Enforcer, The (Jet Li Boxset)

19-10-2002

4.1

Enforcer, The (Jet Li Boxset) (DVD)

Kung Wei (Jet Li) is een Chinese undercover-agent die naar Hong Kong wordt gestuurd om een beruchte crimineel op te sporen. Zijn vrouw en zoon weten echter niets over het werk van Wei, en denken dat hij is opgepakt door de politie. Wei zal zich namelijk voor moeten doen als crimineel om door te kunnen dringen in de diepste kringen van misdadig meesterbrein Bo (Yu Rongguang). Het duurt echter niet lang of agente Anna Fong (Anita Mui) komt op het spoor van de bende. Als dan ook nog Wei’s zoon Johnny (Xie Miao) bij dit alles betrokken wordt, lijkt de chaos compleet. Zal Wei zijn missie weten te volbrengen?

Het is een feit dat het plot van Hong Kong-films meestal ondergeschikt is aan de hoeveelheid klappen die uitgedeeld dient te worden. Bij The Enforcer (ook wel bekend onder de titel “My Father is a Hero”) heeft men echter gepoogd om het verhaal de nodige dramatiek en emotie mee te geven. Helaas pakt dit niet helemaal goed uit. Daarvoor is het acteerwerk te vlak, zijn de dramatisch bedoelde scènes te traag en voorspelbaar en staan deze uiteindelijk alleen maar de actie in de weg. Het actie- en spektakelgehalte van The Enforcer is dan ook wat lager vergeleken met andere, betere Jet Li-films. Daar staat dan wel tegenover dat het handjevol aanwezige actiescènes, meestal een combinatie van traditioneel martial-arts-werk en moderne explosies, stunts en effecten, tamelijk goed uitgewerkt zijn. Qua vechttechnieken hebben we Li echter wel eens beter bezig gezien. De piepjonge Xie Miao (in 1995 was hij slechts elf jaar oud) maakt daarentegen wel de nodige indruk. Helemaal geloofwaardig is het niet dat het kind zonder moeite de vloer aanveegt met kerels die twee keer zo groot zijn als hijzelf, maar vermakelijk is het wel. Al met al is The Enforcer best een aardige film voor de liefhebber, maar een topper is het zeker niet.

Jaar: 1995
Speelduur: 100 min
Verpakking: Alpha Keep Case
Ondertiteling: Nederlands, Engels
Uitgever: Walt Disney Studios Home Entertainment
EAN: 8711875938542

The Enforcer staat in de oorspronkelijke verhouding van 1.85:1 op de DVD. De transfer, die in tegenstelling tot de Regio 1-versie anamorf is, heeft een aantal tekortkomingen. Het grootste probleem zijn de storende hoeveelheden vuil en beschadigingen die het beeld plagen. Andere, minder hinderlijke minpuntjes zijn de overmatige filmgrain, de lichte edge enhancement, de kleine compressiefoutjes en het feit dat het beeld soms niet mooi stilstaat. De scherpte is daarentegen prima, en ook weet de transfer de (vaak bewust blauwachtige) kleuren zonder problemen op het scherm te toveren. Schaduwdetail en zwartniveau zijn acceptabel. Wegen we de goede punten af tegen de slechte, dan verdient de DVD op beeldgebied toch een voldoende, zij het met moeite.

De op de DVD aanwezige Dolby Digital 5.1-track heeft een bitrate van 384kbit/s en is in het Engels (daarover later meer). Het spoor maakt prima gebruik van de beschikbare kanalen om een goede ruimtelijkheid neer te zetten. Bij de actiescènes worden de surroundkanalen en de subwoofer dan ook agressief aangestuurd, tijdens dialoogscènes is dit zoals verwacht minder het geval. De dialogen blijven uitstekend beperkt tot het centerkanaal, maar klinken wat te hard. Dat heeft uiteraard alles te maken met de Engelse nasynchronisatie. Want het schijfje bevat enkel een Engels geluidsspoor, een track in de oorspronkelijke Kantonese taal ontbreekt. Er zullen vast mensen zijn die totaal geen bezwaar hebben tegen de nasynchronisatie, maar voor de echte liefhebbers van de Oosterse cinema is het ongetwijfeld een doorn in het oog. Het is daarom zeer spijtig dat Buena Vista geen gebruik heeft gemaakt van de mogelijkheid om zowel het oorspronkelijke als het nagesynchroniseerde geluid op de DVD te zetten.

Op de DVD van The Enforcer zijn totaal geen extra’s terug te vinden, zelfs de gebruikelijke trailer heeft het moeten ontzien.

The Enforcer is een weinig bijzondere Oosterse actiefilm met Jet Li in de hoofdrol. Leuk voor de echte liefhebber, anderen zullen er weinig aan missen. De DVD levert geen spetterende prestaties op beeldgebied, de kwaliteit is maar net voldoende. Ook de totale afwezigheid van extra’s werkt niet in het voordeel van deze uitgave. De geluidskwaliteit is op zich prima, maar het feit dat de DVD enkel de Engelse nasynchronisatie van de oorspronkelijke soundtrack bevat zal voor puristen en echte liefhebbers van de Hong Kong-cinema een groot minpunt zijn. Zij kunnen wellicht de R1-versie importeren, die wel het originele geluid bevat. Dan zal men overigens wel een niet-anamorfe transfer voor lief moeten nemen.

Deze DVD is besproken als onderdeel van de Jet Li Boxset, die naast The Enforcer de DVD’s van Kiss of the Dragon en Fist of Legend bevat.