Beste leden,

Sinds donderdag 1 mei is het zover: de nieuwe website van allesoverfilm.nl is live!
De URL is ongewijzigd gebleven en je kunt nog steeds alle eerder geplaatste recensies en artikelen teruglezen.

Op deze speciale pagina kun je de actuele status van het forum bekijken.
In het najaar wordt het weer mogelijk om te reageren en nieuwe berichten te plaatsen.
Houd deze pagina dus goed in de gaten voor de laatste updates over het forum.

Hopelijk tot snel!

Met vriendelijke groet,
Rogier

AllesOverFilm Forum

Audio en Luidsprekers
S
Semafoor
Luidsprekers van een oud orgel !
Jun 12, 2008

Beste mensen, Mijn opa heeft laatst zijn orgel (een Eminent Grand Theatre) weg gedaan en heeft de luidsprekers die erin zaten aan mij gegeven. Hij weet namelijk dat ik een groot fan ben van goede speakers :smile:. Het orgel waar ze in thuis hoorden is een prachtig apparaat en heeft destijds een vermogen gekost, zie deze foto's. [IMG]http://img514.imageshack.us/img514/9642/orgelsavondscq9.th.jpg[/IMG] [IMG]http://img366.imageshack.us/img366/9204/orgelxq3.th.jpg[/IMG] Het geluid wat uit de luidsprekers komt is fantastisch. Zeker de lage tonen gaan door merg en been. Er zitten twee subwoofers in en drie middentoon luidsprekers. Het merk staat achter op de magneet geschreven: DeW MagnetFabrik Dortmund. De doorsnede van de grote speakers is 28 centimeter en die van de kleinere 20 centimeter. Het gewicht van de kleine speakers valt mee, maar de grote is best zwaar. Zie deze foto's. [IMG]http://img247.imageshack.us/img247/9752/1001111xl3.th.jpg[/IMG] [IMG]http://img407.imageshack.us/img407/166/1001112zl9.th.jpg[/IMG] Ik zou van deze speakers dan ook graag zelf luidsprekers met kasten willen maken. Echter, ik heb geen flauw idee wat bijvoorbeeld het aantal ohm's is van deze dingen. Denken jullie dat ik hier mooie eigen luidsprekers van kan maken ? Kan ik hiervoor het beste naar een electronicazaak gaan ? Ik hoor het graag ! Groeten, Semafoor.

GS
Gerco Stuivenberg
Jun 12, 2008

Om te kunnen bepalen of je de luidsprekers kunt gebruiken, moet je zelf experimenteren en voldoende kennis hebben om dit op een goede manier te doen.

Zelf zou ik ze niet gebruiken voor weergave van het hele frekwentiebereik maar alleen voor de lage tonen van bvb. de front-kanalen. Het zijn nl. breedband luidspreker die niet niet voldoende dynamische bereik hebben voor een goede weergave van de hoge tonen. Daarvoor heb je dan een high-level scheidingsfilter (van bvb een 3-weg luidspreker nodig en wat weerstanden met verschillende lage waardes en een minimale belastbaarheid van 10 Watt.

Dit soort luidsprekers hebben vaak een lage belastbaarheid en mogelijk ook een lage impedantie. De impedantie is vaak te meten met een multimeter en deze kan beter niet lager zijn dan 6 Ohm.

Stuur maar een PM als je meer wilt weten. ;)

reply
0
-
-Jaap-
Jun 12, 2008

Als het lukt, zal het vast mooi klinken bij de orgelscene in PotC: Dead Man's Chest(y)

reply
0
S
Semafoor
Jun 13, 2008

Oke dan, bedoel je dat je alleen de grote speakers als subs gebruikt of ook de kleineren ?
Ik denk dat ik volgende week eens langs ga bij een electronikazaak die ook zelf speakers en kasten verkoopt om in te bouwen. Zelf heb ik niet zo veel verstand van ohms/weerstanden/etc.

Als ik er bijvoorbeeld twee tweeters bij koop en die man van de winkel kan me uitleggen hoe ik ze moet aansluiten, dan kan ik ze eens aansluiten op een oude versterker en horen hoe het klinkt. Het mag natuurlijk niet te veel kosten, het is meer voor het plezier.

reply
0
GS
Gerco Stuivenberg
Jun 15, 2008

Semafoor;1399507 wrote: Oke dan, bedoel je dat je alleen de grote speakers als subs gebruikt of ook de kleineren ?

Zelf heb ik niet zo veel verstand van ohms/weerstanden/etc.

Als ik er bijvoorbeeld twee tweeters bij koop en die man van de winkel kan me uitleggen hoe ik ze moet aansluiten, dan kan ik ze eens aansluiten op een oude versterker en horen hoe het klinkt. Het mag natuurlijk niet te veel kosten, het is meer voor het plezier.

Je kan dan beter de kleinere aansluiten. De grote zijn bedoeld voor de allerlaagste tonen en daarvoor kun je beter een aktieve sub gebruiken. Daarnaast zijn de woofers van het orgel waarschijnlijk groter dan die de aktieve sub. Dit zou betekenen dat een gewone luidspreker daarom kwa breedte en diepte, veel groter zou zijn dan de subwoofer en dat is eigenlijk niet de bedoeling.

Je hoeft niet zo veel verstand van weerstanden te hebben. Wat je alleen moet weten is dat het aantal Ohms bepaalt hoeveel een weerstand tegen houdt. Een hoger aantal ohms betekent dat de weerstand meer tegenhoudt. De belastbaarheid van de weerstand geeft aan waar je deze voor kunt gebruiken. Voor luidsprekers hoeft de waarde niet hoger te zijn 8 Ohm en de belastbaarheid niet hoger dan 10 Watt.

reply
0
M
Marcellow
Jun 13, 2008

Succes!

reply
0
M
Marcellow
Jun 16, 2008

Ik denk persoonlijk dat e.e.a. totaal geen nut heeft.

De luidsprekers zijn ontworpen om geluid van een orgel weer te geven, niet om andere muziek of laat staan film!

Vergeet dit hele plan en investeer in echte/goede (zelfbouw)luidsprekers.

reply
0