Foxtrot

Laurens van der Molen
22-08-2018

7.5

Foxtrot (DVD)

De Israëlische Michael Feldmann (Lior Ashkenazi) en zijn vrouw Dafna (Sarah Adler) krijgen slecht nieuws. Hun zoon Jonathan (Yonaton Shiray), die in het leger dient, is om het leven gekomen. Het echtpaar krijgt dit nieuws van een drietal soldaten die dit werk duidelijk al vele malen hebben gedaan. Ook de soldaat die later langskomt om de begrafenis door te nemen, is duidelijk een ervaringsdeskundige. We krijgen te zien hoe Jonathan samen met een aantal medesoldaten werkte als wacht bij een afgelegen controlepost, waar slechts een paar keer per dag/nacht een Palestijnse auto voorbijkwam. De soldaten zijn verveeld en vermaken elkaar met verhalen over thuis. Ze vragen zich af of de container waarin ze wonen steeds verder wegzakt in de modder en zijn erg onvriendelijk tegen de paar mensen die wel hun controlepost passeren.

Zoals wel duidelijk  is uit de beschrijving van het verhaal, is Foxtrot een klein compact verhaal over familie, verveling en de dood. De film schetst een goed beeld van het Israëlische conflict. Zowel vader als zoon hebben moeten dienen in het leger en beiden hebben hun eigen trauma opgelopen. De vergelijking met de foxtrot is dan ook treffend, een dans die na een aantal stappen telkens weer op hetzelfde punt uitkomt en nooit klaar is. De manier waarop de soldaten omgaan met de Palestijnen is schokkend, maar ook de leefomstandigheden waarin de soldaten verkeren zijn diep triest. De film bestaat uit drie delen. Het eerste deel is vanuit het perspectief van de vader, het tweede deel vanuit het perspectief van de zoon en het derde deel vanuit het perspectief van de moeder. Met name de verhalen van de vader en de moeder zijn erg indrukwekkend en uitstekend geacteerd door de hoofdrolspelers. Het middelste stuk, het verhaal van de zoon, is wat aan de saaie kant en duurt ook net iets te lang. Dit ligt echter niet aan de acteurs, maar aan het script. De gebeurtenissen van het tweede deel versterken echter wel het derde deel. De film bevat een aantal interessante camerastandpunten waardoor je als kijker vaak een beklemmend gevoel krijgt. Iets wat een bewuste keuze is van regisseur Samuel Maoz, die ook verantwoordelijk is voor het script. De Israëlische regisseur maakte eerder de film Lebanon. Foxtrot is voor vele awards en prijzen genomineerd en heeft er ook aardig wat gewonnen, bijvoorbeeld beste film op het Filmfestival van Venetië in 2017.  Toch is de Israëlische overheid niet erg gelukkig met de film en ze hebben dan ook succesvol gelobbyd tegen de nominatie voor beste buitenlandse film bij de Oscars. Voor liefhebbers van dramafilms is Foxtrot een echte aanrader.

Speelduur: 108 min
Beeldverhouding: 2.39:1 anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Hebreeuws
Uitgever: September Film
EAN: 8718836863905

De DVD-uitgave van Foxtrot heeft een beeldverhouding van 2.39:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op DVD gezet. Het beeld is van een goede kwaliteit en bevat geen zichtbare fouten. De scherpte van het beeld en het contrast zijn prima. Ook het zwartniveau is goed. De regisseur heeft er heel bewust voor gekozen om dingen op een bepaalde manier in beeld te brengen en dit ondersteunt deze DVD-uitgave goed. Tijdens het middelste stuk zijn de kleuren bijvoorbeeld over het algemeen erg somber, net als de situatie waar de karakters zich in bevinden. De film bevat Nederlandse ondertiteling en deze is goed leesbaar onderin het beeld.

De DVD-uitgave van Foxtrot bevat een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) Hebreeuws audiospoor. Dit is van een goede kwaliteit. De dialogen zijn allemaal duidelijk te verstaan, ook als er tevens omgevingsgeluiden te horen zijn. De film bevat ook flinke stukken waar niet in wordt gesproken en alleen omgevingsgeluiden te horen zijn. De dialogen zijn te horen uit de centerspeaker en waar nodig door de andere twee voorste speakers. Deze twee worden samen met de achterste twee ook gebruikt voor de omgevingsgeluiden. De subwoofer wordt nauwelijks gebruikt, maar doet waar nodig zijn werk goed. Het spoor draagt echt bij aan de sfeer en past uitstekend bij het verhaal.

De DVD-uitgave van Foxtrot bevat geen extra’s. Vanuit een menu kan er worden gekozen om de film af te spelen of een scène te kiezen.

De Israëlische Michael en Dafna Feldmann krijgen het slechte nieuws dat hun zoon Jonathan, die in het leger dient, is omgekomen. Ook volgen we hun zoon Jonathan die bij een afgelegen controlepost is gestationeerd en zich samen met zijn collega’s kapot verveelt. De film Foxtrot is een klein compact verhaal over familie, verveling en de dood en schetst een goed beeld van het Israëlische conflict. De film bestaat uit drie delen, waarvan deel één en drie uitstekend zijn en het tweede deel wat inzakt. Dit ligt niet aan de acteurs, want deze doen het uitstekend. De film heeft het erg goed gedaan qua awards en prijzen. Een Oscarnominatie voor beste buitenlandse film is echter door de Israëlische regering, die niet blij is met de boodschap van de film, tegengehouden. De DVD-uitgave van Foxtrot heeft een goede beeld- en geluidskwaliteit en bevat geen extra’s. Voor liefhebbers van art-house films is Foxtrot een echte aanrader.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door September Film.