Beste leden,
Sinds donderdag 1 mei is het zover: de nieuwe website van allesoverfilm.nl is live!
De URL is ongewijzigd gebleven en je kunt nog steeds alle eerder geplaatste recensies en artikelen teruglezen.
Op deze speciale pagina kun je de actuele status van het forum bekijken.
In het najaar wordt het weer mogelijk om te reageren en nieuwe berichten te plaatsen.
Houd deze pagina dus goed in de gaten voor de laatste updates over het forum.
Hopelijk tot snel!
Met vriendelijke groet,
Rogier
AllesOverFilm Forum
Ph0enix
Jul 22, 2010
De situatie: Sony Vaio VPC F12M1E met Blu-Ray drive via HDMI kabel aangesloten op Samsung UE40C6000. De kijkafstand is met 2,5 meter wat klein voor zo'n 40 inch scherm, maar het is een tijdelijke opstelling dus ik heb groot uitgepakt. Blu-Rays (bijv Shutter Island) doen het prima. Nog een beetje motion blur probleempjes, maar dat krijg ik met de televisieinstellingen wel gefixt denk ik. Echter heb ik ook nog een aardige DVD collectie die ik toch graag zo fullscreen mogelijk zie. En daar begint het gezeur. 480i/576i naar 1080p is nogal wat, en ik kan niet helemaal beoordelen wat mijn Samsung op het moment aan deinterlacen en upscalen doet. Het ziet er in ieder geval niet bijster indrukwekkend uit. Veel artifacts, althans zo ver ik kan beoordelen. Nu zit er WinDVD geleverd bij de laptop die als het goed is ook moet kunnen upscalen, maar bij het instellen van video enhancements staat deze functionaliteit er niet bij. De GPU is een Geforce 330GT, misschien dat die niet stevig genoeg is ervoor? Hoe dan ook, de centrale vraag is: hoe krijg ik met deze situatie het mooiste DVD beeld op 1080p? Moet ik de laptop het deinterlacen/upscalen laten doen (is daar nog andere software voor?) of zijn er op de TV zelf nog functies te vinden die het verbeteren? Kunnen zaken als beeldverversing (50hz PAL vs. 60hz NTSC vs. 100hz max van de tv zelf) en Samsung's Motion Plus nog invloed uitoefenen? Of moet ik gewoon via de PC de resolutie van de Samsung terugschroeven naar 1280x720 elke keer dat ik een DVD kijk, zodat de televisie het beeld niet teveel hoeft op te rekken?