Beste leden,

Sinds donderdag 1 mei is het zover: de nieuwe website van allesoverfilm.nl is live!
De URL is ongewijzigd gebleven en je kunt nog steeds alle eerder geplaatste recensies en artikelen teruglezen.

Op deze speciale pagina kun je de actuele status van het forum bekijken.
In het najaar wordt het weer mogelijk om te reageren en nieuwe berichten te plaatsen.
Houd deze pagina dus goed in de gaten voor de laatste updates over het forum.

Hopelijk tot snel!

Met vriendelijke groet,
Rogier

AllesOverFilm Forum

AllesOverFilm Crew - Forum
FE
Frank Everaardt
Downtime DVD.nl en Hardware.Info servers
Sep 18, 2004

Aanstaande donderdag zullen we naar verwachting een belangrijke upgrade gaan uitvoeren aan de servers van Hardware.Info en DVD.nl. Het belangrijkste is de overstap van 4u naar 2u behuizingen waardoor we meer ruimte creeëren voor toekomstige uitbreidingen. In plaats van drie servers kunnen we straks zes servers huisvesten in dezelfde ruimte. Tevens zal deze upgrade aangegrepen worden om Hardware.Info (Pollux) te voorzien van snellere harde schijven. Momenteel werken we nog met 7200 rpm IDE's maar daar worden voor de database snelle 15.000 toeren scsi-schijven aan toegevoegd. DVD.nl (Castor) heeft deze upgrade al eerder gehad. Tevens zullen beide servers worden voorzien van extra geheugen en tevens zullen we deze dag aangrijpen voor het upgraden van het besturingssysteem (naar SUSE 9.1). Zoals het er nu naar uitziet zullen we donderdag aan het einde van de middag beginnen met de upgrade en tot laat in de avond bezig zijn met deze aanpassingen. Een officieel bericht zullen we begin volgende week plaatsen en verslaggeving zul je op het web en ook in Hardware.Info Magazine terug kunnen vinden.

AB
Alex van den Berg
Oct 16, 2004

Goed dat je het even zegt. Kan ik er rekening mee houden :mrgreen: ... ofwel... ik moet eens wat vaker naar de index van het crewforum kijken :oops:

reply
0
AM
Alexander de Mol
Oct 19, 2004

Pffewww....we're back! (y)

Ik hoop dat het probleem snel achterhaald gaat worden.

reply
0
NS
Nathan Strik
Oct 19, 2004

Dit was inderdaad weer een ernstige downtime. Gelukkig zijn we er weer! (y)

Is er nu al bekend wat er steeds precies mis gaat? (wel frappant dat het precies 10 dagen geleden is sinds de vorige crash... ik ruik een complot, of misschien heeft onze server een 10-daagse menstruatiecyclus ofzo :roll:)

reply
0
AB
Alex van den Berg
Oct 19, 2004

Alexander de Mol wrote: Pffewww....we're back! (y)
Waren we weer weg dan? :shock:
Ik heb er niets van gemerkt... maar ik heb dan ook al een paar dagen een vreemd dagritme... 5 uur 's ochtends gaan slapen... 2 uur later weer opstaan... 12 uur aktie... 2 uur 's nachts gaan slapen... 8 uur weer opstaan... en nu even een (paar) bakken koffie... :roll: :lol:

Maar eeuh... Die servercrashes? Gebeurt dat toevallig ook op momenten met hoge serverbelasting? Anders wil ik toch nóg eens een RAM-test aanbevelen ;)

reply
0
H
Herjan
Oct 19, 2004

Een RAM-test? Dan ga jij een aanloop nemen en tegen die kasten aanrammen? :?

Maar serieus: een defect geheugenchipje zou een oorzaak kunnen zijn... Is het trouwens maar 1 server of meerdere? Het zijn trouwens linux servers, toch? Jammer, dan kan ik niet helpen...

reply
0
AB
Alex van den Berg
Oct 19, 2004

Herjan Hakkers wrote: Is het trouwens maar 1 server of meerdere?
Zover ik weet.... Voor iedere site een aparte server (HWI en DVD) en daarnaast een gezamelijke mailserver.

Maar in dit geval kun je de HWI- en mailservers alvast vergeten omdat alleen de DVD.nl site crasht.... dacht ik...

reply
0
EB
Eric van Ballegoie
Oct 19, 2004

RAM hebben we al geprobeerd en (vrijwel uitgesloten als oorzaak). Bij de verbouwing van de servers hebben we er 2 GB bijgeplaatst. Die hebben we er bij de vorige crash weer uitgehaald en een memtest gedraaid. Geen problemen aldaar. Ook hebben we castor als bovenste in het rek geplaatst en de deksel eraf gehaald om voor voldoende koellucht te zorgen, maar ook dat heeft duidelijk niet geholpen.

Ik ben zojuist terug uit Amsterdam waar ik de server het gereset en we alle logs en settings nog eens goed hebben doorlopen. Een van de verschillen met pollux is dat castor al firewall software had draaien. Die hebben we nu uitgeschakeld. Een andere optie, en een die we volgende keer als er weer een crash optreed gaan uitzoeken, is de SCSI kaart. Dit is een PCI 64 bits kaart die nu via een riser aangesloten is. We hebben echter geen écht goed idee wat er aan de hand is, omdat de logs geen vreemde zaken laten zien.

reply
0
AB
Alex van den Berg
Oct 19, 2004

Eric van Ballegoie wrote: RAM hebben we al geprobeerd en (vrijwel uitgesloten als oorzaak).
Ook hebben we castor als bovenste in het rek geplaatst en de deksel eraf gehaald om voor voldoende koellucht te zorgen, maar ook dat heeft duidelijk niet geholpen.
Kan de processor z'n warmte wel goed kwijt? Voldoende koelpasta?
Koelpasta zorgt ervoor dat het thermische kontakt tussen processor en koelelement optimaal is... Hoe glad een oppervlak ook lijkt, er bestaan altijd miniscule "heuvels en dalen". Zonder koelpasta maken alleen de "heuveltoppen" kontakt. Koelpast vult de "dalen" waardoor het thermische kontakt met ruim 100% wordt verbetert!!

Ook hiermee heb ik in het verleden ervaring... Een P3-600 MHz processor wilde onder zware belasting nog weleens crashen... De temperatuur liep dan op tot over de 90 graden!! Nadat ik de koelpasta tussen processor en koeler had ververst bleek de werktemperatuur van de processor ineens 20 tot 30 graden (!!!) lager en hij is nooit meer "spontaan" gecrashed.

reply
0
EB
Eric van Ballegoie
Oct 19, 2004

Dank voor de tips, maar wij doen hier wel eens iets met processoren en koelers en deze info is ons dan ook bekend ;)

Zonder dollen: Uiteraard gebruiken we koelpasta en ik heb tijdens het draaien de kast geopend en met een infrarood thermometer op verschillende plaatsen de temperatuur opgemeten, die is nergen in de kast hoger dan 42 graden. Volgens het bios zijn beide processoren bovendien niet warmer dan 56 graden, dus dat is geen enkel probleem. De server draait de afgelopen week in een geairconditioned rack met een open kast, dus temperatuur is het écht niet.

Voor de kenners: De koelers zijn met Artic Silver koelpasta gemonteerd, deze koelpasta geleidt nog een heel stuk beter dan de standaard siloconenpasta.

reply
0
AB
Alex van den Berg
Oct 19, 2004

Eric van Ballegoie wrote: Dank voor de tips, maar wij doen hier wel eens iets met processoren en koelers en deze info is ons dan ook bekend ;)
Ik had niet anders verwacht. Het was ook niet bedoeld als opmerking voor leken, maar als tip voor iets waar in de stress misschien niet aan werd gedacht ;)
Sorry als het een beetje minachtend overkwam... Dat was zeker niet de bedoeling.

Op dit moment heb ik geen tips meer... ook geen zinloze :mrgreen:
Ik zou me nu gaan afvragen of er misschien "maandagochtend onderdelen" gebruikt worden en net als jullie eerst eens naar de interfacekaarten te kijken en misschien zelfs gaan twijfelen over de mammaplank.

reply
0
H
Herjan
Oct 19, 2004

Eric,

Kan het een memory leak o.i.d. zijn? Bij 1 van mijn projecten in het verleden dachten we te maken te hebben met een ordinair memory leak (software geeft gebruikgeheugen niet vrij), maar later bleek dat file handles niet werden vrijgegeven. Dat speelde allemaal wel op een Windows 2000 Server, maar wellicht dat zoiets ook op Linux kan voorkomen?

reply
0
EB
Eric van Ballegoie
Oct 19, 2004

Alex van den Berg wrote: Sorry als het een beetje minachtend overkwam... Dat was zeker niet de bedoeling.

Neehoor, er stond toch een ;) achter? No problemo, juist prettig dat jullie meedenken (y).

wat betreft onderdelen: Het is allemaal goed spul wat erin zit. Dual Opteron board van MSI, ECC DDR geheugen, Tekram SCSI controller, etc etc.. Maar uiteraard kan er altijd iets kapot zijn. SCSI controller hebben we dubbel en kan dus vervangen worden. Moederbord hebben we momenteel niet dubbel, maar kan als het nodig is geregeld worden.

Wat betreft het memory-leak probleem: De intervallen waarop de crashes gebeuren zijn random, vorige keer al na één dag. Ik denk dus niet dat dat het is, maar we sluiten niets uit.

reply
0
EB
Eric van Ballegoie
Oct 19, 2004

Alex van den Berg wrote: Sorry als het een beetje minachtend overkwam... Dat was zeker niet de bedoeling.

Neehoor, er stond toch een ;) achter? No problemo, juist prettig dat jullie meedenken (y).

wat betreft onderdelen: Het is allemaal goed spul wat erin zit. Dual Opteron board van MSI, ECC DDR geheugen, Tekram SCSI controller, etc etc.. Maar uiteraard kan er altijd iets kapot zijn. SCSI controller hebben we dubbel en kan dus vervangen worden. Moederbord hebben we momenteel niet dubbel, maar kan als het nodig is geregeld worden.

Wat betreft het memory-leak probleem: De intervallen waarop de crashes gebeuren zijn random, vorige keer al na één dag. Ik denk dus niet dat dat het is, maar we sluiten niets uit.

reply
0
AB
Alex van den Berg
Oct 19, 2004

Alex van den Berg wrote: Op dit moment heb ik geen tips meer... ook geen zinloze :mrgreen:
Misschien toch wel... :D

Harddiskfoutje? Extreme deep heavy schijfcontrole uitvoeren met markering voor defecte sectoren?
Harddrive kan de warmte goed kwijt (beide zijden ongeveer 1.5 cm vrij)? Dat heeft bij mij eens een "drive-melt" met 60 gieg dataverlies opgeleverd :cry:

reply
0