Artificial Intelligence (LE)

Recensent:
Arnold van Oostrum
07-09-2002

Totaalbeoordeling:

9
DVD

Artificial Intelligence (LE) (DVD)
Samenvatting

In de toekomst is als gevolg van het broeikaseffect het grootste deel van de wereld onder water gelopen. Steden als Amsterdam, Venetië en New York staan onder water. Het tekort aan leefbare oppervlakte dwong de overheid geboortebeperkende maatregelen af te kondigen. Menselijke robots, genaamd Mecha?s, vervullen een steeds belangrijkere rol in de samenleving. Want robots hebben niks nodig en veroorzaken ook geen vervuiling.
De wetenschapper professor Allen Hobby (William Hurt) wil nog verder gaan en een robot creëren die in staat is lief te hebben. Vooral als vervanging van kinderen lijkt dit een gewenste ontwikkeling.
Henry Swinton (Sam Robards) werkt bij Cybertronics, het bedrijf waar professor Hobby zijn kindrobot ontwikkeld. Henry is getrouwd met Monica (Frances O?Connor), hun enige zoontje Martin (Jake Thomas) ligt in een coma. Vooral Monica heeft het daar erg moeilijk mee. Henry heeft de mogelijkheid om de eerste kindrobot David (Haley Joel Osmont) mee naar huis te nemen. Monica moet eerst niks van David hebben, maar uiteindelijk gebruikt ze toch de unieke code die de liefdesgevoelens van David activeert. Vanaf dat moment noemt David haar mama en ontstaat er een diepe band tussen beide. Maar dan op een dag komt hun echte zoon Martin, na een wonderbaarlijke genezing, weer thuis. Er ontstaat rivaliteit tussen David en Martin. Henry en Monica besluiten dat David wegmoet. De gevoelens van David zijn echter onvoorwaardelijk en daarom moet David dan ook terug gebracht worden naar Cybertronics voor vernietiging. Dit kan Monica niet verdragen en zij besluit hem ergens in een bos achter te laten. Samen met de speelgoedbeer Teddy zoekt David zijn weg en komt bij een afvalberg van robotonderdelen. Daar ontmoet hij Gigolo Joe (Jude Law), een liefdesrobot. Ze worden samen met andere Mecha?s gevangen genomen en naar de Flesh Fair gebracht. Flesh Fair is een kermisattractie waar oude robots als vermaak worden vernietigd. Het joelende publiek denkt echter dat David geen robot is waardoor David en Gigolo Joe kunnen ontsnappen aan de vernietiging.
Samen met Gigolo Joe gaat David dan op zoek naar de blauwe fee die hem kan veranderen in een echte jongen. Gigolo Joe neemt David mee naar de stad Rouge, alwaar Dr. Know hem zou kunnen vertellen waar de blauwe fee is te vinden. Op aanwijzing van Dr. Know vervolgen zij hun tocht naar Manhattan, de stad die onder water ligt. Eenmaal daar aangekomen leert David dat hij niet uniek is en ontmoet hij zijn maker, professor Hobby. Maar de blauwe fee vindt hij niet en David springt in het diepe water. En daar ?.

Commentaar

Midden jaren ?80 van de vorige eeuw ontstond bij regisseur Stanley Kubrick, na het lezen van het korte verhaaltje ?Super Toys last all summer long? van Brian Aldiss, het idee voor een film over kunstmatige intelligentie. Midden jaren ?90 was Kubrick ervan overtuigd dat Steven Spielberg veel beter dan hij de film zou kunnen realiseren en vroeg Spielberg dit te doen. Kubrick zou de film dan produceren. Spielberg hield de boot af en stelde voor om de rollen om te draaien, Kubrick de regie met hemzelf als producer. Na het overlijden van Kubrick in 1999 heeft Kubrick?s vrouw Spielberg gevraagd de film alsnog te realiseren. Spielberg accepteerde deze kans nu erg graag. Hoewel Spielberg op dat moment ook bezig was met de voorbereidingen voor Jurrassic Park III, besloot hij de regie van A.I. zelf op te pakken. Spielberg heeft zelf aan het door Kubrick gemaakte script honderden kleine veranderingen doorgevoerd. Maar hij is, zoals hij zelf zegt, daarbij volledig trouw gebleven aan de ideeën van Kubrick. Spielberg heeft de film gemaakt als eerbetoon aan en ter nagedachtenis aan zijn vriend Stanley Kubrick.
Spielberg heeft van A.I. een heel ingetogen en zeer tedere film gemaakt. Evenals bij films als Amistad en Schindler?s List is duidelijk dat Spielberg een meester is geworden in het maken van films die de kijker tot nadenken stemt. Centraal in A.I. staat de vraag: ?als robots in staat zijn ons lief te hebben, zijn wij dan wel in staat de robot lief te hebben??. De zoektocht van David naar de blauwe fee is ook ingegeven door het feit dat als hij een ?echte? jongen is, zijn moeder dan wel van hem zal houden. Gelijk het sprookje Pinokkio. Sprookjes zijn een menselijk zoektocht naar alles wat we niet zijn.
De ingetogenheid van de film komt heel goed tot uiting in de prachtige soundtrack. Componist en dirigent John Williams heeft wederom een Spielberg film van muziek voorzien. Tot nu toe heeft Williams elke film van Spielberg van muziek voorzien. De soundtrack van A.I. is zo goed en past zo goed bij de beelden, dat je hem soms gewoon even vergeet.
Hoofdrolspeler Haley Joel Osmont heeft met zijn rol David een prachtige acteerprestatie neergezet. De wijze waarop hij een robot speelt die langzaam steeds meer menselijke trekjes en emoties vertoont is ontzettend knap. En als je goed oplet zul je zien dat Osmont geen enkele keer in de film zijn ogen knippert.

Filmspecs

Medium: DVD
Genre: Science fiction
Regio: 2
Jaar: 2001
Speelduur: 140 min
Verpakking: Boxset
Beeldverhouding: 1.78:1 anamorf
Geluidssporen:
  • Dolby Digital 5.1 EX - Engels
  • Dolby Digital 5.1 EX - Frans
  • Dolby Digital 5.1 EX - Italiaans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans, En vele andere
Uitgever: Warner Home Entertainment
EAN: 7321931214896

Extra's

  • Storyboards
  • Trailers
  • Interviews
  • Documentaires over hoe A.I. als film tot stand kwam
  • Achter-de-schermen film over de ‘making of A.I.’
  • Bezoek aan de Stan Winston Studio’s
  • Tekeningen
  • Honderden foto’s goedgekeurd
  • En nog veel meer...

Techniek en extra's

Beeldkwaliteit

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 1.85:1. In tegenstelling tot de vermelding op de hoes (1.85:1) staat de film met een beeldverhouding van 1.78:1 anamorf op de DVD. Zoals we zo langzamerhand bij nieuwe films van Warner gewend zijn, is op de beeldkwaliteit niks aan te merken. Kleuren zijn zeer mooi, fel en natuurlijk. De scherpte en detaillering zijn uitstekend, wat resulteert in een haarscherp beeld. Het contrast en het zwartniveau zijn uitstekend. Het beeld is vrij van fouten als moiré, aliassing of compressie. In het eerste deel van de film is het beeld met behulp van filters soft (waziger) gemaakt, waardoor ook filmgrain in het beeld zichtbaar is. Maar dit is wel volgens de intenties van de regisseur.
De film is verdeeld in 26 chapters (hoofdstukken). De DVD is van het type DVD-9, wat betekent dat hij enkelzijdig en dubbellaags is. De laagwisseling is nauwelijks merkbaar, goed gedaan.
De ondertiteling (wit) is duidelijk, maar staat wel iets te hoog geplaatst in het beeld.

Geluidskwaliteit

De originele Engelstalige soundtrack is in Dolby Digital 5.1 EX (met de bitrate van 384 kb/s) op de DVD gezet. Ook de soundtrack is uitstekend. De nadruk van de soundtrack ligt op de voorkanalen, maar de achterkanalen worden zeer goed gebruikt om de soundtrack een mooie ruimtelijkheid te geven en voor de nodige sfeergeluiden.Bij de vele actiemomenten worden de surround speakers zeer nadrukkelijk (in split surround) gebruikt. Op deze momenten is het LFE-kanaal ook zeer duidelijk aanwezig. De dialogen zijn duidelijk te verstaan en komen netjes uit de centerspeaker.

Extra's

De breedbeeld menuschermen op beide DVD?s zijn leuke animaties met achtergrondmuziek.
Zoals we helaas ook van Warner gewend zijn, is geen van de extra?s Nederlands ondertiteld. Alle extra?s zijn in 4x3 beeldformaat met DD2.0 ? 192 Kb/s geluid, tenzij anders vermeld.

De ?Limited Edition? box bestaat uit twee DVD?s. Op de eerste DVD staat de film met als extra feature een documentaire genaamd ?Creating A.I.?. Deze ruim 12 minuten durende documentaire vertelt aan de hand van interviews over het A.I. project van Stanley Kubrick en hoe Steven Spielberg er uiteindelijk toe gekomen is de film te regisseren.

Alle ander extra?s zijn te vinden op de tweede DVD.

?Acting A.I.?, bestaat uit een tweetal korte documentaires.
- ?A portrait of David? (9 minuten) geeft een indruk van de filmkarakter David en zijn vertolker Haley Joel Osmont
- ?A portrait of Gigolo Joe? (6 minuten) vertelt over het ontstaan van de rol van Gigolo Joe en hoe acteur Jude Law deze rol invulde.

?Designing A.I.?, ook nu weer twee korte documentaires:
- ?A.I.: From Drawings to Sets?, een 7½ minuten durende documentaire waarin concepttekenaar Chris Barker en productieontwerper Rick Carter alles vertellen over het ontwerpen van A.I., eerst met Kubrick, later met Spielberg.
- ?Dressing A.I.?, een 5½ minuten durende documentaire over de verschillende kostuumontwerpen, toegelicht door kostuumontwerper Bob Ringwood.

?Lighting A.I.?, een 4½ minuten durende documentaire waarin ?director of photographie? Janusz Kaminski vertelt over de gebruikte belichting in de film. De gebruikte belichting is in elk van de drie delen van A.I. anders.

?Special Effects?, een bijna 8 minuten durende documentaire waarin ?special effect supervisor? Michael Lantieri vertelt over de vele speciale effecten in de film en de hierbij gebruikte technieken.

?Robots of A.I.?, in bijna 14 minuten leren we alles over de verschillende robots in de film, die ontworpen zijn door de Stan Winston Studio?s.

Special Visual Effects and Animation: ILM?, bestaat uit een vijftal korte documentaires:
- ?An Overview?, visual effects supervisor Dennis Muren van ILM (Industrial Lights & Magic) vertelt over het vroege contact met Stanley Kubrick (5 minuten).
- ?The Robots?, in 3½ minuten vertelt Scott Farrar van ILM over de knappe combinatie van ?animatronics? en ?computer generated images? (CGI) die de verschillende robots haast tot leven bracht.
- ?The Miniatures?, in ruim 4 minuten krijgen we uitleg van David Nakabayahsi van ILM hoe schaalmodellen ons de indruk moeten geven van echte bestaande locaties.
- The New York City Sequence: Shot Progression?, een 3 minuten durende uitleg van Doug Smythe van ILM over de gebruikte miniaturen, schilderingen en CGI bij de scènes van het onderwater staande New York.
- Animating A.I.?, gaat in 8 minuten nader in op de vele momenten in de film waar CGI is toegepast.

?The Sound and Music of A.I.?, een tweetal korte documentaires over de soundtrack.
- ?Sound Design?, een bijna 7 minuten durend filmpje waarin geluidsontwerper Gary Rysstrom over zijn geluidseffecten en de samenwerking met Spielberg vertelt.
- ?Score?, waarin componist, dirigent John Williams in 6 minuten vertelt over zijn muziek voor deze film. Williams heeft tot nu toe elke film van Spielberg van muziek voorzien.

?Closing: Steven Spielberg: Our Responsibility to Artificial Intelligence?, een 2½ minuten durende interview waarin regisseur Spielberg zijn visie geeft op het menselijk gedrag tegen machines en kunstmatige intelligentie.

?A.I. Archives? is een verzameling van A.I. gerelateerd materiaal.
- ?Trailers? met twee trailers van de film in 1.85:1 letterbox beeldformaat.
- Dan nog 6 menukeuzes genaamd ?Storyboards?, ?Chris Bakers Portfolio?, ?Production Design Portfolio?, ?ILM Portfolio?, ?Portrait Gallery Photographs by David James? en ?Steven Spielberg behind the Scenes Photographs by David James? die allemaal bestaan uit een aantal onderdelen waarin de vele ontwerpen en beelden achter de schermen in de vorm van ongeveer 350 schetsen, tekeningen en foto?s worden gepresenteerd. Breedbeeldschermen zonder geluid.

?Cast Bios?, met de biografie van Haley Joel Osmont en Jude Law en een overzicht van alle andere acteurs met de naam van het gespeelde karakter. In breedbeeldschermen zonder geluid.

?Filmmakers?, met de biografie van regisseur Steven Spielberg en producer Kathleen Kennedy en een overzicht van alle ander betrokkenen bij de film.

In de doos zit ook een inlay met de tracklisting van beide DVD?s.

Conclusie

In de toekomst is als gevolg van het broeikaseffect het grootste deel van de wereld onder water gelopen. Een kindrobot met onvoorwaardelijke liefdesgevoelens voor zijn moeder gaat op zoek naar de blauwe fee van Pinokkio om zo een echte jongen te worden in de verwachting daarmee de onvoorwaardelijke liefde van zijn moeder te krijgen.
Spielberg heeft van A.I. een heel ingetogen en zeer tedere film gemaakt. Evenals bij films als Amistad en Schindler?s List is duidelijk dat Spielberg een meester is geworden in het maken van films die de kijker tot nadenken stemt. Centraal in A.I. staat de vraag: ?als robots in staat zijn ons lief te hebben, zijn wij dan wel in staat de robot lief te hebben??.
Warner heeft A.I. uitgebracht in een Limited Edition die bestaat uit een mooie cassette met 2 DVD?s. Zoals we gewend zijn van Warner staat de film met een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit op de DVD. Een grote hoeveelheid goede exrta?s staan op de tweede disc. Minpuntje is wel dat Warner ook nu de extra?s niet van Nederlandse ondertitels heeft voorzien. Een mooie film in een mooie DVD set. Een absolute aanrader.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Video.

Lees meer

Laatste reacties

Jereth  |  05-12-2007

Ik vind dit sinds ik hem voor het eerst zag al een topfilm, en in tegenstelling tot velen vind ik het einde perfect. Veel mensen noemen het einde 'te spielberg'...
Lees meer >

Dane  |  08-03-2007

Ik vind dit sinds ik hem voor het eerst zag al een topfilm, en in tegenstelling tot velen vind ik het einde perfect. Veel mensen noemen het einde 'te spielberg'...
Lees meer >

steven van dijk  |  08-03-2007

Ik heb de film na jaren weer eens bekeken ..ja op video dit keer door een scheiding heeft een exie de film gehouden :) En het blijft een mooie film..Spielber...
Lees meer >

Swanski  |  15-12-2006

Dit is nu weer zo'n film waar je veel pure liefhebbers van hebt (bijvoorbeeld in de top 20 van mensen) en mensen die hem afschuwelijk vinden. Ik heb het beide t...
Lees meer >

tityken  |  20-10-2006

Deze film trekt op niks. Ik vond hem zelfs heel saai;
Lees meer >

slindenau  |  24-07-2006

dit zeg ik omdat het een spielberg film is en ik vindt dit 1 van zijn slechtste films Wat een geweldige argumentatie... Spielberg....slecht!!! (daar komt...
Lees meer >

mercapto  |  24-07-2006

ik vondt dit een zeer slechte film dit zeg ik omdat het een spielberg film is en ik vindt dit 1 van zijn slechtste films heb em in de bios gezien en er liepe...
Lees meer >

Chris Taylor  |  24-07-2006

ik vondt dit een zeer slechte film dit zeg ik omdat het een spielberg film is en ik vindt dit 1 van zijn slechtste films heb em in de bios gezien en er liepe...
Lees meer >

Rotterdam5314  |  18-07-2006

ik vondt dit een zeer slechte film dit zeg ik omdat het een spielberg film is en ik vindt dit 1 van zijn slechtste films heb em in de bios gezien en er liepe...
Lees meer >

mercapto  |  05-06-2006

Ik ben helemaal weg van de film, maar weet ook dat hij niet perfect is. Persoonlijk zou ik liever de orgineel wat onaardigere Gigolo Joe hebben gezien, zou meer...
Lees meer >

Khonnor  |  05-06-2006

Hele aardige film maar de laatste 20 minuten verpestten het een beetje voor mij, irritant-Spielberg sentiment. :evil: Dat schijnt juist door Kubrick geschrev...
Lees meer >

Dennis Kuijper  |  30-05-2006

Spielberg meets Kubrick,de stijl van beide cineasten is duidelijk te herkennen in deze alleraardigste film die toch wel aan kracht toeneemt naarmate je hem vake...
Lees meer >

Sander V.  |  01-09-2005

Hele aardige film maar de laatste 20 minuten verpestten het een beetje voor mij, irritant-Spielberg sentiment. :evil:Ben ik het wel mee eens. Jammer van de film...
Lees meer >

Raimond Kieftenbeld  |  01-09-2005

Die laatste 20 min,kijk ik ook niet meer af,ik zet mijn dvd speler stop bij het moment dat ie bij de fee komt onder water:)
Lees meer >

MGdutch  |  01-09-2005

Hele aardige film maar de laatste 20 minuten verpestten het een beetje voor mij, irritant-Spielberg sentiment. :evil:
Lees meer >

Geef ook een reactie in dit topic!

12 Geweld Anamorf Dolby Digital 6.1 geluid
DVDBlu-rayStreamingBioscoop
9

Beoordeling allesoverfilm.nl

Film:9
Beeldkwaliteit:10
Geluidskwaliteit:10
Extra's:9
8.9

Beoordeling lezers

# beoordelingen: 1769
?

Jouw beoordeling

Log in om deze film te beoordelen.