Beste leden,

Sinds donderdag 1 mei is het zover: de nieuwe website van allesoverfilm.nl is live!
De URL is ongewijzigd gebleven en je kunt nog steeds alle eerder geplaatste recensies en artikelen teruglezen.

Op deze speciale pagina kun je de actuele status van het forum bekijken.
In het najaar wordt het weer mogelijk om te reageren en nieuwe berichten te plaatsen.
Houd deze pagina dus goed in de gaten voor de laatste updates over het forum.

Hopelijk tot snel!

Met vriendelijke groet,
Rogier

AllesOverFilm Forum

Audio en Luidsprekers
Q
Quattro
Afstellen van een Subwoofer
Jan 14, 2008

Sluiten

Q
Quattro
Foto
Jan 14, 2008

Foto als aanvulling op mijn vragen.

reply
0
Q
Quattro
Small
Jan 14, 2008

Nu moet ik oppassen dat ik niet in me eigen topic blijf reageren maar de speakers staan op Small.

Misschien staat de topic ook hier niet juist ?

reply
0
RH
Rob van Hout
Jan 14, 2008

Hallo Willem,

Schakelaar 1 en de draaischakelaar zijn om de roll-off frequentie in te stellen. Daar het bass management in dit geval door de receiver wordt geregeld (waar je ook de scheidingsfrequentie hebt ingesteld), kun je dit op de subwoofer uitschakelen. (Dus schakelaar op Disable - de stand van de draaischakelaar maakt dan verder niet uit, maar je kunt 'm voor de zekerheid op 0 zetten).

Met schakelaar 2 kun je instellen of je sub automatisch moet inschakelen op het moment dat er signaal is, of altijd aan moet staan. Auto On is in principe natuurlijk het makkelijkst, tenzij je sub dan te laat reageert (bijv. als je vooral op beperkt volume speelt). Zet de schakelaar op Auto On, en kijk of de sub inschakelt op je normale afspeelvolume (met wat materiaal waar LFE in zit uiteraard).

Met schakelaar 3 kun je de fase 180 graden verdraaien. De stand van deze schakelaar bepaal je door te luisteren; kijk op welke stand de sub luider klinkt en/of beter integreert in het totale geluidsbeeld.

Het lampje geeft waarschijnlijk aan wanneer de sub daadwerkelijk is ingeschakeld (rood = standby, groen = aan).

De kantelfrequentie kun je in principe op 80Hz laten staan, maar je kunt ook experimenteren met een hogere of lagere instelling (waarbij je dus je sub meer of minder laat overnemen). Let wel: dit heeft alleen betrekking op de speakers die ingesteld zijn als 'small' ! (Large en Small hebben in principe geen directe betrekking op de afmetingen van de speaker -- Large geeft aan dat de speaker alle bas krijgt (behalve LFE als een sub is geconfigureerd), Small betekent dat de speaker alleen alles boven de kantelfrequentie krijgt; de rest wordt gerouteerd naar de sub of indien deze niet aanwezig is naar de hoofdspeakers).

reply
0
Q
Quattro
Subwoofer Klipsch RSW-12
Jan 15, 2008

Beste Rob,

bedankt voor de goede uitleg, e.e.a. is duidelijk(er) geworden met nadruk op draaiknop en schakelaar 1 die stond op disable dus dat was de reden dat ik geen verschil hoorde tijdens draaien aan de knop.

Schakelaar 2 staat op Auto-on

Schakelaar 3 gaan we uitgebreid testen bij de eerst volgende film met veel foton torpedo geweld (6)

*** Heb ik juist begrepen dat als ik de kanterfrequentie verander van (nu 80 Hz) naar 100Hz gaat er meer naar de Subwoofer of is dat juist precies andersom ? Dan pakt de sub het gebied van 22 tot 100 Hz ???

De speakers staan wel al op Small.

Met vriendelijke groet Willem.

reply
0
RH
Rob van Hout
Jan 15, 2008

De kantelfrequentie is het omslagpunt waar de speakers de bas overnemen van de subwoofer (of andersom, maar net hoe je't bekijkt). De onderkant van het bereik gaat naar de sub, dus als je de kantelfrequentie hoger instelt, gaat er relatief meer naar de subwoofer.

Fase is iets wat je beter met muziek kunt testen dan met 'foton torpedo geweld' ;) .... Het gaat erom om je sub zo 'onzichtbaar' mogelijk te krijgen in het totale geluidsbeeld; je moet dus niet horen welk gedeelte van het geluid van de sub komt. Een dB meter (om de volumeverschillen weg te corrigeren) is hierbij eigenlijk onmisbaar.

reply
0
Q
Quattro
Klipsch Sub.
Jan 16, 2008

Hoi Rob nog even een reaktie van ons,

ik denk het nu wel voor elkaar te hebben, we vinden het super klinken, zowel muziek als HT, het is ook niet waar te nemen waar de sub staat dus dat moet dan wel goed zijn. We horen veel meer achtergrond instrumenten (nu we een sub en nieuwe center hebben) dan voorheen.

Dus een goede vooruitgang en weer een hoop geleerd, onze dank daarvoor :bier:

m.vr.gr. Willem en Trudy

reply
0