Beste leden,

Sinds donderdag 1 mei is het zover: de nieuwe website van allesoverfilm.nl is live!
De URL is ongewijzigd gebleven en je kunt nog steeds alle eerder geplaatste recensies en artikelen teruglezen.

Op deze speciale pagina kun je de actuele status van het forum bekijken.
In het najaar wordt het weer mogelijk om te reageren en nieuwe berichten te plaatsen.
Houd deze pagina dus goed in de gaten voor de laatste updates over het forum.

Hopelijk tot snel!

Met vriendelijke groet,
Rogier

AllesOverFilm Forum

HT Algemeen
B
Bozza
Probleem: PC en TV aansluiten via Home Cinema Set
Jul 21, 2010

Beste experts, Sinds kort zit ik in mijn nieuwe appartement en heb ik een aantal aankopen gedaan. De huidige situatie is nu dat ik mijn vaste pc en televisie naast elkaar heb staan en daarbij een 5.1 home cinema setje heb gekocht. Wat ik graag zou willen is om het geluid van de vaste pc en televisie beide via het setje te laten lopen. Ik heb de volgende hardware/apparatuur: Televisie: Samsung LCD TV LE40B650 http://www.samsung.com/nl/consumer/tv-audio-video/televisions/lcd-tv/LE40B650T2WXXN/index.idx?pagetype=prd_detail&tab=specification Home Cinema Set: HT-C450 http://www.samsung.com/nl/consumer/tv-audio-video/home-theater/home-theater-systems/HT-C450/XEN/index.idx?pagetype=prd_detail&tab=specification Videokaart in PC: Club3D Theatron Agrippa DTS 7.1 http://www.club3d.nl/products/agrippa_ending_page.cfm Nu had ik eerst mijn HCS met m’n televisie verbonden d.m.v. een hdmi kabel om er vervolgens achter te komen dat die kabel alleen werkt voor beeld en niet geluid haha. Ik heb er een losse SCART-aansluiting bij gekregen maar weet niet goed wat ik hiermee aan moet. Bij de MediaMarkt zeiden ze dat je het geluid via een optische kabel moet laten lopen maar die ingang op m’n HCS heb ik eigenlijk al gebruikt voor de PC. Mijn vraag is dus eigenlijk, aan de hand van de specs (zie links), wat en of er nog mogelijkheden zijn om zowel het geluid van de PC als de TV via mijn 5.1 setje te laten lopen. Ik kreeg bij de MediaMarkt de tip om wellicht gebruik te maken van een optische splitter (voorbeelden). Nadeel is echter dat ik weleens van beide tegelijkertijd gebruik wil maken. Als dit echt de enige optie is, zou het dan mogelijk zijn als ik muziek luister op de PC (dus via de HCS) dat ik gebruik maak van het geluid van de TV als ik televisie wil kijken? Ik hoop uiteraard dat er een mogelijk is dat ik niet met een splitter hoef te werken en beide apparaten gewoon prima samen en tegelijkertijd kan gebruiken. Alvast bedankt allemaal voor jullie hulp. Ik hoop dat mijn probleem op deze manier duidelijk is en dat jullie alle benodigde informatie hebben. Groeten, Bozza

D
DVDProfilersFilmgek
Jul 21, 2010

Goede post(y)

Keurig met linkjes etc etc.

Snap je probleem niet, soms is het zo simpel dat je er gewoon overheen kijkt;) Sluit je TV gewoon analoog aan met een rode en witte tulpstekker op je setje.:idea:

BTW een splitter is uit den boze in jouw geval, je zou de switch oftwel die drieweg schakelaar nodig hebben8-)

reply
0
B
Bozza
Jul 21, 2010

Bedankt voor je snelle reactie Filmgek! Maar kan ik met een rode en witte tulpstekker 5.1 audio krijgen? Zoals je zelf zegt.. analoog aansluiten. En heeft m'n tv wel die aansluiting? Zoveel aansluitingen op dat ding, ik snap er niets meer van haha. Zou jij eens bij de specificaties kunnen kijken (zie link)? Ik begreep namelijk ook dat het SCART-blokje gebruikt kan worden om de tulp met scart te linken o.i.d.?

Zoals je wel kan merken ben ik op dit gebied alles behalve een expert. Ik heb een ideaalbeeld in mijn hoofd zitten en ik hoop dat het op een of andere manier mogelijk is. Ik vind het ook niet erg om er wat geld aan uit te geven, als het maar werkt! 5.1 geluid via de tv en ook via de pc, that's the schizzle! :-D

Nogmaals bedankt amigo!

P.S. Met de switch bedoel je deze kerel?

reply
0
D
DVDProfilersFilmgek
Jul 21, 2010

Bozza;1722118 wrote: Bedankt voor je snelle reactie Filmgek! Maar kan ik met een rode en witte tulpstekker 5.1 audio krijgen? Zoals je zelf zegt.. analoog aansluiten. En heeft m'n tv wel die aansluiting? Zoveel aansluitingen op dat ding, ik snap er niets meer van haha. Zou jij eens bij de specificaties kunnen kijken (zie link)? Ik begreep namelijk ook dat het SCART-blokje gebruikt kan worden om de tulp met scart te linken o.i.d.?

Zoals je wel kan merken ben ik op dit gebied alles behalve een expert. Ik heb een ideaalbeeld in mijn hoofd zitten en ik hoop dat het op een of andere manier mogelijk is. Ik vind het ook niet erg om er wat geld aan uit te geven, als het maar werkt! 5.1 geluid via de tv en ook via de pc, that's the schizzle! :-D

Nogmaals bedankt amigo!

P.S. Met de switch bedoel je deze kerel?

Yep, die bedoel ik.

Nu heb ik zelf de LE55B650, en heb even de engelse manual erbij genomen, op blz3 staan alle aansluitingen die op je TV zitten, bij mij zitten ze er allemaal zoals ze op die afbeelding staan:

http://downloadcenter.samsung.com/content/UM/200903/20090326222441796/BN68-01900J-00Eng-0220.pdf

In de gebruiksaanwijzing staat dat je via optisch enkel 5.1 geluid zult krijgen als je er een extern apparaat op aansluit die 5.1 mogelijkheden heeft. De TV zal zelf geen 5.1 ontvangen, dus ook niet doorgeven. Boven die optische uitgang zit de analoge uitgang, deze gebruik ik zelf ook (al is het maar zelden, kijk bijna nooit TV) om het geluid van de TV naar de homecinemaset te sturen, ik zet de receiver dan bijvoorbeeld op all channel stereo of op dolby prologic II en heb dan geluid over alle speakers, zou me toch niet al te druk maken over 5.1 geluid bij TV uitzendingen, stelt niet al teveel voor;)

Of jouw audiosetje het stereo signaal ook over alle speakers kan zetten zul je even moeten proberen, je zult vast en zeker nog wel 2 tulpkabeltjes ergens hebben liggen (heb er bergen liggen, je krijgt ze te pas en te onpas overal bij :-( ) , heb zelf niet al teveel respect voor alles in 1x weggooisetjes ;)

We horen wel of het gelukt is(y)

reply
0
D
DVDProfilersFilmgek
Jul 21, 2010

Oh.... nog even over dat "scartblokje" dat noemen ze ook wel een breakout, soms zitten daar tulpaansluitingen op, een beetje knappe breakout heeft een schakelaartje en dan kun je kiezen of je het geluid uit de TV wilt hebben, of dat je het erin wilt stoppen.

Zo'n breakout wordt wel eens gebruikt op TV's als de TV geen tulp audio uitgang heeft.

[IMG]http://www.videofrank.nl/images/0670.jpg[/IMG]

Was dit wat je bedoelde?

reply
0
GS
Gerco Stuivenberg
Jul 21, 2010

DVDProfilersFilmgek;1722132 wrote: In de gebruiksaanwijzing staat dat je via optisch enkel 5.1 geluid zult krijgen als je er een extern apparaat op aansluit die 5.1 mogelijkheden heeft. De TV zal zelf geen 5.1 ontvangen, dus ook niet doorgeven.
Dit verhaal rammelt aan alle kanten.

De TV kan idd zelf geen 5.1 ontvangen en dus ook niet doorsturen. Het enige wat de TV als 5.1 uit kan sturen is het geluid van de interne DVB ontvanger.

reply
0
D
DVDProfilersFilmgek
Jul 21, 2010

Gerco Stuivenberg;1722133 wrote: Dit verhaal rammelt aan alle kanten.

De TV kan idd zelf geen 5.1 ontvangen en dus ook niet doorsturen. Het enige wat de TV als 5.1 uit kan sturen is het geluid van de ingebouwde DVB ontvanger.

Heb niet gelezen dat daar gebruik van wordt gemaakt, vandaar mijn rammelende verhaal, ben uitgegaan van gewone analoge kabelontvangst, had niet gelezen dat er digitaal gekeken werd met de digitaleontvanger van de TV of een losse digitale decoder.

Nu zijn er maar weinig zenders die in 5.1 uitzenden...... en de kwaliteit.....

En in mijn rammelende verhaal heb ik keurig doorverwezen naar de manual, daarmee kan het rammelen tot nul worden gereduceerd. 8-)

Rammelende verhalen..... wie was daar ook al weer zo goed in...:lol:

reply
0
GS
Gerco Stuivenberg
Jul 21, 2010

DVDProfilersFilmgek;1722141 wrote: had niet gelezen dat er digitaal gekeken werd met de digitaleontvanger van de TV of een losse digitale decoder.

Had ik ook niet gelezen. Ik ging er daarom van dat met zo'n knappe TV er ook digitaal gekeken zou worden.

Volgens mij was Typegek daar ontzettend goed in. (6)

reply
0
B
Bozza
Jul 21, 2010

Bedankt voor de berichten heren! Ik krijg er een lichte hoofdpijn van als ik het allemaal lees haha. Maar ik ga eens kijken of ik het begrijp:

Een televisie geeft dus geen 5.1 signaal door dus tv zenders met 5.1 is een no-go. Het lijkt me echter wel beter om ervoor te zorgen dat het geluid van de tv via twee boxen van de HCS gaat dan via de tv zelf of niet? Die twee boxen van de HCS zijn toch beter dan de tv? Anders kan ik het net zo goed allemaal niet doen en alleen een hdmi kabel gebruiken voor het beeld en de optische kabel van de pc naar HSC voor die verbinding.

Als het inderdaad beter is om het tv geluid toch via het setje te laten gaan is de goedkoopste optie de tulp manier? Een optische switch is dan toch ook een tikkeltje nutteloos? Kost weer extra kabels en geluid kan toch niet via 5.1!? Ik heb volgens mij inderdaad zo'n breakout. Dan zou ik dus de drie kabeltjes van de tulp in het HCS moeten stoppen en de het scartblokje in de tv? Is de conclusie dat die oplossing de beste oplossing is of begrijp ik jullie niet goed?

Nogmaals bedankt mannen, ik waardeer dit enorm!

P.S. Ik zie in de reactie hierboven iets over digitale zender. Ik maak gebruik van CI+ Ziggo. Dus geen digitale ontvanger maar zo'n kaartje in de televisie.

reply
0
D
DVDProfilersFilmgek
Jul 22, 2010

Bozza;1722145 wrote: Bedankt voor de berichten heren! Ik krijg er een lichte hoofdpijn van als ik het allemaal lees haha. Maar ik ga eens kijken of ik het begrijp:

Een televisie geeft dus geen 5.1 signaal door dus tv zenders met 5.1 is een no-go. Het lijkt me echter wel beter om ervoor te zorgen dat het geluid van de tv via twee boxen van de HCS gaat dan via de tv zelf of niet? Die twee boxen van de HCS zijn toch beter dan de tv? Anders kan ik het net zo goed allemaal niet doen en alleen een hdmi kabel gebruiken voor het beeld en de optische kabel van de pc naar HSC voor die verbinding.

Als het inderdaad beter is om het tv geluid toch via het setje te laten gaan is de goedkoopste optie de tulp manier? Een optische switch is dan toch ook een tikkeltje nutteloos? Kost weer extra kabels en geluid kan toch niet via 5.1!? Ik heb volgens mij inderdaad zo'n breakout. Dan zou ik dus de drie kabeltjes van de tulp in het HCS moeten stoppen en de het scartblokje in de tv? Is de conclusie dat die oplossing de beste oplossing is of begrijp ik jullie niet goed?

Nogmaals bedankt mannen, ik waardeer dit enorm!

P.S. Ik zie in de reactie hierboven iets over digitale zender. Ik maak gebruik van CI+ Ziggo. Dus geen digitale ontvanger maar zo'n kaartje in de televisie.

Dat is heel belangrijke info.... (BTW, mijn TV zal enkele maanden ouder zijn, hij ondersteund die CI+ module niet, niet dat ik dat erg vind, Ziggo is ook gewoon een schooier, zo'n machtswellusteling die mensen nieuwe dingen opdwingt omdat ze zelf verkeert gekozen hebben en gekraakt zijn:confused: :evil: ) je kan dus digitaal kijken en ook van enkele zenders het geluid in DD5.1 ontvangen. Heb zelf ook analoge en digitale sat ontvangst gehad, ook de de nog huidig in gebruik zijnde technieken met 5.1...... was niet echt onder de indruk, klonk helemaal niet onaardig, maar het word maar mondjesmaat in goede kwaliteit doorgegeven.

Als je ook de weinige zenders die 5.1 geluid doorgeven ook in 5.1 wilt horen, dan zul je gebruik moeten maken van de digitale uitgang van je TV.... verwacht er niet teveel van, heb zelf SAT ontvangst gehad met 5.1, maar het was niet spectaculair;)

Het ligt dus een beetje aan je eigen verwachtingen en het belang dat je aan bepaalde toestanden toekent.

Als je echt een heel mooie set hebt...... dan gebruik je geen satellieten, geen all in one set... en neem je de tijd om alles naar je smaak uit te zoeken... je kunt alleen zelf het ene belang tegen het andere belang afwegen, daar kan ik je niet bij helpen:-|

Je hebt gewoon 2 opties, een optische switch die je met de hand zult moeten bedienen, of een analoge verbinding. Wil je meer, dan ben je toe aan een losse set met al de voordelen die dat bied(y)

reply
0
GS
Gerco Stuivenberg
Jul 21, 2010

DVDProfilersFilmgek;1722141 wrote: had niet gelezen dat er digitaal gekeken werd met de digitaleontvanger van de TV of een losse digitale decoder.

Had ik ook niet gelezen. Ik ging er daarom van dat met zo'n knappe TV er ook digitaal gekeken zou worden.

Volgens mij was Typegek daar ontzettend goed in. (6)

Zonder optische switch de analoge audio uit (rode en witte tulp) van de TV gebruiken. Break-out box heb je dus niet nodig, tenzij het niveau van deze uitgang niet vast is en dus via de volumeregelaar van de TV geregeld moet worden. Zie daarvoor de gebruiksaanwijzing van de TV.

Welke van de twee de beste luidsprekers heeft, kun je het beste zelf beoordelen. Wel zal je via de HC voller klinken omdat je er dan meer lage tonen uit kunnen halen. :D

Waarom 3 kabeltjes? Geel is niet nodig. Beeld hoeft alleen van de HC naar de TV en dat gaat via HDMI.

reply
0