Beste leden,

Sinds donderdag 1 mei is het zover: de nieuwe website van allesoverfilm.nl is live!
De URL is ongewijzigd gebleven en je kunt nog steeds alle eerder geplaatste recensies en artikelen teruglezen.

Op deze speciale pagina kun je de actuele status van het forum bekijken.
In het najaar wordt het weer mogelijk om te reageren en nieuwe berichten te plaatsen.
Houd deze pagina dus goed in de gaten voor de laatste updates over het forum.

Hopelijk tot snel!

Met vriendelijke groet,
Rogier

AllesOverFilm Forum

DVD (productie) op de PC
D
daviddenhelder
DVD afspelen, slecht geluid
Mar 13, 2005

Ik heb een Nec 1100 in de computer met 128mb 1ghz. Bij het afspelen van dvd's is de kwaliteit van het beeld en het geluid in orde. Alleen het geluid blijft af en toe hangen. Hele korte pauzetjes. Het is net alsof het systeem het niet helemaal trekt. Maar het zou gewoon moeten werken toch? Iemand een goed idee???? Groetjes, David

MS
Martin Stanneveld
Mar 13, 2005

Heb je misschien een download proggie aan staan tijdens het kijken? (kazaa b.v.)

reply
0
M
Mr_Parker
Re: DVD afspelen, slecht geluid
Mar 13, 2005

daviddenhelder wrote: Ik heb een Nec 1100 in de computer met 128mb 1ghz. Bij het afspelen van dvd's is de kwaliteit van het beeld en het geluid in orde. Alleen het geluid blijft af en toe hangen. Hele korte pauzetjes. Het is net alsof het systeem het niet helemaal trekt. Maar het zou gewoon moeten werken toch? Iemand een goed idee???? Groetjes, David

Welk besturings systeem gebruik je?

Even voor alle duidelijkheid, Win XP bijv heeft om zelf goed t werken minimaal 128Mb nodig!

Als op een spel / prog etc staat: min. 64mb bedoelen ze dit normaal boven op het geheugen dat het os (windows) nodig heeft.

128Mb voor het afspelen van een dvd kan te weinig zijn.
Andere factoren die van belang zijn in het geval van een pc zijn: VGA kaart en geluidskaart.

Een lullig trio 3d of savage kaartje met 8 mb doet het perfect, een nvidia tnt kaart met 16 of 32 mb is waardellos voor dvd, een mx kaartje is matig. Kaarten met 64mb of meer doen het over het algemeen goed.

Dan de geluidskaarten: het gros van de onboard geluidskaarten, zeker bij de wat oudere pc's, gebruiken de processor als onderdeel van de geluidskaart. Dit kan zeker ook bij dvd, een zware aanslag op de processor zijn. Een losse kaart van Creative en terratec hebben normaal een volledig eigen geluids processor en hebben de processor niet nodig, meer hebben vaak wel een minimum eis aan de pc ivm de driver.
Geluidskaartjes van: Trust, lenco, sitecom, etc etc.. zijn in 99% niks anders dan de onboard chip op een los plankje gesoldeerd met evt wat extra software, dus op zich niet direct geschikt voor dvd mits je niet voldoende reken kracht hebt in je processor.

Je probleem kan dus aan diverse zaken liggen.
Iets meer info is wel handig.

reply
0
D
daviddenhelder
Mar 13, 2005

Bedank alvast voor het snelle antwoord. Dat geeft hoop. Als antwoord op reactie 1: ik heb nix anders aanstaan.
Op reactie 2:
Win XP sp2
Intel 8280 ba/bam ac 97 audio controller en
Intel 82815 Graphics controller.

Nog even voor de goede orde. Mpeg en avi wordt wel normaal afgespeeld. Het manco doet zich voor als ik dvd afspeel.
grt, David

reply
0
AK
Albert Kostwinder
Mar 13, 2005

Probeer eens:

1: Ik zou je geheugen naar minimaal 512mb verhogen
2: Zet je swapfile op een dedicated hd partitie

Later kun je bv.

3: Een creative geluidskaart nemen
4: Snellere Videokaart nemen (ontlast ook je geluidskaart)

:wink:

reply
0
M
Mr_Parker
Mar 13, 2005

Ik kan me aansluiten bij Albert, (het is eigenlijk wat ik al aangaf)

Nu heb je een software matig geluidskaart en vga kaart (met software wordt bedoelt dat je processor deel uitmaakt van je vga / geluidskaart.

Door een losse geluidskaart van creative en een losse vga kaart te nemen wordt het al beter maar het aller belangrijkste is zeker ook om het ram geheugen uit te breiden.

Zoals ik al aangaf is 128Mb alleen al vereist om Win XP volwaardig te kunnen draaien.

De intel vga kaart die je hebt, ik neem aan een onboard daar de 815 wel los gepland is geweest maar nooit zo geleverd is geworden, neemt overigens een x aantal mb's van je huidige ram geheugen weg. Als je de systeem info oproept (rechter muis dan eigen schappen op "deze computer") zul je dan ook geen 128mb zien, en heb je ook niet tot je beschikking.

Een normaal mpeg / avi bestandje vraagt minder van je pc dan dat een dvd doet. Dit omdat de bitrate van zowel beeld als geluid veel hoger is.

Het toewijzen van een vaste plek voor je swapfile (optie 2 van Albert) heeft over het algemeen pas echt veel nut als je wel genoeg ram geheugen hebt maar slechts beperkte harddisk ruimte. Dit zorgt er nl. vooral voor dat je cpu en ram sneller weten waar ze elkaars info kunnen vinden.

Een mogelijke oplossing is om te kiezen voor windows 98SE, dat lijkt me voor jou pc een betere keuze als je niet direct al te veel geld wil uittrekken. Ik neem aan dat je oorspronkelijk dat er ook op had nl.
Win 98 heeft slechts een wens van (ik dacht het tenminste) 32 mb.
Je vga kaart en geluidskaart blijven natuurlijk wat aan de lage kant maar je hebt dan wel wat meer ram ter beschikking. Het is zeker de moeite waard van uit proberen.

reply
0