Beste leden,

Sinds donderdag 1 mei is het zover: de nieuwe website van allesoverfilm.nl is live!
De URL is ongewijzigd gebleven en je kunt nog steeds alle eerder geplaatste recensies en artikelen teruglezen.

Op deze speciale pagina kun je de actuele status van het forum bekijken.
In het najaar wordt het weer mogelijk om te reageren en nieuwe berichten te plaatsen.
Houd deze pagina dus goed in de gaten voor de laatste updates over het forum.

Hopelijk tot snel!

Met vriendelijke groet,
Rogier

AllesOverFilm Forum

HT Algemeen
V
vidips
HDMI receiver: ps3/xdoos + tv + 5.1
Dec 09, 2010

Hai, Ik wil even iets dubbelchecken met mensen die er echt verstand van hebben! Doel: Huidige tv aansluiten op xbox/ps3, geluid moet via 5.1 surround setje gaan. Als ik het goed begrijp is dat op deze manier te doen: TV aansluiten op HDMI receiver, vervolgens xbox/ps3 aansluiten op HDMI receiver. Receiver filtert dan het geluidsignaal eruit en geeft dit door aan de 5.1 set en geeft het beeld door naar m'n TV. Klopt dit zo'n beetje? Moet ik nog speciaal ergens op letten als ik een receiver ga kopen? Ik moet sowieso eentje kopen dus dan gelijk maar voor kwaliteit, maar zo te zien heb ik onder de 1000E weinig kwa hdmi receivers. Anyway,ik moet dan 1 hdmi in en 2x hdmi-out uitgangen denk ik? Kwa geluid moet ik maar een keer een media markt inlopen en kijken welk setje een goed geluid geeft. Iemand die zoiets gelijkaardigs heeft kwa setup? Ik kan ook met digital optical kabels gaan werken maar ik denk dat dit gewoon simpeler is. Alvast bedankt!

GS
Gerco Stuivenberg
Dec 09, 2010

Welkom op dit forum vidips.

Wanneer je maar één toestel wilt gebruiken voor de weergave van beeld is 1x HDMI uit voldoende. De receiver haalt -zoals je zelf ook schrijft- het geluid uit de verbinding en laat het dan weergeven via de daarop aangesloten luidsprekers. Een 2e uitgang is dus alleen nodig als dus ook 2 schermen of ook een projector aan wilt sluiten.

Waar je wel op kunt letten is de versie van de HDMI en het uitgangsvermogen. Heb je voorlopig nog geen interesse in 3D, dan zou je kunnen kiezen voor een model met versie 1.3 en een wat hoger uitgangsvermogen.

Voor de weergave-kwaliteit zal het niet veel uitmaken, maar wel als je grote(re) luidsprekers wilt gaan gebruiken en meer mogelijkheden wilt. Door het hogere uitgangsvermogen en de grotere reserves kunnen duurdere modellen makkelijker grotere luidsprekers onder controle houden en zal het geluid een betere detaillering hebben dan met een goedkoper model.

Bij een winkel als de mediamarkt is het vaak lastig om te luisteren vanwege het omgevings-lawaai. Wil je goed luisteren, dan kun je beter naar een speciaalzaak gaan en daar je goed laten informeren over wat er allemaal (met jouw budget) mogelijk is. ;)

reply
0
V
vidips
Dec 09, 2010

Gerco Stuivenberg;1758464 wrote: Welkom op dit forum vidips.

Wanneer je maar één toestel wilt gebruiken voor de weergave van beeld is 1x HDMI uit voldoende. De receiver haalt -zoals je zelf ook schrijft- het geluid uit de verbinding en laat het dan weergeven via de daarop aangesloten luidsprekers. Een 2e uitgang is dus alleen nodig als dus ook 2 schermen of ook een projector aan wilt sluiten.

Waar je wel op kunt letten is de versie van de HDMI en het uitgangsvermogen. Heb je voorlopig nog geen interesse in 3D, dan zou je kunnen kiezen voor een model met versie 1.3 en een wat hoger uitgangsvermogen.

Voor de weergave-kwaliteit zal het niet veel uitmaken, maar wel als je grote(re) luidsprekers wilt gaan gebruiken en meer mogelijkheden wilt. Door het hogere uitgangsvermogen en de grotere reserves kunnen duurdere modellen makkelijker grotere luidsprekers onder controle houden en zal het geluid een betere detaillering hebben dan met een goedkoper model.

Bij een winkel als de mediamarkt is het vaak lastig om te luisteren vanwege het omgevings-lawaai. Wil je goed luisteren, dan kun je beter naar een speciaalzaak gaan en daar je goed laten informeren over wat er allemaal (met jouw budget) mogelijk is. ;)

Hoi en bedankt voor de snelle reply!

Daar had ik inderdaad niet aan gedacht; ik heb maar 1x hdmi out nodig aangezien ik beeld maar op 1 TV nodig heb.
2x HDMI kan, maar 1x kan ook maar dan moet ik even hdmi kabeltje wisselen elke keer, opzich ook niet echt een probleem.

3D heb ik geen interesse in. Op dit moment een full hd en dat vind ik voorlopig nog wel even goed genoeg.

Ik heb bij de media markt een onkyo (geloof ik) zien staan met 5.1 set erbij voor 999E. Dat leek me opzich wel wat, maar na wat google'n schijnen die speakers (naam ontgaat me) niet al te best te zijn. Het geluid klonk daar opzich wel oke (maarja, ik heb geen referenties om mee te vergelijken en ben verder een leek op dit gebied dus dat zegt ook weinig).

Maar goed, ik zoek dus een receiver:

-1x hdmi out
-1x (of2)x hdmi in
-hdmi 1.3
-5.1

Zoiets. Als ik rondkijk gaat het me best wat kosten maar die investering doe ik maar aangezien ik lekker geluid wil.

reply
0
GS
Gerco Stuivenberg
Dec 10, 2010

Als je moet wisselen tussen bvb een beamer en een TV, is het misschien handiger om toch een model met 2 uitgangen te nemen. :?

De enige referentie die je hebt is dus die van jouw huidige set? In dat geval zou je misschien een keer bij één van de ervaren members kunnen luisteren om te horen hoe mooi een referentie-set kan klinken of een keer gaan kijken in de rubriek "Mijn thuisbioscoop". ;)

reply
0
V
vidips
Dec 10, 2010

Okay, vandaag bij de MM toch de Onkyo set gehaald. Heb het geluid natuurlijk nog is mogen testen met verschillende scenes (actie, muziek, enz) en het klonk toch wel erg helder allemaal.

Onkyo HT-S9305THX. Voldeed ruimschoots (teveel, maar goed) aan mn eisen. 1x hdmi out, 3x hdmi in (pc, xbox & ps3 dus komt mooi uit).

Verder alvast de mogenlijkheid om ooit een keer tv uit te breiden naar 3D tv, want die hdmi aansluitingen heeft 'ie al.

Link:
http://www.eu.onkyo.com/products/HT-S9305THX.html

reply
0
V
vidips
Dec 13, 2010

Vraag:

is er een bluray/dvd dat ik kan kopen ergens waar alleen samples opstaan met bijv race, actie, explosie, muziek,.. scenes zodat je daar goed je set op kan afstellen zegmaar?

reply
0
D
DVDProfilersFilmgek
Dec 14, 2010

vidips;1759393 wrote: Vraag:

is er een bluray/dvd dat ik kan kopen ergens waar alleen samples opstaan met bijv race, actie, explosie, muziek,.. scenes zodat je daar goed je set op kan afstellen zegmaar?

Ze zijn er, maar in de praktijk werkt dat helaas niet zo makkelijk.

Ook die ene schijf is door iemand of meerderen met hun visie afgemixed. In de praktijk is er niet 1 film gelijk en tussen het gemiddelde en de uitersten zitten behoorlijk grote verschillen.

Bovendien hoef je het helemaal niet eens te zijn of fijn te vinden hoe het afgemixed is en wil je juist je fronts wat meer horen dan de rest, weer een ander hoort de spraak via de center liever iets meer, weer een ander vind dat de rears te zacht zijn en heeft ze graag iets luider.

Dan ligt het nog helemaal aan de installatie die je hebt en de mogelijkheden daarvan om hem helemaal naar je eigen smaak in te regelen. Al naar gelang de hoeveelheid films die je kijkt kan het zo maanden duren eerdat je je set helemaal naar je eigen wensen hebt ingesteld. Vaak blijkt de sub het moeilijkst in evenwicht met de rest te krijgen.

Ga je er de tijd voor nemen en je hebt het geduld, dan is het eindresultaat wel vaak de moeite waard, als je jezelf niet helemaal vertrouwd, schrijf dan de standen op van voor een verandering en een eventuele opmerking erbij wat je goed of minder goed van een bepaalde stand vond.

Met het inregelen leer je wel je set het beste kennen en krijg je minder angst om hier en daar eens wat aan te passen.

Veel plezier.

reply
0
GS
Gerco Stuivenberg
Dec 14, 2010

Het instellen kan idd een lastig karwei zijn. Iedere geluidsmix is nl. anders en zal daarom ook anders klinken. Om het geluid van iedere mix even goed te laten klinken, zou ik je aan willen raden om de niveaus in te stellen m.b.v. een test-DVD of -BD en een dB-meter of dit door een auto-setup te laten doen. Alle geluids-mixen zullen dan weergegeven worden zoals de makers het bedoeld hebben.

Om de weergave verder te optimaliseren zou je zelf wel de cross-overs, vertragingen en toonregeling aan kunnen passen. Dit kan veel tijd kosten, maar als je het goed gedaan hebt, zal je niet zo snel de behoefte hebben om deze aan te passen op de eigenschappen van de geluidsmix en kun je dus genieten van iedere studio-opname. ;)

reply
0