Beste leden,

Sinds donderdag 1 mei is het zover: de nieuwe website van allesoverfilm.nl is live!
De URL is ongewijzigd gebleven en je kunt nog steeds alle eerder geplaatste recensies en artikelen teruglezen.

Op deze speciale pagina kun je de actuele status van het forum bekijken.
In het najaar wordt het weer mogelijk om te reageren en nieuwe berichten te plaatsen.
Houd deze pagina dus goed in de gaten voor de laatste updates over het forum.

Hopelijk tot snel!

Met vriendelijke groet,
Rogier

AllesOverFilm Forum

Audio en Luidsprekers
J
jeroenn_d7
instellen van frequentie lfe en speakers
Oct 14, 2009

Hallo, ik ben in het bezit van een Mordaunt Short Alumni sattelietset en een onkyo tx sr 607 reciever. Ik kom er echter niet uit wat nu voor een sattelietsysteem een juiste instelling is voor de frequenties. Heb al veel gezocht maar schiet er niet veel mee op. Ik heb nu de speakers allen op 100hz ingesteld en de lfe op 120hz. Ik lees wel vaker dat de sub op 120 moet staan, ik lees echter ook dat het beter is om hem op 80 te zetten.... Wie heeft er advies voor me zodat ik er eindelijk eens wat meer van weet? Gr, Jeroen

MH
Michael Hamers
Oct 14, 2009

De LFE moet beginnen waar je speakers eindigen. In jouw geval zou ik idd de satellietjes vrij hoog afstellen. Ik zou ze afstellen op 120 Hz en daar dus ook de sub laten beginnen. Maar het beste is toch om gewoon te luisteren wat voor jou het prettigst klinkt...

reply
0
J
jeroenn_d7
Oct 14, 2009

Michael Hamers;1626965 wrote: De LFE moet beginnen waar je speakers eindigen. In jouw geval zou ik idd de satellietjes vrij hoog afstellen. Ik zou ze afstellen op 120 Hz en daar dus ook de sub laten beginnen. Maar het beste is toch om gewoon te luisteren wat voor jou het prettigst klinkt...

Bedankt voor je reaktie!

Ik zal die instelling eens proberen. Op die manier is er dus geen frequentiebereik waar ik een gat in heb zitten?

reply
0
MH
Michael Hamers
Oct 14, 2009

Precies...

reply
0
J
jeroenn_d7
Oct 15, 2009

Michael Hamers;1626970 wrote: Precies...

Ik vind op deze manier de sub wel heel erg aanwezig. Verder lees ik ergens anders weer dat bij sub op 120, alle geluid meelekt naar de sub eb deze hierdoor erg traceerbaar is.
Vraag me werkelijk af wat nu wijsheid is

reply
0
AK
Albert Kostwinder
Oct 15, 2009

Als je de sub kunt traceren staat hij fout.

Ik zou een stand kiezen waarbij je een beetje overlapping krijgt van de sub. Als je sats 80hz kunnen halen zou ik de sub eens op 100 of 120 proberen. Als je sats 60hz halen, de sub op 80 of 100. Vervolgens het volume en filtering van de sub zo aanpassen dat het lijkt alsof je sats 1 grote luidspreker is geworden zonder het gevoel dat er een 'gat' in het geluid komt.

Als de sub dan vervolgens niet meer te traceren is, muziek lekker is en je bij films het idee hebt dat explosies enz. vet genoeg klinken voor jou smaak, dan staat hij goed. Is niet altijd even makkelijk maar het loont de moeite met verschillende instellingen en plaatsing van de sub te spelen. :)

reply
0
J
jeroenn_d7
Oct 17, 2009

Bedankt voor je reaktie.

Bij de specificaties van de Mordaunt short satteleiten staat:

Frequency response100Hz - 20kHzFrequency response: 100HZ - 20 Khz.

Dit betekent dus dat ze de 80Hz niet halen maar dat het minmaal op 100Hz moet staan?

Ik vind het wel vreemd dat de automatische Audessy detectie ze wel op 80 HZ afstemt.
Sorry voor de vele vragen maar ben nog een leek.
Gr,
Jeroen
Frequency response100Hz - 20kHz

reply
0
J
jeroenn_d7
Oct 17, 2009

Vervolgens,
als de sats op 100 komen, is het dan beter om de lfe, subwoofer ook op 100 te zetten of op de maximale 120

reply
0
MH
Michael Hamers
Oct 17, 2009

Je moet de sub zelf gewoon instellen op de hoogste stand en in de receiver de crossover instellen. En je vond de bassen te aanwezig bij 120 Hz, dus dan stel je het in op 100 Hz. Zoals ik eerder al zei, gewoon mee stoeien totdat je tevreden bent...

reply
0