Beste leden,
Sinds donderdag 1 mei is het zover: de nieuwe website van allesoverfilm.nl is live!
De URL is ongewijzigd gebleven en je kunt nog steeds alle eerder geplaatste recensies en artikelen teruglezen.
Op deze speciale pagina kun je de actuele status van het forum bekijken.
In het najaar wordt het weer mogelijk om te reageren en nieuwe berichten te plaatsen.
Houd deze pagina dus goed in de gaten voor de laatste updates over het forum.
Hopelijk tot snel!
Met vriendelijke groet,
Rogier
AllesOverFilm Forum
Film Discussies
R
rogue
rogue
Captain America: Brave New World [Phase 5]
Jul 24, 2022
Februari 2025. [IMG]https://pbs.twimg.com/media/FYZBs4XUEAEgPKH?format=jpg&name=900x900[/IMG]
Jul 24, 2022
Februari 2025. [IMG]https://pbs.twimg.com/media/FYZBs4XUEAEgPKH?format=jpg&name=900x900[/IMG]
T
tmvde
tmvde
Nov 10, 2023
De staking van de acteurs mag dan afgelopen zijn, de effecten worden nu wel duidelijk, want Disney heeft z'n hele releaseschema overhoop gegooid.
Captain America: Brave New World schuift op naar 12 februari 2025.
De staking van de acteurs mag dan afgelopen zijn, de effecten worden nu wel duidelijk, want Disney heeft z'n hele releaseschema overhoop gegooid.
Captain America: Brave New World schuift op naar 12 februari 2025.
reply
0
J
jeroeni
jeroeni
Jul 12, 2024
Wat een suffe teaser is dit zeg.Zal vast en zeker wel weer een budget van 200 miljoen aan vast zitten.
Wat een suffe teaser is dit zeg.Zal vast en zeker wel weer een budget van 200 miljoen aan vast zitten.
reply
0
MH
Marcel Hoeve
Marcel Hoeve
Jul 13, 2024
200 miljoen? Pfff, daar kun je een hoop leuke andere en nuttigere dingen mee doen...
jeroeni;2110862 wrote: Wat een suffe teaser is dit zeg.Zal vast en zeker wel weer een budget van 200 miljoen aan vast zitten.
200 miljoen? Pfff, daar kun je een hoop leuke andere en nuttigere dingen mee doen...
reply
0
J
jeroeni
jeroeni
Jul 13, 2024
Dat kost zo'n beetje elke Marvel film Marcel.De een wat minder en de ander zelf wat meer.
Dit is op moment de enige Marvel film waar ik zelf een beetje interesse in heb:https://www.youtube.com/watch?v=73_1biulkYk&pp=ygUURGVhZHBvb2wgJiBXb2x2ZXJpbmU%3D
Het comic gehalte lijkt hier meer aanwezig dan in de film hier boven[ Captain America] en dus lijkt me het geld hier beter besteed.;)
Qua superhelden films gaat er nog niets boven Hellboy[2004 versie] en de 1e Spider-Man trilogy [Sam Raimi]
Marcel Hoeve;2110871 wrote: 200 miljoen? Pfff, daar kun je een hoop leuke andere en nuttigere dingen mee doen...
Dat kost zo'n beetje elke Marvel film Marcel.De een wat minder en de ander zelf wat meer.
Dit is op moment de enige Marvel film waar ik zelf een beetje interesse in heb:https://www.youtube.com/watch?v=73_1biulkYk&pp=ygUURGVhZHBvb2wgJiBXb2x2ZXJpbmU%3D
Het comic gehalte lijkt hier meer aanwezig dan in de film hier boven[ Captain America] en dus lijkt me het geld hier beter besteed.;)
Qua superhelden films gaat er nog niets boven Hellboy[2004 versie] en de 1e Spider-Man trilogy [Sam Raimi]
reply
0
R
rogue
rogue
Feb 05, 2025
Kaartje is binnen; ben benieuwd. Verwachtingen zijn niet hoog, zal denk ik geen bijzondere MCU film zijn maar ik zal mij waarschijnlijk prima vermaken.
Kaartje is binnen; ben benieuwd. Verwachtingen zijn niet hoog, zal denk ik geen bijzondere MCU film zijn maar ik zal mij waarschijnlijk prima vermaken.
reply
0
R
rogue
rogue
Feb 13, 2025
Wat een verrassend goede film! Ik had geen hoge verwachtingen maar heb mij prima vermaakt; kom op een dikke 8 uit.
Erg leuk van de film is dat eindelijk [SPOILER]The Incredible Hulk, die toch een beetje erbij hing omdat Iron Man onofficieel een beetje wordt gezien als de eerste film van het MCU, nu écht een volwaardige plek heeft gebkregen binnen het MCU[/SPOILER].
Het grootste compliment voor de film is misschien dat Steve Rogers nooit gemist wordt wat ook een compliment is voor Mackie. Hij speelt simpelweg heel goed en is ook fysiek imposant genoeg om te overtuigen. De film legt ook duidelijk uit waarom zijn karakter gekozen is als Captain America.
Ook weer een leuke lijst van prima karakters, van Harrison Ford’s Thunderbolt Ross tot een paar verrassingen die ik niet zal noemen. Voor het verhaal zal het een verrijking van de film voor je zijn als je al The Incredible Hulk, The Eternals en de serie The Falcon And The Winter Soldier hebt gezien, hoewel het niet perse nodig is.
De 3D was prima, maar niet opvallend. Ik vermoed dat mensen die de pre-Endgame films leuk vonden, deze ook wel kunnen waarderen.
Wat een verrassend goede film! Ik had geen hoge verwachtingen maar heb mij prima vermaakt; kom op een dikke 8 uit.
Erg leuk van de film is dat eindelijk [SPOILER]The Incredible Hulk, die toch een beetje erbij hing omdat Iron Man onofficieel een beetje wordt gezien als de eerste film van het MCU, nu écht een volwaardige plek heeft gebkregen binnen het MCU[/SPOILER].
Het grootste compliment voor de film is misschien dat Steve Rogers nooit gemist wordt wat ook een compliment is voor Mackie. Hij speelt simpelweg heel goed en is ook fysiek imposant genoeg om te overtuigen. De film legt ook duidelijk uit waarom zijn karakter gekozen is als Captain America.
Ook weer een leuke lijst van prima karakters, van Harrison Ford’s Thunderbolt Ross tot een paar verrassingen die ik niet zal noemen. Voor het verhaal zal het een verrijking van de film voor je zijn als je al The Incredible Hulk, The Eternals en de serie The Falcon And The Winter Soldier hebt gezien, hoewel het niet perse nodig is.
De 3D was prima, maar niet opvallend. Ik vermoed dat mensen die de pre-Endgame films leuk vonden, deze ook wel kunnen waarderen.
reply
0
T
tmvde
tmvde
M
Maurice1982
Maurice1982
Feb 13, 2025
Wij zijn vanmiddag ook geweest in Pathe de Kuip en wij vonden het ook een zeer goede film. Ik snap die matige recensies niet en Sam Wilson is een waardige opvolger van Steve Rogers.
Wij zijn vanmiddag ook geweest in Pathe de Kuip en wij vonden het ook een zeer goede film. Ik snap die matige recensies niet en Sam Wilson is een waardige opvolger van Steve Rogers.
reply
0
R
rogue
rogue
Feb 13, 2025
Ik heb allang geleerd om mij niets aan te trekken van reviews. Laatst nog hetzelfde met de tweede Joker film die ik geweldig vond. Een review is ook maar een mening van 1 persoon en afhankelijk van zijn smaak.
Beste is altijd om zelf te oordelen.
tmvde;2114622 wrote: Goed om te horen. Recensies zijn wat magertjes. Ik ga het zaterdag zien.
Ik heb allang geleerd om mij niets aan te trekken van reviews. Laatst nog hetzelfde met de tweede Joker film die ik geweldig vond. Een review is ook maar een mening van 1 persoon en afhankelijk van zijn smaak.
Beste is altijd om zelf te oordelen.
reply
0
RB
Rogier Burghout
Rogier Burghout
Feb 14, 2025
Beetje kort door de bocht JP, ik had van jou een wel iets genuanceerder antwoord verwacht. ;) Je kan als reviewer naast je persoonlijke smaak (wat ik al ondervang door geen horror films te reviewen, die vind ik niks dus kan ik niet voldoende onbevooroordeeld over zijn) echt wel enkele feitelijkheden benoemen waarom een film kwalitatief niet voldoet. Zoals op het gebied van script, oorsprong verhaal, verhaal- en karakter ontwikkeling etc. Persoonlijke smaak doet echt wel mee, dat geef ik echt wel toe en is ook echt een belangrijk onderdeel, maar om maar alle reviews in de hoek van smaak te plaatsen en ze zo af te doen vind ik de reviewers echt te kort doen. Daarnaast lees ik over deze film veel dezelfde kritische punten, dus dan zal er ook wel ergens een kern van waarheid in zitten…
rogue;2114625 wrote: Ik heb allang geleerd om mij niets aan te trekken van reviews. Laatst nog hetzelfde met de tweede Joker film die ik geweldig vond. Een review is ook maar een mening van 1 persoon en afhankelijk van zijn smaak.
Beste is altijd om zelf te oordelen.
Beetje kort door de bocht JP, ik had van jou een wel iets genuanceerder antwoord verwacht. ;) Je kan als reviewer naast je persoonlijke smaak (wat ik al ondervang door geen horror films te reviewen, die vind ik niks dus kan ik niet voldoende onbevooroordeeld over zijn) echt wel enkele feitelijkheden benoemen waarom een film kwalitatief niet voldoet. Zoals op het gebied van script, oorsprong verhaal, verhaal- en karakter ontwikkeling etc. Persoonlijke smaak doet echt wel mee, dat geef ik echt wel toe en is ook echt een belangrijk onderdeel, maar om maar alle reviews in de hoek van smaak te plaatsen en ze zo af te doen vind ik de reviewers echt te kort doen. Daarnaast lees ik over deze film veel dezelfde kritische punten, dus dan zal er ook wel ergens een kern van waarheid in zitten…
reply
0
R
rogue
rogue
Feb 14, 2025
Ik snap dat jij voor jezelf en je vakgenoten opkomt hoor ;).
Maar er zijn imo geen feitelijkheden, want er zijn geen objectieve maatstaven waarmee een kunstvorm als een film beoordeeld kan worden.
Alle voorbeelden die je noemt (script, oorsprong verhaal, verhaal- en karakter ontwikkeling) zijn inderdaad onderdeel van een film (en vele meer natuurlijk), maar die zijn apart ook niet objectief te beoordelen. Wat voor jou een geweldig script is, kan voor mij een matig script zijn. En dan hebben we beide gelijk, want het is onze eigen subjectieve beoordeling. En die is weer afhankelijk van o.a. je eigen smaak en opgedane ervaring.
Daarbij komt nog dat een film dus een totaal is van al die losse onderdelen (script, acteurs, cinematografie, geluid etc etc) en of al die onderdelen samen dan 'werken' voor iemand zodat het als een goede film beoordeeld wordt, is echt afhankelijk van de persoon zelf. Een film kan (ook weer subjectief..) een matig script, matige acteurs, matig camerawerk etc hebben, maar toch een geweldige film zijn voor iemand. Ik ben bijvoorbeeld gevoelig voor de sfeer van een film en dan hoeven echt niet alle andere onderdelen te werken om het een goede film te zijn imo. Zo zijn er films die ik erg hoog beoordeel, maar op imdb misschien net een voldoende halen. Dat zal jij ongetwijfeld ook hebben.
Daarom blijf ik erbij: een review is slechts een mening van 1 persoon en afhankelijk van zijn smaak (want alles wat beoordeeld wordt, is subjectief). Misschien had ik daarbij nog wel ervaring moeten noemen; je kunt vaak nog meer uit een film halen doordat je bekend bent met soortgelijke films of filmhistorie in het algemeen. Je klijk anders naar een film noir als je er 200 hebt gezien of maar 10. Een review kan voor iemand wel meer waarde hebben als je weet dat de reviewer een gelijksoortige smaak heeft.
Je hebt trouwens wel reviews van The Conjuring reeks gedaan, dus helemaal horror ontwijken is niet gelukt :).
Rogier Burghout;2114633 wrote: Beetje kort door de bocht JP, ik had van jou een wel iets genuanceerder antwoord verwacht. ;) Je kan als reviewer naast je persoonlijke smaak (wat ik al ondervang door geen horror films te reviewen, die vind ik niks dus kan ik niet voldoende onbevooroordeeld over zijn) echt wel enkele feitelijkheden benoemen waarom een film kwalitatief niet voldoet. Zoals op het gebied van script, oorsprong verhaal, verhaal- en karakter ontwikkeling etc. Persoonlijke smaak doet echt wel mee, dat geef ik echt wel toe en is ook echt een belangrijk onderdeel, maar om maar alle reviews in de hoek van smaak te plaatsen en ze zo af te doen vind ik de reviewers echt te kort doen. Daarnaast lees ik over deze film veel dezelfde kritische punten, dus dan zal er ook wel ergens een kern van waarheid in zitten…
Ik snap dat jij voor jezelf en je vakgenoten opkomt hoor ;).
Maar er zijn imo geen feitelijkheden, want er zijn geen objectieve maatstaven waarmee een kunstvorm als een film beoordeeld kan worden.
Alle voorbeelden die je noemt (script, oorsprong verhaal, verhaal- en karakter ontwikkeling) zijn inderdaad onderdeel van een film (en vele meer natuurlijk), maar die zijn apart ook niet objectief te beoordelen. Wat voor jou een geweldig script is, kan voor mij een matig script zijn. En dan hebben we beide gelijk, want het is onze eigen subjectieve beoordeling. En die is weer afhankelijk van o.a. je eigen smaak en opgedane ervaring.
Daarbij komt nog dat een film dus een totaal is van al die losse onderdelen (script, acteurs, cinematografie, geluid etc etc) en of al die onderdelen samen dan 'werken' voor iemand zodat het als een goede film beoordeeld wordt, is echt afhankelijk van de persoon zelf. Een film kan (ook weer subjectief..) een matig script, matige acteurs, matig camerawerk etc hebben, maar toch een geweldige film zijn voor iemand. Ik ben bijvoorbeeld gevoelig voor de sfeer van een film en dan hoeven echt niet alle andere onderdelen te werken om het een goede film te zijn imo. Zo zijn er films die ik erg hoog beoordeel, maar op imdb misschien net een voldoende halen. Dat zal jij ongetwijfeld ook hebben.
Daarom blijf ik erbij: een review is slechts een mening van 1 persoon en afhankelijk van zijn smaak (want alles wat beoordeeld wordt, is subjectief). Misschien had ik daarbij nog wel ervaring moeten noemen; je kunt vaak nog meer uit een film halen doordat je bekend bent met soortgelijke films of filmhistorie in het algemeen. Je klijk anders naar een film noir als je er 200 hebt gezien of maar 10. Een review kan voor iemand wel meer waarde hebben als je weet dat de reviewer een gelijksoortige smaak heeft.
Je hebt trouwens wel reviews van The Conjuring reeks gedaan, dus helemaal horror ontwijken is niet gelukt :).
reply
0
W
Werner
Werner
Feb 14, 2025
Of net de tegengestelde, die kan je dan als omgekeerd kompas gebruiken. Zo was er eens een filmrecensent van De Morgen met wie ik het steevast oneens was. Als die een film neersabelde, dan wilde ik die stellig zien!
rogue;2114639 wrote: Een review kan voor iemand wel meer waarde hebben als je weet dat de reviewer een gelijksoortige smaak heeft.
Of net de tegengestelde, die kan je dan als omgekeerd kompas gebruiken. Zo was er eens een filmrecensent van De Morgen met wie ik het steevast oneens was. Als die een film neersabelde, dan wilde ik die stellig zien!
reply
0
RB
Rogier Burghout
Rogier Burghout
Feb 14, 2025
Dat niet zozeer, want ik voel me geen vakgenoot, maar ik vind dat je mijn werk wel erg tekort doet.
Dat zijn ze dus wel, want je hebt een bepaalde basis strategie waarvan beween is dat een bepaald beoogd doelwit wordt bewerkstelligd of versterkt. Zoals het inzetten van bepaalde geluidseffecten of muziekscore om drama op te roepen of te versterken. En dat gaat ook om het ontwikkelen van een script of het ontwikkelen van bepaalde karakters. Je kan objectief beoordelen dat bepaalde karakters in de ene film niet/minder goed ontwikkeld worden dan in een andere film. Net als het opzetten van scènes, daar is een bepaalde basis strategie voor. Pas je die niet, of minder goed toe, dan kan je als filmmaker weten dat een scène minder impact maakt. En een goede reviewer kan dit analyseren, met daarnaast nog een waarde oordeel geven. En dat deel is zeker deels persoonlijk, dat geef ik gelijk toe. Maar je kan zeker een flm objectief beoordelen dat de film niet goed gemaakt is voor het beoogde doel.
De zogenaamde Guilty Pleasures? Ja, die heb ik zeker. Maar ik benoem de nuance dan ook in de review. Film is slecht gemaakt, maar kan onderhoudend zijn, zeker voor een avondje ontspanning. Maar dan krijg die film niet meteen een hoog cijfer, meer een voldoende voor de moeite ;)
Tja, JP, dat is dus helaas echt niet zo. Want je kan bepaalde zaken obv theorie en basiskennis echt objectief beoordelen. Want zonder theorie zouden scriptschrijvers en DP's echt geen werk hebben. en verhaal schrijven is niet iets wat je zomaar kunstzinnig overkomt, net als een mise en scène opzetten of het inzetten van bepaalde belichting , of het schrijven van een score, enz enz. Alles in zijn geheel en de mate hoe je alle bepaalde zaken tot één geheel maakt, dat is (letterlijk de) kunst en de ziel van elke regisseur, schrijver, componist, cinematograaf en belichter maakt dat de één wel die prijs of die Ocar wint en de ander niet, maar/en dat start allemaal aan de basis. En die kan je echt objectief beoordelen.
Ik zie zelf horror meer als films als Hellraiser, de bloody slashers enzo. Conjuring vind ik meer spanning/thriller.:cool:
rogue;2114639 wrote: Ik snap dat jij voor jezelf en je vakgenoten opkomt hoor ;).
Dat niet zozeer, want ik voel me geen vakgenoot, maar ik vind dat je mijn werk wel erg tekort doet.
Maar er zijn imo geen feitelijkheden, want er zijn geen objectieve maatstaven waarmee een kunstvorm als een film beoordeeld kan worden.
Alle voorbeelden die je noemt (script, oorsprong verhaal, verhaal- en karakter ontwikkeling) zijn inderdaad onderdeel van een film (en vele meer natuurlijk), maar die zijn apart ook niet objectief te beoordelen. Wat voor jou een geweldig script is, kan voor mij een matig script zijn. En dan hebben we beide gelijk, want het is onze eigen subjectieve beoordeling. En die is weer afhankelijk van o.a. je eigen smaak en opgedane ervaring.
Dat zijn ze dus wel, want je hebt een bepaalde basis strategie waarvan beween is dat een bepaald beoogd doelwit wordt bewerkstelligd of versterkt. Zoals het inzetten van bepaalde geluidseffecten of muziekscore om drama op te roepen of te versterken. En dat gaat ook om het ontwikkelen van een script of het ontwikkelen van bepaalde karakters. Je kan objectief beoordelen dat bepaalde karakters in de ene film niet/minder goed ontwikkeld worden dan in een andere film. Net als het opzetten van scènes, daar is een bepaalde basis strategie voor. Pas je die niet, of minder goed toe, dan kan je als filmmaker weten dat een scène minder impact maakt. En een goede reviewer kan dit analyseren, met daarnaast nog een waarde oordeel geven. En dat deel is zeker deels persoonlijk, dat geef ik gelijk toe. Maar je kan zeker een flm objectief beoordelen dat de film niet goed gemaakt is voor het beoogde doel.
Daarbij komt nog dat een film dus een totaal is van al die losse onderdelen (script, acteurs, cinematografie, geluid etc etc) en of al die onderdelen samen dan 'werken' voor iemand zodat het als een goede film beoordeeld wordt, is echt afhankelijk van de persoon zelf. Een film kan (ook weer subjectief..) een matig script, matige acteurs, matig camerawerk etc hebben, maar toch een geweldige film zijn voor iemand. Ik ben bijvoorbeeld gevoelig voor de sfeer van een film en dan hoeven echt niet alle andere onderdelen te werken om het een goede film te zijn imo. Zo zijn er films die ik erg hoog beoordeel, maar op imdb misschien net een voldoende halen. Dat zal jij ongetwijfeld ook hebben.
De zogenaamde Guilty Pleasures? Ja, die heb ik zeker. Maar ik benoem de nuance dan ook in de review. Film is slecht gemaakt, maar kan onderhoudend zijn, zeker voor een avondje ontspanning. Maar dan krijg die film niet meteen een hoog cijfer, meer een voldoende voor de moeite ;)
Daarom blijf ik erbij: een review is slechts een mening van 1 persoon en afhankelijk van zijn smaak (want alles wat beoordeeld wordt, is subjectief). Misschien had ik daarbij nog wel ervaring moeten noemen; je kunt vaak nog meer uit een film halen doordat je bekend bent met soortgelijke films of filmhistorie in het algemeen. Je klijk anders naar een film noir als je er 200 hebt gezien of maar 10. Een review kan voor iemand wel meer waarde hebben als je weet dat de reviewer een gelijksoortige smaak heeft.
Tja, JP, dat is dus helaas echt niet zo. Want je kan bepaalde zaken obv theorie en basiskennis echt objectief beoordelen. Want zonder theorie zouden scriptschrijvers en DP's echt geen werk hebben. en verhaal schrijven is niet iets wat je zomaar kunstzinnig overkomt, net als een mise en scène opzetten of het inzetten van bepaalde belichting , of het schrijven van een score, enz enz. Alles in zijn geheel en de mate hoe je alle bepaalde zaken tot één geheel maakt, dat is (letterlijk de) kunst en de ziel van elke regisseur, schrijver, componist, cinematograaf en belichter maakt dat de één wel die prijs of die Ocar wint en de ander niet, maar/en dat start allemaal aan de basis. En die kan je echt objectief beoordelen.
Je hebt trouwens wel reviews van The Conjuring reeks gedaan, dus helemaal horror ontwijken is niet gelukt :).
Ik zie zelf horror meer als films als Hellraiser, de bloody slashers enzo. Conjuring vind ik meer spanning/thriller.:cool:
reply
0
W
Werner
Werner
Feb 14, 2025
Ik bespreek dat ook niet, horror. De verste toegift die ik in die richting doe, omdat ik het voor de rest een uitstekende reeks vind, is The Walking Dead.
Rogier Burghout;2114643 wrote: Ik zie zelf horror meer als films als Hellraiser, de bloody slashers enzo. Conjuring vind ik meer spanning/thriller.:cool:
Ik bespreek dat ook niet, horror. De verste toegift die ik in die richting doe, omdat ik het voor de rest een uitstekende reeks vind, is The Walking Dead.
reply
0
ML
Mark van L.
Mark van L.
Feb 14, 2025
Ik trek me er wel "iets" van aan, maar zeker niet altijd. Sommige films worden bij release neergesabeld, omdat ze niet de algemene mening vertegenwoordigen. Zwartboek wer bijvoorbeeld bijna overal bekritiseerd vanwege de tegenstellingen, die niet werden geaccepteerd. Terwijl het, tenminste dat is mijn mening, juist een geweldig verhaal is, en niet alles is zwart/wit.
Veel mensen lieten de film links liggen in VS, etc.
Ik trek me er wel "iets" van aan, maar zeker niet altijd. Sommige films worden bij release neergesabeld, omdat ze niet de algemene mening vertegenwoordigen. Zwartboek wer bijvoorbeeld bijna overal bekritiseerd vanwege de tegenstellingen, die niet werden geaccepteerd. Terwijl het, tenminste dat is mijn mening, juist een geweldig verhaal is, en niet alles is zwart/wit.
Veel mensen lieten de film links liggen in VS, etc.
reply
0
ML
Mark van L.
Mark van L.
Feb 14, 2025
Heb wel het idee dat Marvel sowieso niets meer goed kan doen. En dat de negatieve reviews al klaar liggen voor de release datum.
Ik heb trouwens ook nog een 8 ergens gezien.
Heb wel het idee dat Marvel sowieso niets meer goed kan doen. En dat de negatieve reviews al klaar liggen voor de release datum.
Ik heb trouwens ook nog een 8 ergens gezien.
reply
0
M
Maurice1982
Maurice1982
Feb 15, 2025
Van mij krijgt de film trouwens een dikke 8,5.
En met alles wat er momenteel in de wereld gebeurt is deze film trouwens erg actueel.
Van mij krijgt de film trouwens een dikke 8,5.
En met alles wat er momenteel in de wereld gebeurt is deze film trouwens erg actueel.
reply
0
MH
Marcel Hoeve
Marcel Hoeve
Feb 15, 2025
Kun je dat toelichten? Want mijn associatie met Marvel-films is dat ze op geen enkele manier een relatie hebben met wat er in de wereld om ons heen gebeurt. Het is toch gewoon pure fantasie?
Maurice1982;2114650 wrote: En met alles wat er momenteel in de wereld gebeurt is deze film trouwens erg actueel.
Kun je dat toelichten? Want mijn associatie met Marvel-films is dat ze op geen enkele manier een relatie hebben met wat er in de wereld om ons heen gebeurt. Het is toch gewoon pure fantasie?
reply
0
M
Maurice1982
Maurice1982
Feb 15, 2025
Dat idee heb ik ook, Mark. Sommige cririci zijn zo zuur (b.v. Cris Craps van Vertigo) en die zullen er alles aan doen om een Marvel film neer te sabelen. Erg zielig vind ik dat. Niet alles kan een hit zijn, maar er zijn maar zat films die goede recensies krijgen die ikzelf het kijken niet waard vind en een veel minder amusement gehalte hebben dan de Marvel films. Mijn gezin en ik kunnen ons helemaal onderdompelen in de Marvelwereld en we gaan dan ook steevast naar elke nieuwe Marvel film in de bioscoop.
Marvel bashen is momenteel erg "in" als ik de verschillende forums op internet moet geloven en ik vind dat erg triest.
Dat idee heb ik ook, Mark. Sommige cririci zijn zo zuur (b.v. Cris Craps van Vertigo) en die zullen er alles aan doen om een Marvel film neer te sabelen. Erg zielig vind ik dat. Niet alles kan een hit zijn, maar er zijn maar zat films die goede recensies krijgen die ikzelf het kijken niet waard vind en een veel minder amusement gehalte hebben dan de Marvel films. Mijn gezin en ik kunnen ons helemaal onderdompelen in de Marvelwereld en we gaan dan ook steevast naar elke nieuwe Marvel film in de bioscoop.
Marvel bashen is momenteel erg "in" als ik de verschillende forums op internet moet geloven en ik vind dat erg triest.
reply
0
R
rogue
rogue
Feb 15, 2025
Dat is absoluut niet de bedoeling. Zoals je weet waardeerde ik je reviews altijd (al was ik er niet altijd mee eens) en ik weet dat het je veel eigen tijd kost (y).
Nog steeds niet mee eens. Want dan wil je gaan beoordelen op basis van een soort standaard blauwdruk, of een soort checklist waar je vinkjes gaat zetten of een film voldoet aan een basis strategie. Dat lijkt mij dus absoluut niet de bedoeling bij een kunstvorm als film, waar het imo gaat om de totale beleving.
En een standaard; die is er nu eenmaal niet. Hoe zou een standaard blauwdruk eruit zien, is die voor elk genre anders? Wat doe je met genreoverstijgende films of met experimentele films? En met cultuurverschillen; een romcom uit Zuid-Korea is echt anders dan een romcom uit Engeland? Niet te doen.
Ik snap dat geluid/muziek gebruikt kan worden om een bepaald effect op te roepen bij de kijker. Toch zal dat effect ook weer afhangen van de persoon; een melodramatisch deuntje roept bij de een misschien kokhalsneigingen op en de ander begint weg te zwijmelen. Hier is het imo ook niet mogelijk om dit subjectief te beoordelen; het is op basis van hoe het bij jou overkomt.
Wat je zegt van het objectief beoordelen of bepaalde karakters in de ene film niet/minder goed ontwikkeld worden dan in een andere film; ik ben het er niet mee eens. Hoe beoordeel je objectief of een karakter beter ontwikkeld is? Is dat een kwestie dat je meer (en hoeveel dan) van een karakter weet aan het eind van een film dan aan het begin van een film? Of dat een karakter zich anders gedraagt? Dat je weet hoe een karakter denkt? En misschien is dat helemaal niet de bedoeling van de filmmaker dat een karakter zich gaat ontwikkelen en past het juist in de film. Imo niet objectief te beoordelen, want het hoe en wat je moet beoordelen is er niet.
Net als het objectief beoordelen van hoe scenes opgezet zijn. Dat is toch ook persoonlijk of dat overkomt bij jou of niet? Wat voor de een juist verfrissend overkomt, kan bij een ander juist verwarrend overkomen; ook allemaal persoonlijke beleving waar je imo geen objectief waardeoordeel aan kunt hangen, wel natuurlijk je eigen subjectief gevoel erbij.
Nee, dat zijn niet de guilty pleasures, want daaronder schaar ik films waarvan ik zelf weet dat ze niet best zijn, maar dat ik er wel van kan genieten. Ik bedoel films die in mijn persoonlijke beleving (echt) goed zijn, maar die mening wordt niet breed gedragen :-P.
Je weet ondertussen dat ik het er hier niet eens ben, sorry. Ik heb genoeg filmboeken gelezen met theoretische zaken om te weten dat er veel soorten technieken om een scène op te nemen, het belang van een mise-in-scene, hoe een script opgebouwd kan worden etc. Maar dat kun je niet meenemen om een objectief oordeel te vellen. Ik zie echt niet hoe. Er zijn zoveel soorten films dat er geen standaard is om te kunnen beoordelen; het gaat allemaal om de samenhang van alle elementen (die imo dus ook allemaal niet objectief te beoordelen zijn) in een film. Een film kan zich in een kartonnen doos afspelen maar toch een geweldige film opleveren. Mumblecore films hebben soms amper een script maar daar is de hoofdzaak improvisatie en dialoog. Je hebt films die zich vooral richten op technische hoogstandjes en niet zozeer een verhaal hebben. Etc, etc.
Wat je wel hebt zijn bepaalde elementen die vaak in een genre film zitten, zoals de bekende femme fatale of harde mannen die redelijk vaak voorkomen in film noir of Scream die een leuk lijstje van de clichés geeft van verhaalelementen die vaak voorkomen in een horrorfilm. Maar dat is wat anders dan een objectieve beoordeling van elementen.
Het dikgedrukte ben ik mee eens; sterker nog ik bedoel juist dat het bij de film gaat om de samenhang tussen alle onderdelen.
Dat kan, al staan de films in The Conjuring universum toch echt bekend als horrorfilms ;).
Al bij al is de conclusie dat we het oneens zijn hierover. Geen probleem toch? Gelukkig kunnen we het er wel gewoon over hebben.
Voel je natuurlijk vrij om weer te antwoorden, ik zal daar geen antwoord meer op geven; niet uit onbeelfdheid maar omdat ik denk dat wel duidelijk is hoe we er allebei over denken. Jij zal mij niet overtuigen en ik jou niet (y).
Rogier Burghout;2114643 wrote: Dat niet zozeer, want ik voel me geen vakgenoot, maar ik vind dat je mijn werk wel erg tekort doet.
Dat is absoluut niet de bedoeling. Zoals je weet waardeerde ik je reviews altijd (al was ik er niet altijd mee eens) en ik weet dat het je veel eigen tijd kost (y).
Rogier Burghout;2114643 wrote:
Dat zijn ze dus wel, want je hebt een bepaalde basis strategie waarvan beween is dat een bepaald beoogd doelwit wordt bewerkstelligd of versterkt. Zoals het inzetten van bepaalde geluidseffecten of muziekscore om drama op te roepen of te versterken. En dat gaat ook om het ontwikkelen van een script of het ontwikkelen van bepaalde karakters. Je kan objectief beoordelen dat bepaalde karakters in de ene film niet/minder goed ontwikkeld worden dan in een andere film. Net als het opzetten van scènes, daar is een bepaalde basis strategie voor. Pas je die niet, of minder goed toe, dan kan je als filmmaker weten dat een scène minder impact maakt. En een goede reviewer kan dit analyseren, met daarnaast nog een waarde oordeel geven. En dat deel is zeker deels persoonlijk, dat geef ik gelijk toe. Maar je kan zeker een flm objectief beoordelen dat de film niet goed gemaakt is voor het beoogde doel.
Nog steeds niet mee eens. Want dan wil je gaan beoordelen op basis van een soort standaard blauwdruk, of een soort checklist waar je vinkjes gaat zetten of een film voldoet aan een basis strategie. Dat lijkt mij dus absoluut niet de bedoeling bij een kunstvorm als film, waar het imo gaat om de totale beleving.
En een standaard; die is er nu eenmaal niet. Hoe zou een standaard blauwdruk eruit zien, is die voor elk genre anders? Wat doe je met genreoverstijgende films of met experimentele films? En met cultuurverschillen; een romcom uit Zuid-Korea is echt anders dan een romcom uit Engeland? Niet te doen.
Ik snap dat geluid/muziek gebruikt kan worden om een bepaald effect op te roepen bij de kijker. Toch zal dat effect ook weer afhangen van de persoon; een melodramatisch deuntje roept bij de een misschien kokhalsneigingen op en de ander begint weg te zwijmelen. Hier is het imo ook niet mogelijk om dit subjectief te beoordelen; het is op basis van hoe het bij jou overkomt.
Wat je zegt van het objectief beoordelen of bepaalde karakters in de ene film niet/minder goed ontwikkeld worden dan in een andere film; ik ben het er niet mee eens. Hoe beoordeel je objectief of een karakter beter ontwikkeld is? Is dat een kwestie dat je meer (en hoeveel dan) van een karakter weet aan het eind van een film dan aan het begin van een film? Of dat een karakter zich anders gedraagt? Dat je weet hoe een karakter denkt? En misschien is dat helemaal niet de bedoeling van de filmmaker dat een karakter zich gaat ontwikkelen en past het juist in de film. Imo niet objectief te beoordelen, want het hoe en wat je moet beoordelen is er niet.
Net als het objectief beoordelen van hoe scenes opgezet zijn. Dat is toch ook persoonlijk of dat overkomt bij jou of niet? Wat voor de een juist verfrissend overkomt, kan bij een ander juist verwarrend overkomen; ook allemaal persoonlijke beleving waar je imo geen objectief waardeoordeel aan kunt hangen, wel natuurlijk je eigen subjectief gevoel erbij.
Rogier Burghout;2114643 wrote:
De zogenaamde Guilty Pleasures? Ja, die heb ik zeker. Maar ik benoem de nuance dan ook in de review. Film is slecht gemaakt, maar kan onderhoudend zijn, zeker voor een avondje ontspanning. Maar dan krijg die film niet meteen een hoog cijfer, meer een voldoende voor de moeite
Nee, dat zijn niet de guilty pleasures, want daaronder schaar ik films waarvan ik zelf weet dat ze niet best zijn, maar dat ik er wel van kan genieten. Ik bedoel films die in mijn persoonlijke beleving (echt) goed zijn, maar die mening wordt niet breed gedragen :-P.
Rogier Burghout;2114643 wrote:
Tja, JP, dat is dus helaas echt niet zo. Want je kan bepaalde zaken obv theorie en basiskennis echt objectief beoordelen. Want zonder theorie zouden scriptschrijvers en DP's echt geen werk hebben. en verhaal schrijven is niet iets wat je zomaar kunstzinnig overkomt, net als een mise en scène opzetten of het inzetten van bepaalde belichting , of het schrijven van een score, enz enz. Alles in zijn geheel en de mate hoe je alle bepaalde zaken tot één geheel maakt, dat is (letterlijk de) kunst en de ziel van elke regisseur, schrijver, componist, cinematograaf en belichter maakt dat de één wel die prijs of die Ocar wint en de ander niet, maar/en dat start allemaal aan de basis. En die kan je echt objectief beoordelen.
Je weet ondertussen dat ik het er hier niet eens ben, sorry. Ik heb genoeg filmboeken gelezen met theoretische zaken om te weten dat er veel soorten technieken om een scène op te nemen, het belang van een mise-in-scene, hoe een script opgebouwd kan worden etc. Maar dat kun je niet meenemen om een objectief oordeel te vellen. Ik zie echt niet hoe. Er zijn zoveel soorten films dat er geen standaard is om te kunnen beoordelen; het gaat allemaal om de samenhang van alle elementen (die imo dus ook allemaal niet objectief te beoordelen zijn) in een film. Een film kan zich in een kartonnen doos afspelen maar toch een geweldige film opleveren. Mumblecore films hebben soms amper een script maar daar is de hoofdzaak improvisatie en dialoog. Je hebt films die zich vooral richten op technische hoogstandjes en niet zozeer een verhaal hebben. Etc, etc.
Wat je wel hebt zijn bepaalde elementen die vaak in een genre film zitten, zoals de bekende femme fatale of harde mannen die redelijk vaak voorkomen in film noir of Scream die een leuk lijstje van de clichés geeft van verhaalelementen die vaak voorkomen in een horrorfilm. Maar dat is wat anders dan een objectieve beoordeling van elementen.
Het dikgedrukte ben ik mee eens; sterker nog ik bedoel juist dat het bij de film gaat om de samenhang tussen alle onderdelen.
Rogier Burghout;2114643 wrote:
Ik zie zelf horror meer als films als Hellraiser, de bloody slashers enzo. Conjuring vind ik meer spanning/thriller.
Dat kan, al staan de films in The Conjuring universum toch echt bekend als horrorfilms ;).
Al bij al is de conclusie dat we het oneens zijn hierover. Geen probleem toch? Gelukkig kunnen we het er wel gewoon over hebben.
Voel je natuurlijk vrij om weer te antwoorden, ik zal daar geen antwoord meer op geven; niet uit onbeelfdheid maar omdat ik denk dat wel duidelijk is hoe we er allebei over denken. Jij zal mij niet overtuigen en ik jou niet (y).
reply
0
RB
Rogier Burghout
Rogier Burghout
Feb 17, 2025
Dat is goed te horen (y)
Niet alleen, maar er bestaat wel een standaard in een opbouw van een script, personage, bepaalde dramatische ontwikkeling, opzet shots enz enz. En daar kan je een film wel deels op beoordelen. Niet volledig, maar het geeft wel een goed beeld hoe kwalitatief een film is gemaakt. Daarna beoordeel je de film op hoe dit allemaal uitpakt, en dat is natuurlijk ook subjectief. Het is dus niet of-of, maar en-en.
En dat maakt recenseren dus tot een vak, dit alles moet je in ogenschouw meenemen. Dus ook culturele verschillen en verschillende genres. Wat werkt waar wel en waar niet. En is het ook (makkelijk) toegankelijk of voor de echte liefhebber. Dat moet je allemaal meenemen in je beoordeling.
Dat zeg jij dat het alleen wordt beoordeeld hoe het bij diegene overkomt. De kunst van het recenseren is om het juist in de algemeenheid te beoordelen en hoe het bij ene breder publiek overkomt. Dat is het vak, en dat is wat (de meeste) recensenten proberen te doen, ik in elk geval wel (y)
Je kan het er niet mee eens zijn, maar het kan wel. ;) En dat heeft alles te maken met het in perspectief zetten van hetgeen je beoordeelt. Je kan bijvoorbeeld in een actiefilm minder karakterontwikkeling verwachten dan is een dramafilm of coming-of-age. En met karakterontwikkeling bedoel ik dat een karakter in zijn uitingen door externe invloeden vanuit het script of andere personages anders gaat reageren of tot meer zelfinzicht komt, of dat je als kijker meer te weten komt waarom het personage tot bepaalde daden of beslissingen komt in de film. En dat hoef je soms minder te verwachten in een actiefilm, want dan wordt een personage min of meer gedwongen tot de acties die op het beeld krijgt voorgeschoteld en dat spreekt voor zichzelf. In een dramafilm, waar het meer om emoties gaat, kan je dat wel. En zeker een coming-of-age, want dan gaat het hele verhaal erom hoe een bepaald personage een karakterontwikkeling in verschillende leeftijden doormaakt.
Dus met dit in het achterhoofd houdende kan je dit aspect echt objectief beoordelen (y)
Toch zijn er echt bepaalde standaarden of opzetten van shots waarmee je een bepaald gevoel of effect kan oproepen, en dat kan je beoordelen. Kijk bijvoorbeeld naar de skaky-cam stijl in de Bourne-films. Regisseur Greengrass doet dat bewust om een actie en docu-stijl achtige sfeer en gevoel op te roepen. Is het naar ieders smaak? Nee, zeker niet. Werkt het? Ja, dat zeker! Want het gevoel dat het personage Bourne heeft (achterna gezeten, gevoel dat hij op ieder moment vanuit elke hoek ene actie kan verwachten en moet uitvoeren) wordt hiermee benadrukt. En dat is dus hetgeen wat je moet opnemen in je beoordeling: het werkt wel, maar is naar ieders smaak.
Oke zo. Ja, het kan natuurlijk allebei waarheid zijn voor eenieder: de recensent die vindt dat de film slecht is gemaakt en jij dat de film desondanks wel goed vindt. dat kan natuurlijk ook. Kijk, een recensie is geen absolute waarheid, daarvoor is een film te subjectief. Je kan de film wel aan de hand van bepaalde basis vaardigheden beoordelen, met daarbij een inschatting over hoe eea overkomt op het publiek. En eenieder maakt toch wel zijn eigen waarheid, en dat is alleen maar goed.
Je hoeft geen sorry te zeggen, ik zeg ook geen sorry voor de onderbouwing die ik hier schrijf. Je hebt in mij optiek alleen of een verkeerd beeld over recensies worden gemaakt of je hebt er gevoelsmatig al een bevooroordeelde mening open en staat niet open voor de theorie er achter. Je stelt hierboven een paar zaken die simpelweg wel kunnen, anders zouden er geen theoretische studies zijn omtrent het de basis van het film maken. Hoe je dat verder invult, is aan de artiest, maar de basis en een deel van de uitwerking kan je zeker objectief beoordelen. En nogmaals, je beoordeelt de film als geheel niet hierop, maar kan deze aspecten zeker wel meenemen in je definitieve beoordeling.
In hoeverre is dat anders? Je stelt nu zelf een standaard die volgens jou in een bepaalde film moet zitten. Is dat niet hetzelfde als het ontbreken van een karakterontwikkeling in een coming-of-age film?
Misschien is je verwachting van een recensie wel anders dan dat deze is opgebouwd? Wil je liever een recensie als geheel zien, ondanks hoe bepaalde elementen zijn uitgevoerd of geproduceerd? Dan kan het natuurlijk zo zijn dat een recensie anders wordt verwoord dan je zelf hebt bedacht natuurlijk.
Gelukkig ook als spanning/mysterie/thriller ;)
Zeker geen probleem, ik denk dat ik hierboven een goede uitleg heb gegeven hoe de basis een beetje is over het recenseren, in ieder geval mijn recenseren. Misschien kan je het in je achterhoofd houden als je een (of mijn) recensie leest. Het is soms (bij anderen ;)) zoveel meer dan alleen een persoonlijke mening. Het is goed dat we het hierbij laten inderdaad. Ik weet dat ik jou niet overtuig en dat was ook niet mijn intentie, alleen om je een inkijk te geven achter de theorie van het/mijn theorie van het beoordelen van een film. (y)
rogue;2114654 wrote: Dat is absoluut niet de bedoeling. Zoals je weet waardeerde ik je reviews altijd (al was ik er niet altijd mee eens) en ik weet dat het je veel eigen tijd kost (y).
Dat is goed te horen (y)
Nog steeds niet mee eens. Want dan wil je gaan beoordelen op basis van een soort standaard blauwdruk, of een soort checklist waar je vinkjes gaat zetten of een film voldoet aan een basis strategie. Dat lijkt mij dus absoluut niet de bedoeling bij een kunstvorm als film, waar het imo gaat om de totale beleving.
Niet alleen, maar er bestaat wel een standaard in een opbouw van een script, personage, bepaalde dramatische ontwikkeling, opzet shots enz enz. En daar kan je een film wel deels op beoordelen. Niet volledig, maar het geeft wel een goed beeld hoe kwalitatief een film is gemaakt. Daarna beoordeel je de film op hoe dit allemaal uitpakt, en dat is natuurlijk ook subjectief. Het is dus niet of-of, maar en-en.
En een standaard; die is er nu eenmaal niet. Hoe zou een standaard blauwdruk eruit zien, is die voor elk genre anders? Wat doe je met genreoverstijgende films of met experimentele films? En met cultuurverschillen; een romcom uit Zuid-Korea is echt anders dan een romcom uit Engeland? Niet te doen.
En dat maakt recenseren dus tot een vak, dit alles moet je in ogenschouw meenemen. Dus ook culturele verschillen en verschillende genres. Wat werkt waar wel en waar niet. En is het ook (makkelijk) toegankelijk of voor de echte liefhebber. Dat moet je allemaal meenemen in je beoordeling.
Ik snap dat geluid/muziek gebruikt kan worden om een bepaald effect op te roepen bij de kijker. Toch zal dat effect ook weer afhangen van de persoon; een melodramatisch deuntje roept bij de een misschien kokhalsneigingen op en de ander begint weg te zwijmelen. Hier is het imo ook niet mogelijk om dit subjectief te beoordelen; het is op basis van hoe het bij jou overkomt.
Dat zeg jij dat het alleen wordt beoordeeld hoe het bij diegene overkomt. De kunst van het recenseren is om het juist in de algemeenheid te beoordelen en hoe het bij ene breder publiek overkomt. Dat is het vak, en dat is wat (de meeste) recensenten proberen te doen, ik in elk geval wel (y)
Wat je zegt van het objectief beoordelen of bepaalde karakters in de ene film niet/minder goed ontwikkeld worden dan in een andere film; ik ben het er niet mee eens. Hoe beoordeel je objectief of een karakter beter ontwikkeld is? Is dat een kwestie dat je meer (en hoeveel dan) van een karakter weet aan het eind van een film dan aan het begin van een film? Of dat een karakter zich anders gedraagt? Dat je weet hoe een karakter denkt? En misschien is dat helemaal niet de bedoeling van de filmmaker dat een karakter zich gaat ontwikkelen en past het juist in de film. Imo niet objectief te beoordelen, want het hoe en wat je moet beoordelen is er niet.
Je kan het er niet mee eens zijn, maar het kan wel. ;) En dat heeft alles te maken met het in perspectief zetten van hetgeen je beoordeelt. Je kan bijvoorbeeld in een actiefilm minder karakterontwikkeling verwachten dan is een dramafilm of coming-of-age. En met karakterontwikkeling bedoel ik dat een karakter in zijn uitingen door externe invloeden vanuit het script of andere personages anders gaat reageren of tot meer zelfinzicht komt, of dat je als kijker meer te weten komt waarom het personage tot bepaalde daden of beslissingen komt in de film. En dat hoef je soms minder te verwachten in een actiefilm, want dan wordt een personage min of meer gedwongen tot de acties die op het beeld krijgt voorgeschoteld en dat spreekt voor zichzelf. In een dramafilm, waar het meer om emoties gaat, kan je dat wel. En zeker een coming-of-age, want dan gaat het hele verhaal erom hoe een bepaald personage een karakterontwikkeling in verschillende leeftijden doormaakt.
Dus met dit in het achterhoofd houdende kan je dit aspect echt objectief beoordelen (y)
Net als het objectief beoordelen van hoe scenes opgezet zijn. Dat is toch ook persoonlijk of dat overkomt bij jou of niet? Wat voor de een juist verfrissend overkomt, kan bij een ander juist verwarrend overkomen; ook allemaal persoonlijke beleving waar je imo geen objectief waardeoordeel aan kunt hangen, wel natuurlijk je eigen subjectief gevoel erbij.
Toch zijn er echt bepaalde standaarden of opzetten van shots waarmee je een bepaald gevoel of effect kan oproepen, en dat kan je beoordelen. Kijk bijvoorbeeld naar de skaky-cam stijl in de Bourne-films. Regisseur Greengrass doet dat bewust om een actie en docu-stijl achtige sfeer en gevoel op te roepen. Is het naar ieders smaak? Nee, zeker niet. Werkt het? Ja, dat zeker! Want het gevoel dat het personage Bourne heeft (achterna gezeten, gevoel dat hij op ieder moment vanuit elke hoek ene actie kan verwachten en moet uitvoeren) wordt hiermee benadrukt. En dat is dus hetgeen wat je moet opnemen in je beoordeling: het werkt wel, maar is naar ieders smaak.
Nee, dat zijn niet de guilty pleasures, want daaronder schaar ik films waarvan ik zelf weet dat ze niet best zijn, maar dat ik er wel van kan genieten. Ik bedoel films die in mijn persoonlijke beleving (echt) goed zijn, maar die mening wordt niet breed gedragen :-P.
Oke zo. Ja, het kan natuurlijk allebei waarheid zijn voor eenieder: de recensent die vindt dat de film slecht is gemaakt en jij dat de film desondanks wel goed vindt. dat kan natuurlijk ook. Kijk, een recensie is geen absolute waarheid, daarvoor is een film te subjectief. Je kan de film wel aan de hand van bepaalde basis vaardigheden beoordelen, met daarbij een inschatting over hoe eea overkomt op het publiek. En eenieder maakt toch wel zijn eigen waarheid, en dat is alleen maar goed.
Je weet ondertussen dat ik het er hier niet eens ben, sorry. Ik heb genoeg filmboeken gelezen met theoretische zaken om te weten dat er veel soorten technieken om een scène op te nemen, het belang van een mise-in-scene, hoe een script opgebouwd kan worden etc. Maar dat kun je niet meenemen om een objectief oordeel te vellen. Ik zie echt niet hoe. Er zijn zoveel soorten films dat er geen standaard is om te kunnen beoordelen; het gaat allemaal om de samenhang van alle elementen (die imo dus ook allemaal niet objectief te beoordelen zijn) in een film. Een film kan zich in een kartonnen doos afspelen maar toch een geweldige film opleveren. Mumblecore films hebben soms amper een script maar daar is de hoofdzaak improvisatie en dialoog. Je hebt films die zich vooral richten op technische hoogstandjes en niet zozeer een verhaal hebben. Etc, etc.
Je hoeft geen sorry te zeggen, ik zeg ook geen sorry voor de onderbouwing die ik hier schrijf. Je hebt in mij optiek alleen of een verkeerd beeld over recensies worden gemaakt of je hebt er gevoelsmatig al een bevooroordeelde mening open en staat niet open voor de theorie er achter. Je stelt hierboven een paar zaken die simpelweg wel kunnen, anders zouden er geen theoretische studies zijn omtrent het de basis van het film maken. Hoe je dat verder invult, is aan de artiest, maar de basis en een deel van de uitwerking kan je zeker objectief beoordelen. En nogmaals, je beoordeelt de film als geheel niet hierop, maar kan deze aspecten zeker wel meenemen in je definitieve beoordeling.
Wat je wel hebt zijn bepaalde elementen die vaak in een genre film zitten, zoals de bekende femme fatale of harde mannen die redelijk vaak voorkomen in film noir of Scream die een leuk lijstje van de clichés geeft van verhaalelementen die vaak voorkomen in een horrorfilm. Maar dat is wat anders dan een objectieve beoordeling van elementen.
In hoeverre is dat anders? Je stelt nu zelf een standaard die volgens jou in een bepaalde film moet zitten. Is dat niet hetzelfde als het ontbreken van een karakterontwikkeling in een coming-of-age film?
Het dikgedrukte ben ik mee eens; sterker nog ik bedoel juist dat het bij de film gaat om de samenhang tussen alle onderdelen.
Misschien is je verwachting van een recensie wel anders dan dat deze is opgebouwd? Wil je liever een recensie als geheel zien, ondanks hoe bepaalde elementen zijn uitgevoerd of geproduceerd? Dan kan het natuurlijk zo zijn dat een recensie anders wordt verwoord dan je zelf hebt bedacht natuurlijk.
Dat kan, al staan de films in The Conjuring universum toch echt bekend als horrorfilms ;).
Gelukkig ook als spanning/mysterie/thriller ;)
Al bij al is de conclusie dat we het oneens zijn hierover. Geen probleem toch? Gelukkig kunnen we het er wel gewoon over hebben.
Voel je natuurlijk vrij om weer te antwoorden, ik zal daar geen antwoord meer op geven; niet uit onbeelfdheid maar omdat ik denk dat wel duidelijk is hoe we er allebei over denken. Jij zal mij niet overtuigen en ik jou niet (y).
Zeker geen probleem, ik denk dat ik hierboven een goede uitleg heb gegeven hoe de basis een beetje is over het recenseren, in ieder geval mijn recenseren. Misschien kan je het in je achterhoofd houden als je een (of mijn) recensie leest. Het is soms (bij anderen ;)) zoveel meer dan alleen een persoonlijke mening. Het is goed dat we het hierbij laten inderdaad. Ik weet dat ik jou niet overtuig en dat was ook niet mijn intentie, alleen om je een inkijk te geven achter de theorie van het/mijn theorie van het beoordelen van een film. (y)
reply
0
T
tmvde
tmvde
Feb 15, 2025
Heb me prima vermaakt met de film. Zat een goed tempo in en heb me nergens aan gestoord. Krijgt van mij 4 sterren.
Heb me prima vermaakt met de film. Zat een goed tempo in en heb me nergens aan gestoord. Krijgt van mij 4 sterren.
reply
0
W
Werner
Werner
Feb 16, 2025
De tijd dat ik voor elke Marvelfilm naar de cinema trok is echt wel voorbij. Ik denk dat de laatste Avengers: Endgame was. Ik zie ze wel op 4K verschijnen.
De tijd dat ik voor elke Marvelfilm naar de cinema trok is echt wel voorbij. Ik denk dat de laatste Avengers: Endgame was. Ik zie ze wel op 4K verschijnen.
reply
0
MH
Marcel Hoeve
Marcel Hoeve
Feb 16, 2025
Toen hadden ze ook ermee moeten stoppen. Die film heet toch niet voor niets Endgame? ;)
Werner;2114669 wrote: De tijd dat ik voor elke Marvelfilm naar de cinema trok is echt wel voorbij. Ik denk dat de laatste Avengers: Endgame was. Ik zie ze wel op 4K verschijnen.
Toen hadden ze ook ermee moeten stoppen. Die film heet toch niet voor niets Endgame? ;)
reply
0
MH
Marcel Hoeve
Marcel Hoeve
Feb 17, 2025
Wat een discussie, zeg! En dat allemaal naar aanleiding van de zoveelste 13-in-een-dozijn Marvel-film. Jullie moeten een podcast beginnen!
Wat een discussie, zeg! En dat allemaal naar aanleiding van de zoveelste 13-in-een-dozijn Marvel-film. Jullie moeten een podcast beginnen!
reply
0
R
rogue
rogue
Feb 21, 2025
Mooie reactie Rogier, bedankt voor je toelichting!
Ja Marcel, het is weer wat anders dan "vond het een goede film, punt" toch?
Mooie reactie Rogier, bedankt voor je toelichting!
Ja Marcel, het is weer wat anders dan "vond het een goede film, punt" toch?
reply
0