Beste leden,

Sinds donderdag 1 mei is het zover: de nieuwe website van allesoverfilm.nl is live!
De URL is ongewijzigd gebleven en je kunt nog steeds alle eerder geplaatste recensies en artikelen teruglezen.

Op deze speciale pagina kun je de actuele status van het forum bekijken.
In het najaar wordt het weer mogelijk om te reageren en nieuwe berichten te plaatsen.
Houd deze pagina dus goed in de gaten voor de laatste updates over het forum.

Hopelijk tot snel!

Met vriendelijke groet,
Rogier

AllesOverFilm Forum

AllesOverFilm Crew - Forum
RS
Ronald Stiebolt
Video- & audio-editing 'specials'
Mar 10, 2004

Eric, Zou jij, vooropgesteld dat je 't zelf ziet zitten, 's een visje op willen gooien d.m.v. een poll om te kijken of de forummers interesse hebben in 'montage specials'. Nu deze subcultuur met de dag toeneemt, met name door goedkopere hardware (camera's) en snelle PC's, zijn we het stadium van 'aankloten' voorbij. Toegevoegde waarde voor DVD.nl: in de specials die ik voor ogen heb wordt het eindresultaat te allen tijde gebakken op DVD's, volgens mij is er een niche-markt omdat zelfs de 'homevideo'-website weinig doen met online 'cursussen'. Verder: samen met Curt Wrigley (www.wrigleyvideo.com) ben ik ervan overtuigd vreselijk mooie dingen te kunnen maken voor DVD.nl, ergo: (nog) meer leden. De tutorials zullen geent zijn op het Adobe-platform, hierop ben ik behoorlijk los, en gebruik dan ook zelf Premiere Pro (video montage), After Effects (speciale effecten), Encore (DVD authoring) en Audition (audio montage). Voor m'n eerste project zie ik bv. voor me dat we iets van drie delen doen met onderwerpen als: - video capturing naar PC - eenvoudige montage - toevoegen titels - toevoegen achtergrondmuziek - scrollende eindtitels - authoren op DVD, compleet met menu Mij lijkt het in ieder geval verschrikkelijk leuk om te gaan doen, strikt genomen heb ik op dit moment tijd in overvloed om er iets leuks van te maken. Je commentaar (en vanzelfsprekend van de overige collegae) zie ik graag tegemoet. Ronald NB: e.e.a. is min of meer 'getriggered' door het nieuwe forum 'DVD productie op PC'

EB
Eric van Ballegoie
Mar 10, 2004

Ronald, ik vind het een prima idee! Heb je een soort van stappenplan in gedachten? Het is namelijk belangrijk dat je vooraf bedenkt hoeveel episodes je wilt maken en wat er in welke episode wordt behandeld.

Overigens zag ik op die site van Curt Wrigley veel video's staan, dat kunnen wij helaas niet gaan doen omdat het dataverkeer dan teveel zal toenemen.

reply
0
RS
Ronald Stiebolt
Mar 10, 2004

Eric,

Een integraal onderdeel van de eerste editorial zal een opsomming (onder voorbehoud) zijn van de zaken die ik onder de aandacht wil brengen, een voorzet:

1) Introductie, benodigde hardware (met name vlotte processor, dito schijf en - flink - intern geheugen) software (alles Adobe, is enerzijds onderling goed compatible en anderzijds zijn van alle pakketten gratis trials te downloaden), camera, stukje over FireWire-kaart en wat links naar bv. cameratests, Adobe (trials) en zo verder.

2) Hoe krijg je de beelden van je camera in je PC? Een eenvoudige montage, bv. 3 scenes, en hiervan de volgorde te wijzigen en daar waar nodig in te korten. Export (mpeg of avi) van het resultaat.

3) 'Opleuken' van je films: audio-editing (bv. bron-audio verwijderen en/of achtergrondmuziek toevoegen). Het maken van (eenvoudige) begintitels m.b.t. Premiere Pro. Idem voor eindtitels en hoe dit alles tot een geheel te smeden.

4) Transition-effects, werken met (default) plug-ins, in- en outfaden (ook audio!) en hoe meer dan 1 videobeeld gelijktijdig te laten zien (mozaiek).

5) Speciale effecten: Star Wars-titels, Star Trek-transporter effect e.a.

6) Het eindresultaat op DVD zetten, incl. (sub)menu's, achtergrondmuziek, keuzeknoppen met bewegend beeld en evt. chapter-indeling. Dit hoofdstuk zal aardig wat tekst beslaan dus vermoed ik zo'n twee 'specials'.

'Overall look-and-feel': zoiets als de DVD-recensies. De nodige tekst afgewisseld met diverse screenshots.

Als e.e.a. doorgang vindt zal ik de contacten met Curt Wrigley (verder) intensiveren om een soort van 'ons helpt ons'-situatie te creeren. Het is mij in ieder geval duidelijk dat Curt hier voor openstaat. Daarnaat is het zo dat Curt's website pas een jaar in de lucht is maar al meer dan 2.000 actieve members heeft en dat er heel veel (ook commercieel) potentieel te halen valt.

Benodigheden van mijn kant:

- Per special een thread onder 'DVD (productie) op de PC, met daarbinnen de mogelijkheid om inhoudelijk te discussieren. Wel stel ik een wat rigide moderator-insteek voor, kort door de bocht: alle niet relevante info wordt rucksichtloss verwijderd.

Tot zover,

Ronald

NB: zie ook http://www.wrigleyvideo.com/forum/index.php?showtopic=4930

reply
0
EB
Eric van Ballegoie
Mar 10, 2004

Wat bedoel je precies met 'ons helpt ons' mbt Wrigley, met andere worden, wat willen wij van hem hebben?

reply
0
RS
Ronald Stiebolt
Mar 10, 2004

Wij willen van hem - indien nodig - zijn expertise. In voorkomende gevallen kan ik me zo voorstellen dat ik gaandeweg tegen zaken aanloop die ik bv. wel begrijp maar niet kan uitleggen. Curt is virtuoos in het inzichtelijk maken van zaken die schijnbaar niet uit te leggen zijn.

Beetje wazig, ik geef 't toe. Eigenlijk is het heel simpel: als ik 'klem' zit doe ik een beroep op Curt en hij op zijn beurt is al gelukkig met wat ruchtbaarheid voor z'n site. Ergo: gesloten beurs en daar waar nodig ondersteunen we elkaar.

Voor de goede orde: WrigleyVideo hanteert exact dezelfde formule als DVD.nl in mijn ogen, veel hits genereren en aan de hand daarvan reclameruimte zien te verkopen. Voor beide sites geldt vanzelfsprekend: geen kosten voor de gebruikers.

reply
0
RS
R. Schaap
Mar 10, 2004

Leuk initiatief en waar ik zeker naar uitkijk. Mijn broertje zit op het Grafisch Lyceum in Zwolle en werkt daar heel veel met premiere en dergelijke Adobe programma's. Zal voor hem en anderen zeker leerzaam zijn!!!

reply
0