Beste leden,

Sinds donderdag 1 mei is het zover: de nieuwe website van allesoverfilm.nl is live!
De URL is ongewijzigd gebleven en je kunt nog steeds alle eerder geplaatste recensies en artikelen teruglezen.

Op deze speciale pagina kun je de actuele status van het forum bekijken.
In het najaar wordt het weer mogelijk om te reageren en nieuwe berichten te plaatsen.
Houd deze pagina dus goed in de gaten voor de laatste updates over het forum.

Hopelijk tot snel!

Met vriendelijke groet,
Rogier

AllesOverFilm Forum

Audio en Luidsprekers
K
Kurtjevv
Welke uitbreiding eerst?
Jan 20, 2009

Hallo iedereen Ik ben momenteel in het bezit van een Onkyo 706 receiver in combinatie met Wharfedale EVO2 - 30 speakers. Nu zou ik graag willen gaan uitbreiden, ik twijfel alleen in wat. Wat zouden jullie mij adviseren om eerst aan te schaffen, een center speaker of de sub? En eventueel welke center / welke sub ideaal bij deze opstelling past? De ruimte waarin de opstelling staat is +- 4m op 4m (gedeelte van de living) groetjes Kurt

ES
Edgar Smit
Jan 20, 2009

Hi Kurt,

een centre maakt het geluidsveld breder en zal de filmbeleving verbeteren. Een sub echter ook en zal waarschijnlijk nog meer toevoegen dan je je verwacht. Een sub kan in principe van elk willekeurig merk zijn omdat de LFE nagenoeg geen effect heeft op het geluidsbeeld in zin van tonen. Goede subs zijn REL, Klipsch, RAsubs, Velodyne, SVS, het igt vooral aan je budget hoever je wilt gaan. SVS en Velodyne zijn toppers onder de subs maar reken dan wel op een flinke rib uit je lijf. RAsubs zijn een zeer goede bang for the buck, Klipsch maakt gewoon leuke subs voor het geld, evenals REL.
Voor de centre geld wat anders, die geeft ook muziek etc weer en zal dus eigenlijk moeten matchen met je Wharfedale om een zo mooi mogelijk geluidsbeeld te krijgen, zoek die dus ook bij Wharfedale.

reply
0
R
rrjobse
Jan 20, 2009

Ik zou in eerste instantie voor de center gaan, mits je die ook op gelijke 'hoogte' met je tv/projectiedoek kunt plaatsen; het stemgeluid moet nl. wel uit het midden komen en niet ernaast. Maar ook al voor gewone tv uitzendingen vind ik het heerlijk dat de stemmen uit de center komen (mits je de receiver op dolby prologic o.i.d. zet).

Maar een sub heeft ook zeker toegevoegde waarde.

Ik denk dat hier geldt: als je niet weet wat je mist, mis je het niet. Maar nogmaals, ik denk dat een center de meeste toegevoegde waarde biedt. En, zoals Edgar S. meldt: zoek inderdaad naar een match.

reply
0
AK
Albert Kostwinder
Jan 20, 2009

Als je fronts genoeg spreiding hebben mis je een center niet echt en zou ik zonder een seconde te twijfelen als eerste een sub nemen. Er is geen luidspreker dat een grotere impact kan leveren in je ht.

Een center kan zelfs nadelig zijn vind ik en er zijn genoeg (waaronder ik) die juist bewust zonder draaien...... :)

reply
0
R
rrjobse
Jan 20, 2009

Haha, dat maakt de keuze makkelijk; de één gaat voor de sub en de ander voor de center.

Wellicht ergens een kijk- en luistersessie beleggen, vragen of ze 3x één en dezelfde (representatieve) scene willen afspelen:
1x.zonder sub/zonder center
1x zonder sub/met center
1x met sub/zonder center.

En wellicht nog een 4e keer met sub en met center voor het totaalplaatje...

En dan maar zelf oordelen lijkt me. Zou kunnen dat kosten ook nog een overweging waard zijn, maar geen idee hoe een center/sub zich wat dat betreft tot elkaar verhouden. Succes, ik kan er verder niets zinnigs meer over zeggen, denk ik.

reply
0
AK
Albert Kostwinder
Jan 20, 2009

Maar ik heb gelijk.... :mrgreen: :mrgreen::mrgreen:

reply
0
A
asdonk
Jan 20, 2009

ik zou zeker een Evo center aanschaffen, die past prima bij de Evo 2-30
zelf draai ik met de Evo 2-10, 2-8 en center icm met BK monolith en xls300
een subwoofer is zeker ook een toevoeging bij een HT
LFE behoort naar de subwoofer te gaan, immers het is ook 5.1
een subwoofer en center zullen beiden een toevoeging zijn

reply
0
R
rrjobse
Jan 20, 2009

Albert Kostwinder;1522259 wrote: Maar ik heb gelijk.... :mrgreen: :mrgreen::mrgreen:

Er is vast ook wel iemand te vinden die bewust geen subwoofer gebruikt...

Tja, van 4.0 naar 4.1 of 5.0... Als je geen spouwmuren hebt en ruzie met de buren wilt, definitely een sub nemen, anders een center.

reply
0
K
Kurtjevv
Jan 20, 2009

Qua spreiding is het al redelijk goed naar mijn zin, de stemmen komen echt van de tv vandaan. Ik weet dat waarschijnlijk een echte center altijd beter zal zijn, maar ik mag nog niet klagen...

Een sub zal ook zijn toegevoegde waarde hebben in een HT opstelling. Qua muziek luisteren denk ik dan weer minder...

moeilijke keuzes :)

reply
0
K
Kurtjevv
Jan 21, 2009

Hallo

Ik heb zonet een heel leuke prijs aanbieding gekregen van iemand van dit forum, het gaat over een BK XLS300 PR.

Heeft er iemand ervaring met deze sub of dit merk?

Groetjes en alvast bedankt.
Kurt

reply
0
AD
Alexander D
Jan 21, 2009

Fantastische sub, zeker voor de prijs van nu!!!!

reply
0
K
Kurtjevv
Jan 23, 2009

dus heel zeker de moeite om mijn config mee uit te breiden (Onkyo Wharfedale)?

reply
0
PP
Peter Porrio
Jan 23, 2009

Kurtjevv;1523631 wrote: dus heel zeker de moeite om mijn config mee uit te breiden (Onkyo Wharfedale)?

Ja, moet prima kunnen. De sub hoeft niet van hetzelfde merk te zijn als de rest van je speakers.

reply
0
ES
Edgar Smit
Jan 23, 2009

Die aanbieding doen, zonder nadenken.
Albert heeft gelijk dat een sub veel meer impact heeft dan een centre.
Een centre kan echter wel degelijkk het totale geluidsbeeld complementeren maar is niet zo'n enorme toevoeging als een sub.

reply
0
FK
Frank K.
Jan 24, 2009

Of je wacht nog even met de aankoop van beiden. je spaart door en over een tijdje koop je ze allebei tegelijk:P

reply
0
D
DVDProfilersFilmgek
Jan 25, 2009

Gewoon gaan voor de sub(y)

Deze geeft in mijn ogen de meeste aanvulling aan een set, neem als voorbeeld maar die satelliet setjes, je kan daar best een speakertje uit weg rukken, ruk je de sub weg, dan is alles weg;-) (als dat 5.1 setjes zijn, dan neem de center weg en maakt een 4.1)

Voor je midden(center)kanaal kun je ook tijdelijk een goedkoop speakertje dat je misschien(of iemand anders) over hebt gebruiken, een goede center die past bij je eigen set kan best wel eens in de papieren gaan lopen, je hebt dan even tijd om op je gemak te sparen.

reply
0
K
Kurtjevv
Jan 25, 2009

ik heb inderdaad nog een klein speakertje van mijn vorige home cinema set liggen die als center gebruikt werd, kan ik deze voorlopig gebruiken of best gewoon de front laten zoals hij is?

Deze week eens luisteren naar de Definitive Technology Supercube III sub bij cinedream :)

reply
0
D
Dai
Jan 25, 2009

Is er trouwens een verschil in technologie van de huidige speakers en speakers van 5 jaar oud? Veel speakers zijn namelijk voor een vriendelijke prijs te koop maar wel voor de HD-audio/blu-ray formatten tijd. Mijn volgende aanschaf wordt waarschijnlijk een center speaker of een sub dus dit is een aardige discussie voor mij.

reply
0
AD
Alexander D
Jan 25, 2009

De technieken zijn echt niet veel anders. Tweedehands speakers van 5 jaar oud kunnen vele malen beter klinken dan iets nieuws in dezelfde prijsklasse.

reply
0