Crew, The

Nathan Strik
12-05-2004

4.4

Crew, The (DVD)

Vier gangsters genieten van hun welverdiende pensioen in Miami Beach. Alhoewel genieten... eigenlijk vervelen ze zich vreselijk. Bobby Bartellemeo (Richard Dreyfuss), Joey \"Bats\" Pistella (Burt Reynolds), Tony \"Mouth\" Donato (Seymour Cassel) en Mike \"The Brick\" Donatelli (Dan Hedaya) wonen allemaal in een klein appartementencomplex aan de kust. Het complex, de \"Raj Mahal\", wordt echter meer en meer overgenomen door jonge stellen. Zodra er een oudje de pijp uit is gegaan, gaat het appartement in kwestie naar de dames met de blubberende siliconen en de heren met de rrrrrrollende spieren. Op zich niet erg, maar de huurprijzen beginnen hierdoor de spuigaten uit te lopen. De vier bejaarde vrienden beramen daarom een geniaal plan om de invasie van de hippe sportschool-sukkels een halt toe te roepen. Ze \"lenen\" een lijk uit het mortuarium waar Mike werkt en schieten het hoofd van de dode er af in de lobby van de Raj Mahal om zo een brute moord in scène te zetten. Natuurlijk weten de jonge stelletjes na zo´n \"brute moord\" niet hoe snel ze het hazenpad moeten kiezen en het plannetje lijkt gelukt. Helaas was het lijk toevalligerwijs ook de vader van een plaatselijke drugsbaron, die nu alles op alles zet om de \"moordenaars\" te vinden en te straffen.

Dit is weer echt een film in de \"leuk, maar niet speciaal\"-categorie. Het is een vermakelijke film en veel van de grappen zijn erg geinig gevonden. Jammer alleen dat het verhaal vrij voorspelbaar is. Dat gezegd hebbend is deze film toch een leuk tussendoortje om een keer te huren. De vier hoofdrolspelers zijn namelijk allemaal geknipt voor hun rollen van uitgerangeerde gangsters en ze weten aardig goed op je lachspieren te werken soms. Vooral de scène waarin er op zeer inventieve wijze een huis in de fik wordt gestoken is erg origineel. Zo zit deze film vol met leuke geintjes, en politiek incorrecte oudjes zijn natuurlijk altijd leuk om te zien. Als je dus een avondje heerlijk de hersens op nul wilt zetten en jezelf een beetje wilt amuseren, dan is dit zeker een leuke huurtip.

Genre: Komedie/Humor, Misdaad
Jaar: 2000
Speelduur: 84 min
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: -

• filmografieën

De film wordt gepresenteerd in de originele bioscoopverhouding van 1.85:1 en staat anamorf op het schijfje. De kwaliteit van de print is redelijk goed, maar voor zo´n recente film zitten er nog best veel stofjes en vlekjes in het beeld. Dit is geen groot probleem, maar had een stukje minder gemogen van mij. Verder is de transfer aardig, maar niet spectaculair. De scherpte is wel aardig, maar vooral de compressie is lang niet altijd perfect. Dit uit zich vooral in wat nare posterisatie hier en daar en wat onrustig aandoende achtergronden. De Nederlandse ondertiteling is verder netjes geplaatst en goed leesbaar. Het is alleen jammer dat er tijdens bepaalde scènes waarin Spaans gesproken wordt enorme joekels van Engelse (ingebrande!) ondertitels in het beeld aanwezig zijn (zie screenshot 2). Een over het algemeen zeer aardige transfer met een paar nare foutjes dus.

Op de schijf staat zowel een Dolby Digital 5.1 (448 kbit/s), als een Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s) track. Die 2.0 track is leuk voor mensen die geen surroundsysteem hebben, maar voor deze recensie heb ik me geconcentreerd op de 5.1 track. Er wordt subtiel gebruik gemaakt van de surrounds voor de nodige ambiance, maar echt opvallend is dit nergens. Ook de subwoofer heeft het aardig rustig met deze DVD. De dialogen zijn goed te verstaan en komen netjes uit de centerspeaker. Een nette, maar niet spectaculair mooie geluidstrack die bij de film past en waar verder weinig op aan te merken valt.

Naast enkele filmografieën van de cast en crew en wat trailers is er niks te beleven op deze DVD. Naast de trailer van The Crew staan er nog wat promotionele trailers op de DVD. (Deuces Wild, Hardmen en Kiss Kiss Bang Bang) Verder is de disc zo kaal als een babykontje.

The Crew is een vermakelijke film met een voorspelbaar verhaal. Het leuke acteerwerk van de hoofdrolspelers maakt de film zeker beter dan de som der delen, maar meer dan een huurtip is het niet echt. De beeldkwaliteit stelt vooral op het gebied van de compressie teleur. Over het geluid hebben we verder niet veel te klagen, behalve dat het misschien allemaal wat braafjes klinkt. De extra´s zijn wat slapjes, maar bij een film als deze kun je natuurlijk ook niet te veel verwachten. Een leuke videotheek-titel, maar niet meer dan dat. Zeker geen must-have voor in je collectie dus.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door A-Film Home Entertainment.