Beste leden,

Sinds donderdag 1 mei is het zover: de nieuwe website van allesoverfilm.nl is live!
De URL is ongewijzigd gebleven en je kunt nog steeds alle eerder geplaatste recensies en artikelen teruglezen.

Op deze speciale pagina kun je de actuele status van het forum bekijken.
In het najaar wordt het weer mogelijk om te reageren en nieuwe berichten te plaatsen.
Houd deze pagina dus goed in de gaten voor de laatste updates over het forum.

Hopelijk tot snel!

Met vriendelijke groet,
Rogier

AllesOverFilm Forum

AllesOverFilm Crew - Forum
RS
Ronald Stiebolt
Gift sets 'special'
Jul 19, 2004

Volgens mij ben ik de enige binnen de crew die zich als verzamelaar (recentelijk) heeft toegelegd op de welbekende gift sets. Zou het wellicht een idee kunnen zijn om daar eens een special aan te wijden? Wellicht kan ik samen met forummer Mark de Jong een leuk artikel (2/3?) schrijven met dingen als 'hoedt u voor namaak', waar kun je terecht voor de OOP's en zo verder. Mark heeft trouwens ook een prachtig overzicht gemaakt van waar wat evt. nog te koop is. Mark's giftset thread (een van de meest levendige van het moment als je 't mij vraagt): http://www.allesoverfilm.nl/forum/showthread.php?t=22290&postdays=0&postorder=asc&start=0 Overzicht alfabetisch en evt. waar (nog) te koop: http://www.allesoverfilm.nl/forum/showthread.php?t=23710 Mijn collectie: http://www.allesoverfilm.nl/forum/viewtopic.php?t=47421 (de afgebeelde exemplaren heb ik dus in bezit) Kortom: gift sets 'leven' onder de forummers... Idee?

EB
Eric van Ballegoie
Jul 19, 2004

Ik vind het een uitstekend plan! Zelf zit ik totaal niet in de materie (ons ben zunig ;)), maar als je denkt dat er een leuk verhaal in zit: Be my guest!

reply
0
RS
Ronald Stiebolt
Jul 19, 2004

Okay, ik ga eerst een voorzetje doen richting Mark. 's Kijken hoe hij er tegenover staat...

Indien positief zal alhier ik een concept ter goedkeuring aanbieden.

Wordt vervolgd!

reply
0
RS
R. Schaap
Jul 19, 2004

He Ronald,

Als ik moet helpen moet je het zeggen. Ik heb indertijd allerlei giftsets voor Mark besteld, voordat hij zelf een cc had.

En ik heb er zelf ook een klein aantal.

Succes in ieder geval!

reply
0
RS
Ronald Stiebolt
Jul 25, 2004

Op dit moment beschik ik over bergen informatie om een onderbouwd stuk te kunnen schrijven. Voorlopig ga ik uit van 2 a 3 specials, even kijken hoe enthousiast men al of niet gaat reageren op de eerste...

De komende week heb ik een chronisch tijdoverschot en ga ik hard aan het werk om er iets moois van te maken.

Twee vragen (Eric?):

1) Hoe hebben jullie het liefst dat een dergelijk stuk wordt aangeleverd? Word met 'ingekapselde' foto's, plain text met losse foto's of iets anders?

2) Dit is een beetje een gevoelskwestie. Ik ga proberen het stuk zo objectief mogelijk te schrijven, alleen moet ik me voor de uitvoering van de diverse gift sets baseren op die sets die ik zelf in bezit heb. Ik wil dus voorkomen dat het stuk een sfeer oproept dat deze ter meerder glorie van mijn gekte en verzameling is. Zal ik er dus bv. goed aan doen om foto's te laten zien van o.a. de uitstalling op de diverse planken bij mij thuis of zal ik 'stock foto's' gebruiken?

reply
0
RS
R. Schaap
Jul 25, 2004

eric is op vakantie tot begin augustus dacht ik

reply
0
AM
Alexander de Mol
Jul 25, 2004

Ronald Stiebolt wrote: 1) Hoe hebben jullie het liefst dat een dergelijk stuk wordt aangeleverd? Word met 'ingekapselde' foto's, plain text met losse foto's of iets anders?

2) Dit is een beetje een gevoelskwestie. Ik ga proberen het stuk zo objectief mogelijk te schrijven, alleen moet ik me voor de uitvoering van de diverse gift sets baseren op die sets die ik zelf in bezit heb. Ik wil dus voorkomen dat het stuk een sfeer oproept dat deze ter meerder glorie van mijn gekte en verzameling is. Zal ik er dus bv. goed aan doen om foto's te laten zien van o.a. de uitstalling op de diverse planken bij mij thuis of zal ik 'stock foto's' gebruiken?

Als ik zo vrij mag zijn om te reageren (dat kan sowieso.. :) )

1) Tekst met losse foto's.
2) Ik zou stockfoto's gebruiken en waar die niet beschikbaar zijn de sets zelf fotograferen (op wit laken zodat je wellicht kan photoshoppen).

reply
0
NS
Nathan Strik
Jul 25, 2004

Alexander de Mol wrote: 1) Tekst met losse foto's.
2) Ik zou stockfoto's gebruiken en waar die niet beschikbaar zijn de sets zelf fotograferen (op wit laken zodat je wellicht kan photoshoppen).

Ter aanvulling hierop: mocht je hulp nodig hebben met het Photoshoppen van die foto's, dan bied ik me graag aan.

reply
0
KC
Koen Crijns
Jul 25, 2004

Platte tekst met foto's is prima. Eventueel is HTML ook prima als je de DVD.nl CSS download en pagenormal aanhoudt voor de tekst. Hou voor foto's een maximale breedte van circa 550 pixel aan.

Succes!

reply
0
RS
Ronald Stiebolt
Jul 26, 2004

'Platte tekst', ik weet niet zo goed hoe ik e.e.a. in HTML in zou kunnen leveren en daarmee gelijk de vraag hoe ik ervoor kan zorgen dat stukken in italic of bv. onderlijnt blijven?

Verder: zijn er nog crewmembers met suggesties of opmerkingen?

reply
0
RS
Ronald Stiebolt
Jul 26, 2004

Nathan Strik wrote:
Alexander de Mol wrote: 1) Tekst met losse foto's.

Ter aanvulling hierop: mocht je hulp nodig hebben met het Photoshoppen van die foto's, dan bied ik me graag aan.

Thanks! Heb je ideeen op dat gebied toevallig?

NB: forummer Harry Stadman heeft zelfs een heel leuk logo gemaakt voor het artikel in DVD.nl-stijl. Prima vent! :wink:

reply
0
NS
Nathan Strik
Jul 26, 2004

Ronald Stiebolt wrote: 'Platte tekst', ik weet niet zo goed hoe ik e.e.a. in HTML in zou kunnen leveren en daarmee gelijk de vraag hoe ik ervoor kan zorgen dat stukken in italic of bv. onderlijnt blijven?

Als je onderstaande tags gebruikt dan blijft alle italic, bold en underline informatie behouden.

Bold:
Italic:
Onderlijnen:

Maar je kunt het beter meteen HTML-en natuurlijk. Je zou dit in Frontpage of Dreamweaver kunnen doen. Dat werkt makkelijker dan zelf iedere keer handmatig die tags intikken.

De HTML-code kun je dan aanleveren in een .htm file, of als code in platte tekst vorm.

reply
0
RS
Ronald Stiebolt
Jul 29, 2004

Ahier de integrale tekst voor de eerste special (er moeten nog wat links en een dankwoord bij). Wat vragen van mijn kant:

1) meer of minder tekst?
2) willen jullie 'm ajb grammaticaal onder de loep nemen

Je hebt verzamelaars en verzamelaars. Waar de een berust in een bescheiden collectie moet en zal de ander nou net dat ene in hun ogen speciale exemplaar bemachtigen. Voor deze categorie verzamelaars is vaak de prijs ondergeschikt aan het aangebodene. Zo ken ik zelfs mensen die hun vakantie dusdanig plannen dat ze de zekerheid hebben een aantal obscure winkeltjes af te kunnen gaan waar hun felbegeerde voorwerp onder een dikke laag stof op een potentiële koper ligt te wachten. Of wat te denken van verzamelaars die in de laatste seconde op Ebay een ‘sniper-bod’ uitbrengen en de concurrentie daarmee achter zich laat. Dat de normale winkelprijs in zulke gevallen dan vijf of zelfs tienmaal over de kop gaat is van ondergeschikt belang.

Over deze verzamelaars en dan in het bijzonder de objecten die zij ‘begeren’ wil ik het dan ook graag met jullie hebben in deze ‘DVD.nl gift set special’. Om te beginnen: wat is de definitie van een ‘gift set’? Navraag op dit forum leerde dat de meningen enigszins verdeeld zijn, dus zal ik hier uitgaan van het gemiddelde antwoord. Een gift set laat zich definiëren als een uitgave van een DVD waar al een reguliere uitgave van te koop is, maar dan met extra’s. En dan niet de extra’s zoals bijvoorbeeld het commentaar van een regisseur bij de film, maar meer fysieke extra’s. Dat kan van alles zijn; van een T-shirt tot een poppetje of van een boek tot een miniatuurzwaard zoals dat bij de Japanse gift set van Kill Bill wordt geleverd. De gift set in kwestie wordt helemaal bewonderenswaardig als er ook veel detail aan de complete uitvoering is besteedt en dan het liefst het geheel in een ‘anders dan anders’-verpakking.

- plaatje Kill Bill –

Dus voor de goede orde: een 6-disc extreme mega-deluxe ultimate edition met interviews tot aan de kantinejuffrouw toe maakt nog geen gift set. Een uitermate ‘kale’ DVD met uitsluitend de film (desnoods van een vreselijke kwaliteit) opgeleukt met een herinneringspunaise in de favoriete kleur van de producent maakt dus weer wel een gift set.

Er kan natuurlijk eindeloos worden gediscussieerd over de meerwaarde van gift sets, die in de ogen van sommigen niet meer is dan een handvol HappyMeal-speelgoedjes. Deze discussie gaan we in deze specials dus niet aan. Het doel is om iedereen kennis te laten maken met dit fenomeen of beter gezegd: deze subcultuur in DVD-land. Zo zullen we uitgebreid ingaan over wat er zoal aan gift sets bestaat, laten we verzamelaars aan het woord, tips & valkuilen bij aanschaf, een door de DVD.nl forummers samengestelde Top-5 van floppers en toppers en bij gebleken enthousiasme nog veel, heel veel meer!

DVD’s voor de massa gaan alweer zo’n 7 jaar mee. Nog nooit is een nieuw medium zo snel door de consument geaccepteerd en omarmd. Verzamelingen van over de 500 titels zijn al lang geen uitzondering meer en dat men geïnteresseerd is in het medium blijkt wel uit het feit dat dit forum waarschijnlijk dit jaar nog zijn 10.000e lid mag verwelkomen!

Wanneer nu precies de gift sets aan hun opmars zijn begonnen is mij in ieder geval niet helemaal duidelijk. Mijn eerste kennismaking met het fenomeen gift set was toen ik in een winkel in Rotterdam mijn oog liet vallen op de Limited edition van Harry Potter en de steen der wijzen. Een Nederlandse gift set nota bene! Compleet met briefpapier, de originele soundtrack op CD, een ‘snaaibal-antennebal’ en helemaal ongelooflijk: de film in widescreen in plaats van 4:3! Voordat jullie gaan roepen: voor die tijd was die en die gift set er ook al kan ik alleen maar zeggen dat ik mij op mijn eigen ervaringen beroep.

Wel is het inmiddels zo dat we hier en daar op dit moment overspoeld worden met gift sets van allerlei pluimage en evenzoveel geografische gebieden. Vreemd genoeg blijkt dat er in Europa, en dan in het bijzonder Nederland, niet zo vreselijk veel gift sets worden geproduceerd. Zo nu en dan komt er wel eens iets moois voorbij zoals de Collectors edition van Schindler’s list maar die wordt dan toch qua uitvoering overtroefd door de versie uit de USA. Dus Amerika is (zoals eigenlijk te verwachten) het Mekka van de gift sets? Weer mis! Ik weet zeker dat ik niet alleen namens mijzelf spreek als ik stel dat de mooiste en meest uitgebreide versies uit Azië komen. Neem bijvoorbeeld de Alien head display uit Japan, voor de meeste verzamelaars zo ongeveer de mooiste gift set die er op dit moment te krijgen is. Een prachtig uitgevoerde replica van een Alien-kop die geopend kan worden (jawel!) en binnenin plaats biedt aan alle DVD’s uit de Alien quadroligy. Deze set wordt gecomplimenteerd met – vanzelfsprekend – de complete set DVD’s en als een vlag op een modderschuit is er ook een treurig plastic Alien-miniatuurtje bijgevoegd.

- plaatje alien

Voordat je nu gelijk naar de winkel rent: vergeet het maar! Deze gelimiteerde uitgave (9.000 stuks) is slechts met moeite te verkrijgen. De huidige marktprijs (bv. Ebay) ligt ergens tussen de vier en vijfhonderd dollar.

Gelimiteerd zei je? Inderdaad! Een groot gedeelte van het aanbod is gelimiteerd. De ‘range’ ligt gemiddeld tussen de 1.500 en 30.000 exemparen per product. Ik kan het niet op feiten staven maar ik ben ervan overtuigd dat de marketing-jongens becijferen wat ze verwachten aan verkoopaantallen en daar de hoeveelheid op aanpassen. Zo zullen ze bij een publiekslieveling als Terminator eerder in de tienduizenden gaan zitten en bij bijvoorbeeld een cultfilm als Dogville rond de 3.000. Het moet natuurlijk wel commercieel verantwoord blijven! Hoe dan ook is het voor de verzamelaar altijd vele malen interessanter om te weten dat zijn objecten gelimiteerd zijn opdat hij of zij niet het risico loopt dat de betreffende gift set bij tante Jo op de schoorsteenmantel staat.

Vraag en aanbod kan door gelimiteerde versies behoorlijk fluctueren zodat er, zodra de gift sets niet meer regulier verkrijgbaar zijn, de prijzen behoorlijk kunnen gaan stijgen. De Aziatische markt heeft (en hoe kon het ook anders) daar iets op gevonden: na de genummerde edities gewoon verder produceren maar dan zonder individuele nummering. Een perfect voorbeeld daarvan is de Band of brothers military gift set. In een prachtig uitgevoerde legertas (met ‘dogtags’) is de hele verzameling aan DVD’s terug te vinden. Opgeleukt met een kilo papier in de vorm van ‘authentieke’ land- en wegenkaarten, pamfletten en zo verder. De initiële uitgave bestond uit 9.000 exemplaren, elk stuk voor stuk genummerd. Na het verspreiden van deze uitgave bleek de vraag zo groot dat men is gaan bijproduceren. De nieuwere uitgaves doen dan ook nagenoeg niet onder voor het origineel met als verschil dat de laatste niet individueel genummerd zijn.
- plaatje bob

reply
0
EH
Ernest Hamstra
Jul 29, 2004

Of wat te denken van verzamelaars die in de laatste seconde op Ebay een ‘sniper-bod’ uitbrengen en de concurrentie daarmee achter zich laat

Dit moet zijn laten

Zo zullen we uitgebreid ingaan over wat er zoal aan gift sets bestaat, laten we verzamelaars aan het woord

Dit moet zijn ingaan op

als een vlag op een modderschuit is er ook een treurig plastic Alien-miniatuurtje bijgevoegd.

Deze vergelijking gaat niet op: het miniatuurtje is niet de vlag, de set niet de modderschuit.

De lengte lijkt mij prima, het leest lekker vlot weg, zelfs als Gift Sets je hoegenaamd niets doen :wink: .

reply
0
RS
Ronald Stiebolt
Jul 29, 2004

Thanks Ernest!

Maarre: concurrentie is toch enkelvoud?

reply
0
EH
Ernest Hamstra
Jul 29, 2004

Ronald Stiebolt wrote: Thanks Ernest!

Maarre: concurrentie is toch enkelvoud?

Het gaat om de verzamelaars... die laten de concurrentie achter zich :wink: .

reply
0
RS
Ronald Stiebolt
Jul 29, 2004

Zucht.... Jij je zin! :)

reply
0
NS
Nathan Strik
Jul 29, 2004

Ronald Stiebolt wrote:
Nathan Strik wrote: [quote=Alexander de Mol]1) Tekst met losse foto's.

Thanks! Heb je ideeen op dat gebied toevallig?[/quote]
Gewoon een witte achtergrond lijkt me en dan Photoshop ik er een "nep"schaduw achter.

Zie ook Eric's recensie van Indiana Jones, daar heb ik toen ook de afbeelding van de boxset voor aangeleverd.

Foto's kun je hi-res in JPEG formaat (zo weinig mogelijk compressie) aanleveren via [email]nathan@allesoverfilm.nl[/email]

Tekst ziet er goed uit btw! (y)

reply
0
RS
Ronald Stiebolt
Jul 29, 2004

Thanks Nathan!

Ik zal je ff een zipje sturen met wat foto's die voor 95% zeker gebruikt gaan worden.

reply
0
RS
Ronald Stiebolt
Jul 29, 2004

Iets anders: denken jullie dat ik deze special nog wat verder moet uitbreiden of is dit een 'goede' hoeveelheidtekst?

Ik heb overigens nog zoveel te vertellen dat ik schat dat er in totaal nog wel iets van 5-8 a4'tjes bij kunnen komen...

reply
0
RS
Ronald Stiebolt
Jul 29, 2004

Nog iets anders: bijzonder sympathiek stukje medewerking door forummer Harry Stadman:

[img]http://members.lycos.nl/ronald0102/logo.jpg[/img]

reply
0
AM
Alexander de Mol
Jul 29, 2004

Leuk gedaan. Ben alleen bang dat de giftsets wat te klein worden bij het schalen naar 150x100 (afbeeldingsgrootte van de plaatjes die achtergronden aankondigen - zie frontpage en rubriek achtergronden).

Wellicht de letters wat kleiner en de verpakkingen wat groter?

[img]http://home.wanadoo.nl/ademol/DVDNL/images/giftset-s.jpg[/img]

reply
0
RS
Ronald Stiebolt
Jul 29, 2004

Alexander de Mol wrote: Leuk gedaan. Ben alleen bang dat de giftsets wat te klein worden bij het schalen naar 150x100 (afbeeldingsgrootte van de plaatjes die achtergronden aankondigen - zie frontpage en rubriek achtergronden).

Wellicht de letters wat kleiner en de verpakkingen wat groter?

Sure! Kun jij dat in elkaar knutselen tot een behapbaar iets ajb?

reply
0
AM
Alexander de Mol
Jul 29, 2004

Ik stel voor om de tekst eraf te laten. Komt immers al terug als titel van het artikel. Anders krijg je de afbeelding niet optimaal. Oftewel:

[img]http://home.wanadoo.nl/ademol/DVDNL/images/teaser000040.jpg[/img]

How about that?

reply
0
RS
Ronald Stiebolt
Jul 29, 2004

Helemaal mooi! (y)

Ik wil wel de hele afbeelding gaan gebruiken in de kop van het artikel of zo. Maar ik stel voor dat we later over de lay-out gan hannessen...

reply
0
AM
Alexander de Mol
Jul 29, 2004

Yep, dan heb je alvast de teaserafbeelding voor de frontpage.

reply
0
RS
Ronald Stiebolt
Aug 01, 2004

Dit is wat mij betreft de final draft, grammaticale opmerkingen zijn meer dan welkom!

Nathan: kun jij iets in elkaar gieten en heb jij daarbij mijn hulp nodig? Verder: het wachten is nog op een afbeelding van Kill Bill, ik hoop die vandaag te hebben...

----------------------------------------------

DVD.nl giftset special – Deel 1
Auteur: Ronald Stiebolt

Je hebt verzamelaars en verzamelaars. Waar de een berust in een bescheiden collectie moet en zal de ander nou net dat ene in hun ogen speciale exemplaar bemachtigen. Voor deze categorie verzamelaars is vaak de prijs ondergeschikt aan het aangebodene. Zo ken ik zelfs mensen die hun vakantie dusdanig plannen dat ze de zekerheid hebben een aantal obscure winkeltjes af te kunnen gaan waar hun felbegeerde voorwerp onder een dikke laag stof op een potentiële koper ligt te wachten. Of wat te denken van verzamelaars die in de laatste seconde op Ebay een ‘sniper-bod’ uitbrengen en de concurrentie daarmee achter zich laten. Dat de normale winkelprijs in zulke gevallen dan vijf of zelfs tienmaal over de kop gaat is van ondergeschikt belang.

Over deze verzamelaars en dan in het bijzonder de objecten die zij ‘begeren’ wil ik het dan ook graag met jullie hebben in deze ‘DVD.nl giftset special’. Om te beginnen: wat is de definitie van een ‘giftset’? Navraag op dit forum leerde dat de meningen enigszins verdeeld zijn, dus zal ik hier uitgaan van het gemiddelde antwoord. Een giftset laat zich definiëren als een uitgave van een DVD waar al een reguliere uitgave van te koop is, maar dan met extra’s. En dan niet de extra’s zoals bijvoorbeeld het commentaar van een regisseur bij de film, maar meer fysieke extra’s. Dat kan van alles zijn; van een T-shirt tot een poppetje of van een boek tot een miniatuurzwaard zoals dat bij de Japanse giftset van Kill Bill wordt geleverd. De giftset in kwestie wordt helemaal bewonderenswaardig als er ook veel detail aan de complete uitvoering is besteedt en dan het liefst het geheel in een ‘anders dan anders’-verpakking.

- plaatje Kill Bill –

Dus voor de goede orde: een 6-disc extreme mega-deluxe ultimate edition met interviews tot aan de kantinejuffrouw toe maakt nog geen giftset. Een uitermate ‘kale’ DVD met uitsluitend de film (desnoods van een vreselijke kwaliteit) opgeleukt met een herinneringspunaise in de favoriete kleur van de producent maakt dus weer wel een giftset.

Er kan natuurlijk eindeloos worden gediscussieerd over de meerwaarde van giftsets, die in de ogen van sommigen niet meer is dan een handvol HappyMeal-speelgoedjes. Deze discussie gaan we in deze specials dus niet aan. Het doel is om iedereen kennis te laten maken met dit fenomeen of beter gezegd: deze subcultuur in DVD-land. Zo zullen we uitgebreid ingaan op wat er zoal aan giftsets bestaat, laten we verzamelaars aan het woord, tips & valkuilen bij aanschaf, een door de DVD.nl forummers samengestelde Top-5 van floppers en toppers en bij gebleken enthousiasme nog veel, heel veel meer!

DVD’s voor de massa gaan alweer zo’n 7 jaar mee. Nog nooit is een nieuw medium zo snel door de consument geaccepteerd en omarmd. Verzamelingen van over de 500 titels zijn al lang geen uitzondering meer en dat men geïnteresseerd is in het medium blijkt wel uit het feit dat dit forum waarschijnlijk dit jaar nog zijn 10.000e lid mag verwelkomen!

Wanneer nu precies de giftsets aan hun opmars zijn begonnen is mij in ieder geval niet helemaal duidelijk. Mijn eerste kennismaking met het fenomeen giftset was toen ik in een winkel in Rotterdam mijn oog liet vallen op de Limited edition van Harry Potter en de steen der wijzen. Een Nederlandse giftset nota bene! Compleet met briefpapier, de originele soundtrack op CD, een ‘snaaibal-antennebal’ en helemaal ongelooflijk: de film in widescreen in plaats van 4:3! Voordat jullie gaan roepen: voor die tijd was die en die giftset er ook al kan ik alleen maar zeggen dat ik mij op mijn eigen ervaringen beroep.

Wel is het inmiddels zo we hier en daar op dit moment overspoeld worden met giftsets van allerlei pluimage en evenzoveel geografische gebieden. Vreemd genoeg blijkt dat er in Europa, en dan in het bijzonder Nederland, niet zo vreselijk veel giftsets worden geproduceerd. Zo nu en dan komt er wel eens iets moois voorbij zoals de Collectors edition van Schindler’s list maar die wordt dan toch qua uitvoering overtroefd door de versie uit de USA. Dus Amerika is (zoals eigenlijk te verwachten) het Mekka van de giftsets? Weer mis! Ik weet zeker dat ik niet alleen namens mijzelf spreek als ik stel dat de mooiste en meest uitgebreide versies uit Azië komen. Neem bijvoorbeeld de Alien head display uit Japan, voor de meeste verzamelaars zo ongeveer de mooiste giftset die er op dit moment te krijgen is. Een prachtig uitgevoerde replica van een Alien-kop die geopend kan worden (jawel!) en binnenin plaats biedt aan alle DVD’s uit de Alien quadroligy. Deze set wordt gecomplimenteerd met – vanzelfsprekend – de complete set DVD’s en ook nog een volstrekt nodeloze extra in de vorm van een zeer treurig Alien miniatuurtje.

- plaatje Alien

Voordat je nu gelijk naar de winkel rent: vergeet het maar! Deze gelimiteerde uitgave (9.000 stuks) is slechts met moeite te verkrijgen. De huidige marktprijs (bv. Ebay) ligt ergens tussen de vier en vijfhonderd dollar.

Gelimiteerd zei je? Inderdaad! Een groot gedeelte van het aanbod is gelimiteerd. De ‘range’ ligt gemiddeld tussen de 1.500 en 30.000 exemparen per product. Ik kan het niet op feiten staven maar ik ben ervan overtuigd dat de marketing-jongens becijferen wat ze verwachten aan verkoopaantallen en daar de hoeveelheid op aanpassen. Zo zullen ze bij een publiekslieveling als Terminator eerder in de tienduizenden gaan zitten en bij bijvoorbeeld een cultfilm als Dogville rond de 3.000. Het moet natuurlijk wel commercieel verantwoord blijven! Hoe dan ook is het voor de verzamelaar altijd vele malen interessanter om te weten dat zijn objecten gelimiteerd zijn opdat hij of zij niet het risico loopt dat de betreffende giftset bij tante Jo op de schoorsteenmantel staat.

Vraag en aanbod kan door gelimiteerde versies behoorlijk fluctueren zodat er, zodra de giftsets niet meer regulier verkrijgbaar zijn, de prijzen behoorlijk kunnen gaan stijgen. De Aziatische markt heeft (en hoe kon het ook anders) daar iets op gevonden: na de genummerde edities gewoon verder produceren maar dan zonder individuele nummering. Een perfect voorbeeld daarvan is de Band of brothers military giftset. In een prachtig uitgevoerde legertas (met ‘dogtags’) is de hele verzameling aan DVD’s terug te vinden. Opgeleukt met een kilo papier in de vorm van ‘authentieke’ land- en wegenkaarten, pamfletten en zo verder. De initiële uitgave bestond uit 9.000 exemplaren, elk stuk voor stuk genummerd. Na het verspreiden van deze uitgave bleek de vraag zo groot dat men is gaan bijproduceren. De nieuwere uitgaves doen dan ook nagenoeg niet onder voor het origineel met als verschil dat de laatste niet individueel genummerd zijn.
-Plaatje BoB

Het verzamelen van giftsets kan een geweldige hobby zijn. Het gros van de uitvoeringen zou niet misstaan in een vitrinekast of op het dressoir. Wel lijkt het me zinvol om vooraleer tot aanschaf over te gaan om goed te overwegen waarom je dergelijke – vaak kostbare – uitgaves wilt doen. Als het om het verzamelen gaat: prima! Mocht je echter het idee hebben om ze aan te schaffen vanuit investeringsoogpunt dan raad ik je aan om goed het internet af te struinen om te zien op bijvoorbeeld veilingsites wat de gangbare prijs is voor de betreffende giftset. Ik verwacht echter dat het medium DVD niet zo snel uitgefaseerd zal raken als VHS en daarmee is de kans dat de waarde van – sommige – giftsets explosief zal toenemen. We zitten m.i. nu in de fase waarin de handelaars de giftsets nog in bezit hebben en vrij voor verkoop in de markt zetten. Zodra de handelaars door hun voorraden heen zijn zullen de giftsets nagenoeg allemaal in de handen van verzamelaars zijn waardoor de mogelijkheid tot aanschaf geminimaliseerd wordt. Wellicht dat tegen die tijd de prijzen de pan uit zullen rijzen. Maar ja, als je zekerheid wilt kun je beter je geld vasthouden maar dat staat toch minder leuk in je vitrinekast…

In de volgende giftset special besteden we aandacht aan een door de forummers samengestelde Top-5 van ‘toppers & floppers’, waar en hoe kun je nog giftsets vinden die uit de handel zijn, waar op te letten bij aankoop (importheffingen etc.) en laten we een aantal verzamelaars aan het woord.

Tot slot wil ik forummer Mark de Jong bedanken voor al zijn research en ook Harry Stadman die het prachtige logo voor dit artikel heeft gemaakt.

Meer info over giftsets op DVD.nl kun je vinden via:

1) http://www.allesoverfilm.nl/forum/showthread.php?t=22290&postdays=0&postorder=asc&start=0 (discussies en afbeeldingen m.b.t. giftsets)

2) http://www.allesoverfilm.nl/forum/showthread.php?t=23710 (een alfabetisch overzicht van wat er zoal bestaat aan giftsets en waar deze (mogelijk) nog verkrijgbaar zijn)

reply
0
RS
Ronald Stiebolt
Aug 01, 2004

@Nathan: hier (http://www.filmtotaal.nl/module.php?section=newsDetails&newsID=2638) kun je wat afbeeldingen vinden, kun je daar iets mee?

reply
0
NS
Nathan Strik
Aug 01, 2004

Ronald Stiebolt wrote: @Nathan: hier (http://www.filmtotaal.nl/module.php?section=newsDetails&newsID=2638) kun je wat afbeeldingen vinden, kun je daar iets mee?

Ben al druk aan het Photoshoppen. ;)

reply
0
RS
Ronald Stiebolt
Aug 01, 2004

Schiet toch 's op man! :twisted:

reply
0
NS
Nathan Strik
Aug 01, 2004

Ronald Stiebolt wrote: Schiet toch 's op man! :twisted:

:evil: :evil:

*Selecteert directory "Plaatjes Stiebolt"*

*drukt SHIFT+Delete*

:evil:

Geintje, ben zo klaar. ;)

reply
0
KC
Koen Crijns
Aug 01, 2004

Erg leuk stuk Ronald, complimenten! Zodra het helemaal compleet is met afbeeldingen e.d., promoveer ik hem naar de frontpage!

reply
0
RS
Ronald Stiebolt
Aug 01, 2004

Van Nathan zojuist de laatste afbeeldingen binnen, dus wat mij betreft: GO! (y)

reply
0
RS
Ronald Stiebolt
Aug 01, 2004

Voor het geval de tekst al is gekopieerd hier nog een sprekvaut: alinea boven afbeelding Alien, 1e zin: "Wel is het inmiddels zo we hier..." -> "Wel is het inmiddels zo dat we hier..."

Dank u...

reply
0
RD
Ronald Dassen
Aug 01, 2004

Inderdaad een prima stuk Ronald (y) ben benieuwd hoe het totaal plaatje eruit komt te zien.

reply
0
RS
Ronald Stiebolt
Aug 01, 2004

Dank, dank! ;)

Nog een sprekvaut: laatste (grote) alinea, 3e zin, 2e keer 'om' verwijderen aub...

reply
0
KC
Koen Crijns
Aug 02, 2004

Ronald -> Mail je mij de afbeeldingen dan even? Thanks!

reply
0
RS
Ronald Stiebolt
Aug 02, 2004

Onderweg naar koen at allesoverfilm.nl (is dat wel de goeie?).

reply
0
KC
Koen Crijns
Aug 02, 2004

Dat is zeker het juiste adres, en de special staat inmiddels online!

reply
0
NS
Nathan Strik
Aug 02, 2004

Ziet er erg goed uit zo Ronald! (y) Koen bedankt voor het online gooien.

reply
0
RS
Ronald Stiebolt
Aug 02, 2004

Ziet er goed uit, de reacties zijn positief dus ik ben blij! Bedankt Koen & Nathan voor de hulp!

Klein dingetje: onderaan de reacties zie ik een vautmelding, jullie ook?

reply
0
NS
Nathan Strik
Aug 02, 2004

Ronald Stiebolt wrote: Ziet er goed uit, de reacties zijn positief dus ik ben blij! Bedankt Koen & Nathan voor de hulp!

Klein dingetje: onderaan de reacties zie ik een vautmelding, jullie ook?

Graag gedaan.

En ja, ik zie die foutmelding ook. Gaat er soms iets mis met de koppeling van het forum aan het artikel?

reply
0
RS
Ronald Stiebolt
Aug 02, 2004

Gelet op de uitsluitend positieve reacties (goed voor m'n ego :mrgreen:) zal ik een begin gaan maken met een deel 2.

Weten jullie mij te vertellen wat een goede datum zou zijn voor wat betreft de 'aansluiting' bij deel 1?

Verder: plaatjes weer naar jou Nathan? ;)

reply
0
NS
Nathan Strik
Aug 03, 2004

Ronald Stiebolt wrote: Weten jullie mij te vertellen wat een goede datum zou zijn voor wat betreft de 'aansluiting' bij deel 1?

Verder: plaatjes weer naar jou Nathan? ;)

Begin volgende week zou een ideale datum zijn denk ik.

En yep, plaatjes kunnen wederom naar het bekende adres. ;)

reply
0
RS
Ronald Stiebolt
Aug 03, 2004

Integrale tekst deel 2 (under construction)

@Nathan: tegen het eind van de week denk ik alle benodigde afbeeldingen te hebben...

@iedereen: willen jullie ajb kijken naar sprekvauten?

-----------------------

In dit tweede deel van de DVD.nl giftsets zullen we – zoals beloofd – aandacht besteden aan een door de DVD.nl forummers samengestelde Top-5 van ‘Toppers & Floppers’, laten we giftset verzamelaar van het eerste uur Mark de Jong aan het woord en gaan we wat dieper in op het hoe en vooral waar te verkrijgen van (sommige) giftsets.

Tenzij je de afgelopen vijf jaar in een grot hebt gewoond zal je de trilogie van Lord of the rings niet echt ontgaan zijn. Dit meesterlijke drieluik van regisseur Peter Jackson heeft in mijn ogen de deuren geopend voor wat betreft de ‘noodzaak’ voor de consument om deze films op DVD in huis te halen en heeft VHS, mede door de fantastische beeld- en gelduidskwaliteit, de doodsteek gegeven. Naast de meer dan prima 2-disc uitvoeringen zijn er (in een later stadium) van elk van de drie films 4-disc uitgaves, de zogenaamde ‘extended editions’ (EE’s), uitgebracht. Om nu de keuze helemaal makkelijk te maken kun je deze versies ook verkrijgen in speciale boxsets met prachtige, zeer gedetailleerde beeldjes die op zichzelf al de aanschaf waard zijn. Zo kun je bij de ‘EE’ van ‘The fellowship of the ring’ twee boekensteunen vinden in de vorm van de Argonauth standbeelden, bij ‘The two towers’ een beeld van Smeagol (AKA Gollum) en bij ‘The return of the king’ een beeld van de stad Minas Tirith. Laatstgenoemde giftset is overigens pas verkrijgbaar in december van dit jaar.

- plaatje FOTR / TTT / TROTK

Wat ook bijzonder prettig is aan deze giftsets is dat ze allen met Nederlandse ondertiteling te verkrijgen zijn. Een fenomeen dat – helaas – te weinig voorkomt. Mocht je overigens geïnteresseerd zijn in de aanschaf van deze sets dan adviseer ik je om er snel bij te zijn. The fellowship of the ring is al zo goed als onvindbaar en ook de winkelvoorraden van The two towers slinken snel…

Waarmee we uitkomen op de verkrijgbaarheid van giftsets. Zoals je in de vorige special hebt kunnen lezen zijn giftsets in de regel gelimiteerd en komt het vaak voor dat deze ‘out of print’ (OOP) raken. Als dit gebeurt ben je aan de handelaren overgeleverd. Vreemd genoeg verkopen deze hun handelswaar altijd met een gezonde winstopslag, zodat je wel eens dieper in de buidel zou moeten tasten dan je oorspronkelijk had gewild.

Hierbij wat tips om giftsets voor de ‘normale’ prijs te bemachtigen:

1) Houd de release-data in de gaten en zorg dat je een van de eersten bent.
2) Pluis regelmatig alhier de fora na om te zien waar giftsets te koop (zullen) zijn (zie de links in deel 1)
3) Lees de (vak)bladen!

Een kort overzicht van de websites waar (de mooiste) giftsets te koop zijn:

1) http://www.dvdasian.com/
2) http://www.dvdsoon.com/
3) http://www.movietyme.com/catalog/
4) http://www.amazon.co.jp (kennis van de Japanse taal is bijzonder handig)
5) http://www.koreandvds.com/
6) http://global.yesasia.com/en/index.aspx

Er zijn er vanzelfsprekend nog veel meer maar dit geeft denk ik wel een aardige indruk. Tip: kijk altijd even bij de websites onderling welke de betreffende giftset het goedkoopst aanbiedt. Kijk daarbij ook goed naar additionele kosten, zoals bijvoorbeeld de kosten voor transport naar Nederland of België.

- plaatje scarface

Geen creditcard of achter het net gevist?

De meest voorkomende (lees: populairste) giftsets worden ook her en der in Nederland aangeboden. Hieronder vind je enkele websites waar je van particulieren e.e.a. zou kunnen kopen. Tip: overtuig je ervan (bv. door het opvragen en verifiëren van adresgegevens) dat je met een bonafide verkoper in zee gaat.

1) www.DVD.nl (forum Te koop aangeboden en/of Te ruil aangeboden)
2) www.ebay.com (je kunt via PayPal betalen waarbij niet per se een creditcard nodig is)
3) Overige Ebay websites (dus bv. .Nl, .CO.UK, .AU en zo verder)
4) De diverse andere veiling- en verkoopsites (bv. ViaVia, MarktPlaats e.d.)

Nogmaals wil ik benadrukken dat je hier altijd met particulieren van doen hebt en dat er nogal eens louche types rondhangen die je graag je spaarcentjes afhandig maken, wees dus gewaarschuwd!

Valkuilen bij aanschaf

Eindelijk de juiste giftset voor de juiste prijs gevonden bij bv. een van de Aziatische websites? Let er dan vooral op dat de douane dit soort zendingen er graag uitpikt om er nog even een heffing op te doen. Persoonlijk vind ik dit een flagrante schending van de rechten van de consument, maar dat terzijde. Informatie m.b.t. de kosten van invoering zijn te vinden op www.douane.nl.

Overigens valt het mij op dat als je van een particulier overzees iets koopt de douane het pakket er zo goed als nooit uitpikt. De haviken letten dus goed op of de pakketjes zijn voorzien van winkelnamen zoals bv. Amazon.

Daarnaast komt het de laatste tijd vaker voor dat de douane losse pakketjes bundelt en daarop de heffing toepast. Als je dus 5 maal een pakketje verwacht die elk een bedrag vertegenwoordigen van onder de vrijstelling is er de kans dat je een aanslag krijgt op basis van het totaal. Hier kun je (schriftelijk) tegen protesteren omdat de douane op haar eigen website nota bene voorschrijft dat de (eventuele) heffing wordt toegepast op individuele zendingen. Let hier dus op, het kan je een hoop geld besparen!

DVD.nl forummers Top-5

Nu je een idee hebt hoe je aan die felbegeerde giftsets kan komen geven we je alhier een Top-5 van ‘Floppers & Toppers’, samengesteld door de forummers van DVD.nl.

Toppers:

1. Band of brothers military giftset (zie de afbeelding in de 1e special)
2. Scarface gift set (met een ‘moneyclip’ voorzien van Tony’s initialen)
3. E.T. ultimate gift set (compleet met prachtig ‘making off’ boek)
4. Schindler’s list
5. Spiderman ‘coffret edition limitee’

- plaatje Spiderman

Floppers:

1. Harry Potter en de steen der wijzen LE
2. Kill Bill, vol. 1 premium set (te hoog HappyMeal-gehalte)
3. The pianist LE (treurig kristallen pianootje)
4. Hero signature box
5. A better tomorrow

- plaatje X (ONDERSCHRIFT: "Dit is een afbeelding van de Hero Premium giftset, niet te verwarren met de Hero signature box"

Rubriek 'Aan het woord': dit keer een stukje geschreven door forummer en giftset verzamelaar van het allereerste uur Mark de Jong.

"Er is mij gevraagd waarom ik nou precies giftsets verzamel. De reden daarvoor is vrij simpel: door de aparte verpakking en leuke/grappige fysieke extra’s. De giftset extra’s moet je alleen niet al te serieus nemen (in de meeste gevallen), alhoewel er op z’n tijd toch wel ontzettend aardige dingen bijzitten. Neem bijvoorbeeld The Pianist, waar een prachtig kristallen pianootje bijzit of de (franse) gelimiteerde Spider-Man waar een zeer gedetailleerd (en bovendien genummerd) beeldje inzit, samen met vele andere leuke en interessante extra’s zoals een comic en schetsen. Uiteraard komt dit alles vaak in een prachtige case.

Maar natuurlijk is dit niet de enige reden. Een giftset is als je het mij vraagt pas echt compleet als de DVD zelf ook goed verzorgd is. Nu is dat gelukkig vrijwel altijd het geval, alleen bij bijvoorbeeld The Pianist weer niet. Deze set bevat slechts 1 DVD en in tegenstelling tot andere landen, die een 2DVD versie hebben en zelfs een 2DVD versie met soundtrack, is dat toch jammer en zelfs teleurstellend. Vooral als je ziet wat voor prijs je er vaak voor moet betalen. Bovendien komt de DVD in een jewelcase die het geheel er ook niet mooier op maakt. Maar dat is slechts een uitzondering.

- plaatje pianist

Bij veel sets krijg je gelukkig één of meerdere volgepropte DVD’s èn daarbij natuurlijk nog eens de verpakking en wat kleinigheden.
Het leukste is natuurlijk als je dit alles mooi in je kast kan zetten en iedereen ervan kan laten genieten; vrienden, familie en zelfs onbekenden (d.m.v. een online foto). Eigenlijk iedereen die ook maar een beetje geïnteresseerd is in DVD’s. Dat geeft je toch weer een trots gevoel want de giftsets liggen helaas niet altijd voor het oprapen. Velen zijn genummerd en dus in beperkte oplage beschikbaar waardoor je vaak heel wat moeite moet doen (of heel wat geld moet neerleggen) om er nog aan te kunnen komen. Maar dat maakt het achteraf ook wel weer de moeite waard. Ik vind het altijd wel een uitdaging en geef er dan ook vaak veel geld aan uit. Achteraf kan ik dan enkele (tientallen) minuten trots naar mijn collectie blijven staren (misschien herkenbaar bij anderen).

Maar eventjes voor de duidelijkheid nog: ik koop niet de eerste de beste films: alleen films die ik al heb gezien en/of die mij echt aanspreken (d.m.v. een beetje research). Op die manier weet je ook in te schatten hoeveel een film jou precies waard is. Hoe dan ook, ik ben blij dat er steeds meer mensen geïnteresseerd raken in giftsets. Tot op heden heb ik het aantal giftset-geïnteresseerden alleen maar zien stijgen en dat is natuurlijk een goede zaak. Misschien dat er dankzij deze artikels in de toekomst wel wat meer aandacht wordt besteed aan giftsets hier in Nederland, je weet het maar nooit :)"

Tot slot:

Dat je er snel bij moet zijn om een giftset te bemachtigen blijkt wel weer uit de Aziatische uitgave van Troy (2.000 exemplaren). Deze was binnen 24 uur uitverkocht!

- plaatje Troy

In deel drie van de ‘DVD.nl giftset special’ aandacht voor wat minder bekende (maar daarom niet minder mooie) giftsets, ultieme en zeer zeldzame verzamelobjecten (op naar de 3e hypotheek) en laten we foto’s zien van hoe verzamelaars hun pronkstukken hebben geplaatst.

Speciale dank gaat uit naar forummers Mark de Jong die de Top-5 heeft samengesteld en voor zijn interview, Harry Stadman voor het logo en collega Nathan Strik voor het bewerken van de overige afbeeldingen.

Tot de volgende special!

----> link naar deel 1

reply
0
RD
Ronald Dassen
Aug 03, 2004

Ronald Stiebolt wrote:
Overigens valt het mij op dat als je van een particulier overzees iets koopt ...

Hoort overzees met een s aan het eind? Persoonlijk weet ik het niet zeker, maar het oogt een beetje vreemd. Mocht het zo horen, dan heb ik uiteraard niets gezegd :mrgreen:

reply
0
RS
Ronald Stiebolt
Aug 03, 2004

Sssssssssst Ronald! ;)

overzees [over´zees]
bn

aan of naar de overzijde van de zee: overzeese gebiedsdelen

reply
0
AB
Alex van den Berg
Aug 03, 2004

Ik zie het artikel zojuist pas... :oops:

Maar... complimenten Ronald! (y)

reply
0
KC
Koen Crijns
Aug 03, 2004

Ronald Stiebolt wrote: Deze zogenaamde heffing op producten die niet in Nederland verkrijgbaar zijn en ook nog eens particulier worden aangeschaft schreeuwt natuurlijk om ‘burgerlijke ongehoorzaamheid’. Jullie hebben het niet van mij, maar wat wel eens helpt is als je de verzender vriendelijk vraagt om op de verpakking aan te geven dat het product ca. 20 dollar kost (= ongeveer de maximale vrijstelling) en/of dat het gaat om ‘promotioneel winkelmateriaal’ zonder waarde. We blijven natuurlijk wel Nederlanders! Iemand recentelijk nog zijn aangifteformulier volledig naar waarheid ingevuld? ;)

Ik weet niet in hoeverre het handig is om dit in een officieel DVD.nl artikel te plaatsen, maar daar laat ik hoofd juridische zaken van HWI, laten we hem voor het gemak Frank noemen, wel even over nadenken. ;)

reply
0
RS
Ronald Stiebolt
Aug 03, 2004

Vanuit juridisch perspectief is degene die ingaat op het verzoek de 'schuldige' partij niet degene die het verzoek doet. Althans, dat is mijn visie...

reply
0
RD
Ronald Dassen
Aug 03, 2004

Ronald Stiebolt wrote: Sssssssssst Ronald! ;)

overzees [over´zees]
bn

aan of naar de overzijde van de zee: overzeese gebiedsdelen

Uch, uch...ahum :mrgreen:

reply
0
AB
Alex van den Berg
Aug 03, 2004

Ronald Stiebolt wrote: Vanuit juridisch perspectief is degene die ingaat op het verzoek de 'schuldige' partij niet degene die het verzoek doet. Althans, dat is mijn visie...
Je mag iemand ook niet aanzetten tot een misdrijf... ;)

Anders zou huurmoord wel heel erg gemakkelijk worden... :mrgreen:

reply
0
RS
Ronald Stiebolt
Aug 03, 2004

Helemaal mee eens, maar dan ga je je wel op een heel moeilijk terrein begeven: wat is in deze de definitie van een misdrijf/misdaad/strafbaar feit en zo verder?

Daarnaast zou ik in andere gevallen niet dit soort 'know-how' roepen maar in dit specifieke geval vind ik 't gewoon een verkapte vorm van oplichting. De Nederlandse overheid 'straft' particulieren voor zaken die ze prive aanschaffen die niet in Nederland te verkrijgen zijn en waar ook geen redelijk alternatief voor bestaat.

Mijn zwaarste argument is dan ook: waar is de tegenprestatie voor hetgeen ik moet betalen aan deze vorm van importheffingen?

reply
0
AB
Alex van den Berg
Aug 03, 2004

Ronald Stiebolt wrote: wat is in deze de definitie van een misdrijf/misdaad/strafbaar feit en zo verder?

Mijn zwaarste argument is dan ook: waar is de tegenprestatie voor hetgeen ik moet betalen aan deze vorm van importheffingen?

Simpel gezegd:
Overtreding = Niet houden aan het burgerlijk wetboek
Misdrijf = Niet houden aan het wetboek van strafrecht
Beiden zijn strafbare feiten ;)

I.i.g. is het ontduiken van de belastingwetgeving een misdrijf (zover ik me bewust ben).
Het misleiden van de fiscus wordt zelfs als vrij ernstig beschouwt... en in tegenstelling tot alle andere misdrijven geldt er zelfs omgekeerde bewijslast... JIJ moet bewijzen dat je hen (vadertje staat) geen belasting schuldig bent wanneer zij dat vinden dat je meer moet betalen... ;)

Maar goed... ik dwaal af :mrgreen:
Ik zou met het specifiek geven van tips heeeel erg voorzichtig zijn.
Een korte omschrijving dat vele mensen wel de wegen kennen om er onderuit te komen, maar dat het toch ook een beetje een kwestie van geluk of pech is ;)
Het bewust een lagere prijs opgeven valt wettelijk gezien onder "valsheid in geschrift"... ;) Het aanraden daarvan is dus het aanzetten tot valsheid in geschrift... :D

Iedere burger wordt geacht het wetboek te kennen... Dus er in het openbaar tegeningaan werkt alleen maar als een rode lap op een stier.
Probeer je het te ontduiken omdat je het niet eens bent met de wetgeving, dan kun je het beter voor jezelf houden ;) ... of in de politiek gaan... :D

reply
0
RS
Ronald Stiebolt
Aug 04, 2004

Mjah.... Wellicht een wat 'tussen de regels doorlezen'-tekst dan? Zoiets:

"Nu kan ik me heel goed voorstellen dat je deze heffingen net zo goed kan gebruiken als een inwonende schoonmoeder. Maar met wat creatief nadenken kun je het tij in je eigen voordeel laten keren. Honderd procent kan ik niets garanderen maar het is en blijft een feit dat de douane er zo goed als alleen maar herkenbare pakketjes uitpikt. Deze zijn dus bv. voorzien van bedrijfsnamen als Amazon, YesAsia en zo verder. Zelf heb ik dus nog nooit meegemaakt dat een pakketje werd onderschept dat ik via een particulier (bv. Ebay) heb aangeschaft.

Vanzelfsprekend ben IK een gedwee schaap als het aankomt op het meewerken aan het betalen van futiele belastingen, maar mochten jullie proberen om er onderuit te komen dan kan ik jullie vanzelfsprekend moeilijk tegenhouden..."

zoiets? ;)

reply
0
RS
Ronald Stiebolt
Aug 04, 2004

'interview' Mark de jong toegevoegd aan het 2e artikel.

reply
0
RS
Ronald Stiebolt
Aug 06, 2004

Wat mij betreft kan artikel 2 a.s. maandag online:

@nathan: plaatjes komen vandaag, uiterlijk morgen jouw kant uit

@Koen C.: wat de doen met het 'juridische vraagstuk'?

@iedereen: nog sprekvauten of andere opmerkingen?

reply
0
FE
Frank Everaardt
Aug 06, 2004

Even van mijn kant een antwoord op het juridische vraagstuk.

In het algemeen ben ik geen voorstander van het geven van tips over mogelijke verboden/illegale zaken. Simpelweg omdat ik niet het risico wil lopen om gezeur te krijgen.

Nu is gezeur niet erg, en soms publicitair erg handig, maar aangezien we ons hier met veel meer andere dingen moeten bezighebben, heb ik geen zin in gevechten met allerlei belanghebbenden. We zijn daar simpelweg te klein voor.

Daarnaast zou ik, in dit geval er zeker niet voor kiezen om dit of een hint hiernaar toe op te nemen in een dergelijk redactioneel artikel. Vergeet niet, je staat er als schrijver met naam en toenaam bij en je weet niet wie dit allemaal leest en welke bedoelingen men allemaal heeft.

De enige vorm waarin zoiets aan de kaak gesteld zou kunnen worden binnen DVD.nl is een column door een anonieme columnist.

reply
0
NS
Nathan Strik
Aug 07, 2004

Ronald Stiebolt wrote: @nathan: plaatjes komen vandaag, uiterlijk morgen jouw kant uit

Kan het kloppen dat ik nog niets in de mail heb?

reply
0
RS
Ronald Stiebolt
Aug 08, 2004

Nathan Strik wrote:
Ronald Stiebolt wrote: @nathan: plaatjes komen vandaag, uiterlijk morgen jouw kant uit

Kan het kloppen dat ik nog niets in de mail heb?

Nathan, mijn excuses! :oops:

In de loop van vandaag ga ik ze verzamelen en zal ik ze naar je toe sturen...

reply
0
RS
Ronald Stiebolt
Aug 08, 2004

@Nathan: plaatjes zijn onderweg!

@Koen: ik heb aan Nathan gevraagd of hij je de afbeeldingen wil toezenden. De tekst is wat mij betreft af en kan geplaatst worden

reply
0
NS
Nathan Strik
Aug 08, 2004

Ronald Stiebolt wrote: @Nathan: plaatjes zijn onderweg!

@Koen: ik heb aan Nathan gevraagd of hij je de afbeeldingen wil toezenden. De tekst is wat mij betreft af en kan geplaatst worden

Klaar met Photoshoppen, jij en Koen hebben mail...

reply
0
RS
Ronald Stiebolt
Aug 09, 2004

@Koen: heb jij voldoende materiaal en/of heb jij mijn hulp nodig bij e.e.a.?

reply
0
EB
Eric van Ballegoie
Aug 12, 2004

Ik heb het artikel voorzien van alle afbeeldingen en het is klaar om online te gaan. Het is me alleen niet helemaal duidelijk of er nu een nieuw logo voor dit tweede deel is gemaakt of niet?

reply
0
RS
Ronald Stiebolt
Aug 12, 2004

Eric, bedankt alvast!

Er is geen logo voor een deel 2 of verdere vervolgdelen...

reply
0
RS
Ronald Stiebolt
Aug 12, 2004

Eric: bedankt voor het plaatsen en de prima lay-out! (zie ook m'n PM)

Verder: op de frontpage staat in de begeleidende tekst "...kijken we de...", dit moet zijn "...kijken we naar de..."

reply
0
RS
Ronald Stiebolt
Aug 13, 2004

Integrale tekst deel 3, 'under HEAVY construction':

In alweer het derde en voorlopig laaste deel van dit 'DVD.nl giftset special'-drieluik gaan we o.a. in op zeer unieke giftsets, laten we foto's zien van hoe verzamelaars hun collectie hebben uitgestald en laten we verzamelaar x x aan het woord.

- plaatje Roman Holiday

'Ultimate giftsets'

Nu je hebt kunnen lezen wat er zoal te koop is en waar je het eventueel kunt kopen gaan we het nu hebben over de overtreffende trap: 'ultimate giftsets'. Hierbij moet je dan denken aan giftsets die niet per se in de vrije handel te verkrijgen zijn. Dat kunnen bijvoorbeeld giftsets zijn voor een select publiek zoals recensenten of bedoelt als relatiegeschenk van de grote maatschappijen.

Een prachtvoorbeeld hiervan is de koffer van Minority Report. De precieze oplage is ons onbekend en een heel enkele keer schuift deze wel eens voorbij op Ebay, denk dan echter wel aan prijzen van rond de 500 euro!

- Plaatjes 1 t/m 4 MR

Van hetzelfde laken een pak is de volledige verzameling James Bond-films - ook weer - in een koffer.

- Plaatjes JB koffer

Er is - helaas - echter te weinig informatie voorhanden met betrekking tot deze uitgaves maar we vonden dat we ze jullie niet mochten onthouden.

Giftsets op basis van minder bekende en oudere films

Dat een giftset zoals de Alien head (zie special deel 1) tot de verbeelding spreekt moge duidelijk zijn. Zo hebben we ook al eerder laten zien dat er mooie giftsets op de markt zijn van grote producties zoals Kill Bill, Band of brothers, Spiderman, Scarface en zo verder.

Gelukkig is het zo dat er ook zat te koop is op het gebied van de - in Nederland - minder bekende films. Ooit gehoord van de Infernal affairs-trilogie, Neon Genesis Evangelion of Tokyo godfathers? Van deze Aziatische uitgaves zijn zeer mooie giftsets te verkrijgen.

- plaatje X, Y & Z.

Ook de oudere films worden gelukkig niet vergeten. Wat te denken van klassieke horrorfilms zoals bijvoorbeeld Frankenstein met Boris Karloff? Deze film is als giftset te verkrijgen met twee andere illustere klassiekers compleet met bustes van de betreffende monsters.

- plaatje monstersbox

Kortom: als je al giftsets verzameld of van plan ben dit te gaan doen is er keus in overvloed! In tegenstelling tot bijvoorbeeld voetbalplaatjes kun je er dan ook rustig vanuit gaan dat er niet zoiets bestaat als een complete verzameling. Al is dit natuurlijk wel weer zo leuk omdat je kunt blijven zoeken op websites, veilingen en in winkels over de gehele wereld.

De industrie heeft inmiddels ook door dat giftsets gretig worden afgenomen en het bijhouden van nieuwe releases is, ondanks het feit dat e.e.a. nog in de kinderschoenen staat, bijna een dagtaak geworden.

Aan het woord: giftsetverzamelaar X X

"blablabla"

Foto's van collecties

reply
0
AM
Alexander de Mol
Aug 13, 2004

Ik zou even wachten (ook al is ie nog onder heavy construction) met het volgende giftset artikel. Anders zitten ze zo kort op elkaar en dat in de vakantieperiode....just my $0,02

reply
0