Beste leden,

Sinds donderdag 1 mei is het zover: de nieuwe website van allesoverfilm.nl is live!
De URL is ongewijzigd gebleven en je kunt nog steeds alle eerder geplaatste recensies en artikelen teruglezen.

Op deze speciale pagina kun je de actuele status van het forum bekijken.
In het najaar wordt het weer mogelijk om te reageren en nieuwe berichten te plaatsen.
Houd deze pagina dus goed in de gaten voor de laatste updates over het forum.

Hopelijk tot snel!

Met vriendelijke groet,
Rogier

AllesOverFilm Forum

AllesOverFilm Crew - Techniek
PMVM
Piet Marcus vd Meulen
Handels-applicatie
Dec 18, 2004

Omdat ik nu vakantie heb is het misschien een goed idee hier een start mee te maken. Ik heb hier even over nagedacht en ben tot de volgende punten (en vragen) gekomen. Vragen / opmerkingen / antwoorden? - invoeren titels vergelijkbaar met de veiling - mensen moeten hun dvd's zelf kunnen verwijderen - kopen van dvd's niet hard inbouwen. ik bedoel: als iemand een dvd wil kopen, kan de verkoper de dvd verwijderen. niet automatisch! - dus een soort van berichtgeving naar de plaatser van de dvd. via mail of pm? - meteen de veiling erin bouwen? - ook de ruil-aanbiedingen meenemen?

RS
R. Schaap
Dec 18, 2004

En de mogelijkheid om meer dvd's tegelijk te verkopen? Er zijn weleens verkopers die 40 dvd's tegelijk aanbieden. Voor hen is het onnoemelijk om 40 topics te maken.

Andersom hetzelfde. Kopers willen weleens 3 dvd's tegelijk kopen van 1 verkoper.

Berichtgeving mogelijkheden moeten er denk ik wel komen, dat zou top zijn. Misschien dat verkopers hun voorkeuren daarover kunnen aangeven bij het invoeren dmv al dan niet aanvinken ervan?

prijzen aanpassen moet mogelijk zijn. Eigenlijk een soort backend voor verkopers of niet.

verkoper moet kunnen aangeven of verzendkosten inbegrepen zijn of niet.

reply
0
PMVM
Piet Marcus vd Meulen
Dec 18, 2004

ik heb even zitten nadenken over de groot-verkopers. iets van xml down- en uploaden? dus een bestand op kunnen halen met al je titels die je kunt wijzigen en weer uploaden?
sowieso, alle entries zijn door de aanbieder zelf te wijzigen!

meerdere titels tegelijk kopen... dat wordt lastig... is het veel moeite drie keer op een link te klikken als je drie dvd's wilt overnemen?

je laatste punt (over de verzendkosten): dit is nu al een invoeroptie bij de veiling en wilde ik dus 1:1 overnemen :)

reply
0
RS
R. Schaap
Dec 18, 2004

over drie dvd's tegelijk: het is idd niet moeilijk, maar voor de communicatie tussen verkoper en koper wel gemakkelijker. Nu krijgen ze beide drie keer een bericht. Tevens wordt het nu minder aannemelijk dat de verkoper een mooi bundelprijsje maakt voor de koper.
Dat zijn natuurlijk bijverschijnselen en eigenlijk niet belangrijk.
Dus idd maar gewoon even negeren en later kijken wat forummers erover zeggen.

Puntje 1 is natuurlijk erg goed.

reply
0
PMVM
Piet Marcus vd Meulen
Dec 18, 2004

Rein Schaap wrote: Puntje 1 is natuurlijk erg goed.

Technisch erg leuk om te maken, en daar gaat 't mij als ontwikkelaar natuurlijk om... Maar het beleid van DVD.nl is volgens mij niet gericht op commerciele 'jongens'... dus daar moet denk ik eerst een 'beleidsmatig' antwoord op komen.

reply
0
RS
R. Schaap
Dec 18, 2004

beleidsmatig antwoord is dit: nee, niet doen, want geeft de commerciele jongens teveel een open deur.

Toch Eric?

reply
0
KC
Koen Crijns
Dec 19, 2004

Ik heb eens een beetje zitten brainstormen:

Waar ik naar toe wil in één handelsapplicatie met daarin geïntegreerd: koop, ruil, veiling en plus-min. Belangrijk is dat alles lekker overzichtelijk is en dat in het bijhouden van het gehandel voor de moderators vrijwel geen werk meer zit. Persoonlijk vind ik Alex' veiling een prima uitgangspunt, al neem ik wel de kritiek dat men de veiling wat te 'klinisch' vind ter hart. Ik heb zo één-twee-drie echter niet voor ogen hoe je een goede overzichten, goede beheersbaarheid, en alle andere doelen van de nieuwe applicatie moet gaan combineren met de gewenste 'gezelligheid'.

Zoals Rein al goed gokte gaan we absoluut geen speciale dingen maken voor de grote handelaars. XML-invoeren is allemaal leuk en aardig, maar dat gaan we echt niet gratis weggeven aan de John Sitals van deze wereld. Ook de grote handelaren mogen hun DVD'tje braaf één-voor-één invoeren.

In het veiling overzicht is iedereen altijd even prominent aanwezig, aangezien de aangeboden DVD's in volgorde van afloop staan gegroepeerd. Voor koop en ruil moeten we ook zoiets doen denk ik: net als de veiling hebben die een afloop-datum (zeg een week of twee a drie).

Ik heb zoals gezegd helaas niet helemaal voor ogen hoe e.e.a. er precies uit zou moeten zien, of hoe de werking precies zou moeten zijn. Alle brainstorm ideeën van iedereen zijn dus welkom!

reply
0
PMVM
Piet Marcus vd Meulen
Dec 19, 2004

ik zou toch ook zeker voorstellen om te kunnen zoeken/sorteren op titel...

reply
0
KC
Koen Crijns
Dec 19, 2004

Dat lijkt me niet meer dan logisch inderdaad. ;)

reply
0
KC
Koen Crijns
Dec 19, 2004

Één ding moeten we trouwens ook niet vergeten:

Marktplaats.nl is in de ogen van iedereen met een beetje kijk op programmeren een verschrikking, maar is onvoorstelbaar succesvol. eBay is tot in de kleine details geweldig ontwikkeld, maar bijna niemand gebruikt het. Dat zal grotendeels wat te maken hebben met het feit dat spullen verkopen op eBay geld kost, maar alles 'simpel' houden is klaarblijkelijk ook wat waard.

reply
0
RS
R. Schaap
Dec 19, 2004

hoe minder muisklikken, hoe beter de website, luidt ook een eeuwenoud internetgezegde.

Hoe is dat speurders.nl eigenlijk opgebouwd? Net als marktplaats? Of zit het tussen marktplaats en ebay in?

reply
0
MH
Marcel den Haan
Dec 19, 2004

Ik weet niet of het uberhaupt mogelijk is, maar is het geen idee om een soort eigen pagina te maken. Dan bedoel ik eigenlijk wat je hebt bij Ebay. Daar heb je een pagina die MyeBay heet en daar kun je allerlei dingen bekijken en bijhouden zoals, items die gekocht hebt, waar je op aan het bieden bent, items die je in de gaten wilt houden (watchlist) en items die je niet gekocht of verloren hebt.
Ook staat er aan welke users je nog feedback moet geven, bij ons dan plussen of minnen. Ook de hoeveelheid plusen en minnen zouden dan gelijk te bekijken kunnen zijn.
Moet natuurlijk niet teveel op eBay gaan lijken, maar ik maak van deze opties veel gebruik, vooral die watchlist is erg handig en dat er staat dat je nog moet plussen.

reply
0
AB
Alex van den Berg
Dec 19, 2004

Koen Crijns wrote: Persoonlijk vind ik Alex' veiling een prima uitgangspunt, al neem ik wel de kritiek dat men de veiling wat te 'klinisch' vind ter hart. Ik heb zo één-twee-drie echter niet voor ogen hoe je een goede overzichten, goede beheersbaarheid, en alle andere doelen van de nieuwe applicatie moet gaan combineren met de gewenste 'gezelligheid'.
Ik heb er zelf weleens aan gedacht dat het misschien een goed idee is wanneer er bij iedere transaktie een soort commentaarthread mogelijk is.... gewoon een serie openbaar te plaatsen berichten in een database met een koppeling naar het item in de transaktie-database dus. Dit kan waarschijnlijk de zo begeerde gezelligheid opleveren.
Om het helemaal compleet te maken, zou je de aanbieder meteen een soort beheerder van deze berichten kunnen laten zijn... Dat houdt het forum schoon, is onderhoudsvrij voor DVD.nl en geeft de aanbieder toch de mogelijkheid om b.v. prijsaanvallen te verwijderen.

reply
0
PMVM
Piet Marcus vd Meulen
Dec 20, 2004

ben wat aan het knutselen - heb nu een ontwikkelomgeving waar ik scripts kan bouwen die 1:1 in DVD.nl gehangen kunnen worden, zonder (veel) aan de code te hoeven verspijkeren...

anyway.

een vraag over de invoer van titels bij de veiling. ik zie daar velden voor regisseur, acteurs, streepjescode. is er een reden waarom daarnaar gevraagd wordt? moeten die hierin ook meegenomen worden?

reply
0
AB
Alex van den Berg
Dec 20, 2004

Piet Marcus vd Meulen wrote: ben wat aan het knutselen - heb nu een ontwikkelomgeving waar ik scripts kan bouwen die 1:1 in DVD.nl gehangen kunnen worden, zonder (veel) aan de code te hoeven verspijkeren...
(y)

Piet Marcus vd Meulen wrote: een vraag over de invoer van titels bij de veiling. ik zie daar velden voor regisseur, acteurs, streepjescode. is er een reden waarom daarnaar gevraagd wordt? moeten die hierin ook meegenomen worden?
Ik heb deze gegevens erbij gezet omdat ze funktioneel kunnen zijn bij de herkenning.
- Diverse releases worden onderscheiden door andere streepjescodes.
- Remakes zijn herkenbaar aan acteurs en regisseurs (alleen een jaartal is niet voor iedereen duidelijk)

Maar... doe ermee wat je niet laten kunt, al lijkt me de streepjescode wel een belangrijk item :)

reply
0
PMVM
Piet Marcus vd Meulen
Dec 20, 2004

Alex van den Berg wrote: Maar... doe ermee wat je niet laten kunt, al lijkt me de streepjescode wel een belangrijk item :)

waarom denk je dat? ik geloof niet dat ik die ooit gebruikt heb bij de veilingapplicatie (nu stel ik me even op als kritische gebruiker)

reply
0
AB
Alex van den Berg
Dec 20, 2004

Nog even over die streepjescode:

Dit is de meest unieke vorm van internationale indexering die er voor DVD's te bedenken is. Bij eventuele toekomstige applicaties wordt dit dé sleutel om diverse databases te linken... zelfs wanneer het om externe databases in Verweggistan gaat ;)

reply
0
PMVM
Piet Marcus vd Meulen
Dec 20, 2004

Alex van den Berg wrote: Nog even over die streepjescode:

Dit is de meest unieke vorm van internationale indexering die er voor DVD's te bedenken is. Bij eventuele toekomstige applicaties wordt dit dé sleutel om diverse databases te linken... zelfs wanneer het om externe databases in Verweggistan gaat ;)

ok, als dát de reden is, kan ik er nog wel wat mee. ik neem 'm eerst gewoon op.

reply
0
AB
Alex van den Berg
Dec 20, 2004

Piet Marcus vd Meulen wrote:
Alex van den Berg wrote: Nog even over die streepjescode:

ok, als dát de reden is, kan ik er nog wel wat mee. ik neem 'm eerst gewoon op.
Eventueel kun je er nog een landcode aan toevoegen.
Soms hebben b.v. DVD's in Frankrijk en Nederland dezelfde streepjescode... maar de hoes (en titel) zijn bij de franse versie vaak Franstalig. Dit geldt vooral voor de frontcover. Andere documentatie (incl. achterkant) is dan vaak 2-talig. :)

Voor landcodes bestaan trouwens gestandaardiseerde ISO-tabellen... Zo is Nederland b.v. 32 als ik me niet vergis. ;)

reply
0
AM
Alexander de Mol
Dec 20, 2004

Koen Crijns wrote: Marktplaats.nl is in de ogen van iedereen met een beetje kijk op programmeren een verschrikking, maar is onvoorstelbaar succesvol. eBay is tot in de kleine details geweldig ontwikkeld, maar bijna niemand gebruikt het. Dat zal grotendeels wat te maken hebben met het feit dat spullen verkopen op eBay geld kost, maar alles 'simpel' houden is klaarblijkelijk ook wat waard.
Heeft Ebay niet onlangs Marktplaats.nl voor + 300 mln overgenomen?
Overigens is het verkopen van goederen boven een bepaalde prijs ook bij Marktplaats niet voor niets kan ik me herinneren. Moest toen aardig wat afdragen toen ik mijn schoonmoeder via Marktplaats...enfin... ;) (6)

reply
0
PMVM
Piet Marcus vd Meulen
Dec 20, 2004

Alexander de Mol wrote:
Koen Crijns wrote: Marktplaats.nl is in de ogen van iedereen met een beetje kijk op programmeren een verschrikking, maar is onvoorstelbaar succesvol. eBay is tot in de kleine details geweldig ontwikkeld, maar bijna niemand gebruikt het. Dat zal grotendeels wat te maken hebben met het feit dat spullen verkopen op eBay geld kost, maar alles 'simpel' houden is klaarblijkelijk ook wat waard.
Heeft Ebay niet onlangs Marktplaats.nl voor + 300 mln overgenomen?
Overigens is het verkopen van goederen boven een bepaalde prijs ook bij Marktplaats niet voor niets kan ik me herinneren. Moest toen aardig wat afdragen toen ik mijn schoonmoeder via Marktplaats...enfin... ;) (6)

Boven de 200 euro moet je betalen. Marktplaats is voor 225 miljoen euri overgenomen door eBay. Terwijl de eigenaren het eind '99 voor 300.000 euro hebben gekocht. Handige investering... De eerste eigenaar had nog 5% van de aandelen - die zal ook wel blij zijn :-)

maar goed, totaal off-topic.

ik zit nog (functioneel) met het melden van interesse op geplaatste items in m'n maag. hoe gaan we dat doen? nieuw systeem introduceren? of gewoon via pm/e-mail? moeten die zaken openbaar zijn?

reply
0
KC
Koen Crijns
Dec 20, 2004

Aangezien ik niet echt in het handels-circuit zit, durf ik daar zo 1-2-3 geen antwoord op te geven. Wat vinden de Crew-leden die wat meer met handelen bezig zijn?

reply
0
RS
Ronald Stiebolt
Dec 20, 2004

'Interesse' in deze lijkt me onvoldoende om aandacht aan te schenken, mijn ideeen:

1) Reserveren (even los van de betekenis ervan): als de biedende partij met de reservering instemt wordt het product 'bevroren' voor een tijdsduur die beide partijen overeenkomen.

2) Kopen: direct bevriezen van het betreffende product (ontstaat er ook geen discussie meer wie er het eerst was) en de afhandelingsprocedure starten.

3) Ruilen: niet bevriezen, aanbieder op de hoogte stellen van de biedingen (bv. een overzichtslijst), zodra de bieder instemt (button) met een ruil het product bevriezen.

Optioneel:

- als er gekozen wordt voor posts in de betreffende thread dan komt het wellicht het overzicht ten goede als voor het betreffende product wederzijds plussen(!) worden uitgedeeld de posts verwijderd worden van beide partijen

't Is maar een idee....

reply
0
MH
Marcel den Haan
Dec 21, 2004

Marcel den Haan wrote: Ik weet niet of het uberhaupt mogelijk is, maar is het geen idee om een soort eigen pagina te maken. Dan bedoel ik eigenlijk wat je hebt bij Ebay. Daar heb je een pagina die MyeBay heet en daar kun je allerlei dingen bekijken en bijhouden zoals, items die gekocht hebt, waar je op aan het bieden bent, items die je in de gaten wilt houden (watchlist) en items die je niet gekocht of verloren hebt.
Ook staat er aan welke users je nog feedback moet geven, bij ons dan plussen of minnen. Ook de hoeveelheid plusen en minnen zouden dan gelijk te bekijken kunnen zijn.
Moet natuurlijk niet teveel op eBay gaan lijken, maar ik maak van deze opties veel gebruik, vooral die watchlist is erg handig en dat er staat dat je nog moet plussen.

:?:

reply
0
PMVM
Piet Marcus vd Meulen
Dec 21, 2004

Marcel den Haan wrote: Ik weet niet of het uberhaupt mogelijk is, maar is het geen idee om een soort eigen pagina te maken. Dan bedoel ik eigenlijk wat je hebt bij Ebay. Daar heb je een pagina die MyeBay heet en daar kun je allerlei dingen bekijken en bijhouden zoals, items die gekocht hebt, waar je op aan het bieden bent, items die je in de gaten wilt houden (watchlist) en items die je niet gekocht of verloren hebt.

Uiteraard wil ik zoiets gaan maken. één en ander hangt wel af van de afhandeling van het kopen/ruilen van items. Maar zoiets is altijd handig (zie bijvoorbeeld 'mijn overzicht' bij de plussen-en-minnen applicatie)!

reply
0
MH
Marcel den Haan
Dec 21, 2004

Ronald Stiebolt wrote: 'Interesse' in deze lijkt me onvoldoende om aandacht aan te schenken, mijn ideeen:

1) Reserveren (even los van de betekenis ervan): als de biedende partij met de reservering instemt wordt het product 'bevroren' voor een tijdsduur die beide partijen overeenkomen.

2) Kopen: direct bevriezen van het betreffende product (ontstaat er ook geen discussie meer wie er het eerst was) en de afhandelingsprocedure starten.

3) Ruilen: niet bevriezen, aanbieder op de hoogte stellen van de biedingen (bv. een overzichtslijst), zodra de bieder instemt (button) met een ruil het product bevriezen.

Optioneel:

- als er gekozen wordt voor posts in de betreffende thread dan komt het wellicht het overzicht ten goede als voor het betreffende product wederzijds plussen(!) worden uitgedeeld de posts verwijderd worden van beide partijen

't Is maar een idee....

Klinkt goed, misschien een optie om ervoor te kunnen kiezen een item alleen in de veiling te zetten, alleen koop of veiling én te koop. Dan zou je een startbedrag in kunnen vullen en een "Nu Kopen" optie. Zodra er een startbod is, vervalt de "Nu Kopen" optie.
Jullie raden het al, dit lijkt weer op eBay :lol: , maar voor mij toch wel een heel handige site om te handelen en gezien de hoeveelheid bezoekers ben ik niet de enige.

reply
0
PMVM
Piet Marcus vd Meulen
Dec 21, 2004

ik weet 't niet zeker, maar verwacht dat er zware copyrights zitten op de 'nu kopen' feature.... ben natuurlijk geen jurist...

reply
0
RS
Ronald Stiebolt
Dec 21, 2004

Piet Marcus vd Meulen wrote: ik weet 't niet zeker, maar verwacht dat er zware copyrights zitten op de 'nu kopen' feature.... ben natuurlijk geen jurist...

Ik kan me dat nauwelijks voorstellen, het gros van de winkels heeft ook een 'buy now', 'koop direct' enz. functie. Zolang je niet dezelfde 'look-and-feel' hanteert mag dit geen problemen opleveren imho...

reply
0
PMVM
Piet Marcus vd Meulen
Dec 21, 2004

Ronald Stiebolt wrote:
Piet Marcus vd Meulen wrote: ik weet 't niet zeker, maar verwacht dat er zware copyrights zitten op de 'nu kopen' feature.... ben natuurlijk geen jurist...

Ik kan me dat nauwelijks voorstellen, het gros van de winkels heeft ook een 'buy now', 'koop direct' enz. functie. Zolang je niet dezelfde 'look-and-feel' hanteert mag dit geen problemen opleveren imho...

Het gaat hier wel om een veiling, waar je meteen kunt kopen voor een vaste prijs... dat zie je toch écht niet zo vaak.

reply
0
RS
Ronald Stiebolt
Dec 21, 2004

Op zich is dat zo PM, maar het veilingprincipe is al zo oud als de mensheid zelf. Ik denk dat we ons alleen 'druk' moeten maken om de algehele 'look-and-feel'.

M.a.w.: we moeten trachten om e.e.a. een unieke uitstraling te geven...

reply
0
EB
Eric van Ballegoie
Dec 21, 2004

De 'koop nu' knop zal geen problemen opleveren, we moeten alleen wel zorgen dat het beestje een ander naampje heeft als bij Ebay.

Verder ben ik het met Ronald eens dat de look en feel absoluut één van de belangrijkste punten is. De applicatie moet niet alleen technische goed in elkaar zitten, maar moet ook handig werken en uitnodigend zijn voor de gebruikers. Ik kan er zelf niet de vinger op leggen, maar dat laatste punt lijkt met de huidige veiling een probleempje: De werking is perfect en toch zijn er relatief weinig mensen die er gebruik van maken.

reply
0
RS
R. Schaap
Dec 21, 2004

Koop de dvd!

reply
0
RS
Ronald Stiebolt
Dec 21, 2004

Wat mij betreft is het vrij eenvoudig (even los van het technische verhaal):

Optie 1) a la Ebay (statisch, intuitief, alle correspondentie op de achtergrond via email)

Optie 2) een soort van 'persoonlijke pagina', hierbij stel ik me voor dat er wellicht tabbladen te vinden zijn (gezocht/ruil/verkoop/gevraagd/veiling en zo verder)

Ik ben persoonlijk voor optie 2, dat een statische oplossing niet werkt in een handelsomgeving bewijst - helaas - de veiling m.i.

Verder is optie 2 natuurlijk erg makkelijk te benutten door bv. alle categorieen te 'bundelen' en op een centrale plaats te zetten, bv. een overzicht van alle ruilverzoeken. Bijkomend voordeel: dat gedeelte blijft dan schoon omdat de partijen de discussie binnen de 'persoonlijke pagina' doen.

Verdere voordelen van een persoonlijke pagina:

- Ook niet handelaren kunnen hun 'verhaal' kwijt; foto's van de collectie bv. of zelfs prive-foto's (per slot van rekening hebben we daar nu ook twee threads voor)

- Een verwijzing naar DVD-profiler, of zelfs een appje bouwen die het overzicht integreert

- Een 'chat live met mij knop' (via een button laten zien of de beheerder van de pagina online is), die vervolgens naar de allesoverfilm.nl chatbox gaat. Wordt dat tenminste ook weer nieuw leven ingeblazen.

- Een vorm van beheersfunctionaliteit zodat de beheerder van de pagina zelf posts kan weggooien (en dan bv. x dagen voor ons inzichtelijk houden met het oog op klachten of zo)

- Totaal titels te koop/veiling zou een maximum kunnen hebben (bv. 10) om 'flooden' van de Sitals van deze wereld tegen te gaan

- Met een minimum aan extra bandbreedte wordt er meer een 'community' gevormd, wat mij betreft het beste USP van het moment

- Zowel de huidige profielpagina, veilingprofielpagina en het individueel plussen- en minnenoverzicht kunnen in de 'persoonlijke pagina' worden weergegeven. Dat is m.i. 'strak', overzichtelijk en bespaart een hoop kliks en zoekwerk (ergo: minder bandbreedte)

Als we echt vooruit willen (kijken) met DVD.nl dan heb ik in ieder geval het idee dat een dergelijke oplossing DE mogelijkheid biedt om de concurrentie mijlenver achter ons te laten...

PM: als jij nou even voor vanavond een demo van al het bovenstaande maakt dan kunnen we een goede inhoudelijke discussie starten! :mrgreen:

reply
0
PMVM
Piet Marcus vd Meulen
Dec 21, 2004

hmmm... gaat allemaal wel érg ver, imho...

maar:
- integratie van plussen-en-minnen lijkt me zinvol
- niet de plaats bieden voor discussie, daar is al een forum voor
- ook geen verzamelplaats voor persoonlijke foto's...
- wel de 'interesse'-berichten openbaar voor iedereen, met de mogelijkheid voor de aanbieder berichten de de-activeren (niet verwijderen, alleen niet meer zichtbaar)

zoiets?

reply
0
KC
Koen Crijns
Dec 22, 2004

Klinkt wat mij betreft uitstekend PM!

Het spijt me trouwens dat ik niet heel erg veel kan inbrengen in deze discussie. Op de een of andere manier ligt dat hele handel-gebeuren mij niet zo, en mijn ervaringen met eBay en aanverwanten is ook nagenoeg 0.

reply
0
RS
R. Schaap
Dec 22, 2004

Het spijt mij dat ik pas input zal geven na 3 januari. Deze week ben ik heel hard aan het werk en volgende week skien!

reply
0
PMVM
Piet Marcus vd Meulen
Jan 18, 2005

even een update van mijn kant over deze applicatie. ik ben al een heel eind gevorderd (al een tijdje). is alleen even stil komen te liggen. ik wil nog wat punten op de I's zetten voor ik de link ga verspreiden. Ik denk niet dat ik daar voor mijn vakantie aan toe kom.
Van 2 tot en met 18 februari ben ik niet tot nauwelijks beschikbaar voor DVD.nl...

reply
0
EB
Eric van Ballegoie
Jan 18, 2005

Wow, dat is goed nieuws! Ik ben heel erg benieuwd naar hetgeen je gemaakt hebt!

reply
0
RS
R. Schaap
Jan 18, 2005

Laat maar komen!!!

Geintje,

Veel succes met afronden en geniet van je vakantie. We zien het wel verschijnen.

reply
0
PMVM
Piet Marcus vd Meulen
Jan 18, 2005

Rein Schaap wrote: Laat maar komen!!!

Geintje,

Veel succes met afronden en geniet van je vakantie. We zien het wel verschijnen.

Nou, 't is zo erg, de applicatie ligt al zo lang (in de kerstvakantie eind december mee gestopt) stof te verzamelen dat ik zelf niet meer weet waar ik gebleven was. er eerst zelf nog maar 's doorheen :)
en om nou mensen als een dolle stier door de applicatie te laten rouzen als ik zelf weg ben :)

reply
0
EB
Eric van Ballegoie
Jan 18, 2005

Is jouw vakantie van 2 tot 18 feb of begrijp ik dat verkeerd?

reply
0
PMVM
Piet Marcus vd Meulen
Jan 18, 2005

Eric van Ballegoie wrote: Is jouw vakantie van 2 tot 18 feb of begrijp ik dat verkeerd?

dat begrijp je helemaal goed. nou ja, ben twee dagen daarvoor ook al vrij van m'n werk, maar dan zit ik gewoon thuis.

reply
0
EB
Eric van Ballegoie
Jan 18, 2005

Ik weet niet hoever je momenteel bent, maar een aantal punten zijn denk ik het overdenken waard, daar zullen we dieper in moeten duidelijk:

Ease of Use...
Dat moet denk ik de heilige graal worden in dit project. Het moet makkelijk te begrijpen, te overzien, en te gebruiken zijn. Ik denk dat een probleem van de huidige veiling is dat de gebruiker teveel informatie krijgt op de allereerste pagina en overdondert is door alle rijen, kolommen en knoppen die hij voor zijn neus krijgt. Uiteraard moeten we er wel voor waken dat het niet te beperkt worden, ruime functionaliteit én ease of use in één applicatie krijgen is uiteraard aardige uitdaging.

koppeling met de toekomstige pricewatch
Hoe dit precies moet gaan werken weet ik nog niet, zie onder andere Ronald's voorstellen in de andere thread voor een idee. Feit is dat we iets moeten verzinnen waardoor het mogelijk is om gemakkelijk te zoeken naar gangbare winkelprijzen, dit om prijsaanvallen overbodig te maken en dus te voorkomen.

comments mogelijkheid
Een (zeer groot) deel van het succes van de handel via het forum is de ouwehoer-factor. Mensen houden ervan om met elkaar te lullen. Ik denk dat het dan ook zeer belangrijk is dat we een comments mogelijkheid inbouwen zodat de 'sociale factor' behouden blijft en het geen kille bedoeling wordt. Dat is namelijk een klacht die mensen aandragen over het huidige veilingsysteem.

reply
0
RS
Ronald Stiebolt
Jan 18, 2005

Eric van Ballegoie wrote: ...de ouwehoer-factor...

Suggestie: volledig automatiseren die hap, MAAR per thread een (onder water) gemaakte thread waarin men naar hartelust kan ouwehoeren.

Bv. te bereiken via een knop 'Discussie m.b.t. dit/deze artikel(en)".

Hiermee blijft het overzicht verschoond van 'ruis' maar voor de liefhebbers is er een 'doorlinkmogelijkheid' naar een semi-thread.

Idee?

Edit: wellicht een idee (mits niet teveel werk) om zoiets eerst eens als test te implementeren in de huidige veiling?

reply
0
PMVM
Piet Marcus vd Meulen
Jan 19, 2005

Ronald Stiebolt wrote:
Eric van Ballegoie wrote: ...de ouwehoer-factor...

Suggestie: volledig automatiseren die hap, MAAR per thread een (onder water) gemaakte thread waarin men naar hartelust kan ouwehoeren.

Bv. te bereiken via een knop 'Discussie m.b.t. dit/deze artikel(en)".

Hiermee blijft het overzicht verschoond van 'ruis' maar voor de liefhebbers is er een 'doorlinkmogelijkheid' naar een semi-thread.

Idee?

Edit: wellicht een idee (mits niet teveel werk) om zoiets eerst eens als test te implementeren in de huidige veiling?

Ik heb nu de mogelijkheid ingebouwd om (bij TKA, TKG en TRA) interesses te melden. Hierin kunnen dus eventueel andere prijzen genoemd worden. Hierop kan door de aanbieder gereageerd worden. Ook kan hij/zij de interesse 'verwijderen' (blijft in de database maar niet meer zichtbaar voor de gebruikers, ook niet voor de aanbieder).
Is dat wat?

reply
0
EB
Eric van Ballegoie
Jan 19, 2005

Klinkt goed, ik kan zo alleen niet helemaal visualiseren hoe het eruit ziet, maar daar gaan we achterkomen! ;)

reply
0
PMVM
Piet Marcus vd Meulen
Jan 19, 2005

Eric van Ballegoie wrote: Klinkt goed, ik kan zo alleen niet helemaal visualiseren hoe het eruit ziet, maar daar gaan we achterkomen! ;)

Worden we nieuwsgierig en ongeduldig? :wink:

reply
0
RS
R. Schaap
Jan 19, 2005

Altijd beide!

reply
0
EB
Eric van Ballegoie
Mar 08, 2005

Voor mij geldt dat ik nog onverminderd nieuwsgierig ben! Ik hoop dat we dit project door kunnen zetten, want er is zeker behoefte aan!

reply
0
PMVM
Piet Marcus vd Meulen
Mar 08, 2005

Eric van Ballegoie wrote: Voor mij geldt dat ik nog onverminderd nieuwsgierig ben! Ik hoop dat we dit project door kunnen zetten, want er is zeker behoefte aan!

Staat ook zeker op mijn lijst! Hoop er binnenkort weer wat tijd in te kunnen steken - en dan meteen het merchandise-gedeelte er in te stoppen. Ook dit is de laatste paar weken blijven liggen :)

reply
0
PMVM
Piet Marcus vd Meulen
Mar 19, 2005

Eindelijk!!!!

Het heeft even (nou ja, even...) geduurd, maar de eerste beta-versie van de handelsapplicatie is af! Het hele e-mail gebeuren (of moet dat via PM's gaan lopen) zit er nog niet in. Ook het automatisch sluiten van veilingen moet nog ingebouwd worden - je kunt al niet meer op een veiling bieden na de einddatum maar de veiling moet gesloten worden, denk ik.

Gaat dat via Cron? Hoe is dat nu met de veiling opgelost?

Verder: ik heb de hele applicatie en de halve DVD.nl-site op m'n eigen servertje gezet. Voordeel: je kunt nu inloggen als wie-je-maar-wilt. Links in het menu klikken op inloggen en een bekende gebruikersnaam invullen. Handig om het veilingdeel en dergelijke te testen.

Het plussen-en-minnen verhaal zit er ook nog niet bij-in. Ik weet nog niet precies hoe dat functioneel zou moeten. Suggesties?

Verder: test away! Probeer 'm (met mate :) ) stuk te krijgen!

Adres: http://dvdnl.pietm.kicks-ass.org (express achteraan gezet zodat je eerst het verhaaltje gaat lezen :D )

reply
0
AM
Alexander de Mol
Mar 19, 2005

Goed bezig! (y)
Ik zal hieronder mijn bevindingen plaatsen/bijwerken:

- Bij het bieden op een veiling accepteert hij een bod wat een veelvoud is van het opbodbedrag maar verhoogt hij het vanaf dat moment hoogste bod slechts met het opbodbedrag. In cijfers ;) :
Hoogste bod was 5,50. Ik bood 6,50 maar mijn hoogste bod bleek 6,00.
[EDIT: Verkapte autobodfunctie...I see. ;) Even wennen...(y)]

reply
0
PMVM
Piet Marcus vd Meulen
Mar 19, 2005

die 6,50 van jou is dan je maximum bod. als ik een bod van 6,50 plaats is die 6,50 van jou (omdat ie eerder geplaatst was) weer het hoogste. snap je? ik heb geen los autobod-veld gemaakt...

reply
0
KC
Koen Crijns
Mar 19, 2005

Goed werk PM! Ik ben het eens aan het bekijken nu.

Een paar eerste puntjes:

- Het invoerveld voor nieuwe DVD's is voor niet-techies naar mijn mening een beetje onduidelijk. Ik zou de onderste invoervelden met wat DHTML-trucs alleen zichtbaar laten worden als ze van toepassing zijn. Dankzij het selectieding bovenin weet je wat er wel en niet zichtbaar moet zijn.

- Na het invoeren van een nieuwe DVD zou een schermpje met alle gegevens nog een keer en een OK-knop wel welkom zijn. Anders gaan we weer gezeur krijgen met mensen die tikfouten maken e.d. ;)

- Een mogelijkheid om een foto te uploaden lijkt me prettig.

- Als ik een veiling-bod doe wat niet hoog genoeg is, hoor ik dat graag. :)

reply
0
PMVM
Piet Marcus vd Meulen
Mar 19, 2005

ik wil eigenlijk zo weinig mogelijk DHTML gebruiken (om zo mensen met exotische browsers ook gebruik te laten maken van de site). Wat ik wel kan doen (en ook ga inbouwen):
-alles tonen
-na het laden van de pagina alles met DHTML verbergen
-na aanklikken van een optie met DHTML weer tonen

op deze manier kan iemand met een 'rare' browser alles zien en invullen, en met een meer reguliere browser (IE, FireFox, Opera) meer overzicht krijgen

Een controlescherm : goed idee

foto uploaden. hm, waar zou die (fysiek) moeten staan dan?

je hoort dat toch? of niet? wel wat later dan verwacht misschien? of bedoel je als je bied en iemands autobod is hoger?

reply
0
KC
Koen Crijns
Mar 20, 2005

Piet Marcus vd Meulen wrote: ik wil eigenlijk zo weinig mogelijk DHTML gebruiken (om zo mensen met exotische browsers ook gebruik te laten maken van de site). Wat ik wel kan doen (en ook ga inbouwen):
-alles tonen
-na het laden van de pagina alles met DHTML verbergen
-na aanklikken van een optie met DHTML weer tonen

op deze manier kan iemand met een 'rare' browser alles zien en invullen, en met een meer reguliere browser (IE, FireFox, Opera) meer overzicht krijgen

Een controlescherm : goed idee

foto uploaden. hm, waar zou die (fysiek) moeten staan dan?

je hoort dat toch? of niet? wel wat later dan verwacht misschien? of bedoel je als je bied en iemands autobod is hoger?

M.b.t. het DHTML-avontuur: hoe je het voorstelt, klinkt het uitstekend.

M.b.t. de foto's: verzin maar wat. ;) /srv/www/htdocs/allesoverfilm.nl/images/handel o.i.d.

M.b.t. dat bieden bedoelde ik het volgende. De DVD stond op 6.00 euro en ik bied 6.50. Alexander had echter al 6.50 geboden, zodat hij op dat moment nog steeds de 'winnaar' bleef. Ik kreeg daar echter geen waarschuwing over en de enige manier om daar achter te komen was opnieuw in het overzicht te kijken. Een melding ala 'Uw bod is niet hoog genoeg om hoogste bieder te worden. Op dit moment is gebruiker 'mollie' met een eerder bod van € 6.50 de hoogste bieder' lijkt me wel prettig.

reply
0
AM
Alexander de Mol
Mar 20, 2005

Misschien is het een idee om voor afbeeldingen ook de mogelijkheid aan te bieden om deze extern te hosten. Net als bij de avatars.

reply
0
PMVM
Piet Marcus vd Meulen
Mar 20, 2005

Alexander de Mol wrote: Misschien is het een idee om voor afbeeldingen ook de mogelijkheid aan te bieden om deze extern te hosten. Net als bij de avatars.

Het moet natuurlijk (eigenlijk) sowieso mogelijk zijn BBCode in te voeren in het omschrijvingveld... Puntje van aandacht.

Koen Crijns wrote: M.b.t. dat bieden bedoelde ik het volgende. De DVD stond op 6.00 euro en ik bied 6.50. Alexander had echter al 6.50 geboden, zodat hij op dat moment nog steeds de 'winnaar' bleef. Ik kreeg daar echter geen waarschuwing over en de enige manier om daar achter te komen was opnieuw in het overzicht te kijken. Een melding ala 'Uw bod is niet hoog genoeg om hoogste bieder te worden. Op dit moment is gebruiker 'mollie' met een eerder bod van € 6.50 de hoogste bieder' lijkt me wel prettig.

Het hele terugmeldgebeuren is nog niet helemaal je-dat natuurlijk... Ik neem 't mee!

reply
0
RS
Ronald Stiebolt
Mar 20, 2005

is het voor wat betreft afbeeldingen niet een idee om de volledige 'bibliotheek' van DVD-profiler op te halen (dat kan).

Hiermee bespaar je m.i. dat 1 titel straks 200 afbeeldingen heeft op de server.

Daarbij: als men dan per se een afbeelding wil plaatsen moet men even de barcode overkloppen, kleine moeite als je 't mij vraagt...

JM2CW

reply
0
PMVM
Piet Marcus vd Meulen
Mar 20, 2005

Ronald Stiebolt wrote: is het voor wat betreft afbeeldingen niet een idee om de volledige 'bibliotheek' van DVD-profiler op te halen (dat kan).

Hiermee bespaar je m.i. dat 1 titel straks 200 afbeeldingen heeft op de server.

Daarbij: als men dan per se een afbeelding wil plaatsen moet men even de barcode overkloppen, kleine moeite als je 't mij vraagt...

JM2CW

Ik denk dat Intervocative daar niet echt blij mee is...

reply
0
RS
Ronald Stiebolt
Mar 20, 2005

Tsja, dat moeten ze dan maar hard maken; de afbeeldingen worden in principe op je PC (lokaal) geplaatst (zonder dat je toestemming wordt gevraagd) en daarbij kan het nooit het 'intellectueel eigendom' zijn van Intervocative omdat de 'community' ze upload.

Verder zijn de afbeeldingen niet voorzien van een watermerk o.i.d. EN het zijn kopieen van de inlays, ergo: intellectueel eigendom van de desbetreffende maatschappijen.

In mijn visie schaadt Intervocative dus ook het copyright en ben ik de mening toegedaan dat we daar rustig op mee kunnen liften.

Verder: ik kan mij niet voorstellen dat er een maatschappij zal zijn die daar moeilijk over gaat doen.

reply
0
KC
Koen Crijns
Mar 20, 2005

Ik denk niet dat het handig is om die afbeeldingen volledig te rippen. Maar wat we niet moeten vergeten is dat we van alle gereviewde DVD's ook de streepjescode in de database hebben staan. Van DVD's die we besproken hebben, hebben we dus al prima plaatjes op de server!

reply
0
KC
Koen Crijns
Mar 21, 2005

Ik zou de indeling van het hoofdoverzicht iets anders doen om e.e.a. wat duidelijker te maken. Voorstel:

Kolom 1: Een klein icoontje voor óf DVD óf Merchandise. (Nathan?)

Kolom 2: TKA / TKG / TRA / Veiling (met mouseover voor de afkortingen en in een grijze kleur)

Kolom 3: Titel van de verkoop

Kolom 4: Prijs

Kolom 5: 'Loopt tot' en dan zonder seconden.

Ik zal me een dezer dagen ook eens op een stukje design storten. Maar als iemand anders daar zin in heeft, leef je uit! :D

reply
0
PMVM
Piet Marcus vd Meulen
Mar 21, 2005

Indeling aangepast

reply
0
KC
Koen Crijns
Mar 21, 2005

Ik heb even een opzetje gemaakt voor hoe de tabellen binnen de applicatie er uit zouden kunnen zien. Nog niet braaf CSS e.d., maar dat is meer PM's specialiteit. Schiet u maar! :)

http://castor.hwigroup.com/~koen/handeltabel.htm

reply
0
AM
Alexander de Mol
Mar 21, 2005

Koen Crijns wrote: Kolom 1: Een klein icoontje voor óf DVD óf Merchandise. (Nathan?)

Of voor beide?
Voorzetje. Zoiets als dit bijvoorbeeld: [img]http://home.wanadoo.nl/ademol/DVDNL/images/dvd-icon.jpg[/img] [img]http://home.wanadoo.nl/ademol/DVDNL/images/merchandise-icon.jpg[/img]

De ene is het DVD-tje van de homepage (moet nog wel wat anti-aliasing op worden toegepast.. ;) ) en de ander is een van de meest gewilde giftset/ merchandise items (Alien head).

Vind de opmaak van Koen er wel verfrissend uit zien moet ik zeggen.

Overigens vraag ik me af of het logisch is om eindtijden weer te geven bij een Te Ruil Gevraagd item. Of TKG, TKA etc. Volgens mij is een eindtijd vooral voor de veiling van belang. Toch?

reply
0
KC
Koen Crijns
Mar 22, 2005

Een eindtijd is nodig om een juiste volgorde in het overzicht te kunnen maken. Een mogelijkheid om te 'verlengen' moet er uiteraard wel inkomen.

Sorteren op alfabet en een zoek-functie zijn overigens ook niet vervelend. :)

reply
0
PMVM
Piet Marcus vd Meulen
Mar 22, 2005

Koen Crijns wrote: Een eindtijd is nodig om een juiste volgorde in het overzicht te kunnen maken. Een mogelijkheid om te 'verlengen' moet er uiteraard wel inkomen.

Sorteren op alfabet en een zoek-functie zijn overigens ook niet vervelend. :)

Dat een einddatum nodig lijkt me duidelijk. maar of die ook getoond moet worden is vraag 2 natuurlijk (maakt mij niet uit - u vraagt, wij draaien :) )

reply
0
KC
Koen Crijns
Mar 22, 2005

Oh, en ik bedoelde uiteraard dat er voor beide typen spullen een icoontje moet komen. Als ik het zo teruglees, had ik die accenten op 'of' beter niet kunnen plaatsen. ;)

reply
0
PMVM
Piet Marcus vd Meulen
Mar 24, 2005

Koen Crijns wrote: M.b.t. dat bieden bedoelde ik het volgende. De DVD stond op 6.00 euro en ik bied 6.50. Alexander had echter al 6.50 geboden, zodat hij op dat moment nog steeds de 'winnaar' bleef. Ik kreeg daar echter geen waarschuwing over en de enige manier om daar achter te komen was opnieuw in het overzicht te kijken. Een melding ala 'Uw bod is niet hoog genoeg om hoogste bieder te worden. Op dit moment is gebruiker 'mollie' met een eerder bod van € 6.50 de hoogste bieder' lijkt me wel prettig.

Terugmelding is aangepast - evenals layout van de lijsten.

reply
0
EB
Eric van Ballegoie
Mar 25, 2005

Ik denk dat we bij merchandise de mogelijkheid moeten bieden tot het uploaden van twee afbeeldingen, waarbij mijn voorkeur uitgaat naar een mogelijkheid waarbij images automatisch geresizes worden naar b.v. 550 pixels breed en 70kB max... Daar hebben we toch software voor Koen?

Verder ziet het er heel erg goed uit.

Wat betreft de veiling: Ik denk dat we naast de autobod optie ook een direct-bod mogelijkheid moeten inbouwen, omdat niet iedereen het autobod zal snappen, danwel er gecharmeerd van zal zijn.

PS: PM, heb je mijn PM gehad? ;)

reply
0
PMVM
Piet Marcus vd Meulen
Mar 25, 2005

Eric van Ballegoie wrote:
Wat betreft de veiling: Ik denk dat we naast de autobod optie ook een direct-bod mogelijkheid moeten inbouwen, omdat niet iedereen het autobod zal snappen, danwel er gecharmeerd van zal zijn.

PS: PM, heb je mijn PM gehad? ;)

Waarom zou men niet gecharmeerd zijn van het auto-bod? Dat betekent toch dat je minder betaalt? Een goeie uitleg is idd wel nodig...

Ja, heb je PM gehad. Alleen nog niet gereageerd :oops:

reply
0
EB
Eric van Ballegoie
Mar 25, 2005

Bugje: het ' teken wordt nog niet correct geplaatst, er wordt een \ voor gezet

's wordt dus \'s

Bij extreem lange titels gaat er bovendien iets mis met de titelbalk als je het product bekijkt, in het overzicht wordt de titel wel netjes over twee regels verdeeld.

reply
0
EB
Eric van Ballegoie
Mar 25, 2005

Piet Marcus vd Meulen wrote: Waarom zou men niet gecharmeerd zijn van het auto-bod? Dat betekent toch dat je minder betaalt? Een goeie uitleg is idd wel nodig...

De voornaamste klacht over de huidige veiling is kort samengevat dat deze niet gezellig is ;). Nu ondervangen we dat door de comments optie, maar veel mensen zien het toch als een sport om (op het laatste moment) handmatig te bieden.

reply
0
AB
Alex van den Berg
Mar 25, 2005

Ah! Er is hier weer aktie! :)
Ik zal de aankomende tijd ook weer even meespieken! ;)

reply
0
PMVM
Piet Marcus vd Meulen
Mar 25, 2005

Eric van Ballegoie wrote:
Piet Marcus vd Meulen wrote: Waarom zou men niet gecharmeerd zijn van het auto-bod? Dat betekent toch dat je minder betaalt? Een goeie uitleg is idd wel nodig...

De voornaamste klacht over de huidige veiling is kort samengevat dat deze niet gezellig is ;). Nu ondervangen we dat door de comments optie, maar veel mensen zien het toch als een sport om (op het laatste moment) handmatig te bieden.

dan het hele autobieden er uit slopen?

reply
0
EB
Eric van Ballegoie
Mar 26, 2005

Nee, dat lijkt me niet. Autobieden is handig voor mensen die niet van het 'spel' houden, maar handmatig (bied nu-optie) moet wat mij betreft ook kunnen. Uiteraard kun je het handmatig niet winnen van iemand die met een auto-bod bereid is om hoger te gaan, maar dat is niet anders.

reply
0
KC
Koen Crijns
Mar 27, 2005

Voor het resizen van afbeeldingen draait GD en ImageMagick. Robert Verdam is voor Hardware.Info bezig met een klasse met allemaal image-gerelateerde functies. Wellicht interessant?

Voor de overzichtelijkheid, lijkt het me mooier als je de kolombreedtes overneemt van mijn voorbeeld: 15, 60, * , 60, 150. De kolom 'Type' grijs ipv zwart maken lijkt mij de overzichtelijkheid ook ten goede komen.

Ik zal me morgen eens buigen over een design voor de andere pagina's.

Ideetje: is het geen idee om forum-includes te gebruiken voor het reageren op producten? (Zoals dat nu ook gebeurt bij nieuws en reviews.) Ik denk dat veel mensen dat kunnen waarderen.

reply
0
AM
Alexander de Mol
Apr 05, 2005

Ik was net weer even aangelogd op de handelsapplicatie en zag dat ik nog kon bieden op Nijntje. Althans, de knop "Doe een bod" was nog beschikbaar terwijl de veiling tot 5-4 11.00 uur liep.

reply
0
PMVM
Piet Marcus vd Meulen
Apr 06, 2005

Alexander de Mol wrote: Ik was net weer even aangelogd op de handelsapplicatie en zag dat ik nog kon bieden op Nijntje. Althans, de knop "Doe een bod" was nog beschikbaar terwijl de veiling tot 5-4 11.00 uur liep.

Ik zie alleen een TKA van een Nijntje DVD. Of bedoel je die niet?

reply
0
EB
Eric van Ballegoie
Jun 03, 2005

Even een schop tegen deze draad aan!

PM, is er op dit moment iets waarmee wij kunnen helpen om dit project weer rollende te krijgen?

reply
0
PMVM
Piet Marcus vd Meulen
Jun 04, 2005

Even een korte update - met uiteraard een aantal vragen - van mijn kant. Meteen een overzicht van openstaande punten.

Uploaden van plaatjes
Moet nog ingebouwd worden. Is één plaatje voldoende?

Meldingen aan gebruikers
Hoe moeten deze meldingen gaan lopen? Via het bij DVD.nl bekende e-mailadres van de gebruikers?

Plus- en minnenlijst
Moet er één of andere integratie zijn met de plussen- en minnenlijst? Moet het buiten de handelsapplicatie mogelijk zijn plussen en minnen uit te delen?

Einde veilingen
Als een veiling afloopt moet deze gesloten worden. Er kan nu al niet meer op een afgelopen veiling geboden worden, maar de veiling heeft nog wel de status 'open'. Als de veiling is afgelopen moeten alle partijen daarvan op de hoogte gesteld worden. Draait daarvoor nu op de veiling een cron-proces?

That's it for now. Vragen en opmerkingen zijn altijd welkom. Wel afwachten wanneer er antwoord komt ;-)

reply
0
AB
Alex van den Berg
Jun 04, 2005

Piet Marcus vd Meulen wrote: Einde veilingen
Als een veiling afloopt moet deze gesloten worden. Er kan nu al niet meer op een afgelopen veiling geboden worden, maar de veiling heeft nog wel de status 'open'. Als de veiling is afgelopen moeten alle partijen daarvan op de hoogte gesteld worden. Draait daarvoor nu op de veiling een cron-proces?

That's it for now. Vragen en opmerkingen zijn altijd welkom. Wel afwachten wanneer er antwoord komt ;-)

De huidige veiling:

• De veiling wordt na afloop gesloten en daarmee onzichtbaar in de index. De veiling is nog wel te bekijken in een lijst met afgelopen veilingen, aflopend gesorteerd op datum (laatste eerst)
  • Bij afloop krijgen de verkoper en laatste bieder een veilingbericht. Dit bericht is alleen te lezen bij inloggen in de veiling. De bedoeling was dat dit uiteindelijk via de DVD.nl mailnotificatie zou lopen, maar dat is op de lange baan geschoven wegens de ontwikkeling van de nieuwe applicatie. ;)
  • Voor de verkoper en laatste bieder blijft de veiling zichtbaar totdat beiden elkaar van een waardering hebben voorzien.

reply
0
PMVM
Piet Marcus vd Meulen
Jun 04, 2005

Alex van den Berg wrote:
De veiling wordt na afloop gesloten en daarmee onzichtbaar in de index. De veiling is nog wel te bekijken in een lijst met afgelopen veilingen, aflopend gesorteerd op datum (laatste eerst)

Maar hoe wordt deze gesloten? Loopt er een cron-proces of zo?

reply
0
AB
Alex van den Berg
Jun 04, 2005

Alex van den Berg wrote:
De veiling wordt na afloop gesloten en daarmee onzichtbaar in de index. De veiling is nog wel te bekijken in een lijst met afgelopen veilingen, aflopend gesorteerd op datum (laatste eerst)

Maar hoe wordt deze gesloten? Loopt er een cron-proces of zo?

Bij de opmaak van de veilingindex wordt naar een aantal parameters van een veiling gekeken om te bepalen of deze zichtbaar moet worden of niet.
Naar welke parameters exact wordt gekeken en op welke manier, dat kan ik nu even niet zo snel ophoesten... het is te lang geleden dat ik nog aan de code heb gesleuteld... :D

Maar... Bij de opmaak van de index wordt vast eerst gekeken naar de einddatum/tijd... is die ouder dan "nu", dan krijgen alleen de beide betrokken deelnemers de veiling nog in de index te zien, MITS minstens één van de beoordelingen gelijk is aan 0. Zijn beide beoordelingen ongelijk aan 0, dan wordt de veiling ook voor beide betrokken deelnemers niet in de index opgenomen.

Samengevat: Een veiling wordt wel gesloten door 'm onzichtbaar te maken middels logische bewerkingen, maar in de database blijven alle gegevens gewoon aanwezig voor latere naslag (indien nodig).

Dan kun je nog bedoelen: Hoe wordt een veiling op het eindtijdstip stilgelegd?
De aktieve veilingen worden telkens wanneer een index voor een bezoeker wordt opgemaakt gecontroleerd op de eindtijd... Is die verlopen, dan wordt een "active-flag" op FALSE gezet.
Hetzelfde gebeurd wanneer iemand een veiling zit te bekijken en wacht om als laatste op de biedknop te klikken.
Dat proces gaat middels een META-TAG reload en wanneer iemand op een biedknop klikt in een onzichtbaar I-FRAME. Hier wordt na een instelbare tijd steeds een document geladen waarin gewijzigde gegevens staan over de voor de betrokken gebruiker bekeken veilingen. Deze gegevens worden d.m.v. een JavaScript aan de pagina met bekeken veilingen aangeboden en voor de gebruiker zichtbaar gemaakt.
Op dit moment staat die meta-reload-tijd op 5 seconden ingesteld als ik het goed heb.
Telkens wanneer dat documentje wordt opgevraagd, wordt voor de bewuste veiling(en) bekeken of de eindtijd is bereikt... en zo ja, wordt de active-flag eveneens op FALSE gezet.

Dit proces kan dus betekenen dat een veiling nog gewoon aktief is wanneer de eindtijd is bereikt, maar dat is niet van belang zolang er niemand naar kijkt. ;)
Wanneer iemand de index opvraagt of wanneer iemand een veiling bekijkt, dan wordt voor de betreffende veiling de controle uitgevoerd waarna een veiling indien nodig als "afgelopen" wordt geflagged.
Op die manier hoeven er nooit extra achtergrondprocessen te draaien ;)

reply
0
PMVM
Piet Marcus vd Meulen
Nov 25, 2005

Aaaaah, er wordt iemand wakker!

Deze applicatie maar weer uit het stof halen. Ik zal binnenkort toch echt met het plaatsen van de afbeelding(en) aan de slag. Is één genoeg?

Ik zit nog in mijn maag (spreekwoordelijk) met het versturen van berichten naar gebruikers. Stel ik plaats een veilig/TKA object, moet ik dan een mailtje, of een PM krijgen als iemand biedt?

In de huidige veiling krijgt iemand een bericht als de veiling is afgelopen, op het moment dat de veiligstartpagina bezocht wordt door een willekeurige bezoeker (als ik het goed begrepen heb). Het lijkt mij handiger om elke 5 minuten (voorstel) een cronjob op de server te laten lopen die dit controleert. Is dit mogelijk?

reply
0
KC
Koen Crijns
Nov 25, 2005

Cronjobs draaien is geen enkel probleem. Ik zou zelf kiezen voor email. Zeker aangezien er ooit een overstap naar vBulletin in het verschiet ligt.

Welcome back trouwens. :)

reply
0
PMVM
Piet Marcus vd Meulen
Nov 25, 2005

Koen Crijns wrote: Cronjobs draaien is geen enkel probleem. Ik zou zelf kiezen voor email. Zeker aangezien er ooit een overstap naar vBulletin in het verschiet ligt.

Welcome back trouwens. :)

Prima. En kan ik dan het beste kiezen voor een Perl proces, of een phpscript? Dat laatste lijkt mij het makkelijkst, omdat ik zo van standaard functies van mijn applicatie gebruik kan maken.

Oh ja, de nieuwe test-url http://dvdnl.hms-ontw.net

Je kunt daar inloggen met je gebruikersnaam van DVD.nl (als die niet is veranderd de afgelopen tijd). Wachtwoord is niet nodig.

reply
0
KC
Koen Crijns
Nov 25, 2005

Ik ben redelijk alergisch voor perl, dus een php-script lijkt me het beste. Dan kan ik dan iedere 5 minuten laten wget'en.

Ik ga eens rondsnuffelen op de URL!

reply
0
KC
Koen Crijns
Nov 25, 2005

Ziet er qua functionaliteit al veelbelovend uit PM!

Laat maar weten wanneer je wenst dat we die-hard gaan bughunten. ;)

reply
0
PMVM
Piet Marcus vd Meulen
Nov 26, 2005

Wat mij betreft mag iedereen 'los'...

Het kunnen plaatsen van plaatjes (één per titel nu) zit er ook in. De layout daarvan (en de grootte bijvoorbeeld) kan nog aangepast worden.

Het mailen van gebruikers (na het plaatsen van een 'interesse' bijvoorbeeld) zit er nog niet in. Ook het afsluiten van veilingen en dergelijke (door een cronjob) is nog niet gebouwd.

Maar laat de opmerkingen maar komen!!!

reply
0
KC
Koen Crijns
Nov 27, 2005

Voor dat mailen kun je wellicht goed gebruik maken van phpMailer. Dat gebruiken we ook voor de nieuwsbrieve meen ik.

Zodra ik een cronjob moet aanmaken hoor ik het wel. ;)

Ik ga zsm bugunten! :)

reply
0
PMVM
Piet Marcus vd Meulen
Nov 28, 2005

Koen Crijns wrote: Voor dat mailen kun je wellicht goed gebruik maken van phpMailer. Dat gebruiken we ook voor de nieuwsbrieve meen ik.

Daarvoor wordt idd phpMailer gebruikt. Ga ik ook inzetten. Nog een idee voor een reply-adres van de mails? [email]info@allesoverfilm.nl[/email]? [email]handel@allesoverfilm.nl[/email]?

reply
0
KC
Koen Crijns
Nov 28, 2005

Koen Crijns wrote: Voor dat mailen kun je wellicht goed gebruik maken van phpMailer. Dat gebruiken we ook voor de nieuwsbrieve meen ik.

Daarvoor wordt idd phpMailer gebruikt. Ga ik ook inzetten. Nog een idee voor een reply-adres van de mails? [email]info@allesoverfilm.nl[/email]? [email]handel@allesoverfilm.nl[/email]?

Vooral niet dat eerste. :P

Optie twee vind ik prima!

reply
0
PMVM
Piet Marcus vd Meulen
Nov 29, 2005

Koen Crijns wrote:
Piet Marcus vd Meulen wrote: [quote=Koen Crijns]Voor dat mailen kun je wellicht goed gebruik maken van phpMailer. Dat gebruiken we ook voor de nieuwsbrieve meen ik.

Vooral niet dat eerste. :P

Optie twee vind ik prima![/quote]

Ok dan. Wordt dat adres wel of niet gelezen? Zo niet, dan kan ik daarover iets opnemen in de mailtjes.

reply
0
KC
Koen Crijns
Dec 05, 2005

Ik zou dat even in het midden laten.

reply
0