Loving

07-07-2017

8.2

Loving (Blu-ray)

Midden jaren '50, Caroline County, Virginia. Richard Loving (Joel Edgerton) is een eenvoudige metselaar die graag aan auto's sleutelt. Zijn vriendin Mildred (Ruth Negga) is zwanger en ze besluiten te trouwen. Gemengde huwelijken zijn echter verboden in de staat Virginia en daarom trouwen ze in Washington D.C. Dat geeft ze nog geen recht om samen te wonen in Virginia en de politie licht het tweetal dan ook in het holst van de nacht van hun bed. Om een jaar gevangenisstraf te voorkomen moeten ze voor 25 jaar de staat verlaten. Samen terugkeren betekent dat ze alsnog de gevangenis in gaan. Het stel vertrekt naar Washington, maar Mildred kan er niet gelukkig worden. Ze mist haar familie en omgeving. Uiteindelijk raapt ze alle moed bij elkaar en schrijft een brief aan senator Bobby Kennedy, met de vraag of hij wat voor hen kan doen.

"Ik ben zwanger", zijn de eerste woorden van de donkere Mildred tegen haar blanke vriend Richard in de film Loving van regisseur en schrijver Jeff Nichols (Mud). Daarmee lijkt haar toekomst onzeker en ingewikkeld te worden, want gemengde relaties zijn verboden in de staat Virginia. Op samenwonen staat een gevangenisstraf. Richard en Mildred begrijpen het niet. Ze houden van elkaar, waarom mogen ze dan niet samen zijn? Het klinkt en is allemaal zo onrechtvaardig. Op zich is deze premisse al een interessant gegeven voor een film, maar als je beseft dat dit verhaal gebaseerd is op een ware feiten van nog geen zestig jaar geleden, dan krijgt alles nog meer diepgang.
Regisseur Nichols stuitte op dit verhaal door de documentaire The Loving Story op HBO, waarin Nancy Buirski ingaat op de gebeurtenissen rond Richard en Mildred Loving. In tegenstelling tot de documentaire komt in de film de uiteindelijke rechtszaak nauwelijks in beeld voor. Nichols heeft er voor gekozen om het verhaal heel subtiel en persoonlijk te houden en zich bijna volledig te richten op personages en niet de toestanden daar omheen. Richard en Mildred zijn twee heel eenvoudige mensen, die helemaal geen zin hebben in deze toestanden. Ze begrijpen het gewoon niet en je voelt de onmacht van Richard en Mildred. Door te focussen op hen maakt Nichols de film heel persoonlijk. Hij beseft ook goed dat het verhaal op zichzelf al heel aangrijpend is en voegt er daarom bewust geen extra dramatiek aan toe. Het zou zo maar het leven van alledag kunnen zijn, ware het niet dat de omstandigheden zo anders en onthutsend zijn. Nichols weet zijn acteurs ook heel geraffineerd te regisseren. De acteerprestaties zijn echt bijzonder goed en Ruth Negga, in de rol van Mildred Loving, wist daarmee een Oscarnominatie in de wacht te slepen. De combinatie van sterk spel en een subtiele aanpak van het verhaal maakt Loving tot een zeer boeiende film, waarbij je ook als kijker gegrepen wordt door zo veel onrechtvaardigheid en onmacht. Hoe kan het dat men tot ver in de 20e eeuw nog zo'n onderscheid maakt tussen mensen, gebaseerd op kleur en ras. Het positieve is in ieder geval dat de rechtszaak rond de Lovings voor een van de belangrijkste wetswijzigingen in de Amerikaanse geschiedenis heeft gezorgd. Voor Jeff Nichols lijkt dat echter niet meer te zijn dan een voetnoot in het verhaal. Want het gaat in zijn film om de mensen die het lijdend voorwerp zijn van dit hele gebeuren: Richard en Mildred Loving.

Genre: Drama, Historie
Jaar: 2016
Speelduur: 124 min
Beeldverhouding: 2.39:1 niet anamorf
  • Dolby Digital 2.0 - EAD
  • DTS 5.1 - Duits
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Duits, Engels, Fins, Zweeds, En vele andere
EAN: 5053083108496

• Making Loving
  • A Loving Ensemble
  • Loving vs. Virginia
  • Virginia: A Loving Backdrop

De beeldtransfer op de Blu-ray Disc van Loving wordt vertoond via het originele 2.39:1 beeldformaat. De film staat op een 50GB dubbellaags disc, die voor ruim 41GB is beschreven. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p en voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC-videocodering. Loving is op 35mm-film gedraaid om de sfeer uit de jaren '50 en '60 beter over te kunnen brengen. Het moge duidelijk zijn dat de beeldtransfer zeer zeker een filmische uitstraling heeft. En toch is het ook een beeldtransfer met twee gezichten. De interieurscènes zijn namelijk heel minimaal belicht. Dat geeft wel een natuurlijke uitstraling, maar zorgt er ook voor dat er weinig definitie in het beeld is. Dit is een nadrukkelijke keuze geweest van de makers - ook in de bioscoop zag het er zo donker uit. De buitenscènes zijn een stuk helderder, maar zitten ook vol contrasten. Het zwartniveau is uitstekend en ook de scherpte is erg goed. De kleuren zijn enigszins aangepast aan het tijdsbeeld, waardoor een volle verzadiging ontbreekt. Het ziet er allemaal wel heel degelijk en goed doortekent uit. Daarom is een hoge score voor deze beeldtransfer ook terecht.

De belangrijkste geluidstrack van Loving is de enige lossless geluidstrack en dat betreft een DTS-HD Master Audio 5.1-track. Wat voor de film geldt kun je ook over het geluid zeggen; het is allemaal heel subtiel en sfeervol. Het is een gedetailleerde geluidstrack, met zeer natuurlijk klinkende dialogen. Richard Loving heeft nogal de neiging om te mompelen en daardoor is niet alles even goed verstaanbaar - mede vanwege het accent - maar de strekking blijft wel altijd duidelijk. De omgevingsgeluiden zijn subtiel en op een paar momenten is er meer dynamiek, zoals bij de autoraces en de spaarzame caféscènes. Het verschil in omgeving tussen stad en platteland wordt op een subtiele manier ingevuld. Er wordt nooit de nadruk op gelegd, maar je merkt het wel. Daarom is dit in alles een heel mooie en sfeervolle geluidstrack.

De Blu-ray Disc van Loving heeft een eenvoudig statisch menu met muziek uit de film als achtergrondgeluid. Er staan een aantal extra's op deze uitgave die in HD-resolutie zijn en voorzien van Nederlandse ondertiteling, behalve waar vermeld.

Regisseur Jeff Nichols spreekt zijn commentaar in bij de film. Hij praat rustig en laat ook regelmatig pauzes vallen, maar het is wel een informatief commentaar. Nichols gaat veel in op de oorspronkelijke settings en achtergronden van het verhaal. Hij legt ook uit waarom hij bepaalde keuzes voor de vertelling van het verhaal heeft gemaakt. Het audiocommentaar is niet Nederlands ondertiteld, maar heeft wel Engelse ondertiteling.

Making Loving (4½ min)
Een heel korte making of over de film, waarin vooral via interviews de (vele) producenten aan het woord komen, samen met regisseur Jeff Nichols en de twee hoofdrolspelers. Het gaat met name over het bijzondere, bij velen nog onbekende, verhaal rond deze kwestie van de Lovings.

A Loving Ensemble (4 min)
Dit item gaat over de cast en waarom Nichols deze heeft gekozen. Joel Edgerton kende hij al van eerder werk en Ruth Negga maakte zoveel indruk dat zij bijna direct na de casting werd gekozen.

Loving vs. Virginia (4½ min)
Het verhaal is gebaseerd op de rechtzaak Loving vs. Virgina; het koppel tegen de staat. Het resultaat was dat de Racial Integrity Act ontkracht werd. Cast en crew vertellen over hun eigen visie op deze rechtzaak en de betrokkenen.

Virginia: A Loving Backdrop (3 min)
Na een korte introductie van waar het verhaal over gaat komen we op de plek terecht waar het zich zo'n zestig jaar geleden allemaal afspeelde. En dat is tevens de locatie voor de film. Dat roept een bijzonder gevoel op bij de cast en crew. De plaatselijke overheid doet erg hun best om het de filmmakers zo prettig mogelijk te maken. Het lijkt wel of ze zich willen verexcuseren van wat er in het verleden zich hier heeft afgespeeld.

De blanke Richard trouwt met zijn donkere vriendin Mildred, maar dat is volgens de wet van de staat Virginia verboden. Om gevangenisstraf te ontlopen moeten ze voor minimaal 25 jaar de staat verlaten. Loving is het aangrijpende waargebeurde verhaal van Richard en Mildred Loving. Het is schrijnend om te zien dat liefde gedwarsboomd wordt door een verschil in huidskleur. De Blu-ray Disc-uitgave heeft een prima beeld- en uitstekende geluidskwaliteit. De extra's zijn wat beperkt en hebben nauwelijks diepgang. Maar als film zeker aan te bevelen!

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Universal Pictures Benelux.