwachter is een erg mooie en ontroerende film. Een simpel verhaal wordt door goed camera en acteerwerk op een zeer bijzondere manier vertoond. Ik ben van mening dat iedere filmliefhebber wel (op één of andere manier) een positief gevoel aan deze film overhoudt.