Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore

30-08-2022

7.8

Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore (UHD)

Professor Albus Perkamentus (Jude Law) weet dat de duistere tovenaar Gellert Grindelwald (Mads Mikkelsen) de macht over de tovenaarswereld wil overnemen. In zijn eentje kan hij hem niet tegenhouden, dus schakelt hij de hulp in van magiezoöloog Newt Scamander (Eddie Redmayne). Die gaat samen met een team van tovenaars, heksen en een dappere Dreuzel-bakker een gevaarlijke missie aan waarbij ze oude en nieuwe fabeldieren tegenkomen en tegenover Grindelwalds groeiende leger van volgers komen te staan. Maar hoelang kan Perkamentus zich afzijdig houden als er zo veel op het spel staat?

Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore is de derde film in de Fantastic Beasts-filmserie, dat een spin-off is van de immens succesvolle Harry Potter-films. De eerste twee spin-off-films hebben nog niet de magie van de Harry Potter-films te pakken weten te krijgen. Dit ondanks de inzet van regisseur David Yates, die tot deze derde spin-off al vier Harry Potter-films en twee Fantastic Beasts-films op zijn naam heeft staan, en dan toch de franchise van binnen en buiten moet kennen en die magie nu wel in zijn handen zou moeten hebben. Na Where to Find Them en Crimes of Grindelwald is Secrets of Dumbledore de derde spin-off, en is het regisseur David Yates nu wel gelukt om de magie op het scherm te toveren? Nou, helaas niet volledig. Dat is wel een beetje te wijten aan pech in de casting. Acteur Johnny Depp, die de belangrijke rol van Grindelwald speelde in de tweede film, stond op de zwarte lijst door zijn privé-perikelen en rechtszaken. Daarmee kwamen de producenten wel voor een probleem te staan, want ook Grindelwald zou een grote rol krijgen in de derde film. Uiteindelijk is gekozen voor Mads Mikkelsen in de rol van Grindelwald, die het zeker niet onverdienstelijk doet, maar niet dat extra stukje charme en persoonlijkheid heeft dat Johnny Depp wel heeft. Saillant detail hierbij is dat Ezra Miller wel nog een aardige grote rol in de film heeft, en dat deze acteur nu het onderwerp is van veel controverse en Warner niet weet wat ze met de situatie aanmoeten omdat The Flash op de plank ligt en op de planning staat om in 2023 uit te brengen. The Secrets of Dumbledore probeert het grimmige en donkere van de tweede film wat op te vrolijken met een iets lichtere toon en minder afschuwelijke misdaden. Verder doet deze derde film het zeker verdienstelijk en is het verhaal zeker interessant en meeslepend, maar waarschijnlijk is deze stap in de goede richting een beetje te laat om deze spin-off-franchise nog levensvatbaar te houden. Toch is deze derde poging van de makers zeker te prijzen, en dat maakt van The Secrets of Dumbledore zeker een onderhoudende film in de totale Harry Pottter-saga.

Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore Krijgt een uitgave op DVD, Blu-ray Disc en UHD+BD. Deze laatste uitgave, verpakt in een mooie Steelbook, wordt hier besproken.

Genre: Avontuur, Fantasy
Jaar: 2022
Speelduur: 143 min
Verpakking: UHD Steelbook
Beeldverhouding: 2.40:1 Ultra HD niet anamorf
  • Dolby Atmos - Frans
  • Dolby Digital 2.0 - Engels Audio beschrijvend
  • Dolby TrueHD 7.1 - Frans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Spaans
EAN: 5051888261750

• The Dumbledore Family Tree
  • Dumbledore Through the Ages
  • Magical or Muggle
  • The Magic of Hogwarts
  • Even More Fantastic Beasts
  • Newt in the Wild
  • The German Ministry of Magic
  • A Dumbledore Duel
  • The Candidates' Dinner
  • Erkstag Jailbreak
  • Battle in Bhutan
  • The Secrets of Cursed Child

Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore krijgt op de UHD een native 4K-transfer, uitgevoerd in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.40:1 en met HDR10 en Dolby Vision. De film is met Dolby Vision bekeken en dit is een zeer verdienstelijke transfer, zeker in vergelijking tot de Blu-ray (zie hieronder). De film is vaak erg donker met veel scènes in slecht verlichte ruimtes. Dolby Vision geeft daarbij een mooie nuance in contrast en kleuren. De verhoogde resolutie zorgt voor een goede detaillering en een strak en scherp beeld overall.

Helaas valt de 1080p-transfer van Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore erg tegen, en dit komt door de beschikbare schijfruimte op de BD. De UHD is zelfse een triple-layer BD100 en daar staat alleen de film, op deze BD50 staat de film van 2,5 uur, twee Atmos-tracks én ook nog alle extra's van in totaal ruim 77 minuten. Dat heeft de film wel wat aan compressie gekost, en dat is helaas wel zichtbaar. Er is banding zichtbaar, en helaas ook wat compressie artefacten en posterisatie. Vooral in donkere scènes valt dat op. Erg jammer, Warner had er beter voor gekozen om alle extra's op een aparte schijf aan te bieden.

N.B. Screenshots zijn afkomstig van de Blu-ray Disc.

UHD+BD
Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore krijgt op zowel de UHD als de Blu-ray Disc een Dolby Atmos-track met een Dolby TrueHD 7.1-track als basis. En deze klinkt meer dan goed. De track is erg levendig met een mooie spreiding, dynamiek en detaillering. Dialogen komen netjes voornamelijk uit het centergedeelte en de hoogtekanalen worden ook goed ingezet als de scène daarom vraagt. Een prima audiotrack.

Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore krijgt een uitgebreid pakket van extra's mee, die allemaal op de Blu-ray Disc staan. Alles is in 1080p HD en is Nederlands ondertiteld.

The Dumbledore Family Tree (9 min)
In deze korte featurette worden de familileden van Albus Dumbledore besproken.

Dumbledore Through the Ages (8 min)
Verschillende cast- en crewleden besprken het karakter Dumbledore door de jaren heen.

Magical or Muggle (5 min)
Een grappige trivia-quiz die werd gehouden met diverse crewleden.

The Magic of Hogwarts (6 min)
Diverse acteurs bespreken deze grote en magische filmset.

Even More Fantastic Beasts (7 min)
Hier zie je een overzicht van nieuwe en bestaande figuren en karakters in deze nieuwe film.

Newt in the Wild (5 min)
Hier wordt het karakter van Newt verder besproken en uitgediept.

The German Ministry of Magic (5 min)
Deze featurette vertelt meer over deze terugkerende filmset.

A Dumbledore Duel (4 min)
Hier zie je meer achtergrondinformatie over het duel tussen Dumbledore en Credence.

The Candidates' Dinner (5 min)
Hier zie je een uitleg over het filmen van de scène zoals genoemd in de titel.

Erkstag Jailbreak (5 min)

Battle in Bhutan (6 min)

Deleted Scenes (7 min)
Verschillende verwijderde scènes.

The Secrets of Cursed Child (5 min)
Hier zie je een promo van het toneelstuk van Harry Potter and the Cursed Child.

Professor Albus Perkamentus (Jude Law) weet dat de duistere tovenaar Gellert Grindelwald (Mads Mikkelsen) de macht over de tovenaarswereld wil overnemen. In zijn eentje kan hij hem niet tegenhouden, dus schakelt hij de hulp in van magiezoöloog Newt Scamander (Eddie Redmayne). Wel probeert The Secerts of Dumbledore het grimmige en donkere van de tweede film wat op te vrolijken met een iets lichtere toon en minder grimmige misdaden. Verder doet deze derde film het zeker verdienstelijk en is het verhaal zeker interessant en meeslepend, maar waarschijnlijk is deze stap in de goede richting een beetje te laat om deze spin-off-franchise nog levensvatbaar te houden. Toch is deze derde poging van de makers zeker te prijzen, en dat maakt van The Secrets of Dumbledore zeker een onderhoudende film in de totale Harry Pottter-saga. De UHD+BD-uitgave van Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore is zeker meer dan prima met een geweldige beeldkwaliteit op de UHD, maar helaas op de BD een stuk minder. Beide discs krijgen een erg goede Dolby Atmos-track mee en op de BD staat een net pakket van extra's. En dit is alles is verpakt in een erg mooie Steelbook. Zeker de moeite waard om je Fantastic Beasts- en Harry Potter-collectie compleet te maken.