Split

14-07-2017

8.6

Split (Blu-ray)

Kevin (James McAvoy) is een man die lijdt aan een stoornis van meervoudige persoonlijkheden. Hij heeft maar liefst 23 verschillende persoonlijkheden en loopt hiervoor bij een psychiater  (Betty Buckley). Wat de psychiater echter niet weet is dat Kevin nog een andere persoonlijkheid heeft. Deze heeft echter alleen maar kwaad in de zin en zet de andere persoonlijkheden aan om drie tienermeisjes te ontvoeren. Ze worden opgesloten in een donkere ruimte maar Kevin doet ze verder niks. Hij gaat samen met zijn andere persoonlijkheden, en met de hulp van zijn psychiater, de strijd aan met zijn kwade persoonlijkheid. Maar ook de ontvoerde meisjes doen hun uiterste best om te ontsnappen. Zal Kevin zijn persoonlijkheden kunnen verslaan zodat de meisjes niks aangedaan wordt?

Regisseur M. Night Shyamalan was begin 2000 een ware sensatie met successen als The Sixth Sense, Unbreakable, Signs en met zekere mate ook The Village. Daarna ging Shyamalan het over een andere boeg gooien, want het publiek en critici waren toch een beetje uitgekeken op de bekende twist aan het einde van al zijn films. Met Lady in the Water trachtte hij een soort sprookje te maken voor zijn kinderen, echter werd deze film erg matig ontvangen door kijkers en critici. Met The Happening sloeg hij de plank wel erg mis met een soort moorddadige onzichtbare lucht die aan het einde ineens weg was. Daarna kwam een nog grotere uitglijder, namelijk The Last Airbender, en deze film was ook de reden dat hij eigenlijk daarna niet meer erkend werd als succesvol regisseur. Tot overmaat van ramp kwam daarna nog eens After Earth, een gigantische flop waarbij zijn naam als regisseur niet eens op de affiches werd gebruikt. Shyamalan trok zich vervolgens terug en wilde weer terugkeren naar de basis en weer een kleinschalige thriller maken met een klein budget en met onbekende acteurs. Dat lukte hem wonderwel met The Visit, een soort “found-footage”-film met de voor hem bekende twist aan het einde. Dat werkte bij deze film bijzonder goed en was het weer een return-to-form voor de regisseur. Met Split heeft hij weer een grotere productie te pakken en ook deze pakt zeer goed uit. De film rust voornamelijk op de schouders van acteur James McAvoy en deze laat weer andermaal zien wat voor geweldige acteur hij is. Hij weet moeiteloos te schakelen tussen de verschillende karakters. Hij weet ze niet tot karikaturen te verlagen, maar ze echt te spelen met diepte om ze zo tot een echt personage te maken. De film zelf kent ook verschillende thema’s en onderzoekt ook de invloed van iemands gesteldheid en de invloed van een meervoudig persoonlijkheidssyndroom. Wat vooral indrukwekkend van regisseur Shyamalan is dat hij verschillende touwtjes laat hangen in de film die allemaal bij elkaar komen in de laatste minuten. Dit maakt de complexiteit van de film interessant, ook omdat dit uiteraard synoniem is wat het hoofdpersonage doormaakt. Daarnaast laat deze film weer zien wat voor geweldige regisseur Shyamalan is en dat hij zeker weer een plekje vooraan in Hollywood verdient. Dit wordt ook erkend, want het vervolg op Unbreakable (en tegelijkertijd ook Split) is aangekondigd (Glass genaamd) met daarbij ook de terugkeer van Bruce Willis en Samuel L. Jackson. Met ook James McAvoy daarbij betekent wel dat dit affiche laat zien dat Shyamalan weer helemaal terug is.

Genre: Thriller
Speelduur: 117 min
Beeldverhouding: 2.39:1 niet anamorf
  • DTS 5.1 - Duits
  • DTS 5.1 - Italiaans
  • DTS 5.1 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, Italiaans, Noors, Pools, Portugees, Spaans, Zweeds, En vele andere
EAN: 5053083108458

• Alternate Ending
  • Deleted scenes
  • The Making of Split
  • The Many Faces of James McAvoy
  • The Filmmaker’s Eye: M. Night Shyamalan

Split is in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.39:1 op een dubbelaags Blu-ray Disc gezet. De film zelf is geschoten met digitale camera’s en dit geeft de film een nogal schone, glanzende look. Het misstaat de film een beetje, want het grauwe van film had de film wel wat beter gestaan. De transfer verder is van erg goede kwaliteit. Kleuren zijn dik in orde, net als scherpte en diepte van het beeld. Ook de zwartwaardes en contrast zijn in donkere scènes dik in orde. Huidtinten zijn soms wel wat pastel-achtig. Verder is dit een zeer goede transfer.

Split krijgt op Blu-ray Disc een DTS-HD MA-5.1audiotrack mee in de oorspronkelijke Engelse taal. De audiotrack ondersteunt de film erg goed en versterkt de spanning in de diverse scènes. Dialoog komt netjes uit de centerspeaker en de voornaamste geluiden komen uit de voorste speakers. De surroundspeakers worden veelal gebruikt voor ambiance-geluiden en de diverse geluidseffecten. Ook wordt het laag vaak aangewend en krijgt de subwoofer ook genoeg werk te doen. Een zeer effectieve geluidstrack die ook hoge ogen gooit.

Split krijgt op Blu-ray Disc diverse extra’s mee. Helaas zijn deze wat kort en oppervlakkig, vooral gezien de complexe materie die de film behandelt. Dit had wel wat meer achtergrondinformatie verdiend.

Alternate Ending (2 min)
Een ander einde van de film, inclusief introductie van regisseur M. Night Shyamalan.

Deleted scenes (27 min)
Diverse deleted scenes met introductie van regisseur M. Night Shyamalan.

The Making of Split (10 min)
Helaas maar een erg korte making-of die in een rap tempo door de verschillende aspecten van de film heen gaat.

The Many Faces of James McAvoy (6 min)
Ook helaas een korte featurette waar men ingaat op de verschillende personages die James McAvoy speelt in de film.

The Filmmaker’s Eye: M. Night Shyamalan (4 min)
Een erg korte blik naar al het werk van deze regisseur.

In Split heeft Kevin (James McAvoy) vele verschillende persoonlijkheden. Echter heeft er eentje kwaad in de zin en heeft hij alle hulp nodig om deze onder controle te krijgen, vooral omdat deze persoonlijkheid hem ertoe heeft gedwongen drie meisjes te ontvoeren. Split is de film waarmee regisseur M. Night Shyamalan bewijst dat hij weer terug is aan de top. Split krijgt een nette Blu-ray Disc-release mee met een sterke beeldtransfer en geluidstrack maar helaas wat licht aan de kant van de extra’s.