Beste leden,

Sinds donderdag 1 mei is het zover: de nieuwe website van allesoverfilm.nl is live!
De URL is ongewijzigd gebleven en je kunt nog steeds alle eerder geplaatste recensies en artikelen teruglezen.

Op deze speciale pagina kun je de actuele status van het forum bekijken.
In het najaar wordt het weer mogelijk om te reageren en nieuwe berichten te plaatsen.
Houd deze pagina dus goed in de gaten voor de laatste updates over het forum.

Hopelijk tot snel!

Met vriendelijke groet,
Rogier

AllesOverFilm Forum

HT Algemeen
K
KunDun
Verschil in geluids niveau blu'rays
Jan 19, 2010

Gisteren zette ik de blu-ray op van Watchmen (Dir Cut) en het viel me op dat vooral de dialogen heel erg zacht waren, maar me receiver stond al op 38. Normaal gesproken bij de meeste andere blu-rays word ik zo'n beetje weggeblazen als ik de receiver op 38 zet. Dit verschil in geluids niveau, heeft dat inderdaad met de desbetreffende blu-ray te maken? ik heb nadien nog niet kans gezien een andere blu-ray te testen namelijk.

D
DVDProfilersFilmgek
Jan 19, 2010

KunDun;1663545 wrote: Gisteren zette ik de blu-ray op van Watchmen (Dir Cut) en het viel me op dat vooral de dialogen heel erg zacht waren, maar me receiver stond al op 38.
Normaal gesproken bij de meeste andere blu-rays word ik zo'n beetje weggeblazen als ik de receiver op 38 zet.

Dit verschil in geluids niveau, heeft dat inderdaad met de desbetreffende blu-ray te maken? ik heb nadien nog niet kans gezien een andere blu-ray te testen namelijk.

Maak je geen zorgen, dat was ook al bij DVD en dat is ook het geval bij Blu ray, alleen maar vervelend als je wat later op de avond net 2 uitersten achter elkaar gaat draaien en de eerste was zo'n hele zachte.....

Als de spraak erg zacht is, dan kun je even kijken of het helpt door het centerkanaal wat meer volume te geven, soms krijg je dan wel een luidere dialoog maar deze hoeft dan nog niet altijd beter verstaanbaar te worden, vandaar mijn wens dat er toch minimaal engelse subs op een schijfje staan, begrijp dan ook niet dat er nog van die zuinige uitgevers zijn die daar op bezuinigen door schijfjes uit te geven waar helemaal geen ondertitels op staan, die hebben nog nooit gehoord van slechthorende en dove medemensen:(

reply
0
D
Davidshadow13
Jan 19, 2010

Dat heeft allemaal de maken met het 'gain' niveau waarop de geluidstracks op de BR gemasterd zijn. Sommige studios kiezen voor een neutraal gain niveau van 0dB andere versterken delen met 20-80 dB.

Heb ik ook gemerkt met de BD van bijv. Deception en Outlander waar ook zon verschil in zit. Even gekeken en idd die van Outlander was 60 db hoger gemasterd dan die van Deception. En ik vind het al zacht want ik master al mn mp3's altijd op 100 dB.

reply
0
K
KunDun
Jan 20, 2010

Bedankt voor de reacties, heb een andere blu-ray getest en die was op 38 al een stuk harder dan watchmen :) Trouwens ik vond me mp3's op me pch c200 al heel erg zacht inderdaad moest altijd het geluid op 50 zetten om een beetje wat te horen.
Ook in het vervolg maar even me Mp3's op 100 dB Materen :)

reply
0
K
KunDun
Jan 20, 2010

Bedankt voor de reacties, heb een andere blu-ray getest en die was op 38 al een stuk harder dan watchmen :) Trouwens ik vond me mp3's op me pch c200 al heel erg zacht inderdaad moest altijd het geluid op 50 zetten om een beetje wat te horen.
Ook in het vervolg maar even me Mp3's op 100 dB Materen :)

reply
0
GS
Gerco Stuivenberg
Jan 20, 2010

De Nederlandse BluRay Disc van The Watchmen heeft een Dolby TrueHD track i.p.v. de DTS-HD MA die de Amerikaanse heeft. Bij Dolby TrueHD, Dolby Digital Plus en standaard Dolby Digital is het mogelijk om het dynamisch bereik in te stellen. Dit is het verschil tussen het laagst en het hoogste geluidsniveau. Het kan zijn zijn dat bij jouw receiver deze zo staat ingesteld dat het verschil klein is en het geluid daardoor minder spectaculair wordt weergegeven.

Bij films met veel spectakel zijn dialogen vaak zachter omdat de effekten veel luider weergegeven moeten worden en om oversturing te voorkomen. ;)

reply
0
D
DVDProfilersFilmgek
Jan 20, 2010

Gerco Stuivenberg;1663920 wrote: De Nederlandse BluRay Disc van The Watchmen heeft een Dolby TrueHD track i.p.v. de DTS-HD MA die de Amerikaanse heeft. Bij Dolby TrueHD en standaard Dolby Digital is het mogelijk om deze met meer of minder dynamisch bereik te laten weergeven als het origineel. Het kan zijn zijn dat bij jouw receiver de DRC-instelling op "Min" of "Standaard" staat.

Bij films met veel spectakel zijn dialogen vaak zachter om oversturing te voorkomen en het geluid meer dynamiek te geven.

:confused:

Je uitleg rammelt een beetje al zul je het wel goed bedoelen, het staat er alleen een beetje verwarrend.

DRC wordt ook wel eens aangeduid als een late night functie, Dynamic Range Control is de afkorting van DRC. Het is een functie die alleen gekozen kan worden met Dolby Digital, Dolby Digital Plus of Dolby TrueHD.
Al naargelang de bron kun je kiezen uit weinig of meer compressie(Low - High [of uit] - Off) Heel simpel gezegd worden de lage tonen wat meer onderdrukt als je meer compressie gebruikt, dus als je bijvoorbeeld een film kijkt zonder DRC(Late Night functie) en er volgt een ontploffing/spectakel van vliegtuigen of andere drukte, dan krijg je de ontploffing/spectakel etc etc in zijn volle glorie. Als je hem op low zet, dan is de ontploffing/spectakel etc etc minder uitbundig, bij de low setting blijft er nog minder van over, dit kan fijn zijn voor de omgeving als je toevallig op wat hogere volumes aan het spelen bent en niet in de gaten hebt dat er nog veel luidere scenes in de film zitten.
Hier een uitleg in het engels:

http://etvcookbook.org/audio/drc.html

Bij mij staat de Late Night functie(DRC) standaard altijd uit, ik houd er niet van dat er geknepen wordt in het dynamisch bereik van een audiotrack en pas zelf 's avonds het totaal volume en apart het volume van de sub aan als dat nodig is, niet alle films zijn hetzelfde afgemixed en zodoende hebben ook de low en high setting niet altijd hetzelfde effect.

reply
0
GS
Gerco Stuivenberg
Jan 20, 2010

Bij de Dolby-formaten kun het dynamisch bereik instellen als het dynamisch bereik (DR) of dynamisch bereik compressie (DRC). Voor het meeste dynamiek moet je in het geval van DR op de hoogste stand zetten en in het geval van DRC in de laagste. ;)

reply
0
D
DVDProfilersFilmgek
Jan 22, 2010

Gerco Stuivenberg;1664133 wrote: Bij de Dolby-formaten kun het dynamisch bereik instellen als het dynamisch bereik (DR) of dynamisch bereik compressie (DRC). Voor het meeste dynamiek moet je in het geval van DR op de hoogste stand zetten en in het geval van DRC in de laagste. ;)

Het blijft verwarrend...

reply
0
AK
Albert Kostwinder
Jan 22, 2010

Net als bij het beeld maken al die digitale ongein voor geluid het er niet beter op. Gewoon voor een zo puur mogelijke benadering gaan waarbij je enkel je master volume nodig bent. Het is juist een goed teken dat je verschil in kwaliteit en geluidsterktes kunt waarnemen. Dit is nu eenmaal zo. Je kunt dan nog beter de bas met de sub zelf temperen en beperken dan al die onzinnige zaken gaan gebruiken als midnight modus enz...:Bas blijft toch wel irritant, al dam je het in...:)

reply
0
K
KunDun
Jan 21, 2010

Gerco Stuivenberg;1663920 wrote: De Nederlandse BluRay Disc van The Watchmen heeft een Dolby TrueHD track i.p.v. de DTS-HD MA die de Amerikaanse heeft. Bij Dolby TrueHD, Dolby Digital Plus en standaard Dolby Digital is het mogelijk om het dynamisch bereik in te stellen. Dit is het verschil tussen het laagst en het hoogste geluidsniveau. Het kan zijn zijn dat bij jouw receiver deze zo staat ingesteld dat het verschil klein is en het geluid daardoor minder spectaculair wordt weergegeven.

Bij films met veel spectakel zijn dialogen vaak zachter omdat de effekten veel luider weergegeven moeten worden en om oversturing te voorkomen. ;)

Dit gaat dus bij mij niet op, omdat ik de US Versie heb van Watchmen, en die heeft dus een DTS-HD MA Track.

reply
0