Eternal Sunshine of the Spotless Mind

03-09-2011

7.8

Eternal Sunshine of the Spotless Mind (Blu-ray)

Joel Barish (Jim Carrey) is kapot van verdriet. Zijn vriendin Clementine Kruczynski (Kate Winslet), die hij ontmoette tijdens een uitstapje naar het strand, heeft hem verlaten en ze heeft hem zelfs uit haar geheugen laten verwijderen. In zijn wanhoop besluit hij dat hij eigenlijk maar één ding kan doen en dat is zelf ook zijn geheugen laten wissen en zo alle herinneringen aan Clementine laten verwijderen. Hij komt erachter waar Clementine de ingreep heeft laten doen en hij gaat hier dan ook gelijk naar toe. Wanneer de ingreep van start gaat, is Joel bewusteloos, maar zijn onderbewustzijn is volledig wakker. Wanneer hij merkt dat de herinneringen aan Clementine beginnen te verdwijnen, komt hij erachter dat hij eigenlijk helemaal niet van deze herinneringen af wil. Hij moet er nu alles aan doen om zijn herinneringen te beschermen en ervoor te zorgen dat ze niet gewist worden.

Eternal Sunshine of the Spotless Mind mag gerust een bijzondere film genoemd worden. Het verhaal van de film komt dan ook uit de pen van één van Hollywood's origineelste scriptschrijvers: Charlie Kaufman, die hiervoor een Oscar in ontvangst mocht nemen. Kaufman, bekend van films als Being John Malkovich, Adaptation en Confessions of a Dangerous Mind, levert altijd originele en bijzondere scripts af en de films die hierop gebaseerd zijn worden zowel door publiek als door de filmpers goed ontvangen. De film is geregisseerd door Michel Gondry, iemand die voor deze film vooral bekend stond als regisseur van videoclips. Maar met deze film levert hij een waar meesterwerk af. Het verhaal is bijzonder en alles wordt prachtig in beeld gebracht. Bij een film zoals deze zijn de acteerprestaties erg belangrijk, want de acteurs dragen in feite het verhaal. Nou is dat bij deze film helemaal in orde, zowel Jim Carrey als Kate Winslet acteren allebei op een hoog niveau en weten hun rollen erg overtuigend neer te zetten. Winslet werd daarom ook genomineerd voor een Oscar, hoewel ze hem niet won. Ook Jim Carrey speelt verrassend goed in één van zijn weinige serieuze rollen. Hij geeft hiermee aan dat hij wel degelijk dit soort rollen aan kan. Veel mensen zien hem nog steeds alleen als die gekkebekkentrekkende figuur uit bijvoorbeeld Ace Ventura of Dumb and Dumber. Carrey had met Man on the Moon en Truman Show eerder bewezen ook serieuze rollen aan te kunnen, maar met deze film legt hij de lat voor zichzelf vrij hoog. Ook de rest van de cast is goed op dreef en we zien onder andere Elijah Wood, Kirsten Dunst en Mark Ruffalo in de film voorbij komen. Samenvattend kunnen we zeggen dat Eternal Sunshine of the Spotless Mind een hele bijzondere film is geworden die eigenlijk elke filmfan gezien moet hebben. Charlie Kaufman staat niet bekend als een schrijver van al te toegankelijke verhalen, maar van al zijn films is deze misschien nog wel het meest geschikt voor mensen die het niet zo hebben op "vreemde" films. Gewoon kijken dus deze film en laat je overdonderen door de magie ervan.

Er zijn van Eternal Sunshine of the Spotless Mind een aantal uitvoeringen op DVD verkrijgbaar en nu ook in de Quality Film Collection-reeks van A-Film op Blu-ray Disc. De bespreking hieronder betreft de Blu-ray Disc. Onze recensie van de Special Edition DVD kun je hier nog eens nalezen.

Jaar: 2004
Speelduur: 108 min
Beeldverhouding: 1.85:1 niet anamorf
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777933039

Eternal Sunshine of the Spotless Mind staat in een beeldformaat van 1.85:1 op deze Blu-ray Disc-uitgave, wat gelijk is aan het originele formaat. De film staat op een 25 GB enkellaags disc, die voor bijna 21 GB is beschreven. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p, dus 1080 beeldlijnen progressief met 1920*1080 beeldpunten en een beeldsnelheid van 24 beelden per seconde. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC videocodering.

De beeldkwaliteit van de Blu-ray Disc is een lichte verbetering ten opzichte van de DVD. Iets wat bij de DVD al voor problemen zorgde en hier nog niet verholpen is, is de detaillering in de donkere delen. Die is niet goed. Al het zwart in de wat donkere delen loopt dicht. Dan is er ook redelijk wat beeldruis aanwezig, net als grain. De detaillering in de lichte delen is een stuk beter dan op de DVD en het beeld ziet er dan ook prima uit met een goede scherpte en contrast. Af en toe is lichte edge-enhancement toegepast. Wie de DVD en Blu-ray Disc naast elkaar legt zal merken dat de huidtinten op de Blu-ray Disc iets roder zijn dan op de DVD. Het oogt daarmee iets onnatuurlijker dan op de eerdere uitgaves. Op zich is de kwaliteit niet slecht, maar een grote vooruitgang ten opzichte van de DVD is niet te zien.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Er staan twee lossless geluidstracks op de Blu-ray Disc van Eternal Sunshine of the Spotless Mind, te weten een Engelstalige en Franstalige DTS-HD Master Audio 5.1 (16bit/48kHz) track. Dit is vooral een dialoog georiënteerde film, dus veel actiegeweld hoef je niet te verwachten. Maar dat is zeker niet erg. We krijgen een ruimtelijk klinkende geluidstrack voorgeschoteld, waarbij alle kanalen in meer of mindere mate worden gebruikt. De nadruk ligt wel op de voorste kanalen, maar ook de achterste kanalen worden in het geheel betrokken met omgevingsgeluiden, muziek en een incidenteel geluidseffect, wat dan in split-surround ten gehore wordt gebracht. Dialogen komen keurig uit het midden, behalve bij een paar scènes, wanneer er bewust een bepaald effect wordt nagestreefd. Dan verschuift de dialoog van de center- naar een frontspeaker en weer terug. Nadeel is wel dat de dialogen over het algemeen vrij dof klinken, wat soms de verstaanbaarheid in het geding brengt. Het LFE-kanaal is niet zo heel vaak actief, maar zorgt op momenten voor een solide basis zonder al te doordringend aanwezig te zijn. In de film wordt een allegaartje aan source-muziek gebruikt. Van oude Bollywoodmuziek via klassieke muziek van Beriot tot een nieuwe versie door Beck van het nummer Everybody's Gotta Learn Sometime.

De Blu-ray Disc heeft een statisch menuscherm, zonder achtergrondgeluid. De film is uitgebracht in de Quality Film Collection reeks en heeft geen extra's.

Eternal Sunshine of the Spotless Mind is een bijzondere film, geschreven door Charlie Kaufman en geregisseerd door Michel Gondry, waarin we kunnen zien hoe Joel en Clementine verliefd worden op elkaar. De relatie loopt echter niet altijd even lekker en Joel komt erachter dat Clementine hem uit haar geheugen heeft laten wissen. Hij besluit hetzelfde te doen, maar wanneer de ingreep in volle gang is, komt hij erachter dat hij deze herinneringen helemaal niet kwijt wil. In de hoofdrollen zien we Jim Carrey en Kate Winslet, die beiden een sterke rol neerzetten. De film is visueel prachtig en het verhaal bijzonder en origineel. De Blu-ray Disc is kwalitatief qua beeld niet zo heel erg veel beter dan de DVD. De kwaliteit van het geluid is redelijk goed. Extra's staan er, in tegenstelling tot de DVD-uitgaves, niet op deze Blu-ray Disc. Het is dan ook maar zeer de vraag of een upgrade naar BD zinvol is. Iemand die gehecht is aan de extra's, kan beter z'n heil zoeken in de DVD en het is jammer dat men bij zo'n prachtige film niet de moeite heeft genomen er een betere release van te maken.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Eigen Collectie.