In the Line of Fire

07-07-2021

8

In the Line of Fire (UHD)

Frank Horrigan (Clint Eastwood) gaat al wat jaartjes mee in de Geheime Dienst. Zijn nieuwe, jonge partner Al D’Andrea (Dylan McDermott) is voor zijn norse karakter gewaarschuwd. Op een avond neemt Frank in een appartement een kijkje, na een klacht van de verhuurster. Tot zijn schrik hangen daar allemaal foto’s van de aanslag op president Kennedy. Frank was toen een van de veiligheidsagenten. Het feit dat hij die dag gefaald heeft in zijn beschermende taak, draagt hij nog als een last met zich mee. De volgende dag is het appartement volkomen leeg, op de foto waarop Frank staat na. Die avond wordt Frank gebeld door een onbekende man, die zegt de bewoner van het appartement te zijn geweest. De man zegt de huidige president van Amerika te gaan vermoorden. De man noemt zichzelf Booth (John Malkovich). Frank geeft bij zijn baas aan dat hij weer in actieve dienst wil meelopen naast de presidentiële auto. Ondanks zijn al hoge leeftijd wordt Frank toegewezen als veiligheidsagent. Hij werkt daarin nauw samen met agent Lilly Raines (Rene Russo). Ondertussen blijft Booth Frank opbellen om met hem te praten over de aanslag op Kennedy en Frank’s falen daarbij. Frank doet verwoedde pogingen om de identiteit van Booth te achterhalen, want hij laat het geen tweede keer gebeuren dat een president tijdens zijn wacht wordt vermoord.

Regisseur Wolfgang Petersen maakt In the Line of Fire alweer zo’n bijna 30 jaar geleden. De film heeft in deze periode nog niets aan kracht ingeboet. Petersen heeft met In the Line of Fire een fraaie karakterstudie gemaakt waarin hoofdrolspelers Clint Eastwood en John Malkovich excelleren. Los van alle goede bijrollen die er zijn, het draait toch vooral om Clint Eastwood en John Malkovich. En beide zetten een prachtig gespeelde rol neer. Clint Eastwood als de degelijke, onverstoorbare geheim agent en John Malkovich als de intrigerende, duivelse moordenaar in spé. Het psychologische spel dat tussen beide ontstaat is het sterke onderdeel van de film. Natuurlijk zijn de spannende scène, met bijvoorbeeld een achtervolging over de daken van hoge gebouwen, een prima spanningsverhogend element. En is er natuurlijk traditioneel een hogere leidinggevende die het allemaal maar niks vindt. Dat alles hoort erbij. Maar centraal staat de langzaam opbouwende psychologische spanning tussen de geheim agent en de man die de president wil vermoorden. Clint Eastwood is met zijn 63 jaar ten tijde van het filmen ook fysiek overtuigend een ‘secret agent’ op leeftijd. Oorspronkelijk zou de rol van Frank Horrigan gespeeld worden door Robert Redford, maar die verliet voortijd het filmproject. De rol werd toen aan Sean Connery aangeboden, maar die weigerde. En gelukkig maar zou je zeggen, want ik kan me geen betere acteur voor deze rol voorstellen dan Clint Eastwood. Datzelfde geldt ook voor John Malkovich, ook hier een uitstekende casting. Malkovich kreeg voor zijn rol een Oscar nominatie, een Golden Globe nominatie en nog enkele andere nominaties. Rene Russo speelt de vrouwelijke agent Lilly Raines. Haar rol, die eerder aan Sharon Stone en Glenn Close was aangeboden, komt niet goed uit de verf en blijft niet meer dan het accentueren van de gevoelige kant van het karakter van Clint Eastwood. De film is van muziek voorzien door meestercomponist Ennio Morricone. Morricone kreeg hiervoor in 1994 een Ascap Award. Scriptschrijver Jeff Maguire kreeg voor het verhaal en script voor de film ook diverse nominaties, onder ander ook voor een Oscar. De Duitse regisseur Wolfgang Petersen liet met In the Line of Fire zien dat hij actie en spanning goed kan combineren met inhoud. En daarmee een van zijn betere films heeft gemaakt, die je als kijker blijft boeien.

Sony heeft In the Line of Fire in het verleden uitgebracht op DVD en Blu-ray Disc waarvan respectievelijk hier en hier recensies zijn terug te vinden. Voor de UHD-uitgave heeft Sony de film een 4K-remaster gegeven met daarbij een Dolby Atmos-track. Alle extra's zijn op deze UHD-only uitgave toegevoegd op de UHD-schijf.

Genre: Actie, Thriller
Jaar: 1993
Speelduur: 128 min
Verpakking: UHD keepcase
Beeldverhouding: 2.39:1 Ultra HD niet anamorf
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 8712609637281

• Audiocommentaar met Wolfgang Petersen
  • Bonusfilm 'Behind the Scenes with the Secret Service'
  • Bonusfilm 'The Ultimate Sacrifice'
  • Bonusfilm 'How’d They Do That?'
  • Bonusfilm 'Catching Counterfeiters'
  • 5 verwijderde scènes
  • Bioscoopteaser

In the Line of Fire wordt in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.39:1 in een 4K-resolutie op UHD gezet. En dit is werkelijk waar een verbluffende transfer. De 1080P-transfer had nog wel eens wat last van telecine-wobble en wat fletse en donkere en geelbruine kleuren (zie hiervoor de screenshots), maar deze zijn geheel afwezig op deze 4K-transfer. Ondersteund door HDR10-beeldverbetering krijgt deze transfer een veel frisser uiterlijk. Kleuren zijn beter gedefinieerd en spreken veel meer. Scherpte en contrast zijn met grote stappen vooruit gegaan. Een magistrale transfer.

N.B. Screenshots zijn afkomstig van de (afzonderlijk verkrijgbare) Blu-ray Disc.

In the Line of Fire krijgt op deze UHD een Dolby TrueHD 7.1-track mee met Dolby Atmos-extensie. Ook deze track geeft een stuk verbetering ten opzichte van de vorige track. De track is veel ruimtelijker opgesteld en biedt daarom meer dynamisch bereik. Dialogen zijn netjes en helder verstaanbaar en alle scfeergeluiden en actiemopmenten klinken netjes en helder uit alle surroundkanalen. Ook het hoogte-kanaal doet goed mee in de verplaatsing naar de hoogte van ambiancegeluiden en effecten tijdens actiemomenten. Een geweldige track.

Alle extra's op deze UHD van In the Line of Fire zijn hetzelfde als op de Blu-ray Disc, met daarbij de Bioscoopteaser toegevoegd.  Alle extra’s zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Audiocommentaar met Wolfgang Petersen
Regisseur Wolfgang Petersen geeft samen met producer Jim Kenny een rustig gesproken commentaar met voldoende informatie om boeiend te blijven.

Bonusfilm 'Behind the Scenes with the Secret Service' (20 min)
Een blik achter de schermen van de echte Secret Service met onder andere informatie over de werkwijze en training van de geheim agenten.

Bonusfilm 'The Ultimate Sacrifice' (22 min)
Over onder andere de productie van de film met interviews met acteurs en crew en blik op de set. Maar ook informatie over de samenwerking met de Secret Service en een kijkje bij de opleiding van de geheim agenten.

Bonusfilm 'How’d They Do That?' (5 min)
Een kort stukje over de gebruikte historische beelden, waarin Clint Eastwood als agent te zien hoe. Hoe hebben ze dat gedaan?

Bonusfilm 'Catching Counterfeiters' (5 min)
Korte featurette over een andere taak van de geheime dienst, het opsporen van oplichters en vals geld.

5 verwijderde scènes (5 min)
Vijf korte niet gebruikte scènes.

Bioscoopteaser (1 min)
De teasertrailer van de film.

In the Line of Fire is een spannende film met een goed verhaal en een uitstekende cast. Clint Eastwood speelt een geheim agent op leeftijd die moet voorkomen dat de Amerikaanse president vermoord gaat worden. John Malkovich speelt de duivelse man die een aanslag op de president voorbereid en daarbij een psychologisch spel speelt met het karakter van Clint Eastwood. Beide spelen een prachtige rol in deze door Wolfgang Petersen geregisseerde film. Deze UHD van Sony geeft nog weer een stap vooruit in beeld- en geluidskwaliteit, en wat vooral te prijzen is dat ze alle extra's hebben toegevoegd op deze UHD. Een voltreffer.