Beste leden,

Sinds donderdag 1 mei is het zover: de nieuwe website van allesoverfilm.nl is live!
De URL is ongewijzigd gebleven en je kunt nog steeds alle eerder geplaatste recensies en artikelen teruglezen.

Op deze speciale pagina kun je de actuele status van het forum bekijken.
In het najaar wordt het weer mogelijk om te reageren en nieuwe berichten te plaatsen.
Houd deze pagina dus goed in de gaten voor de laatste updates over het forum.

Hopelijk tot snel!

Met vriendelijke groet,
Rogier

AllesOverFilm Forum

DVD (productie) op de PC
C
cheiz
Interlace-problemen bij export van film
Jan 28, 2005

Hey guys, First-timer hier, maar er valt nog veel te leren ;-) Ik zit met een vrij ingewikkeld probleem waar ik niet uitkom. Ahem... Via avid en studio8 Ik monteer in AVID Xpress Pro, maar heb problemen met de export van mijn timeline: ik krijg daar geen goed bestand uit (avi, mov, niks). Geen probleem, dacht ik: ik laad de afgemonteerde versie terug op mijn dvcamera (geen kwaliteitsverlies volgens mij, firewire), laadt hem in in Pinnacle Studio 8, dat vaste knoppen voor de export als MPEG of AVI heeft, of gelijk naar DVD. Beetje omslachtig, maar: het werkt. :-) 'lijntjes' Echter...als ik mijn dvdtje of avi of mpeg2 (alles geprobeerd) afspeel op de pc (windvd4, media player, real) heb ik vreselijke last van interlace-problemen: lijntjes. Op tv zie je dat niet zo. Waar zit de fout? Hoe kom ik ervan af, en waar zit hem de fout? Ik heb wanhopig naar instellingen zitten zoeken in avid of in studio8, die ik fout zou hebben kunnen staan. Maar ik vind maar niets. :shock: Beetje lang Die film is 55 minuten, dus het is telkens een enorme klus ;-) als avi-bestand loopt hij tegen de 12 gig aan, dus het kan hem toch niet in de kwaliteit zitten? Hebben jullie enig idee? :oops:

NS
Nathan Strik
Jan 28, 2005

Simpel, dit zijn interlace strepen. Die horen er in (de meeste videocamera's nemen interlaced op) te zitten dus.

Op een TV zie je dat niet omdat een TV alleen interlaced weergave heeft.

Een PC monitor heeft progressive weergave (je ziet beide velden tegelijkertijd) en dus zie je streepjes.

Je kunt dit op 2 manieren voorkomen trouwens. Of je neemt een camera met een progressive scan opnamestand. Of je haalt je hele film door een de-interlacer, maar da's meer mosterd na de maaltijd.

reply
0
C
cheiz
Jan 28, 2005

:shock:

Ok... het is dus eigenlijk heel normaal? Ik maar denken dat ik ergens flink kwaliteitsverlies had...

Ik ga eens kijken wat ik kan verstellen op mijn cam, en anders laat ik het zo. Bedankt!!! :wink:

reply
0
MS
Mark S
Jan 29, 2005

Nathan Strik wrote: Simpel, dit zijn interlace strepen. Die horen er in (de meeste videocamera's nemen interlaced op) te zitten dus.

Op een TV zie je dat niet omdat een TV alleen interlaced weergave heeft.

Een PC monitor heeft progressive weergave (je ziet beide velden tegelijkertijd) en dus zie je streepjes.

Je kunt dit op 2 manieren voorkomen trouwens. Of je neemt een camera met een progressive scan opnamestand. Of je haalt je hele film door een de-interlacer, maar da's meer mosterd na de maaltijd.

Ondanks dat het "streep-effect" wat je op een monitor ziet op de TV grotendeels verdwijnt, vind ik het verschil tussen interlaced beeld en de-interlaced beeld ook op een TV wel degelijk verschil uitmaken. De-interlaced materiaal (en zeker met DV als bron) geeft veel meer een "film-achtige" look, het typische harde randje van DV raak je hiermee kwijt. Je verliest wel iets aan scherpte.
Ik zou het dus geen mosterd na de maaltijd willen noemen. Eerder een toetje :wink:

reply
0
C
cheiz
Jan 30, 2005

Ok: toetje dan. Feit is dat ik ern weinig aan kan doen als ik mijn dv camera er niet op kan instellen. Right?

En, op het gevaar af dat ik mensen schoffeer :D wat me ook erg tegenvalt is de kleur felrood, die voortdurend flikkert als ik op dvd brand (en dan op tv afspeel). Als ik hetzelfde bestand via mijn minidv-bandje (op tv aangesloten) afspeel is dat echt stukken minder.

Ik zie hier trouwens weinig mensen die op avid monteren. Of lijkt dat maar zo?

reply
0
C
cheiz
Jan 30, 2005

Ok: toetje dan. Feit is dat ik ern weinig aan kan doen als ik mijn dv camera er niet op kan instellen. Right?

En, op het gevaar af dat ik mensen schoffeer :D wat me ook erg tegenvalt is de kleur felrood, die voortdurend flikkert als ik op dvd brand (en dan op tv afspeel). Als ik hetzelfde bestand via mijn minidv-bandje (op tv aangesloten) afspeel is dat echt stukken minder.

reply
0
MS
Mark S
Jan 30, 2005

cheiz wrote: Ok: toetje dan. Feit is dat ik ern weinig aan kan doen als ik mijn dv camera er niet op kan instellen. Right?

Wrong :wink:
Mijn "toetjes" opmerking sloeg op de mening van Nathan dat de-interlacing achteraf (van interlaced materiaal) mosterd na de maaltijd zou zijn. Wij deinterlacen achteraf regelmatig interlaced materiaal vanwege de eerder genoemde "filmachtige look".

Hoofdzaak is dat Nathan je gerust kon stellen dat er met je settings niets mis was.

Het bloedende rood zal denk ik wordn veroorzaakt door de gebruikte MPEG2 encoder of de settings ervan. Het DV materiaal wat je terugschrijft naar tape heeft er geen last van zoals je zelf aangeeft. Een andere mogelijkheid, en misschien nog wel waarschijnlijker, is dat je dvdspeler last heeft van de zgn "Chroma-bug" , welke vooral in het rood het duidelijkst naar voren zal komen.

Wat het aantal Avid-gebruikers betreft: geen idee. Ik heb de indruk dat het merendeel op een PC gebruikt maakt van Pinnacle software, welke vaak wordt meegeleverd bij een capture-kaart. Een aantal mensen zal Premiere Pro o.i.d. gebruiken. En degenen die op een Mac werken zullen eerder Final Cut Pro gebruiken dan Avid lijkt me.

reply
0
NS
Nathan Strik
Jan 31, 2005

Mark S wrote: Mijn "toetjes" opmerking sloeg op de mening van Nathan dat de-interlacing achteraf (van interlaced materiaal) mosterd na de maaltijd zou zijn. Wij deinterlacen achteraf regelmatig interlaced materiaal vanwege de eerder genoemde "filmachtige look".

Ik noemde het trouwens mosterd na de maaltijd omdat je veel beter progressive kunt opnemen dan achteraf te de-interlacen.

Ik ben het met je eens dat het een filmischer resultaat geeft, maar neem dan ook meteen progressive op, dan is je scherpte ook beter.

Maar ik sta niet helemaal negatief dus tegen de-interlacen. ;) Even dat je het weet. Het is alleen zo'n zonde dat hier pas achteraf over nagedacht wordt.

En progressive camera's zijn tegenwoordig niet meer zo duur.

reply
0
MS
Mark S
Jan 31, 2005

Klopt helemaal wat je zegt Nathan.
Maar footage welke is gefilmd in progressive mode op mijn JVC DVL9000 (welke ik thuis gebruik) loopt lang niet zo vloeiend als wanneer ik in interlaced mode zou filmen en achteraf de-interlacing toe pas.
Op het werk filmen we met de Sony PD150 en deze heeft helemaal geen PS op 25 fps.

reply
0
NS
Nathan Strik
Jan 31, 2005

Mark S wrote: Klopt helemaal wat je zegt Nathan.
Maar footage welke is gefilmd in progressive mode op mijn JVC DVL9000 (welke ik thuis gebruik) loopt lang niet zo vloeiend als wanneer ik in interlaced mode zou filmen en achteraf de-interlacing toe pas.
Op het werk filmen we met de Sony PD150 en deze heeft helemaal geen PS op 25 fps.

Juist dat gebrek aan vloeiendheid geeft een veel filmischer beeld IMHO. Ik vind dat vloeiende helemaal niet mooi, juist omdat het een duidelijk teken is dat er op video is gedraaid.

Film is ook maar 24 fps. ;)

reply
0
MS
Mark S
Jan 31, 2005

Ter verduidelijking wil ik even onderscheid maken tussen "minder vloeiend" en zeg maar "houterig". :wink:
En dan wordt het bijna "garbage in, garbage out" weet je wel...
Als ik houterig wil pak ik wel een Digi-effects plugin, en dan kan ik meteen instellen hoeveel sprocket-holes ie mag slippen.
Wat ik al eerder zei, de-interlacing achteraf maakt het beeld wat softer en verwijdert het harde DV-randje. Betacam is ook scherp maar geeft bij lange na niet zo'n nasty videolook. DV kun je op een kilometer afstand ruiken bij wijze van spreken.

"ps": de Sony PD150 doet maar 12,5 fps in PS mode. Ik zal trouwens blij zijn als de eerste 24 fps in PS mode HD camera ons pand binnenkomt. Maar dat zal nog een klein jaartje gaan duren.

reply
0
N
netfox
Jan 31, 2005

cheiz wrote: Ok: toetje dan. Feit is dat ik ern weinig aan kan doen als ik mijn dv camera er niet op kan instellen. Right?

Rood is altijd een probleem voor digitale opnames. En waarom het flikkert? Hmm.. misschien moet je het eens 'broadcast safe' maken, dat werkt misschien.

reply
0
MS
Mark S
Jan 31, 2005

netfox wrote:

Rood is altijd een probleem voor digitale opnames. En waarom het flikkert? Hmm.. misschien moet je het eens 'broadcast safe' maken, dat werkt misschien.

Als het niet broadcast safe zou zijn, dan zou ook de naar DV-tape weggeschreven film zijn TV "over de rooie" helpen.
Rood is idd een lastige en hardnekkige kleur in het hele spectrum. Een beetje onderbelichting: rood all over the place. Niet voor niets dat een zonsondergang de hemel rood kleurt ipv groen.

reply
0
N
netfox
Jan 31, 2005

Mark S wrote:
netfox wrote: [quote=cheiz]Ok: toetje dan. Feit is dat ik ern weinig aan kan doen als ik mijn dv camera er niet op kan instellen. Right?

Als het niet broadcast safe zou zijn, dan zou ook de naar DV-tape weggeschreven film zijn TV "over de rooie" helpen.[/quote]
Aan die mogelijkheid zat ik ook al te denken, echter misschien zit er in de camera (waarmee de tape wordt afgespeeld op tv) al automatisch zo'n stukje software die de hoge pieken eruit haalt... misschien?

reply
0
MS
Mark S
Jan 31, 2005

DV camera's hebben eerder de neiging om wit als "superwhite" op te nemen. Ook niet bepaald broadcast legal.
Als jouw aanname klopt moet hij het volgende doen: de naar DV teruggeschreven master opnieuw capturen, handjes af van color correction tools en opnieuw naar MPEG2 uitspugen. Maar voorlopig gok ik op een chroma-bug van zijn speler.

reply
0
N
netfox
Jan 31, 2005

Mark S wrote: DV camera's hebben eerder de neiging om wit als "superwhite" op te nemen. Ook niet bepaald broadcast legal.
Als jouw aanname klopt moet hij het volgende doen: de naar DV teruggeschreven master opnieuw capturen, handjes af van color correction tools en opnieuw naar MPEG2 uitspugen. Maar voorlopig gok ik op een chroma-bug van zijn speler.

Opnieuw capturen? Waarom? Gewoon ff een Broadcast Safe filtertje in Premiere of Final Cut er overheen gooien. :) En hopen dat het probleem er dan niet meer is...

reply
0
MS
Mark S
Jan 31, 2005

netfox wrote:
Mark S wrote: DV camera's hebben eerder de neiging om wit als "superwhite" op te nemen. Ook niet bepaald broadcast legal.

Opnieuw capturen? Waarom? Gewoon ff een Broadcast Safe filtertje in Premiere of Final Cut er overheen gooien. :) En hopen dat het probleem er dan niet meer is...

Je hebt gelijk. Ik volgde alleen ff jouw aanname waarbij de camera dit zou oplossen. Idd een filtertje op de timeline gooien is net zo handig (kost alleen weer wat rendertijd).
Hij kan trouwens eenvoudig via de scopes in Avid Express Pro controleren of zijn kleurenpalet out of range is. Is dit binnen de broadcast limiet, dan ligt het toch aan de encoder of speler.

reply
0
C
cheiz
Feb 04, 2005

Ik zal dat idd eens bekijken in avid, you'll be hearing from me!

Draai overigens met de Panasonic NV-GS70.

reply
0
V
Vaughn
Re: Interlace-problemen bij export van film
Feb 07, 2005

cheiz wrote: Hey guys,

First-timer hier, maar er valt nog veel te leren ;-) Ik zit met een vrij ingewikkeld probleem waar ik niet uitkom. Ahem...

Via avid en studio8
Ik monteer in AVID Xpress Pro, maar heb problemen met de export van mijn timeline: ik krijg daar geen goed bestand uit (avi, mov, niks). Geen probleem, dacht ik: ik laad de afgemonteerde versie terug op mijn dvcamera (geen kwaliteitsverlies volgens mij, firewire), laadt hem in in Pinnacle Studio 8, dat vaste knoppen voor de export als MPEG of AVI heeft, of gelijk naar DVD. Beetje omslachtig, maar: het werkt. :-)

'lijntjes'
Echter...als ik mijn dvdtje of avi of mpeg2 (alles geprobeerd) afspeel op de pc (windvd4, media player, real) heb ik vreselijke last van interlace-problemen: lijntjes. Op tv zie je dat niet zo.

Waar zit de fout?
Hoe kom ik ervan af, en waar zit hem de fout? Ik heb wanhopig naar instellingen zitten zoeken in avid of in studio8, die ik fout zou hebben kunnen staan. Maar ik vind maar niets. :shock:

Beetje lang
Die film is 55 minuten, dus het is telkens een enorme klus ;-) als avi-bestand loopt hij tegen de 12 gig aan, dus het kan hem toch niet in de kwaliteit zitten? Hebben jullie enig idee? :oops:

Om je sequence mooi uit de Avid te krijgen zou je eerst je sequence moeten downmixen via de Video Mixdown optie in de software, let op dit geldt alleen maar als je meer dan 1 videostream hebt! anders heeft het geen zin. Hetzelfde moet je doen voor je audio. Als export zou ik Quicktime Reference kiezen, en deze door de Canopus Procoder jassen. Quicktime reference export is heel snel, feitelijk export hij alleen maar de locatie van de ruwe video files, het audio export ie wel in z'n geheel. Dit worden dan twee quicktime bestandjes die een willekeurige encoder prima kan encoderen tot mpeg2, mpeg1, h.263 mpeg4 kies maar iets....

Veel succes ermee!

reply
0
C
cheiz
Feb 20, 2005

Hm Vaughn, ik ga dat ook maar eens proberen. Zit nog steeds eindeloos te modderen, maar goed.

Geen interlace meer
Het goede nieuws: de interlace-problemen zijn op te lossen via Sorensen Squeeze. Inladen als avi en omzetten naar mpeg. Weg interlace! :lol: Zijn er nadelen die ik niet zie?

Goed beeld, maar nu is het geluid vreselijk
Er is in elk geval WEL een nadeel dat ik HOOR. :D Hij laadt de film goed in, maar bij de export naar Mpeg2 (DVD_PAL_Lg) overstuurt de audio echt vre-se-lijk. Wat ik ook probeer. Ok, de audio is vrij bombastisch, maar waar zit dat hem in? (instelling: sample size 16, rate 48000, stereo.)

Om nog even op Vaughn te reageren:
Ik ga proberen wat je zegt hoor. Maar avid export geeft alleeeeeen maar problemen bij mij. Maar, ik ga het NU testen ;)

reply
0
C
cheiz
Feb 20, 2005

Vaughn? Als ik mijn timeline wil exporteren in (avid) qt reference, dan kan ik geen codecs kiezen volgens mij, alleen de avid dv codec.

Maar goed. Toch gedaan. Het goede nieuws is: Sorensen pakt hem mooi, en het geluid is hier WEL goed. Alleen: de interlace is terug! :evil: :evil: :evil:

reply
0