Nobody

19-11-2021

7.8

Nobody (UHD)

Hutch (Bob Odenkirk) is een nobody. Als vader en echtgenoot wordt hij onderschat en als vanzelfsprekend beschouwd. Hij incasseert de tegenslagen des levens onder zich te verzetten. Maar wanneer inbrekers met het favoriete armbandje van zijn dochtertje aan de haal gaan, ontwaakt er een woede in Hutch die hij lang had onderdrukt. Wat gebeurt er wanneer een nobody eindelijk wat terugdoet? Hutch ontpopt zich van een brave burger tot een meedogenloze wraakengel in deze even hectische als hilarische rollercoaster van een film.

Nobody is geschreven door de schrijver van de John Wick-films en dat is ook direct eraan af te zien. De opzet van het verhaal en de actiescènes in Nobody lijken een directe kopie van de wraakfilms met Keanu Reeves in de hoofdrol. Bob Odenkirk, vooral bekend als de soms ietwat sullige advocaat en sjaggeraar in de series Breaking Bad en Better Call Saul, is een verrassende keuze als acteur in de hoofdrol. Echter lijkt de rol hem op het lijf geschreven en geeft hij erg goed gestalte aan de sullige huisvader die vervolgens als gefrustreerde actieheld wel even de slechterikken mores gaat leren. Nobody is een vermakelijke actiefilm met snelle gevechten en actiescènes. Verwacht niets nieuws of hoogstaands, maar anderhalf uur prima vermaak. En daar is helemaal niks mis mee.

Jaar: 2021
Speelduur: 92 min
Verpakking: UHD Duo Keepcase
Beeldverhouding: 2.39:1 Ultra HD niet anamorf
  • En vele andere
Ondertiteling: Nederlands, Engels, En vele andere
EAN: 5053083228156

• Audio Commentary: Actor/Producer Bob Odenkirk and Director Ilya Naishuller
  • Audio Commentary: Director Ilya Naishuller
  • Hutch Hits Hard
  • Breaking Down the Action
  • Just a Nobody

Nobody krijgt een upscaled 4K-transfer mee in 2160P en in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.39:1. HDR10 wordt ingezet om de kleuren nauwgezetter weer te geven. Het beeld is werkelijk prachtig. Er wordt een flinke gradatie aan grain ingezet om de rauwe sfeer van de film te versterken. Scherpte en contrast zijn uitstekend. Zwartwaardes en schaduwdetail zijn ook erg goed. Een erg goede transfer.

Ook op BD krijgt Nobody een prima transfer mee, uitgevoerd in 1080P en in het oorspronkelijke beeldformaat. Wat wel direct opvalt is dat de gradatie aan grain een stuk minder is en in vergelijking met de UHD een stuk "softer" oogt. Verder zijn zaken als scherpte, kleuren, contrast en zwartwaardes prima in orde, maar de UHD is een duidelijk verschil ten opzichte van de UHD-variant.

N.B. screenshots zijn afkomstig van de Blu-ray Disc.

UHD+BD
Nobody krijgt op zowel UHD als BD een Dolby Atmos track mee in de oorspronkelijke Engelse taal. Het zal geen verrassing zijn dat deze track uiterst agressief en actief is. Dialogen komen netjes het uit centergedeelte maar de overige actie-muziek en ambiance-geluiden komen uit alle hoeken en gaten, inclusief de hoogtekanalen. Net als de film is de track non-stop actief en levendig.

Op zowel UHD als BD staat het pakket aan extra's. Alles is in 4K  op de UHD en 1080p HD op de BD en Nederlands ondertiteld.

Audio Commentary: Actor/Producer Bob Odenkirk and Director Ilya Naishuller