Last King of Scotland, The

25-02-2010

8.4

Last King of Scotland, The (Blu-ray)

Nicholas Garrigan (James McAvoy) is een pas afgestudeerde arts. Hij kiest ervoor om in het buitenland te gaan werken, waar hij bij toeval in Uganda terecht komt. Hier gaat hij aan het werk in een plaatselijke medische post. Het politieke klimaat in het land is aan verandering onderhevig als de zittende president wordt afgezet door iemand van het leger. Deze Idi Amin (Forest Whitaker) roept zichzelf uit tot leider van het land. Nicholas komt in contact met Amin als deze zichzelf blesseert. Hij moet de nieuwe leider verzorgen, waarbij de Schotse arts al snel in de smaak valt bij de Schotland gekke Idi Amin. Al snel verwerft Nicholas een plaats in de persoonlijke cirkel van de dictator, waar hij zelfs uitgroeit tot één van zijn adviseurs. Langzaam maar zeker begint de gekte toe te slaan bij Amin en moet Nicholas enkele beslissingen nemen die wel eens om leven en dood zouden kunnen gaan.

Films over dictators en hun wandaden doen het altijd erg goed. The Last King of Scotland is een verhaal rond Idi Amin, die president was van Uganda van 1971 tot 1979. De titel van de film slaat op de naam die Amin zichzelf toebedeelde. Hij zag namelijk grote overeenkomsten tussen de strijd van de Schotten tegen de Engelsen en de bezetting van zijn land door deze zelfde Engelsen. Het verhaal is gebaseerd op het boek van Giles Boden. In dit boek worden diverse historische feiten gemengd met fictionele. Zo draait het verhaal grotendeels rond de Schotse arts Nicholas Garrigan, een totaal fictief personage. Door zijn ogen krijgen we een beeld van de dictator in zowel zijn privéleven als zijn werk. Het regime van Amin wordt gezien als één van de bloederigste ooit in Afrika. Rond de 300.000 mensen verloren het leven tijdens zijn regering van het land. De film concentreert zich op de relatie tussen de dokter en de dictator, die langzaam maar zeker zijn verstand begint te verliezen. Echte gruweldaden krijgen we niet te zien, de makers richten zich voornamelijk op de psyche van Amin. Het geheel is dan ook een interessante karakterstudie geworden. De band tussen de twee mannen staat centraal, gaandeweg zien we deze band verslechteren door de daden van Amin. Ondanks het feit dat het verhaal niet veel vuurwerk bevat op het gebied van actie, is het toch een goede en vooral interessante film geworden. Veel van het succes is toe te schrijven aan de rol van Forest Whitaker. Hij speelt op zeer effectieve wijze de rol van Idi Amin. Het is natuurlijk maar de vraag in hoeverre alles klopt in de film, maar als kijker heb je geen enkele moment moeite om te geloven dat je naar een enge en vooral psychotische dictator zit te kijken. Whitaker kreeg dan ook verdiend een Oscar voor zijn rol tijdens de uitreikingen van 2007. De rol van de Schotse dokter wordt goed neergezet door James McAvoy, die later speelde in het succesvolle Wanted. Hij kan echter niet op tegen het acteergeweld dat Whitaker heet, maar wie zou dat wel kunnen? Verder zien we nog Gillian Anderson voorbij komen, uiteraard bekend van haar rol als Dana Scully in X-Files. Haar rol is wat ondergeschikt en niet echt uitgewerkt. The Last King of Scotland is een interessante en goede film die voor iedere filmkijker wel aan te raden is. De onnodige zijplotjes leiden soms wat af van het geheel, dit maakt de film ook zeker niet perfect. Toch nog altijd goed genoeg om bekeken te worden, al was het alleen al voor de fantastische rol van Forest Whitaker.

Fox heeft The Last King of Scotland al eerder op DVD uitgebracht. De film is nu verkrijgbaar in High Definition op Blu-ray Disc. Lees hieronder onze recensie van deze uitgave.

Speelduur: 123 min
  • Dolby Digital 5.1 - Portugees
  • DTS 5.1 - Duits
  • DTS 5.1 - Italiaans
  • DTS 5.1 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Noors, Zweeds, En vele andere
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626044130

• Featurettes

De Blu-ray Disc heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. De beeldsnelheid is 24 beelden per seconde (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat je geen last hebt van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264/MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) coderingsmethode.

De beeldkwaliteit van deze Blu-ray Disc uitgave is uitstekend van kwaliteit. Op het eerste gezicht lijkt het allemaal wat tegen te vallen, maar de transfer is een prima weergave van de stijlkeuzen van de regisseur. Alles wat in eerste instantie wat minder goed van kwaliteit lijkt, is dus met opzet zo gedaan door de makers. Zo is de film grotendeels op 16mm geschoten. Hierdoor oogt het beeld soms wat soft, met veel grain. Dit geeft het geheel echter een authentieke, bijna documentaireachtige sfeer die prima past bij het onderwerp. Er zijn echter genoeg scènes die haarscherp overkomen, met een goede diepte. Het detail is wisselend van niveau, maar vooral close-ups weten toch indruk te maken. Het zweterige en gehavende gezicht van Forest Whitaker is bijvoorbeeld in zeer veel detail zichtbaar. Er is wel een verschil merkbaar tussen de 16 en 35mm scènes, maar het blijft allemaal binnen de perken. Het kleurenpalet past goed bij de Afrikaanse setting van deze op locatie opgenomen productie. Veel bruine en oranje tinten voor de landschappen, aangevuld met groen voor de bomen en planten. Huidtinten zien er natuurlijk uit, het geheel ademt echt de jaren ’70 uit. Het contrast is soms wat aan de hoge kant, maar ook dit is een keuze van de regisseur. Zwartniveau en schaduwdetail zijn voldoende te noemen. De transfer heeft nauwelijks problemen met artefacten, slechts op een enkel moment treedt er wat blokvorming op.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Het originele Engelstalige geluid staat in DTS-HD Master Audio 5.1 formaat (16bit/48kHz) op de uitgave. Voor een film die voornamelijk uit dialoog bestaat en weinig actiescènes kent, is de track aardig dynamisch en ruimtelijk te noemen. Zo worden de surrounds vaak bij het geluidsbeeld betrokken om omgevingsgeluiden en lichte effecten weer te geven. Tijdens een druk bezochte toespraak van Idi Amin bijvoorbeeld, waar het aanwezige volk van alle kanten op je af lijkt te komen. Ook kleine geluidjes, zoals vogels en andere geluiden uit de natuur, dragen bij aan het neerzetten van ambiance. De dialogen klinken mooi helder en zijn prima te volgen. Ze komen netjes uit het centerkanaal. De frontspeakers geven de muziek en overige geluiden weer. Hier is een prima scheiding van de kanalen hoorbaar. Het LFE-kanaal heeft niet veel te doen, maar weet toch te ondersteunen bij de momenten waarop dit nodig is. Het aanwezige laag overheerst nergens en klinkt prima gedoseerd. De track bevat aardig wat detail. Beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig.

Na het opstarten van de schijf kom je terecht in het hoofdmenu. Hier zijn alle instellingen te maken en de extra’s te selecteren. Ook is er een pop-up menu aanwezig, dat tijdens het afspelen van de film over het actieve beeld wordt weergegeven. Alle aanwezige extra’s hebben 480p beeld en Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) geluid.

Regisseur Kevin Macdonald verzorgt het commentaar tijdens de film. Hij doet dit op rustige en informatieve wijze, waarbij hij veel vertelt over het maken van de film, maar ook over het leven van Idi Amin. Een interessant en goed commentaar.

Deleted Scenes (12 min.)
Zeven verwijderde of verlengde scènes, die te bekijken zijn met of zonder commentaar van de regisseur. De scènes zijn los van elkaar te bekijken of allemaal achter elkaar.

Capturing Idi Amin (29 min.)
Een kijk op de persoon Idi Amin, die we voorbij zien komen in archiefmateriaal. Er komen ook overlevenden van zijn regime aan het woord en verder zien we de makers praten over het neerzetten van het personage.

Forest Whitaker “Idi Amin” (5 min.)
Hier zien we acteur Forest Whitaker aan het woord, die op zeer overtuigende wijze gestalte gaf aan het karakter Idi Amin. Hij vertelt iets over zijn aanpak en wat hij wist over de man in kwestie.

Fox Movie Channel Presents: Casting Session - The Last King of Scotland (8 min.)
De makers geven uitleg over de casting en het vinden van de juiste acteurs voor de rollen in de film.

Theatrical Trailer (2 min.)
De originele bioscooptrailer van de film.

The Last King of Scotland vertelt het verhaal van dokter Nicholas Garrigan die terecht komt in Uganda ten tijde van de machtsovername door Idi Amin. Deze wrede dictator krijgt een bijzondere band met de dokter, maar de langzaam toenemende gekte doet de dokter nadenken over de persoon Amin en zijn wandaden. Het verhaal is een mix van fictie en waarheid. Zo heeft de dokter in kwestie nooit bestaan, maar Idi Amin uiteraard wel. Ook veel zaken uit zijn regering komen voorbij, waarbij de film een goed beeld schetst van de man in kwestie. Hoofdrolspeler Forest Whitaker zet een zeer goede rol neer, waarvoor de film alleen al het bekijken waard is. Deze BD-uitgave heeft een goede beeld- en geluidskwaliteit. Ook zijn er enkele extra’s aanwezig, die grotendeels informatief zijn. Het aantal is echter wat weinig voor een uitgave zoals deze.