Beste leden,

Sinds donderdag 1 mei is het zover: de nieuwe website van allesoverfilm.nl is live!
De URL is ongewijzigd gebleven en je kunt nog steeds alle eerder geplaatste recensies en artikelen teruglezen.

Op deze speciale pagina kun je de actuele status van het forum bekijken.
In het najaar wordt het weer mogelijk om te reageren en nieuwe berichten te plaatsen.
Houd deze pagina dus goed in de gaten voor de laatste updates over het forum.

Hopelijk tot snel!

Met vriendelijke groet,
Rogier

AllesOverFilm Forum

Audio en Luidsprekers
J
jeffrey20
Dipool bipool (vervolg)
May 26, 2010

Hallo, Ander topic is gesloten kon niet meer reageren. Nu heb ik het een en ander gelezen over 7.1 opstelling. En ook iets over dipool bipool, weet wel dat me surrounds een schakelaar hebben achter op om op dipool en bipool te zetten, ze staan nu op bipool. Maar wat houd dit in en hoe in te stellen.

MH
Michael Hamers
May 26, 2010

Ik had je andere topic gesloten omdat het onderwerp al uitgebreid is aangesneden op dit forum.

Wat je nieuwe topic betreft:

Bipool: speakers waarbij de drivers naar buiten zijn gericht om een verspreid geluid weer te geven voor een breder surround effect. Uit beide zijden van de speaker komt exact hetzelfde geluid. Plaatsing is dus wel wat makkelijker dan een gewone surround, maar soms kun je de luidspreker localiseren wat het gevoel van ruimtelijkheid weer teniet doet.

Dipool: speakers waarbij de drivers naar buiten zijn gericht om net als bij bipool een verspreid geluid weer te geven. Het geluid uit beide zijden van de speaker is nu echter uit fase. (bij de ene kant slaat de driver uit en de andere kant naar binnen) Wat er op neerkomt dat het veel moeilijker wordt voor ons mensen om het geluid te localiseren. Je kunt dus niet horen waar je speaker zich bevindt en biedt een nog groter gevoel van ruimtelijkheid dan bipool.

Verder kun je bipool speakers het beste achter je plaatsen en dipools zou je ook naast je kunnen plaatsen.

Zie ook dit artikeltje: http://www.electronichouse.com/article/whats_the_difference_between_bipole_and_dipole/C26

reply
0