Masters of the Air - Miniserie

18-03-2024

9
Streaming

Masters of the Air - Miniserie (Streaming)

Tijdens de Tweede Wereldoorlog riskeerden vliegeniers hun leven bij de 100th Bomb Group, een broederschap gevormd door moed, verlies en zege.

Masters of the Air is de derde miniserie van het producenten duo Tom Hanks en Steven Spielberg, die eerder samen Band of Brothers en The Pacific hebben gemaakt. Ook deze serie draait om een groep soldaten tijdens WOII, maar waar ze eerst zijn gevolgd op land (Band of Brothers), op zee (The Pacific), worden ze nu in Masters of the Air in de lucht gevolgd. De serie draait dan ook om de zogenaamde 100th Bomb Group, een groep vliegeniers die met grote oorlogsvliegtuigen (de B-17) missies vlogen waarbij ze bepaalde militaire doelen van de Duitsers bombardeerden. Het filmen van vliegtuigen tijdens missies leverde filmisch nogal wat uitdagingen op, en die zijn ook door de makers met beide handen aangegrepen. Masters of the Air werd daardoor ook een zo grote productie dat HBO (de producent van de ander twee series) het te duur vond worden en Apple nam het stokje over. De serie is dan ook de duurste Tv-serie ooit met een budget van meer dan 250 miljoen dollar en het heeft meer dan 10 jaar geduurd om de serie volledig te produceren. Masters of the Air werd dan ook immens groot met een crew van meer dan 3000 medewerkers en was volgens Steven Spielberg de grootste productie waar hij ooit aan gewerkt heeft. En als laatste heeft de serie een hele grote cast met meer dan 300 gesproken rollen. Maar nu de grootste vraag: kan deze serie zich meten met de andere twee series? En het antwoord is (gelukkig): jazeker! De serie begint erg sterk met het introduceren van de belangrijkste spelers en rollen. Daarna worden direct missies gevlogen en zit je als kijker middenin de actie. Deze scènes zijn allemaal erg indrukwekkend gefilmd en de de replica B-17's die speciaal voor deze serie zijn gebouwd zien er erg overtuigend uit, net als de rest van alle rekwisieten, sets, decors en locaties. Masters of the Air lijdt aan het begin een beetje waar The Pacific ook aan leed: aan het begin worden er wel heel veel karakters geïntroduceerd, en als kijker is het dan lastig te focussen op wie. In The Pacific wordt die nog een tandje verergerd met de vele verschillende locaties waar de karakters zich bevinden, maar deze nieuwe serie maakt die fout gelukkig niet. Ook komt er in de serie een focus op bepaalde karakters en dat is voor de kijker wel fijn, want dan kan je meer meevoelen met het wel en wee in plaats van dat er steeds nieuwe gezichten in beeld komen. Bij Masters of the Air worden de herhaalde vliegmissies, waar veel dezelfde ontwikkelingen zich afspelen, op een gegeven moment wel een beetje repetitief, maar dan volgen nieuwe ontwikkelingen en avonturen op de grond en in vijandelijk gebied. Dat zorgt voor een nieuw aspect, voor zowel de vliegeniers als de kijker, en dat is een welkome afwisseling. Ook wordt er meer van het leven in de werkkampen getoond en dat is ook interessant om te zien. Vervolgens krijgen deze gebeurtenissen en de voorbereiding richting D-Day meer aandacht en dat is ook een interessante invalshoek. De laatste aflevering, die tevens het langste duurt met bijna 1,5 uur, is eigenlijk de beste van de gehele serie, en veel dingen komen daarin samen. Het einde is ook erg mooi en geeft een treffend en waardig afscheid aan deze serie. Masters of the Air is een ware hoogvlieger, en is echt een spannende, mooie en erg goed gemaakte serie die bijna kan tippen aan Band of Brothers.

Medium: Streaming
Genre: Actie, Drama, Oorlog
Jaar: 2024
Speelduur: 60 min
Uitgever: Apple tv+

Tijdens de Tweede Wereldoorlog riskeerden vliegeniers hun leven bij de 100th Bomb Group, een broederschap gevormd door moed, verlies en zege. Masters of the Air is een ware hoogvlieger, en is echt een spannende, mooie en erg goed gemaakte serie die bijna kan tippen aan Band of Brothers. De laatste aflevering, die tevens het langste duurt met bijna 1,5 uur, is eigenlijk de beste van de gehele serie, en veel dingen komen daarin samen. Het einde is ook erg mooi en geeft een treffend en waardig afscheid aan deze serie.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Eigen Collectie.