Beste leden,

Sinds donderdag 1 mei is het zover: de nieuwe website van allesoverfilm.nl is live!
De URL is ongewijzigd gebleven en je kunt nog steeds alle eerder geplaatste recensies en artikelen teruglezen.

Op deze speciale pagina kun je de actuele status van het forum bekijken.
In het najaar wordt het weer mogelijk om te reageren en nieuwe berichten te plaatsen.
Houd deze pagina dus goed in de gaten voor de laatste updates over het forum.

Hopelijk tot snel!

Met vriendelijke groet,
Rogier

AllesOverFilm Forum

Audio en Luidsprekers
S
Semafoor
Op zoek naar een goede hoofdtelefoon
Jun 19, 2009

Hoi audioliefhebbers (y) , Voor het slapen gaan luister ik bijna elke dag een half uurtje naar de muziek via de hoofdtelefoon. Gewoon rustig in bed tot rust komen en dan lekker gaan slapen. Meestal luister ik dan gewoon naar de radio. Maar, ook overdag luister ik er vaak naar, als ik niet via mijn luidsprekers kan luisteren, omdat andere mensen in huis aan het studeren zijn bijvoorbeeld. Ongeveer vijf jaar geleden heb ik de Philips SBC HP890 aangeschaft. [IMG]http://img13.imageshack.us/img13/6554/philips890.th.jpg[/IMG] Dit is één van de mooiste hoofdtelefoons die ik ooit heb gehoord, maar hij heeft één belangrijk nadeel: het plastic is van een vrij slechte kwaliteit, waardoor deze niet zo lang mee kan gaan. Op het punt waar de hoofdband in het plastic gaat, kwamen er al vrij snel kleine barstjes die alleen maar groter werden. Ik heb vorig jaar met plakband en plastic bindertjes de hoofdtelefoon nog bij elkaar weten te houden, maar hij is nu toch echt versleten. Daarom ben ik nu op zoek naar een nieuwe. Wat me vijf jaar geleden al meteen aansprak bij deze Philips, is het feit dat het geluid een beetje "verder weg" is, zelfs een heel klein beetje hol. Je hebt het gevoel alsof het geluid niet van een aantal centimeter van je oor verwijderd is, maar verder weg. Het is dus niet overheersend, maar precies goed. Zeker als je het geluid wat harder hebt staan, betekent dit dat het niet overheersend gaat worden. Dit vind ik een belangrijke eigenschap bij een nieuwe hoofdtelefoon. Daarnaast zijn de hoge- en lage tonen erg mooi, het heeft de echte Philips-sound: muzikaal en redelijk hoge bass/treble. Deze heb ik op mijn versterker overigens ook altijd flink open staan, dat is nou eenmaal mijn smaak. Een ander belangrijk punt bij de aanschaf van een nieuwe hoofdtelefoon is het zitcomfort. Eigenlijk ben ik stiekem op zoek naar precies dezelfde als hierboven, maar hij is niet meer in de maak. De oorkussens zijn fluweelzacht en ze drukken niet tegen je hoofd. Je merkt bijna niet dat je 'm op hebt, terwijl het toch een zwaar kreng is. Veel verstand van de wereld van de hoofdtelefoons heb ik niet. Wie kan mij helpen en een goed advies uitbrengen ? Ik heb best wat geld voor een mooie koptelefoon over, maar meer dan 250 euro moet het eigenlijk niet zijn (het moet wel leuk blijven namelijk). Samenvattend ben ik dus op zoek naar de volgende samenstelling: - Geluid dat niet opdringerig is en niet te ver "naar voren". - Goede hoge/lage tonen en een droge bas. - Zeer goed zitcomfort. Uiteraard snap ik dat ik zelf moet gaan luisteren bij winkels, maar van tevoren enkele tips kunnen nooit kwaad. Daarnaast vind ik het in winkels altijd lastig luisteren, het is maar de vraag of je het volume zelf kan instellen bijvoorbeeld. Ik denk dat ik eens naar de opvolger ga luisteren, de Philips SHP9000 ( http://www.consumer.philips.com/consumer/nl/nl/consumer/cc/_productid_SHP9000_00_NL_CONSUMER/HiFi-stereohoofdtelefoon+SHP9000-00 ). Dan heb ik nog een laatste vraag: de medewerker van de Media Markt waar ik deze toen heb gekocht, zei dat het geluid van deze Philips zo mooi was, mede doordat de impedantie laag is. Volgens mij klopt dat, want ik heb hier een peperdure Technics liggen met een hoge impedantie die een heel plat geluid geeft. Is dit waar ? De versterker waarbij ik 'm ga gebruiken: Yamaha RX V396RDS. Een vrij standaard 5.1 receiver van ongeveer 8 jaar oud. [IMG]http://img13.imageshack.us/img13/7513/yamahabjk.th.jpg[/IMG] Groeten, Semafoor.

GS
Gerco Stuivenberg
Jun 24, 2009

Een beetje vreemd is het wel om te lezen dat een audioliefhebber graag via een hoofdtelefoon luistert en ook nog eens met een hoge geluidssterkte en met veel hoge en lage tonen. De meeste audioliefhebbers luisteren liever via de de luidsprekers omdat het geluid dan meer breedte en diepte heeft.

Met impedantie van hoofdtelefoons is het hetzelfde als luidsprekers. Bij een lage impedantie vragen de luidsprekers meer stroom en is de kans grote dat de versterker minder goed een luidsspreker onder controle kan houden. Waneer een versterker een luidspreker niet meer onder controle heeft worden de midden en de hoge tonen weggedrukt door de lage tonen en krijg je als het ware, ook een "hol" geluid.

Geluid hoort "plat" te zijn omdat alle tonen dat in de juiste verhouding worden weergegeven en je dan te maken krijgt met het zgn. psycho-akoestische effekt. Dit zorgt er voor dat het geluidsbeeld gevormd en dat je de stemmen en de instrumenten alleen dan goed kunt plaatsen. Voor veel mensen is dit vermoeiend omdat zij vinden dat muziek dan meer gaat overheersen. Een echte audiofiel heeft hier echter geen last van, behalve als je hem of haar stoort tijdens het luisteren.

Je kunt dus beter luisteren via de luidsprekers en met niet al te hoge geluidssterkte. Anders behoor je ook tot de Ipod-generatie met een gehoorbeschadiging.

Mocht je ondanks deze informatie toch nog een goede hoofdtelefoon willen hebben dan zou ik een AKG of Sennheiser aan willen raden. De Technics is eigenlijk een hoofdtelefoon als monitor voor DJ's zodat zij goed kunnen horen of liedjes goed in elkaar gemixt worden.

reply
0
S
Semafoor
Jun 24, 2009

Hoi Gerco :-D, ik luister primair het liefste naar mijn luidsprekers ! Dat vind ik het mooiste, vooral vanwege het feit dat je geluid niet alleen moet horen, maar ook moet voelen. Echter, als de omstandigheden dat niet toelaten, moet ik mijn toevlucht zoeken in de "stille" variant (zie eerste post).

Daarbij luister ik niet met een hoge geluidssterkte. Ik houd wél van mooie hoge en lage tonen (zie eerste post). Integendeel, ik houd het altijd redelijk zacht. Dit doe ik vooral vanwege het feit dat het luisteren met hoog volume slecht is voor mijn oren. Wat ik bedoel met "wat harder" is eigenlijk gewoon een normaal volume.

Ten derde ben ik wel een audioliefhebber, maar geen audiofiel. Al vanaf mijn jeugd vind ik audio en hifi geweldig en heb ik al aardig wat spullen gekocht op dit gebied. Echter, het is vooral liefhebberij. Als iets goed klinkt, vind ik het mooi. Zo kan ik niet snel horen of een bepaald instrument te scherp of zacht wordt weegegeven. Als het geluid me aanspreekt dan ben ik heel gelukkig. Zo is mijn huidige audio audiosysteem - denk ik - voor de echte audio-freaks een "foute bedoeling" (ik heb vier hoofdluidsprekers van twee verschillende merken, zo ook diverse merken componenten en de subwoofer altijd redelijk op volume staan).

Ik houd dus ook helemaal niet van plat geluid, maar juist van een vol geluid.
En uiteraard wil ik een nieuwe hoofdtelefoon aanschaffen. Wat kenmerkt de AKG's en Sennheizers ten opzichte van de Philips hoofdtelefoons ?

reply
0
PP
Peter Porrio
Jun 25, 2009

Ik heb zelf de Sennheiser HD 590:

[IMG]http://www.audioreview.com/channels/audioreview/images/products/Product_118011.jpg[/IMG]

Geeft een erg mooi geluid. Hij is prima af te stellen op de grootte van je hoofd, en de kussentjes op je oren zijn heerlijk zacht en omsluiten je oren goed.

Tijdens het luisteren heb ik ook hoofdtelefoons van Grado geluisterd. Die vond ik ook erg mooi klinken.

reply
0
LK
Ludo Keeris
Jun 25, 2009

Het blijft altijd een persoonlijke smaak welke koptelefoon je mooi vindt kinken.
Zelf ben ik nogal gecharmeerd van KOSS. Ik heb er een die al ruim tien jaar oud is en hij blijft mooi klinken. De kussentjes zijn inmiddels versleten.
En voordeel: levenslange garantie.
Nadeel is dat je 'm niet overal kunt krijgen.

reply
0
H
Hellboy
Jun 25, 2009

Ik gebruik deze hoofdtelefoon voor mijn nachtelijke escapades qua muziek:

[IMG]http://www.rockpalace.com/gfx_productcode/72818/Stanton-DJ-Pro-2000S.jpg[/IMG]

Stanton Dj Pro 2000. Trouwens deze meneer gebruikt hem ook:

[IMG]http://1.bp.blogspot.com/_ZG1f25U5KfQ/R3WEhCxJutI/AAAAAAAAAdo/G_FBk1CxANk/s400/tiesto.jpg[/IMG]

reply
0
S
Semafoor
Jun 27, 2009

Leuk dat je die gebruikt, alleen nu nog even wat informatie over de klankeigenschappen. Hoe vind je die klinken t.o.v. de niet-dj hoofdtelefoons ? Is het geluid van de Stanton dus inderdaad plat ?

reply
0