Beste leden,

Sinds donderdag 1 mei is het zover: de nieuwe website van allesoverfilm.nl is live!
De URL is ongewijzigd gebleven en je kunt nog steeds alle eerder geplaatste recensies en artikelen teruglezen.

Op deze speciale pagina kun je de actuele status van het forum bekijken.
In het najaar wordt het weer mogelijk om te reageren en nieuwe berichten te plaatsen.
Houd deze pagina dus goed in de gaten voor de laatste updates over het forum.

Hopelijk tot snel!

Met vriendelijke groet,
Rogier

AllesOverFilm Forum

Op- / Aanmerkingen op AllesOverFlim
R
rogue
Recensies: vermelden apparatuur en andere zaken
Dec 07, 2012

Is het mogelijk om voortaan in de recensies te vermelden op welke apparatuur (merk/type tv, blu-ray/DVD speler e.d.) een film is bekeken? Het lijkt mij een kleine moeite, aangezien elke reviewer zijn apparatuur steeds kan "knippen en plakken" in een volgende recensie. En het belangrijkste, het geeft toegevoegde waarde aan de recensie. Of iemand de film bijvoorbeeld op een 32" scherm, of een 55" scherm, vind ik zelf bijvoorbeeld wel nuttige info. In het voorbeeld van de recensie van Total Recall had het zeker wat vragen gescheeld.

JB
Jordy van Buel
Dec 07, 2012

Je hebt wel te maken met privégegevens van mensen, dus ik kan me voorstellen dat niet iedereen deze wil prijsgeven op een open forum.

reply
0
DW
DVD Watcher
Dec 07, 2012

Jordy van Buel;1912196 wrote: Je hebt wel te maken met privégegevens van mensen, dus ik kan me voorstellen dat niet iedereen deze wil prijsgeven op een open forum.

Zit wat in, maar er staan toch nergens adresgegevens bij? ik snap de vraag wel.

De merken kunnen vermeld worden, mensen weten de adressen toch niet ;)

Zoals gezegd werd lijkt me die wetenschap wel makkelijk voor de consument.

reply
0
DW
DVD Watcher
Dec 07, 2012

Jordy van Buel;1912196 wrote: Je hebt wel te maken met privégegevens van mensen, dus ik kan me voorstellen dat niet iedereen deze wil prijsgeven op een open forum.

Off topic : Das dan net zoiets als mensen aan je vragen om foto's te plaatsen van je collectie toch?

Belangrijkste is idd dat de schijf goed is, waar het nogal eens aan schort.

reply
0
RB
Rogier Burghout
Dec 08, 2012

Even deze terugkaatsen: jullie eisen wel dat men bij een avatar persé een persoonlijke foto plaatsen. Is IMO hetzelfde mbt privé gegevens, dus met deze opmerking heb je dan natuurlijk een beetje boter op je hoofd... ;)

reply
0
JB
Jordy van Buel
Dec 08, 2012

TylerDurden;1912391 wrote: Even deze terugkaatsen: jullie eisen wel dat men bij een avatar persé een persoonlijke foto plaatsen. Is IMO hetzelfde mbt privé gegevens, dus met deze opmerking heb je dan natuurlijk een beetje boter op je hoofd... ;)

Mijn hoofd kunnen ze niet weghalen, m'n apparatuur wel ;)

reply
0
RB
Rogier Burghout
Dec 10, 2012

Jordy van Buel;1912405 wrote: Mijn hoofd kunnen ze niet weghalen, m'n apparatuur wel ;)

Haha.... :lol:

reply
0
D
De_Hollander
Dec 09, 2012

TylerDurden;1912391 wrote: Even deze terugkaatsen: jullie eisen wel dat men bij een avatar persé een persoonlijke foto plaatsen. Is IMO hetzelfde mbt privé gegevens, dus met deze opmerking heb je dan natuurlijk een beetje boter op je hoofd... ;)
Dat is wel een goeie. (y)

reply
0
D
De_Hollander
Dec 09, 2012

Als je bij tweakers enz kijkt, of hd forums hebben als onderschrift zelfs het apparatuur vermeld. Maar verder weten we toch niet waar al deze mensen wonen. We gaan heus niet alles meenemen.;) Niet iedereen hoeft het prijs te geven, maar met reviews is het toch een ander verhaal.

reply
0
LK
Ludo Keeris
Dec 09, 2012

De_Hollander;1912611 wrote: Als je bij tweakers enz kijkt, of hd forums hebben als onderschrift zelfs het apparatuur vermeld. Maar verder weten we toch niet waar al deze mensen wonen. We gaan heus niet alles meenemen.;) Niet iedereen hoeft het prijs te geven, maar met reviews is het toch een ander verhaal.

Bij Tweakers en HD forums staat men bijna nooit met naam en toenaam in het forum vermeld. Bij DVD.nl wel (de recensisten en crew in ieder geval). Daarom zet ik ook mijn apparatuurlijst niet in mijn onderschrift.

Over de opmerking van de avatar: je bent als lid niet verplicht om je echte naam en om een avatar te plaatsen. Ofwel, je hóeft die persoonlijke avatar niet te gebruiken. De crew is dat wel, juist om de persoonlijkheid te vergroten en niet anoniem te blijven.

En even terugkomend op de grootte van je scherm: dat heeft meer met de kijkafstand te maken dan met de grootte.
Laat ik het zo zeggen; ik kan een disc beter beoordelen op 1,5 meter op een 32" scherm dan op 5 meter op een 55" scherm ;)
De grootte zegt dus ook niet alles. Al is het op 1,5 meter op een 55" scherm een heel ander verhaal natuurlijk, maar wil je dan ook dat we, naast de apparatuur, ook de kijkafstand meenemen in de setup?

Bij onze nieuwsberichten over nieuwe recensenten wordt trouwens duidelijk de eisen voor het mogen recenseren vermeld. Dus helemaal onbekend zou het niet hoeven te zijn.

reply
0
D
De_Hollander
Dec 09, 2012

Ludo Keeris;1912617 wrote: Bij Tweakers en HD forums staat men bijna nooit met naam en toenaam in het forum vermeld. Bij DVD.nl wel (de recensisten en crew in ieder geval). Daarom zet ik ook mijn apparatuurlijst niet in mijn onderschrift.

Over de opmerking van de avatar: je bent als lid niet verplicht om je echte naam en om een avatar te plaatsen. Ofwel, je hóeft die persoonlijke avatar niet te gebruiken. De crew is dat wel, juist om de persoonlijkheid te vergroten en niet anoniem te blijven.

En even terugkomend op de grootte van je scherm: dat heeft meer met de kijkafstand te maken dan met de grootte.
Laat ik het zo zeggen; ik kan een disc beter beoordelen op 1,5 meter op een 32" scherm dan op 5 meter op een 55" scherm ;)
De grootte zegt dus ook niet alles. Al is het op 1,5 meter op een 55" scherm een heel ander verhaal natuurlijk, maar wil je dan ook dat we, naast de apparatuur, ook de kijkafstand meenemen in de setup?

Bij onze nieuwsberichten over nieuwe recensenten wordt trouwens duidelijk de eisen voor het mogen recenseren vermeld. Dus helemaal onbekend zou het niet hoeven te zijn.
Ik zou nooit mijn voor en achternaam noemen in een forum, zelfs niet mijn foto. Maar sommige zitten maar 3 meter van een 55 inc af. Het is maar net welke grote van TV en welke afstand je ervan zit. Dat kan van invloed zijn. Maar ik maak er niet zo probleem van. Aleen wilde ik mijn mening laten weten dat het wel prettig is om een duidelijker plaatje te krijgen voor het geheel. Er kunnen heel veel factors zijn dat alles kan beinvloeden. Zelfs zijn alle beeldverbeteraars uit ja of nee.

reply
0
MT
mark t
Dec 10, 2012

Ludo Keeris;1912617 wrote: maar wil je dan ook dat we, naast de apparatuur, ook de kijkafstand meenemen in de setup?
Jazeker. En de kijkhoek, lichtinval, eventuele brilsterkte, alcoholpromillage en/of hoeveelgeid gebruikte drugs (aard en kwaliteit vermelden s.v.p.), aanwezigheid van afleiding in de vorm van vrouw/vriendin/man/vriend/kinderen/huisdieren, positie van de lampen in de kamer (lichtsterkte per lamp vermelden s.v.p.), het aantal uren dat je geslapen hebt, tijdstip van kijken gerelateerd aan het tijdstip van wakker worden/opstaan, specifieke voorkeur of afkeur voor de makers van de film en eventuele daaruit voortvloeiende vooringenomenheid, medicijngebruik, enz.

Ik zie het probleem niet zo. De apparatuur zal op zich goed zijn, maar de kans op problemen kun je nooit helemaal uitsluiten. Dat dit met specifieke (combinatie van) apparatuur te maken kan hebben, betekent ook dat je het nooit op basis van één beoordeling kunt ontdekken. Het kunnen freak accidents zijn (hoe vaak is het voorgekomen?).Het blijft hoe dan ook een gok. Laat het forum in zo'n incidentele gevallen maar een vangnet zijn.

reply
0
J
jeroeni
Dec 07, 2012

Goed/leuk om te weten.

reply
0
LK
Ludo Keeris
Dec 07, 2012

Dat gaan we niet doen, om de reden die Jordy al aangeeft.
Ik heb helemaal geen interesse om mijn (waardevolle) spullen op internet te vermelden.
En het is helemaal niet zo moeilijk om op internet aan een adres te komen.

Ik begrijp de wens, maar ik geloof niet dat het erg veel uitmaakt op welke apparatuur een recensie is gemaakt. Het gaat om de uitgave, niet om de apparatuur.
En daarbij, je apparatuur moet aan bepaalde eisen voldoen wil je sowieso recensies mogen schrijven voor DVD.nl. Dus alle apparatuur voldoet aan de voorwaarden om een volwaardige recensie te schrijven.

reply
0
J
jeroeni
Dec 07, 2012

Ik snap het,je hoeft bij bepaalde mensen niet met een merk aan te komen wat zij dan niets vinden.

reply
0
RB
Rogier Burghout
Dec 07, 2012

Ludo Keeris;1912208 wrote: Dat gaan we niet doen, om de reden die Jordy al aangeeft.
Ik heb helemaal geen interesse om mijn (waardevolle) spullen op internet te vermelden.
En het is helemaal niet zo moeilijk om op internet aan een adres te komen.

Dit kan me wel voorstellen, net zoals ik het erg dom vind van mensen hier op het forum wanneer ze vermelden waar en wanneer ze op vakantie gaan mis ook een verkapte uitnodiging.
Highdefdigest.com heeft wel een algemene lijst met welke apparatuur ze gebruiken. Wellicht is dat een idee. Vind het altijd wel nuttig om te weten en het geeft je recensie extra waarde.

Ik begrijp de wens, maar ik geloof niet dat het erg veel uitmaakt op welke apparatuur een recensie is gemaakt. Het gaat om de uitgave, niet om de apparatuur.
En daarbij, je apparatuur moet aan bepaalde eisen voldoen wil je sowieso recensies mogen schrijven voor DVD.nl. Dus alle apparatuur voldoet aan de voorwaarden om een volwaardige recensie te schrijven.

Beetje kort door de bocht en mijns inziens de grootste onzin. Het maakt echt wel uit op welke apparatuur het spul wordt getest. Beeld-en geluidskwaliteit verschilt echt wel op verschillende apparatuur. Verschillende TV's geven het beeld verschillend weer, net als receivers en speakers voor het geluid. De apparatuur maakt de uitgave, en als je bijvoorbeeld een soortgelijke setup vind in de lijst met gebruikte apparatuur dan kan je je mening meer relateren aan de recensie. Wel zo waardevol lijkt me.
Overigens vind ik het de reviews meer waarde hebben als je weet op welke apparatuur het wordt getest. En als allesoverfilm.nl minimale eisen hebben, dat zou het vermelden daarvan in elk geval iets van meerwaarde hebben voor de recensies. Ik schat ze namelijk altijd minder waardevol in; meer een persoonlijke huis-tuin-en-keuken mening van een bluray liefhebber. Zeker niet toonaangevend, wellicht wel om bovenstaande reden.

reply
0
LK
Ludo Keeris
Dec 07, 2012

TylerDurden;1912287 wrote:
Beetje kort door de bocht en mijns inziens de grootste onzin. Het maakt echt wel uit op welke apparatuur het spul wordt getest. Beeld-en geluidskwaliteit verschilt echt wel op verschillende apparatuur. Verschillende TV's geven het beeld verschillend weer, net als receivers en speakers voor het geluid. De apparatuur maakt de uitgave, en als je bijvoorbeeld een soortgelijke setup vind in de lijst met gebruikte apparatuur dan kan je je mening meer relateren aan de recensie. Wel zo waardevol lijkt me.
Overigens vind ik het de reviews meer waarde hebben als je weet op welke apparatuur het wordt getest. En als allesoverfilm.nl minimale eisen hebben, dat zou het vermelden daarvan in elk geval iets van meerwaarde hebben voor de recensies. Ik schat ze namelijk altijd minder waardevol in; meer een persoonlijke huis-tuin-en-keuken mening van een bluray liefhebber. Zeker niet toonaangevend, wellicht wel om bovenstaande reden.

Als je een review zou maken op een set van, noem eens wat, Yokohama (bestaat dat merk eigenlijk nog?) dan geef ik je gelijk. Maar zoals ik al zeg, een reviewer van DVD.nl moet aan minimale eisen van z'n set-up voldoen om te mogen reviewen. En de eisen liggen voor BD's hoger dan voor DVD's. Zo moet je om een BD te mogen reviewen over een volwaardige 5.1-set beschikken - dus inclusief subwoofer - die alle HD-formaten aankan (al of niet gedecodeerd door de BD-speler met 5.1 analoog uit of de receiver). Daarnaast moet je scherm altijd Full-HD zijn. Het maakt dan niet uit of je recenseert met een receiver van Denon, Marantz of Pioneer en of je scherm een Philips, LG of Samsung is. Lijkt me ook logisch, eerlijk gezegd.
Uit je woorden begrijp ik dat je twijfelt aan de technische aspecten van de recensies van DVD.nl. Vind ik toch wel jammer.

reply
0
RB
Rogier Burghout
Dec 07, 2012

Ludo Keeris;1912299 wrote: Als je een review zou maken op een set van, noem eens wat, Yokohama (bestaat dat merk eigenlijk nog?) dan geef ik je gelijk. Maar zoals ik al zeg, een reviewer van DVD.nl moet aan minimale eisen van z'n set-up voldoen om te mogen reviewen. En de eisen liggen voor BD's hoger dan voor DVD's. Zo moet je om een BD te mogen reviewen over een volwaardige 5.1-set beschikken - dus inclusief subwoofer - die alle HD-formaten aankan (al of niet gedecodeerd door de BD-speler met 5.1 analoog uit of de receiver). Daarnaast moet je scherm altijd Full-HD zijn. Het maakt dan niet uit of je recenseert met een receiver van Denon, Marantz of Pioneer en of je scherm een Philips, LG of Samsung is. Lijkt me ook logisch, eerlijk gezegd.
Uit je woorden begrijp ik dat je twijfelt aan de technische aspecten van de recensies van DVD.nl. Vind ik toch wel jammer.

Communicatie is alles Ludo. Door dit topic komt bij mij pas voor het eerst naar boven dat jullie stricte eisen hebben voor jullie recensie apparatuur. Lijkt me toch handig als jullie dit eerder, vaker en grootser zouden communiceren, dit geeft je recensies meer lading. Want als je het niet meldt, dan kan je inderdaad denken dat de recensie is gemaakt met een Yokohama speler.

reply
0
MH
Michael Hamers
Dec 07, 2012

TylerDurden;1912313 wrote: Communicatie is alles Ludo. Door dit topic komt bij mij pas voor het eerst naar boven dat jullie stricte eisen hebben voor jullie recensie apparatuur. Lijkt me toch handig als jullie dit eerder, vaker en grootser zouden communiceren, dit geeft je recensies meer lading. Want als je het niet meldt, dan kan je inderdaad denken dat de recensie is gemaakt met een Yokohama speler.

Toch apart dat dit dan niet eerder ter sprake is gekomen... De mensen die deze site maken en onderhouden zijn allemaal liefhebbers en in het bijzonder de reviewers. Die hebben geen slechte apparatuur. Om dan bij de reviews vaker en zoals jij zegt grootser dit te vermelden zie ik niet zo zitten eerlijk gezegd... Ik denk dat het zelfs de geloofwaardigheid naar beneden haalt als je dat aspect heel de tijd benadrukt i.p.v. de kwaliteit van het medium zelf.

reply
0
R
rogue
Dec 07, 2012

Ik begrijp de redenen wel, dat is een duidelijke uitleg ;)..
Wat algemener dan, betreffende de voorwaarden: moet de apparatuur dan bijvoorbeeld alle HD audioformaten kunnen afspelen of iets dergelijks?

reply
0
RB
Rogier Burghout
Dec 07, 2012

Soms kan je niet echt de vinger leggen op wat het nu maakt dat de ene recensie wel belangrijk aanvoelt en de andere wel, totdat die reden zich ineens aandient. Dus nu het besproken wordt is het voor mij de bevestiging waarom ik de ene recensie wel aanhoudt en de andere niet. Ik vind het onbegrijpelijk dat je stelt dat het de geloofwaardigheid omlaag haalt, want een bluray is net zo goed als de apparatuur die het afspeelt, tenminste dat vind ik. En het gaat er ook om dat jullie hier voor het eerst melden dat de reviewers een minimum van apparatuur moeten hebben. Jullie gebruiken het een beetje als verdediging, tenminste zo komt het over. Dus dan vat ik het een beetje op dat jullie ergens wel zien dat dit wellicht een waarde kan hebben maar dat jullie er verder niks mee willen doen.
En prima dat jullie het niet zien zitten, maar het is wel handig voor je publiek om te weten wat er gebruikt wordt. Nu lijkt het een beetje alsof de recensies enkel en alleen van jullie zijn en dat alles in een achterkamertje wordt gemaakt en dat het publiek het maar verder moet doen met de conclusie. Het lijkt me dat je meer sympathie en bewondering van je publiek krijgt als je wat meer openheid geeft en wat meer communiceert met je doelgroep. Maar goed, het is jullie site en jullie recensies.....

reply
0
PH
Patrick van den Hul
Dec 08, 2012

Een meer open sfeer kan ik me juist nauwelijks voorstellen. Dit subforum is daar nu juist het toonbeeld van. We willen graag met je in discussie over je twijfels, maar dan zul je eerst de vinger moeten leggen op wat je nu precies dwars zit.

Deze discussie is opgestart naar aanleiding van een technisch probleem dat niet vermeld werd in de recensie. Een simpel gevolg van het feit dat het probleem zich bij de reviewer (ondergetekende in dit geval) niet voordeed. Je zult begrijpen dat we allemaal vrijwilligers zijn. Dat betekent niet dat we halve standaarden hanteren. Dat betekent wel dat we één set apparatuur per persoon hebben. Het strekt te ver voor ieder van ons om elke disk op meerdere receivers, BD-spelers en TV's te testen. Die zul jij thuis ook niet hebben staan.

Kort nadat het probleem bekend werd hebben we de recensie hierop aangepast. Dat kon dankzij jullie, onze lezers. Samen kom je dat soort zaken altijd op het spoor. We luisteren goed naar jullie en passen waar nodig zaken aan.

Over het vermelden van apparatuur kun je discussie voeren. We gaan deze op een open wijze met jullie aan. Dit betekent niet dat we alle suggesties overnemen. Dit zou per definitie al niet kunnen, want wat het ene forumlid graag wil, wil de andere juist weer niet. Ken je overigens voorbeelden van reviewwebsites waar de apparatuur wel wordt vermeld? Wellicht kunnen we daar nog eens naar kijken. Ik ken ze in ieder geval niet.

Een sterk argument tenslotte dat hierboven werd genoemd vind ik het referentiekader. Ik heb al honderden films gezien op mijn huidige apparatuur. Een beoordeling van een uitgave is altijd relatief. De volle punten voor de ene uitgave en bijvoorbeeld 4 uit 5 voor de andere, dat is gebaseerd op ervaring en de vergelijking met andere uitgaven. Zolang je apparatuur maar constant is (en uiteraard aan eerdergenoemde minimale eisen voldoet) ben je volgensmij prima in staat om een goede beoordeling te doen.

Wil je dan nog meer zekerheid? In de meeste gevallen wordt in de reacties wel aangegeven wanneer anderen een andere mening zijn toegedaan. Het wel of niet vermelden van iets is altijd een punt waarover we in discussie kunnen en moeten. Het aantal 'bolletjes' dat wordt gegeven blijft subjectief en relatief. Ook hierover kun je in discussie, maar het is de reviewer die daar een beeld bij vormt en de lezer die in de reacties daar zijn eigen visie op geeft. Dat is nu net de kracht van het internet en van ons forum!

reply
0
JD
Jeroen D
Dec 08, 2012

Niet druk om maken. Ik denk dat 98% van alle mensen hier het volstrekt onnodig vinden dat jullie de apparatuur gaan vermelden.

Straks moeten jullie er ook nog bij vermelden in welke lichamelijke staat jullie zijn als jullie de film kijken en een review gaan schrijven............;)

Laten we het leven niet onnodig ingewikkeld maken ;)

reply
0
J
jeroeni
Dec 08, 2012

Waar blijven eigenlijk al de Bluray reviews. Spiderman,Brave,TDKR,Titanic,Men in Black,E.T.enz.

Er zal vast een goede reden voor zijn.

reply
0
RB
Rogier Burghout
Dec 08, 2012

Patrick van den Hul;1912369 wrote: Een meer open sfeer kan ik me juist nauwelijks voorstellen. Dit subforum is daar nu juist het toonbeeld van. We willen graag met je in discussie over je twijfels, maar dan zul je eerst de vinger moeten leggen op wat je nu precies dwars zit.

Er zit me niks dwars maar, zoals ik hierboven al vermeld, is het voor mij nu wel duidelijk waarom ik de ene recensie wel serieus neem en de andere niet.

Deze discussie is opgestart naar aanleiding van een technisch probleem dat niet vermeld werd in de recensie. Een simpel gevolg van het feit dat het probleem zich bij de reviewer (ondergetekende in dit geval) niet voordeed. Je zult begrijpen dat we allemaal vrijwilligers zijn. Dat betekent niet dat we halve standaarden hanteren. Dat betekent wel dat we één set apparatuur per persoon hebben. Het strekt te ver voor ieder van ons om elke disk op meerdere receivers, BD-spelers en TV's te testen. Die zul jij thuis ook niet hebben staan.

Klopt van de aanleiding, maar dit topic en deze discussie werd wel opgestart met een vraag als gevolg. We hebben het dus nu niet over de aanleiding, wel over het gevolg. En meerdere review-sites werken met vrijwilligers en hebben één HT set staan. Kijk maar eens bijvoorbeeld bij HighDefDigest. Dus dat is IMO geen overtuigend argument.
Ik snap wel dat jullie hoge standaarden hanteren maar, nogmaals, dit is de eerste keer dat iemand dat verneemt. Ik heb het dan ook niet over die standaard maar over de communicatie ervan. Je mag je IMO best meer presenteren aan je doelgroep mbt de standaard die je hanteert bij het maken van recensies. Maar goed, zoals ik al zei, het is jullie site en jullie recensies.

Kort nadat het probleem bekend werd hebben we de recensie hierop aangepast. Dat kon dankzij jullie, onze lezers. Samen kom je dat soort zaken altijd op het spoor. We luisteren goed naar jullie en passen waar nodig zaken aan.

Over het vermelden van apparatuur kun je discussie voeren. We gaan deze op een open wijze met jullie aan. Dit betekent niet dat we alle suggesties overnemen. Dit zou per definitie al niet kunnen, want wat het ene forumlid graag wil, wil de andere juist weer niet. Ken je overigens voorbeelden van reviewwebsites waar de apparatuur wel wordt vermeld? Wellicht kunnen we daar nog eens naar kijken. Ik ken ze in ieder geval niet.

Joh, als er zo moeilijk over wordt gedaan en als jullie bang zijn dat er wordt ingebroken dan moet je het allemaal niet doen hoor.
En zoals hierboven vermeld: www.highdefdigest.com

Een sterk argument tenslotte dat hierboven werd genoemd vind ik het referentiekader. Ik heb al honderden films gezien op mijn huidige apparatuur. Een beoordeling van een uitgave is altijd relatief. De volle punten voor de ene uitgave en bijvoorbeeld 4 uit 5 voor de andere, dat is gebaseerd op ervaring en de vergelijking met andere uitgaven. Zolang je apparatuur maar constant is (en uiteraard aan eerdergenoemde minimale eisen voldoet) ben je volgensmij prima in staat om een goede beoordeling te doen.

Wil je dan nog meer zekerheid? In de meeste gevallen wordt in de reacties wel aangegeven wanneer anderen een andere mening zijn toegedaan. Het wel of niet vermelden van iets is altijd een punt waarover we in discussie kunnen en moeten. Het aantal 'bolletjes' dat wordt gegeven blijft subjectief en relatief. Ook hierover kun je in discussie, maar het is de reviewer die daar een beeld bij vormt en de lezer die in de reacties daar zijn eigen visie op geeft. Dat is nu net de kracht van het internet en van ons forum!

Ik heb echt het gevoel dat mijn post niet (goed) wordt gelezen. Het zal allemaal wel welke apparatuur jullie gebruiken. Zoals ik hierboven zei, als je dat allemaal angstvallig voor jezelf wil houden dan moet je dat natuurlijk gewoon doen. Ik heb het ook over de standaard die jullie hanteren en dat jullie daar wellicht iets mee kunnen doen mbt de communicatie en de website. Gezien de vele feedback die jullie krijgen in de reacties vind ik dit forum toch steeds meer een éénrichtingsverkeer vanuit de crew en moderators. Ook in dit topic verzamelen alle moderators zich om mijn idee stuk voor stuk af te branden.
Jammer is dat, want ik lees ook dat jullie door sommige maatschappijen niet geheel serieus genomen worden en daardoor geen recensie exemplaren krijgen. Dus dat lijkt het me handig als verkooppunt naar die maatschappijen toe dat je een crew hebt met top apparatuur die hun exemplaar goed kan recenseren. Beetje arrogant als je dan zegt: "dat zeggen we niet, dat moet je maar aannemen". Dan til je deze website natuurlijk nooit naar een hoger plan...
Geloof me of niet, maar ook ik vind dat deze website meer verdient. Maar dan moet je soms wel je pijnpunten durven bloot te leggen en toegeven dat het verbeterd kan worden. En dan soms eens out-of-the-box denken en inspiratie opdoen van je members of andere sites. Vind soms ook wel dat jullie in een bepaalde gedachtengang zijn vastgeroest en als hier wat kritiek op komt dat jullie je hakken in het zand steken en op je achterste poten staan..... Relax, het is maar feedback ter verbetering... ;)

reply
0
S
StefaanD
Dec 08, 2012

TylerDurden;1912390 wrote: Er zit me niks dwars maar, zoals ik hierboven al vermeld, is het voor mij nu wel duidelijk waarom ik de ene recensie wel serieus neem en de andere niet.

Als je er de vinger niet op kan leggen waarom je de ene recensie wel serieus neemt en de andere niet, dan zit het volgens mijn bescheiden mening "gewoon tussen je oren" :-)

Patrick, site die wel apparatuur vermeld is als ik me niet vergis dvdbeaver.com

En trouwens ik ben niet, wie ik ben volgens mijn avatar. Dacht gewoon hé die gast heeft een leuke kop laten we die maar gebruiken :mrgreen:

reply
0
D
Davidshadow13
Dec 09, 2012

StefaanD;1912415 wrote: Patrick, site die wel apparatuur vermeld is als ik me niet vergis dvdbeaver.com

DVD-Home doet dat ook. Het hoeft van mij ook niet perse, maar als de recensent in kwestie er geen problemen mee heeft dan lijkt het mij wel een waardevolle aanvulling. Je kunt natuurlijk altijd ook nog iets doen zoals een link van "Deze recensie is gemaakt op dit systeem" en de inhoud van die link alleen voor leden zichtbaar maken of zorgen dat het on indexeerbaar wordt voor Google o.i.d.

reply
0
RB
Rogier Burghout
Dec 10, 2012

StefaanD;1912415 wrote: Als je er de vinger niet op kan leggen waarom je de ene recensie wel serieus neemt en de andere niet, dan zit het volgens mijn bescheiden mening "gewoon tussen je oren" :-)

Volgens mij is onze hobby hier 1 grote subjectief geval wat tussen je oren zit, dus als we die gaan aanhalen dan kan je daar alles onder scharen.... ;)

reply
0
LK
Ludo Keeris
Dec 08, 2012

De reden is dat wij die titels niet hebben toegestuurd gekregen van de maatschappijen...
Brave ben ik nu uit eigen collectie aan het doen, TDKR hoop ik nog wel binnen te krijgen, maar heb daar nog steeds geen reactie op ontvangen.

Laten we hopen dat, als de nieuwe website actief is, de maatschappijen in gaan zien dat het heel zinvol is om deze titels op DVD.nl gerecenseerd te krijgen. Daar werken we op dit moment erg hard aan.

reply
0
J
jeroeni
Dec 08, 2012

Oke.DVD.NL verdient dat.(y)

reply
0
LK
Ludo Keeris
Dec 08, 2012

Dat vind ik nou ook... ;)

reply
0
D
De_Hollander
Dec 09, 2012

rogue;1912194 wrote: Is het mogelijk om voortaan in de recensies te vermelden op welke apparatuur (merk/type tv, blu-ray/DVD speler e.d.) een film is bekeken?

Het lijkt mij een kleine moeite, aangezien elke reviewer zijn apparatuur steeds kan "knippen en plakken" in een volgende recensie.
En het belangrijkste, het geeft toegevoegde waarde aan de recensie. Of iemand de film bijvoorbeeld op een 32" scherm, of een 55" scherm, vind ik zelf bijvoorbeeld wel nuttige info.

In het voorbeeld van de recensie van Total Recall had het zeker wat vragen gescheeld.
Ik ben het wel met je eens. Dan kan men een beter inzicht krijgen. Algemeen wordt dat ook wel vermeld in recenties (misschien niet in allesoverfilm.nl).

reply
0
LK
Ludo Keeris
Dec 10, 2012

Indien we dit soort problemen tijdens het maken van de recensie tegenkomen, dan schenken we er zeker aandacht aan. Onlangs nog met de BD van Nova Zembla, die ikzelf recenseerde. Die deed het bij mij heel moeilijk met opstarten. Die heb ik toen de hele crew rondgestuurd om te kijken of ie het bji andere ook zo slecht deed (en ook omdat ik geen 3D beeld kan beoordelen). Nu bleek die disc het bij andere crewleden helemaal niet te doen! Dat hebben we toen ook vanaf het begin in de recensie verwerkt.
Bij dit geval van Total Recall is het iets specifieker, waardoor het niet op elke set zal voordoen. En mogelijk dat onze disc van Noza Zembla ook exemplarisch was en dat niemand anders het ooit is tegengekomen.

Welk punt wil ik hier maken? Je kunt van alles vermelden, ook qua setup, maar dat garandeert niet dat je daarmee alle mogelijke mankementen van een uitgave boven water haalt. En jullie mogen er op vertrouwen dat alle disc op kwalitatief degelijke apparatuur worden beoordeeld.

reply
0
J
jamiev
Dec 10, 2012

zal ook even reageren omdat ik volgens mij hier mee ben begonnen.
persoonlijk vind ik dat er wel degelijk verschil in zit waar je een recensie mee beoordeeld.
een bluray kan op een tv natuurlijk anders overkomen dan op een beamer.
maak je de recensie kwa beeld vanaf een beamer is het ook op de tv goed.
andersom kan dan weleens tegenvallen.
word de bluray kwa geluid getest in een dedicated ht of in een woonkamer maakt ook degelijk verschil.
andere site s laten ook weten waar ze de boel mee testen,ik hecht hier altijd veel waarde aan.
zou dit hier ook zeker een meerwaarde vinden.
hoe kan ik anders weten waar alles wordt op getest,beamer of tv.
welk systeem 5.1 of 7.1
maar ja jullie moeten doen wat jullie denken wat goeddunkt.
persoonlijk vind ik de recensie nu van weinig waarde als ik niet weet waar alles mee wordt beoordeeld.

reply
0
D
De_Hollander
Dec 12, 2012

Ludo Keeris;1912709 wrote: Indien we dit soort problemen tijdens het maken van de recensie tegenkomen, dan schenken we er zeker aandacht aan. Onlangs nog met de BD van Nova Zembla, die ikzelf recenseerde. Die deed het bij mij heel moeilijk met opstarten. Die heb ik toen de hele crew rondgestuurd om te kijken of ie het bji andere ook zo slecht deed (en ook omdat ik geen 3D beeld kan beoordelen). Nu bleek die disc het bij andere crewleden helemaal niet te doen! Dat hebben we toen ook vanaf het begin in de recensie verwerkt.
Bij dit geval van Total Recall is het iets specifieker, waardoor het niet op elke set zal voordoen. En mogelijk dat onze disc van Noza Zembla ook exemplarisch was en dat niemand anders het ooit is tegengekomen.

Welk punt wil ik hier maken? Je kunt van alles vermelden, ook qua setup, maar dat garandeert niet dat je daarmee alle mogelijke mankementen van een uitgave boven water haalt. En jullie mogen er op vertrouwen dat alle disc op kwalitatief degelijke apparatuur worden beoordeeld.
Het is wel zo dat op bepaalde samsung blu-ray spelers altijd een verborgen setting van beeldverbeteraar aanstaan, en niet kan worden uitgezet. Ook samsung TV's hebben dat probleem, behalve als je gamemode gebruikt. Op Gamemode staan namelijk alle beeldverbeteraars uit. Daarom zag ik in normale mode het beeldkwaliteit anders dan gamemode, er is zelfs een petition tegen samsung begonnen. http://turn-smoothing-off.blogspot.nl/ In normale mode zag ik bv geen macroblocking enz en de grain zag er vreemd en onnatuurlijk uit. Terwijl op mijn andere TV tegeovergestelde is. Ik kreeg de tip om de Tv op gamemode te zetten , en zag toen wel de normale grain maar ook de macroblocking.
Daarom is het best belangrijk de apperatuur te vermelden in een review. Het is begrijpelijk dat sommige mensen met een samsung blu-ray speler of Tv geen macroblocking zien (terwijl dat wel op een andere TV of blu-rayspeler merk te zien is.

reply
0
LK
Ludo Keeris
Dec 14, 2012

De_Hollander;1913199 wrote: Het is begrijpelijk dat sommige mensen met een samsung blu-ray speler of Tv geen macroblocking zien (terwijl dat wel op een andere TV of blu-rayspeler merk te zien is.

Geweldig toch, als je geen macroblocking kunt zien die er wel zou zijn? ;)

reply
0
D
De_Hollander
Dec 14, 2012

Ludo Keeris;1913389 wrote: Geweldig toch, als je geen macroblocking kunt zien die er wel zou zijn? ;)
:lol: Tja, maar dan krijg je weer andere problemen zoals vreemde onnatuurlijke grain, smoothing, blur en DNR zoals boven vernoemde. Ik wil niets anders dan puur beeld, zonder beeldverbeteraars.
Dan krijg je beste beeld, en krijg je te zien hoe de transfer echt is. Macroblocking hoort er gewoon niet in te zitten. Daarom laat ik de uitgaves met macroblocking liggen.

reply
0
J
jamiev
Dec 14, 2012

De_Hollander;1913543 wrote: :lol: Tja, maar dan krijg je weer andere problemen zoals vreemde onnatuurlijke grain, smoothing, blur en DNR zoals boven vernoemde. Ik wil niets anders dan puur beeld, zonder beeldverbeteraars.
Dan krijg je beste beeld, en krijg je te zien hoe de transfer echt is. Macroblocking hoort er gewoon niet in te zitten. Daarom laat ik de uitgaves met macroblocking liggen.

laat mooi gaan kerel,
waarom om iets druk maken wat toch geen zin heeft.(y)

reply
0
D
De_Hollander
Dec 14, 2012

jamiev;1913584 wrote: laat mooi gaan kerel,
waarom om iets druk maken wat toch geen zin heeft.(y)
Gelijk heb je.

reply
0
MH
Marcel Hoeve
May 07, 2013

Grappig dat in deze hele discussie de factor Plasma vs. LED/LCD niet voorbijgekomen is... Kan soms inderdaad nogal een verschillende beoordeling opleveren (zwartwaarden, contrast, kleurweergave, scherpte, bewegingsonscherpte).

reply
0
CS
Claudio Santulli
May 07, 2013

Ik ben juist van mening dat referentie spelers een hoop issues verbloemen. Juist een beperkter systeem zal veel eerder door de mand vallen dan een top systeem. In die zin zou je juist een minder systeem moeten gebruiken. Nu is dat een halve waarheid, maar ik bedoel maar: alles is relatief. De inhoud en de mening van een reviewer is natuurlijk de maatstaaf in dit geval.

reply
0
PH
Patrick van den Hul
May 08, 2013

Het belangrijkste is dat de beeldverbeteraars zoveel mogelijk uitstaan, zodat echt de oorspronkelijke transfer zichtbaar wordt. Idem voor het geluid, de directe bron zonder softwarematige programma's die het geluid een geheel ander karakter geven.

reply
0
MH
Marcel Hoeve
Jun 16, 2022

Algemeen verzoek aan Rogier m.b.t. de UHD-besprekingen: zou je bij de specificaties ook de HDR-opties (HDR10, HDR10+, Dolby Vision) kunnen vermelden? Lijkt me wel interessant/nuttig om te weten voor de forumlezers.

reply
0
RB
Rogier Burghout
Jun 16, 2022

Marcel Hoeve;2096528 wrote: Algemeen verzoek aan Rogier m.b.t. de UHD-besprekingen: zou je bij de specificaties ook de HDR-opties (HDR10, HDR10+, Dolby Vision) kunnen vermelden? Lijkt me wel interessant/nuttig om te weten voor de forumlezers.

Sorry Marcel, maar die optie kan ik niet aanmaken in de backend om hiervan een overzicht te geven binnen de recensie. Daarnaast schakelt mijn speler (en mijn TV) automatisch naar DV als dat staat op de UHD. Als er verder niks op de backcover staat dan hou ik het in de recensie bij het bespreken van DV (of HDR10/+ als dit het energie beschikbare is). Met alle tijd die ik er al aan spendeer ga ik niet uitpluizen welke HDR-opties erop staan, sorry (y)

reply
0
GS
Gerco Stuivenberg
Jun 16, 2022

Rogier Burghout;2096532 wrote: Sorry Marcel, maar die optie kan ik niet aanmaken in de backend om hiervan een overzicht te geven binnen de recensie. Daarnaast schakelt mijn speler (en mijn TV) automatisch naar DV als dat staat op de UHD. Als er verder niks op de backcover staat dan hou ik het in de recensie bij het bespreken van DV (of HDR10/+ als dit het energie beschikbare is). Met alle tijd die ik er al aan spendeer ga ik niet uitpluizen welke HDR-opties erop staan, sorry (y)

Ik gebruik nooit Dolby Vsion(IQ) en zou het zelf nooit als referentie willen gebruiken, omdat dan iedere scene een eigen palet heeft en ik betwijfel of het beeld daardoor nog de kwaliteiten van de master heeft en zo goed te beoordelen is. Je kunt van 10 bit toch ook geen 12 bit maken?

Volgens mij is Dolby de laatste tijd meer een bedrijf geworden dat eigen referenties heeft die los staan van van wat de makers willen om zo mooi uit de verf te kunnen komen i.p.v. te zorgen voor een beleving zoals de makers die bedoeld hebben. :???:

reply
0
RB
Rogier Burghout
Jun 17, 2022

Gerco Stuivenberg;2096534 wrote: Ik gebruik nooit Dolby Vsion(IQ) en zou het zelf nooit als referentie willen gebruiken, omdat dan iedere scene een eigen palet heeft en ik betwijfel of het beeld daardoor nog de kwaliteiten van de master heeft en zo goed te beoordelen is. Je kunt van 10 bit toch ook geen 12 bit maken?

Volgens mij is Dolby de laatste tijd meer een bedrijf geworden dat eigen referenties heeft die los staan van van wat de makers willen om zo mooi uit de verf te kunnen komen i.p.v. te zorgen voor een beleving zoals de makers die bedoeld hebben. :???:

Dat kan je van HDR10/+ natuurlijk ook zeggen. Jij bent gewoon een beetje bevooroordeeld over Dolby Gerco, dat staat een onafhankelijk oordeel natuurlijk een beetje in de weg ;)

reply
0
GS
Gerco Stuivenberg
Jun 18, 2022

Rogier Burghout;2096544 wrote: Dat kan je van HDR10/+ natuurlijk ook zeggen. Jij bent gewoon een beetje bevooroordeeld over Dolby Gerco, dat staat een onafhankelijk oordeel natuurlijk een beetje in de weg ;)

Van HDR10/+ zou ik dat ook kunnen zeggen, maar kwa kleur, helderheid en contrast ligt het beeld dan vaak dichter bij BD dan DVD. Om de extra detailles van 4K goed te kunnen zien is HDR nodig en in dit geval ben ik het ook Marcel Hoeve eens dat het fijn zou zijn om ook de gebruikte HDR's te posten, want 10+ is anders dan 10.

Ik heb verschillende films met Atmos, TrueHD en Vision en Audio in de kast staan en die met Atmos zijn voor mij meer 10-en en 1-en dan die zonder Atmos. Vanwege mijn luidspreker-opstelling zijn die met Atmos allemaal lastig te decoderen en dat gaat daarom met de ene beter dan de andere. Vaak klinken ze ook alleen de eerste keer goed, omdat de plaatsing van de objecten en de detaillering voor mij dan minder belangrijk zijn voor een goede beleving. Een onafhankelijk oordeel vind ik daardoor ver te zoeken en daarom ben ik er geen fan van. ;)

Vision is uit te schakelen en Audio makkelijk aan te passen, mits het op een duidelijke/logische manier gebruikt is zoals bij de Franse en de Duitse DD+-en van Black Widow. 8-)

reply
0
MH
Marcel Hoeve
Jun 18, 2022

Rogier Burghout;2096532 wrote: Sorry Marcel, maar die optie kan ik niet aanmaken in de backend om hiervan een overzicht te geven binnen de recensie. Daarnaast schakelt mijn speler (en mijn TV) automatisch naar DV als dat staat op de UHD. Als er verder niks op de backcover staat dan hou ik het in de recensie bij het bespreken van DV (of HDR10/+ als dit het energie beschikbare is). Met alle tijd die ik er al aan spendeer ga ik niet uitpluizen welke HDR-opties erop staan, sorry (y)

OK. Jammer. Al weet ik heus wel dat 90-95 % van de 4K-uitgavenin ieder geval HDR10 heeft, maar soms is het wel aardig om te weten dat er ook HDR10+ en/of Dolby Vision op staat. Ook zijn er op dat gebied soms verschillen tussen bij een US-uitgave en een EU-uitgave, waarbij de eerstgenoemde bijv. wel Dolby Vision heeft en de andere niet.

reply
0