Beste leden,

Sinds donderdag 1 mei is het zover: de nieuwe website van allesoverfilm.nl is live!
De URL is ongewijzigd gebleven en je kunt nog steeds alle eerder geplaatste recensies en artikelen teruglezen.

Op deze speciale pagina kun je de actuele status van het forum bekijken.
In het najaar wordt het weer mogelijk om te reageren en nieuwe berichten te plaatsen.
Houd deze pagina dus goed in de gaten voor de laatste updates over het forum.

Hopelijk tot snel!

Met vriendelijke groet,
Rogier

AllesOverFilm Forum

Tv-series Discussies
OB
oranje boven
Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer? (nieuwe uitgave!)
Dec 30, 2012

Alweer een briljante actie van 'Alpha Centauri Entertainment'! Super maatschappij! Code:ACE 10532 Title:Kunt U Me De Weg Naar Hamelen Vertellen, Meneer? Artist:Various Barcode:8712273105321 Op een winternamiddag in 1972 ging een KRO-jeugdserie van start die miljoenen kijkers jarenlang aan de buis zou kluisteren. In Kunt u me de weg naar Hamelen vertellen, meneer? zochten Bertram Bierenbroodspot (Rob de Nijs), Lidwientje Walg (Loeki Knol), Hildebrandt Brom (Ab Hofstee) en Aernout Koffij (Martin Brozius) samen met de kinderen uit Hamelen 45 afleveringen lang de weg terug naar hun stadje. De rattenvanger uit het gelijknamige sprookje had hen meegelokt naar een onbekende wereld vol feeën, koninginnen, prinsessen, trollen en rijksambtenaren. Harrie Geelen schreef alle afleveringen van deze legendarische jeugdserie waarvoor Joop Stokkermans meer dan 120 liedjes componeerde. Lang werd gedacht dat de opnamen van de serie grotendeels gewist waren. Alleen de zes afleveringen van het vijfde seizoen, compilaties de seizoenen één en drie en het concert dat de hoofdrolspelers en het koor in 1975 gaven zijn officieel bewaard gebleven, en zijn voor het eerst bijeengebracht in deze uitgave. Maar er is meer: zowel Harrie Geelen als Rob de Nijs bleken met hun eigen videorecorders afleveringen opgenomen te hebben, waaronder elf complete afleveringen in kleur uit het vierde seizoen. Deze unieke opnamen zijn nu, na bijna 40 jaar, te zien op deze dvd/cd-box, aangevuld met veel bonusmateriaal. De cd bevat 20 liedjes waarvan sommige titels niet eerder werden uitgebracht. Speciaal voor deze uitgave zijn vier niet-bewaarde liedjes opnieuw opgenomen door onder meer Rob de Nijs, Loeki Knol en het koor. Ook de gelijknamige musical zoals die in 2003 en 2004 in de theaters te zien was is in deze unieke collectie opgenomen. In een nieuwe tv-documentaire kijkt Han Peekel samen met de makers terug op deze bijzondere televisieserie. In het bijgaande, 56 pagina tellende, boekje wordt de geschiedenis van deze tijdloze serie in woord en beeld beschreven, inclusief alle afleveringen, liedjes en de meer dan 100 gastrollen, een toespraak van prins Tor en een voorwoord van schrijfster Nicolien Mizee. De inhoud van deze ultieme box, bestaande uit 6 dvd’s en 1 cd, zal net als 40 jaar geleden garant staan voor veel kijk- en luisterplezier.

S
Samba-boy
Jan 07, 2013

Ik volg de productie van deze ultieme boxset nu al een tijdje op http://hamelen.detaghof.nl/. Velen van het legendarische Bubblegum-forum van vroegere tijd en de makers van deze nieuwe DVD-box komen daar al even samen om de zaken omtrent deze set te bespreken. Dus geen reclame, maar echt een mooie verwijzing ;) Ik had alleen deze release-art nog niet gezien, erg netjes :D

reply
0
S
Samba-boy
Jan 12, 2013

Grote versie van de ultieme cover:

[IMG]http://img.photobucket.com/albums/v499/Charlie68/hamelendvd_zpsba6c7e69.jpg[/IMG]

reply
0
RW
Robin W.
Jan 14, 2013

Gaaf! Ga ik aanschaffen.

reply
0
RB
Richard B.
Jan 14, 2013

Ik vind het bijna jammer dat dit van voor mijn tijd is. Een erg mooi initiatief. (y)

reply
0
RW
Robin W.
Jan 17, 2013

Is ook voor mijn tijd. Gelukkig verzamel ik oude tv-series en deze ontbrak nog in mijn verzameling!! :-)

reply
0
DD
d van dirk
Jan 27, 2013

Momenteel wordt er achter de schermen gewerkt aan een nieuwe DVD-box van de serie: “Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen meneer”. Volgens de samenstellers de ultieme box met al het nog bestaande restmateriaal. Hierbij kunnen echter vraagtekens gezet worden, want de soap rondom de Hamelenbanden lijkt nog niet ten einde. Wel staat al vast dat er veel meer materiaal voor handen is dan op de DVD-box zal verschijnen. De soap rond de banden begon 20 jaar geleden toen de eerste initiatieven werden genomen om de serie op koopvideo uit te brengen. De banden die hiervoor gebruikt werden kwamen uit de prive-collectie van Harrie Geelen. Op dat moment had de KRO geen belangstelling om aan het project mee te werken. Het project stopte na het verschijnen van enkele banden die in beperkte oplage verschenen. Boze tongen beweren dat reden hiervoor verschil in zakelijk inzicht was.

Enige jaren later verschenen de officieel bewaarde afleveringen (deel 40 t/m 45) los op DVD en in een DVD-box aangevuld met een compilatie en een concert. Pogingen om de overige delen ook uit te brengen liepen op niets uit. Halverwege het eerste decennium van deze eeuw verschenen enkele fragmenten van deze delen op de diverse videokanalen die het internet rijk. Vanwege de auteursrechten werden deze tot teleurstelling van de fans verwijderd. Wel werden de bestanden onderling uitgewisseld.

Afgelopen jaar is gestart met het samenstellen van een nieuwe DVD-box. Helaas zitten daar maar enkele fragmenten en delen bij van de eerste seizoenen bij. Door het mislukken van eerste poging de serie op koopvideo te brengen is de restaurateur van het videomateriaal met een financiële strop blijven. Door de originele banden in gijzeling te houden hoopt hij alsnog een gedeelte van de onkosten vergoed te krijgen. De opnames die nu in omloop zijn opnames die van een kapotte real-to-real recorder op VHS zijn gezet waardoor de kwaliteit zeer slecht is. De originele banden zijn dus in handen van een restaurateur die ze pas na een aanzienlijk bedrag wil vrijgeven. Dat wil zeggen; als dit verhaal inderdaad waar is. Hoewel het verhaal bij Beeldengeluid bekend is zetten zij daar vraagtekens bij. Bovendien is hun beleid dat ze niet actief op zoek gaan materiaal, maar slechts in bewaring nemen wat hen wordt aangeboden.

Daarnaast verscheen in 2007! het volgende bericht op internet, geplaatst door een zekere Michiel (Geelen)

Ik wil wel wat kwijt over 'de banden', en dan vooral 'de banden van Harrie Geelen'.

Als mensen het hierover hebben, weet ik eigenlijk nooit wat ze nou bedoelen: hebben ze het over de originele VT100 bandjes of over de VHS-kopieën die mijn broer begin jaren 80 heeft gemaakt van diezelfde VT100-bandjes (waarvan hij er volgens mij wel een paar is vergeten...), én van een negen- of tiental Philips 1500-tapes (waarvan een deel overigens van Rob de Nijs was)?

In beide gevallen is het ondertussen onzin dat de banden bij iemand terecht zijn gekomen die ze niet terug wenst te geven. De VHS-banden liggen namelijk nog steeds bij Harrie thuis (al lijkt één band, waarop naar verluidt afleveringen 16, 17 en 18 hadden moeten staan, spoorloos verdwenen. Echter: die band moet al verdwenen zijn tijdens het kopiëren in de jaren 80, want zelfs de Stichting -die de set als eerste meekreeg- heeft die afleveringen volgens mij niet!). Deze VHS-banden zijn in de loop der tijden meerdere malen gekopiëerd, oa dus door de Stichting maar ook zijn er kopieën gemaakt voor diverse acteurs die in de serie meespeelden. En al die mensen kunnen hun kopieën hebben uitgeleend aan weer anderen, die ze op hun beurt weer kunnen hebben gekopiëerd en uitgeleend...

Daarnaast zijn er de VT100-bandjes waarop veel afleveringen in zwartwit zijn opgenomen door Harrie. Deze bandjes liggen -samen met de eerder genoemde negen of tien Philips 1500 banden- veilig in een archief en zijn daar sinds ze er kwamen te liggen niet meer weggeweest. En ja, ik weet dit héél zeker want ik heb ze zeer recent nog gezien.

Kan het zijn dat dit 'bandenverhaal' gaat over een van de originele geluidsbanden, die voor zover ik het weet terecht is gekomen bij die oplichter van het artiestenmuseum en die hem nooit meer terug heeft gegeven?

Hoe dan ook... van alle Hamelenbanden die ooit in het bezit van mijn vader zijn geweest, is bekend waar ze zijn, behalve dan die ene VHS-tape met afleveringen 16, 17 en 18. Die is indertijd vermoedelijk verkeerd (of niet) gelabeld en vervolgens gebuikt om iets anders op op te nemen.

Noch de KRO, noch Beeldengeluid doen echt veel moeite om de originele huiskamertapes boven water te krijgen. Dat deze professionele organisaties het laten afweten is schrijnender indien men beseft dat de originele koorlieden fondsen hebben geworven om enkele liedjes opnieuw in te zingen..

Kortom, met het realiseren van de box in de huidige plannen is de box niet alleen incompleet, maar er is er ook nog geen eind einde gekomen aan de nog lang afgelopen soap rondom de serie: “Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen meneer”.

reply
0
S
Samba-boy
Jan 27, 2013

Als je het mij vraagt een onnodige en foutief kritische post, waar ik zélf mijn vraagtekens bij zet.

D van Dirk, zorg dat je je feiten goed krijgt voor je zo'n post vol foute feiten maakt:
- Het concert is niet op de DVD-box uit 2003 verschenen
- De beelden op YoUTube werden niet door 'auteursrechten' verwijderd; de persoon die uploadde besloot gewoon te verhuizen naar blip.tv, waar wel complete afleveringen geüpload konden worden (Waar YouTube nog met 10 minuten-limit werkte)
- "Helaas zitten daar maar enkele fragmenten en delen bij van de eerste seizoenen bij." Onzin: Een vijftig minuten durende compilatie van zowel het eerste seizoen als het derde seizoen is wat onder andere integraal op de box verschijnt, waarbij de seizoen 1-compilatie nooit eerder op DVD is verschenen. Van seizoen 1 zijn verder geen thuisopnames en van seizoen 2 enkel low-quality overzetsels, en dat weet je
- "De opnames die nu in omloop zijn opnames die van een kapotte real-to-real recorder op VHS zijn gezet waardoor de kwaliteit zeer slecht is." Eveneens onzin: De opnames die nu op de DVD's verschijnen zijn inderdaad zeer slecht en worden zo goed mogelijk bijgewerkt, maar een nieuwe overzetting van de originele tapes verbetert dat ook niet voor de gebruikte opnames. De box bestaat overigens ook niet, zoals jij graag wil geloven, louter uit de zwart-witopnames: Die opnames worden als een pure BONUS-EXTRA op de DVD-box gezet, een compilatie van liedjes uit die slechte opnames, die ook niet veel te verbeteren vallen met de originele tapes.

- "De originele banden zijn dus in handen van een restaurateur die ze pas na een aanzienlijk bedrag wil vrijgeven. Dat wil zeggen; als dit verhaal inderdaad waar is."
Jij zit ook op het hamelenforum, Tilanus, je weet dat dit verhaal waar is.

- "Noch de KRO, noch Beeldengeluid doen echt veel moeite om de originele huiskamertapes boven water te krijgen. Dat deze professionele organisaties het laten afweten is schrijnender indien men beseft dat de originele koorlieden fondsen hebben geworven om enkele liedjes opnieuw in te zingen."
Het is al belachelijk dat je een oude post uit 2007 van het Bubblegum-forum eerst op het hamelenforum moet plaatsen, maar wanneer je daar niet de gewenste reacties krijgt besluit je het maar hier te proberen om een hetze te veroorzaken? Beetje zielig. Ik geef je het antwoord op deze oude post van 6 jaar geleden: Michiel heeft zich vergist. Klaar. En wat hebben het inzingen van die vier liedjes hiermee te maken? Je wil toch niet zeggen dat ze met het geld wat ze hebben gebruikt om die vier meesterwerken van Joop Stokkermans opnieuw in te zingen, waarvan de originele opnames gewoon totaal niet bewaard gebleven waren, gebruikt had moeten worden om de technicus van toen af te betalen? Laat me niet lachen.

De KRO en Beeld & Geluid doen absoluut alles wat ze kunnen. In ieder geval weten ze meer te bereiken met het weinige werk dat ze kunnen doen, dan jij met je heksenjacht tegen deze hele box. Jij hoeft hem niet te kopen en ik raad je dan ook persoonlijk vooral aan om dat zeker NIET te doen. Een onnodige post voor een onnodige roep om aandacht.

En anders moet je zelf maar eens een DVD-box van een obscure cult-jeugdserie uit de 70s uit zien te brengen bestaande uit loute slechte kwaliteitsbeelden, ga ik daar de hele rit naartoe ook over lopen klagen. Zo te zien heb je speciaal dit account aangemaakt om hier je gal te spuwen over de box voor hij ook maar in éen winkel is verschenen, dat vind ik wel heel erg zielig.

reply
0
S
Samba-boy
Jan 29, 2013

Inmiddels is de site van de box ook officieel online, die nog wel regelmatige updates krijgt: http://hamelen.kindertv.net :)

reply
0
R
Robbie-x
Jun 26, 2013

is dit nu de complete serie, of de reeks losse herhalingen? ik zou de reeks graag eens in zijn geheel willen zien

reply
0
S
Samba-boy
Jul 01, 2013

Robbie-x;1943442 wrote: is dit nu de complete serie, of de reeks losse herhalingen? ik zou de reeks graag eens in zijn geheel willen zien

Ik zou graag een miljoen euro op de bank bijgeschreven willen krijgen. Maar dat gaat ook niet zomaar. Als je je een beetje ingelezen had op de site (die ik notabene in de post boven je had geplaatst, foei hoor!), dan had je kunnen zien dat een groot deel van de afleveringen niet bewaard zijn. Deze box heeft echter zo'n goede uitgave gekregen en iedere aflevering is uitgebreid verteld in het bijgeleverde boekwerk waardoor je niets hoeft te missen. Ook de seizoenscompilaties helpen je daarbij goed op weg met de verhaallijn.

reply
0
M
martijn0432
Jun 27, 2013

De serie zal nooit compleet uitgegeven kunnen worden omdat veel afleveringen niet meer bestaan.

reply
0
RW
Robin W.
Sep 20, 2013

Ik krijg de DVD's níet uit de doos. Hoe ik ook probeer, de schijfjes trekken helemaal krom, maar laten niet los. Echt jammer!

reply
0
E
edwin01
Sep 21, 2013

Robin W.;1952030 wrote: Ik krijg de DVD's níet uit de doos. Hoe ik ook probeer, de schijfjes trekken helemaal krom, maar laten niet los. Echt jammer!

Het is inderdaad een k*t systeem van jawelste :???: maar je moet de bovenkant van de dvd naar beneden drukken en dan lukt het wel.

reply
0