Luizenmoeder - De Film

07-12-2021

7.2

Luizenmoeder - De Film (DVD)

Hallo allemaal, wat fijn dat je er weer bent... Juf Ank en de andere welbekende gezichten van basisschool De Klimop zijn terug in hun eerste bioscoopfilm! Na het wegvallen van directeur Anton proberen Ank (Ilse Warringa) en haar collega's de school weer op de rails te krijgen, maar dat gaat niet zonder slag of stoot. Er is onderbezetting, de corona-crisis heeft alles op scherp gezet en de ouders zijn nog veeleisender dan voorheen. Een film vol humoristische- en herkenbare situaties op- en rondom het schoolplein van Nederlands bekendste basisschool.

De TV serie De Luizenmoeder heeft op TV twee seizoenen gehad en die waren een daverend succes. Voor heel veel ouders met schoolgaande kinderen was de serie een feest der herkenning. De serie had een geweldig script met heel veel spitsvondige dialogen en snijdende satire over (bezorgde) ouders, leraren en de kinderen. De serie had als hoofdpersoon de "nieuwe" moeder Hannah (Jennifer Hoffman) die voor het eerst in aanraking kwam met de basisschool. Door haar ogen maakte je als kijker de dagelijkse beslommeringen mee van zowel ouders als leraren. Verder waren voor Juf Ank (Ilse Warringa), congierge Volkert (Henry van Loon) en directeur Anton (Diederik Edbbinga) maar een paar van de kleurrijke personages die de serie rijk had. Na twee siezoenen vond men het echter wel welletjes en werd de serie zeer passend afgesloten met een groot eindfeest op school. Toch vond co-regisseuze en schrijfster Ilse Warringa het nog wel tijd voor een bioscoopfilm en vond daarbij een goed verhaal en script. Diederik Ebbinga en Henry van Loon vonden het verhaal van hun karakter echter wel verteld in de serie en beloten niet mee te doen aan de film. De film draait dan ook vooral rondom Juf Ank en haar rol als nieuwe schooldirectrice, met alle ingewikkelde maatregelen van Corona eromheen. Dat geeft die film opnieuw een zeer modern en herkenbaar beeld. Want hoeveel ouders en leraren hebben niet geworsteld met alle verandere overheidsregels rondom het brengen van je kind naar school, (digitaal) lesgeven en de (on)mogelijkheden van feestjes an andere bijeenkomsten. De film speelt daar goed op in en laat ook zien dat de film ook zeker een verhaal te vertellen heeft. Ilse Warringa straalt opnieuw als Juf Ank en laat naast haar strenge voorkomen als lerares ook een gevoelige kant als mens zien. Dat ze zich echt met hart en ziel inzet voor de school. Jennifer Hoffmann speelt ook nog mee als Hannah, maar heeft zeker niet de hoofdrol meer die ze in de serie wel had. Verder spelen weer de herkenbare ouders en leraren mee en hebben zichtbaar lol in hun rol. Luizenmoeder - De Film is een zeer actuele en erg grappige film die opnieuw de actualiteiten erg mooi laat samenkomen in de wereld van basisschool De Klimop. Het einde van de film laat nu zeker een echt einde zien en zonder verdere nieuwe beslommmerigen rondom het basisonderwijs in het echte leven is dit een mooi een passend slotstuk voor de serie. Luizenmoeder - De Film is zeker een grote aanrader, en zeker voor fans van de serie. Zonder de serie gezien te hebben kijk je ook zeker een leuke film, maar er zijn wel wat veel verwijzingen naar de serie. Dus heb je nog niks gezien van de Luizenmoeder, bekijk dan zeker eerst de serie voor de film.

Genre: Komedie
Jaar: 2021
Speelduur: 108 min
Verpakking: Viva Keep Case
EAN: 8719372014257

• Bloopers

Luizenmoeder - De Film krijgt op DVD een anamorfe SD-transfer mee in het oorspronkelijke beeldformaat van 1.85:1 (op de backcover staat foutief dat de aspect ratio 2.39:1 zou zijn). De beeldkwaliteit is zeker meer dan verdienstelijk en zeer goed voor een DVD. Scherpte is prima en kleuren komen natuurgetrouw over. Contrast en zwartwaardes zijn ook voldoende. Enkel bij nachtelijke ne donker verlichte scènes kan het zwart een beetje dichtlopen en mis je wat schaduwdetail. Verder een prima beeldkwaliteit.

Luizenmoeder - De Film krijgt een Dolby Digital 5.1-track mee in de oorspronkelijke Nederlandse taal. De film leunt voooral opdialogen en die zijn netjes en duidelijk hoorbaar. Verdere ambiance-geludien en muziek komen uit de surroundkanalen en bij drukke scènes gaan het volume en activiteit wat omhoog. Een prima audiotrack. N.B. er is Nederlandse ondertiteling aanwezig.

Luizenmoeder - De Film krijgt op DVD helaas één korte extra mee. Dat is jammer, want daar had wel wat meer in gezeten.

Bloopers (3 min)
Wat versprekingen en een hakkelende motor op de set. Kort maar wel aardig om na de film te bekijken.

Alle welbekende gezichten van basisschool De Klimop zijn terug in hun eerste bioscoopfilm! Na het wegvallen van directeur Anton proberen Ank en haar collega's de school weer op de rails te krijgen, maar dat gaat niet zonder slag of stoot. Er is onderbezetting, de corona-crisis heeft alles op scherp gezet en de ouders zijn nog veeleisender dan voorheen. Luizenmoeder - De Film is opnieuw een erg herkenbare komische film geworden met veel leuke rollen en een hoofdrol voor Juf Ank. De film sluit mooi het boek voor de Luizenmoeder en dat is prima. De DVD zit prima in elkaar met solide beeld- en geluidskwaliteit en helaas maar één korte extra. Zeker een aanrader voor fans van de serie.